Yamaha Ténéré 700
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: Yamaha Ténéré 700
Tänään sain minäkin lopulta omani. Sinisiä lähti Vantaalta tänään ainakin kolme. Ajaa en ehtinyt kuin muutaman kilsan, vaan kyllähän se oli just sellanen ku pitikin.
-
Cuppel
- Pyörä: T7 <-990SMT <690E <- 640E
Olen antanut itselleni ymmärtää että T700 tuntuu isommalta pyörältä kuin 690E. Omistin aikaisemmin 690 ja se oli käyttööni minulle liian pieni. 690 kun on mielestäni polku/pienen hiekkatien pyörä. Ajoni on kumminkin asfaltti tai soratiellä ei poluilla. Vaistaisikohan T700 paremmin pyörää jolla voi ajella sorateitä ja ajaa 400km asfaltti siirtymät?
Minun mielestäni T7 käy hyvin siihen.
Ajoin noin 700km siirtymän lähes kokonaan asvalttia pitkin reissu kamojen kanssa.
Illalla tavarat pois kyydistä ja aamulla saa lähteä kiertämään pelkkiä sorateitä.
Tietenkin kun oon 175cm pleksi käy minulle suoraan.
Eikä pyörän korkeus tunnu haittaavan.
Ajoin noin 700km siirtymän lähes kokonaan asvalttia pitkin reissu kamojen kanssa.
Illalla tavarat pois kyydistä ja aamulla saa lähteä kiertämään pelkkiä sorateitä.
Tietenkin kun oon 175cm pleksi käy minulle suoraan.
Eikä pyörän korkeus tunnu haittaavan.
^^ Selvinnee kokeilemalla?
Sain omani myös eilen, valko-punaisen ja on se jestamanteera hiano! Tämä on siis eka kerta kun näen laitteen livenä, siis noin yleensä. Kyllä putkahti soppeli sika säkistä, jos niin voi sanoa. Harmi kun vaan satoi koko illan, pienen mutkan kautta kotiin. Mutta eipä sadekaan pyyhkinyt autuasta virnettä naamalta
.
Sain omani myös eilen, valko-punaisen ja on se jestamanteera hiano! Tämä on siis eka kerta kun näen laitteen livenä, siis noin yleensä. Kyllä putkahti soppeli sika säkistä, jos niin voi sanoa. Harmi kun vaan satoi koko illan, pienen mutkan kautta kotiin. Mutta eipä sadekaan pyyhkinyt autuasta virnettä naamalta
- Totti
- Pyörä: Tenere 700
- Viesti:
Joulu tuli eilen iltapäivällä. Muutama huomio ensimmäisen (130 km) lenkin jälkeen.
Pyörä tuntuu numeroa suuremmalta. Ei painavalta, vaan isommalta.
Edellinen vekotin oli 990 ja Tenere tuntuu korkeammalta vaikka istuinkorkeus on noin samoissa lukemissa.
Ajoasento on luonnollinen sekä istuessa että seisaaltaan. Ei ole tarvetta muuttaa asetuksia.
Yli 80 km/h vauhdissa kypärään (Tour X-4) kuuluu pieni vinkuna joka häviää kun päätä kääntää hieman.
Täytyy kokeilla teipata joku solumuovin palanen lipan alapuolelle.
No jos jotain negatiivista oikein hakemalla hakee, niin takapäässä ei ole mitään mistä ottaa kiinni parkkipaikalla veivauksessa.
Edellinen vekotin oli 990 ja Tenere tuntuu korkeammalta vaikka istuinkorkeus on noin samoissa lukemissa.
Ajoasento on luonnollinen sekä istuessa että seisaaltaan. Ei ole tarvetta muuttaa asetuksia.
Yli 80 km/h vauhdissa kypärään (Tour X-4) kuuluu pieni vinkuna joka häviää kun päätä kääntää hieman.
No jos jotain negatiivista oikein hakemalla hakee, niin takapäässä ei ole mitään mistä ottaa kiinni parkkipaikalla veivauksessa.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv
https://www.kuraukot.fi/
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori
Onko jollain kokemusta T700 matkapyöränä kaksi päällä? Ei mitään pitkiä siirtymiä, vaan jotain muutaman sadan km mittaisia. Toinen vaihtoehto on tietenkin joku KTM.
nimim. GS-kyllästynyt
nimim. GS-kyllästynyt
"Kahviautomaatti valuttaa moottoriöljyä kuppiin ja päivä on muutenkin saranoiltaan"
Kirosin kanssa aluksi kun takaa ei saa pyörää kovin hyvin nostettua mistään. Viimeviikolla kun sain takalaukun telineen asia korjautui kun siitä saa mukavasti kiinni...
Onhan siinä kahvat valmiina senkun nappaa kiinni. Takarungossa oikein käsille paikat molemmin puolin.JKon kirjoitti:Kirosin kanssa aluksi kun takaa ei saa pyörää kovin hyvin nostettua mistään. Viimeviikolla kun sain takalaukun telineen asia korjautui kun siitä saa mukavasti kiinni...
