KTM 790/890 Adventure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Tase
Viestit: 2629
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja Tase »

Eläin kirjoitti:
Mika TA-91 kirjoitti: Autoliiton jäsenille kuuluu osana jäsenmaksua.
Tarkennettakoon että kuvatun mukaiset matkajatkamispalvelut kuuluvat "plus-jäsenyyteen", ei vielä ns. varsinaiseen jäsenyyteen. Markkinointihenkisistä nimityksistä huolimatta Autoliiton tarjontaa voi suositella.
Tuovat bensaakin autotien varteen jos sattuu loppumaan. Niin, ja vaihtaa ne renkaankin.
juhhyto
Viestit: 258
Liittynyt: La Elo 06, 2011 11:22 am
Pyörä: BMW R1200GS
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja juhhyto »

Tase kirjoitti:
Eläin kirjoitti:
Mika TA-91 kirjoitti: Autoliiton jäsenille kuuluu osana jäsenmaksua.
Tarkennettakoon että kuvatun mukaiset matkajatkamispalvelut kuuluvat "plus-jäsenyyteen", ei vielä ns. varsinaiseen jäsenyyteen. Markkinointihenkisistä nimityksistä huolimatta Autoliiton tarjontaa voi suositella.
Tuovat bensaakin autotien varteen jos sattuu loppumaan. Niin, ja vaihtaa ne renkaankin.
Vaihtavat prätkän renkaan (tienvarressa)?
Avatar
Mika TA-91
Viestit: 1465
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Eläin kirjoitti: Tarkennettakoon että kuvatun mukaiset matkajatkamispalvelut kuuluvat "plus-jäsenyyteen", ei vielä ns. varsinaiseen jäsenyyteen. Markkinointihenkisistä nimityksistä huolimatta Autoliiton tarjontaa voi suositella.
Kyllä, juurikin näin ja vielä yksi mielenkiintoinen havainto.

Itse otin auton Rovaniemeltä ja matkatjatkumisen kannalta halusin palauttaa auton Kajaaniin kolmen päivän päästä. Tähän liittyvä siirtomaksu ei kuulu palveluun vaan olisi pitänyt maksaa itse, mutta koska käytin hinaukseen autoliittoa, niin sain vakuutusyhtiön kanssa sovittua siirtomaksun heidän piikkiin.

Se mikä tässä on mielenkiintoista, niin alkuu ajattelin että "siirtomaksu, ei se voi paljon olla, maksan itse" kunnes kysyin ja hinnaksi olisi tullut 350€
Mika TA-91
Tase
Viestit: 2629
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja Tase »

"Tuovat bensaakin autotien varteen jos sattuu loppumaan. Niin, ja vaihtaa ne renkaankin."

Plusjäsenille on luvattu renkaanvaihto, sen sisältöä en ole tarkistanut.
Polttoaineen tuonnista olen kysynyt ja palveluun kuuluu, että tuovat henkilöautolla ajettavan tien varteen.

Karkaa 790 ketju vähän harhateille. Mutta jospa se onkin meidän tulevaa arkea että autoliiton tms. palveluita tarvitaan. :D
juhhyto
Viestit: 258
Liittynyt: La Elo 06, 2011 11:22 am
Pyörä: BMW R1200GS
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja juhhyto »

Tase kirjoitti:
Karkaa 790 ketju vähän harhateille. Mutta jospa se onkin meidän tulevaa arkea että autoliiton tms. palveluita tarvitaan. :D
No just hankin 790 Adventuren ja pääsin 3 kilometriä myyjältä, kun mittaritaulu sammui. Pyörä on uusi (minulle) 700 km koeajettu, jonka aikana ei myyjän mukaan mitään vikaa ole ollut. No käännyin takaisin ja myyjän huoltotiimi paneutui asiaan pari tuntia ja tuli siihen johtopäätökseen, että vasen kytkinvipupakka oli rikki sisäisesti. Sulakkeita paloi, pitkät valot tuli päälle kun painoi jarrukahvaa jne.

Pyörää korjataan parhaillaan, joten nähtäväksi jää oliko vika siellä. Ja juuri tässä parin viikonaikana lukenut useilta foorumeilta kaikenlaisista vioista. Sähkövikoja, jarruvikoja, etupyörän jarrujen nypytystä, kovassa nopeudessa rajuja woblauksia jne. Ymmärrän toki, että foorumeilla nousee ne viat esille helposti, viattomat vain ajelevat. Ja kaikissa pyörissä niitä vikoja on, jopa Bemareissa (joita minulla on aiemmin ollut, tosin niissä ei vikaa ole ollut).