Juu mutta kyllä se paljon helpottui tuosta telineestä. Mulla kun aina joutuu venkslaan tuota pyörää säilytyspaikkaan..
- Akilleus
- Pyörä: KTM 1290 SAR
Sami, tähän kohtaan suora kyssäri, johon toivon rehellistä vastausta; mites voimapuoli 990 vs T7??? Rehellisesti.....Totti kirjoitti:Joulu tuli eilen iltapäivällä. Muutama huomio ensimmäisen (130 km) lenkin jälkeen.
terv. Tapsa
"Going somewhere in the middle of nowhere" ex AT, 950Adv, SE, 990Adv Dakar, 1190 Adv R
- Totti
- Pyörä: Tenere 700
- Viesti:
Ensituntuma oli että voimaa on sen minkä (minä) tarvitsen. Ettei tullut löytyä kättä paskaan.Akilleus kirjoitti: Sami, tähän kohtaan suora kyssäri, johon toivon rehellistä vastausta; mites voimapuoli 990 vs T7??? Rehellisesti.....![]()
terv. Tapsa
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
-
Koheltaja
- Pyörä: pyörätön
Ei ihan niin pitkiä vetoja ajettu 70kg kyytiläisen kanssa mutta sen verran sai tuntumaa että ihan hyvin pystyy rekemään pienet reissut 2-päällä. Ei se yhtä tilava ole kun isot matkaenskat mutta ei myöskään ahdas, tosin kuskille ei hirveesti jää liikkumavaraa penkissä.desmo kirjoitti:Onko jollain kokemusta T700 matkapyöränä kaksi päällä? Ei mitään pitkiä siirtymiä, vaan jotain muutaman sadan km mittaisia.
Takakahvat siihen on pakko tehdä ellei ole tarakkaa tai laukkurautoja, ei sieltä lokasuojan alta pidä kiinni kukaan muu kun aasialainen insinööri... Uskon että joltain tarvikevalmistajalta tulee talven aikana kahvat taakse.
Ketjuohjurin laitoin kiinni ja vaikka vähän sitä purnasin hinnan osalta niin se kompensoituu sillä että ohjuri on jämäkkä ja sain ketjurasvarin letkun ohjuriin. Ainoa miinus on että hintaassa vauhdissa tietyllä 0-kaasulla ketju rallattaa ohjuriin oikein kunnolla, ehkä rallatus vähenee jos ohjuri kuluu, tai sitten ei. Suurta haittaa tosta ei mun korviin ole.
Kylätason kurapyöräilijä.
Nyt parisataa kilsaa ajelleena täytyy olla tyytyväinen hankintaan. Tuli ajettua 'vähän kaikkea'. Enimmäkseen erikokoista sorapätkää, mutta myös asfalttia ja pikkasen tuli metsässäkin poikettua jotain vanhaa ajouraa pitkin, mutta ei mitään kovin HC:tä.
Muutama asia tuli huomattua. Näistä on muutkin kirjoitelleet.
- Matalilla kierroksilla kaasu vähän turhan herkkä (on/off). Häiritsee jonkin verran hidasta ajoa. Korjaantunee softalla joskus.
- Välitykset aika tiiviit. Kutonen voisi olla pidempi, mutta ykkönen ei. Tämähän johtuu siitä, että laatikon sisäisiä välityksiä ei muutettu vs. MT/XSR/Tracer.
- Todella helppo ajaa. Soralla menee kuin itsestään, ja asfaltilla myös. Asfaltilla saa hiukan jotain sellaista supermoto fiilistä, vaikken ole SM:lla metriäkään ajanut. Pyörä ei ole kuitenkaan sellainen, että sillä tekisi mieli vetää huligaani kovaa, vaan se on astetta rennompaan hauskanpitoon.
- Pitkiin reissuihin 'normaaleja' teitä pitkin on varmasti parempia pyöriä, tämä sopii paremmin omien polkujen kulkijoille.
- Toisaalta helppouden takia oikein hyvä myös nurkka-ajoon.
- Tehon määrä tuntuu sopivalta tarkoitettuun käyttöön. Maantiellä ohitteluun on parempia pelejä. Mulla toinen pyörä 1000cc kyykky.
- Ensiasennusrenkaat vaikuttaa yllättävän hyviltä sekalaiseen käyttöön (ainakin kuivalla).
- Jouset varmaan about ok, mutta iskarit säädetty tehtaalta aika koviksi. Täytyy hakea löysempää setup'ia. Renkaissakin saattaa olla turhan paljon painetta. En ole tarkistanut.
- Vaihteistossa pientä alkukankeutta, mutta on jo notkistunut jonkin verran.
- Kytkinvivun suoja ei häirinnyt suuremmin. Kyllä sen huomaa, mutta siinäpä se.
- Jalkatapit voisi olla pidemmät ja vaihdevivun korkeutta täytyy ehkä hiukan säätää.
- Paino tuntuu just siltä mitä se on. Ei mikään keijukainen, mutta selvästi kevyempi kuin isommat pelit.
- Pyörä on aika kapea, mutta 'raamikas', ns. aikuisen mitoille tehty. Itse persjalkasena 186cm pitkänä en saa molempia jalkoja kantapäineen maahan, mutta muuten koko ja ajoasennot tuntuu hyviltä. Ohjaustankoa varmaan käännän pikkasen ylös tai korotan vähän.
- Laatuvaikutelma ihan perushyvä.
- Kypärämelu mun pitkähkön selän kanssa ok. Hiljaisempi kuin mun toisella pyörällä. Käytän kuitenkin tulppia.
- Keskikulutus näyttää nyt 4,8L/100km
- Erilaisia trippejä on Game Boy'ssä 'riittävästi'.
- Satulan alle ei mahdu edes silmä-/aurinkolasikotelo.
- Takana saisi olla kahvat.
- Laukut on harkinnassa. Tuntuu, että tähän sopisi paremmin jotain kevyempää kuin tehtaan alulaatikot.
- 190kg kantavuus tarkoittaa, että esim. explorer packin kanssa ei kaksi päällä tarvitsisi laittaa laukkuihin juuri mitään. Muutenkin tuntuu, että pyörä on ensisijaisesti tarkoitettu yhdelle ja se on parhaimmillaan, jos sen pyrkii pitämään kevyenä.
Kaiken kaikkiaan fiilis on pyörästä oikein hyvä. Pikkasen säätöä ja varustusta vielä, niin tästä tulee entistä parempi.

Muutama asia tuli huomattua. Näistä on muutkin kirjoitelleet.
- Matalilla kierroksilla kaasu vähän turhan herkkä (on/off). Häiritsee jonkin verran hidasta ajoa. Korjaantunee softalla joskus.
- Välitykset aika tiiviit. Kutonen voisi olla pidempi, mutta ykkönen ei. Tämähän johtuu siitä, että laatikon sisäisiä välityksiä ei muutettu vs. MT/XSR/Tracer.
- Todella helppo ajaa. Soralla menee kuin itsestään, ja asfaltilla myös. Asfaltilla saa hiukan jotain sellaista supermoto fiilistä, vaikken ole SM:lla metriäkään ajanut. Pyörä ei ole kuitenkaan sellainen, että sillä tekisi mieli vetää huligaani kovaa, vaan se on astetta rennompaan hauskanpitoon.
- Pitkiin reissuihin 'normaaleja' teitä pitkin on varmasti parempia pyöriä, tämä sopii paremmin omien polkujen kulkijoille.
- Toisaalta helppouden takia oikein hyvä myös nurkka-ajoon.
- Tehon määrä tuntuu sopivalta tarkoitettuun käyttöön. Maantiellä ohitteluun on parempia pelejä. Mulla toinen pyörä 1000cc kyykky.
- Ensiasennusrenkaat vaikuttaa yllättävän hyviltä sekalaiseen käyttöön (ainakin kuivalla).
- Jouset varmaan about ok, mutta iskarit säädetty tehtaalta aika koviksi. Täytyy hakea löysempää setup'ia. Renkaissakin saattaa olla turhan paljon painetta. En ole tarkistanut.
- Vaihteistossa pientä alkukankeutta, mutta on jo notkistunut jonkin verran.
- Kytkinvivun suoja ei häirinnyt suuremmin. Kyllä sen huomaa, mutta siinäpä se.
- Jalkatapit voisi olla pidemmät ja vaihdevivun korkeutta täytyy ehkä hiukan säätää.
- Paino tuntuu just siltä mitä se on. Ei mikään keijukainen, mutta selvästi kevyempi kuin isommat pelit.
- Pyörä on aika kapea, mutta 'raamikas', ns. aikuisen mitoille tehty. Itse persjalkasena 186cm pitkänä en saa molempia jalkoja kantapäineen maahan, mutta muuten koko ja ajoasennot tuntuu hyviltä. Ohjaustankoa varmaan käännän pikkasen ylös tai korotan vähän.
- Laatuvaikutelma ihan perushyvä.
- Kypärämelu mun pitkähkön selän kanssa ok. Hiljaisempi kuin mun toisella pyörällä. Käytän kuitenkin tulppia.
- Keskikulutus näyttää nyt 4,8L/100km
- Erilaisia trippejä on Game Boy'ssä 'riittävästi'.
- Satulan alle ei mahdu edes silmä-/aurinkolasikotelo.
- Takana saisi olla kahvat.
- Laukut on harkinnassa. Tuntuu, että tähän sopisi paremmin jotain kevyempää kuin tehtaan alulaatikot.
- 190kg kantavuus tarkoittaa, että esim. explorer packin kanssa ei kaksi päällä tarvitsisi laittaa laukkuihin juuri mitään. Muutenkin tuntuu, että pyörä on ensisijaisesti tarkoitettu yhdelle ja se on parhaimmillaan, jos sen pyrkii pitämään kevyenä.
Kaiken kaikkiaan fiilis on pyörästä oikein hyvä. Pikkasen säätöä ja varustusta vielä, niin tästä tulee entistä parempi.
Testasin mökillä valoja pimeässä, vaikutti aika tehokkailta. Onko kellään parempaa kokemusta ?