Vikojakin tärkeämpää on tietenkin, kuinka ne sitten korjataan. Takaisinkutsuja on KTM:llä ollut (niin kuin bemarillakin). Mutta jos todella sellaisia vikoja kuin nyt tässä lähiaikoina on ollut, esim. takajarrusatula lähtenyt irti, jarrut jumittunut kovassa vauhdissa, niin vähän kyllä jänskättää miten käy. Ja sitten nuo lievemmät viat, joiden kohdalla kuitenkin matka katkeaa, niin onhan siinä miettimistä juuri uuden pyörän kohdalla.
Avatar
Sauli
Viestit: 735
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 9:59 am
Pyörä: 890 Adv R
Paikkakunta: Kouvola

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja Sauli »

Kovaa ajoa, minul on jo yli 24tkm takana, eikä öljyvuotoja tai hajonnutta kytkintä. Enkä ole kovin helpolla pyörää päästänyt.
Oottelet vaan kuntoon. Jäähdytysletkut sain kiristää ennen tonnin huoltoa toissa keväänä.
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23> >26>
mikkark
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Huhti 29, 2016 5:25 pm
Pyörä: KTM 790 Adventure S 2019

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja mikkark »

Täällä alla syyskuussa hankittu S-versio. Ostaessa mittarissa noin 8500, nyt noin 9500. Ostettaessa ja 300km kotimatkalla kaupasta kotiin en vikoja huomannut.

Nyt sitten parin viikon sisään huomattu nämä:
- etujarru ottaa kiinni epätasaisesti, varsinkin alle 30kmh vauhdissa häiritsee. Näistä on ollut Advriderissa paljon keskustelua (https://advrider.com/f/threads/790-adve ... e.1410286/). Ei ole kuulemma parantunut lopullisesti edes vaihtamalla uudet OEM-levyt ja palat. Odotan jännityksellä mitä liike/maahantuoja tästä sanoo.
- etupään jarrunestesäiliö tihuttaa nestettä pihalle (tämän korjaa itsekin, mutta jätän silti huollon tehtäväksi)
- TFT:ssä on kosteutta sisällä.

Jos jättää viat pois laskuista, niin tämä on meikäläiselle ihan ok pyörä, kun ajaminen on pitkälti tikkarinopeuksilla asfalttia ja nyt enenevässä määrin myös soraa. Just laitettiin Mitas E-07plussat alle ja olen tykännyt kovasti. Jousitus on ollut ehkä pieni pettymys, mutta se nyt johtui isoista odotuksista. Vanha pyörä oli Suzuki Vstrom 650, ja siinä soratieominaisuudet kesällä Tuntsan tiellä sai aikaan pyöräkuumeen ja KTM:n päädyttiin. Tällä hetkellä on ikävä Suzukin laatua (kahdella VStrommilla 55000 kilsaa ilman mitään ongelmia).

Tuulisuojaamaan ostin lisäksi MRA Varion lärpättimen (tyyppi VSA-A), eikä se mielestäni mitenkään suurta eroa tuonut. Shoei Neotec -kypärällä melut aika samat ilman Variota ja sen kanssa missä asennossa vaan.

Niin ja quickshifter löytää joskus ylöspäin mennessä välivapaita ja kierrokset nousee hetkeksi taivaisiin. Kaasun kanssa saa kiihdyttäessä ja quickshifteriä käyttäessä olla tarkkana. Usein vaan käytän kytkintä, koska saa pehmeämmän vaihdon, eikä minulla mikään kiire mihinkään ole.
Avatar
sivuluisu
Viestit: 178
Liittynyt: La Touko 23, 2020 5:51 pm
Pyörä: Mopo

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja sivuluisu »

Millä tavalla jousitus on ollut pettymys?
Tase
Viestit: 2629
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja Tase »

Jos etujarru nypyttää, kannattaa tarkistaa ohjauslaakerin välys. Minun pyörässä nypytys poistui laakerivälyksen säädöllä.
mikkark
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Huhti 29, 2016 5:25 pm
Pyörä: KTM 790 Adventure S 2019

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja mikkark »

sivuluisu kirjoitti:Millä tavalla jousitus on ollut pettymys?
Istualtaan ajaen iskari tuntuu minusta aika kovalta. Kaipa se töyssyt tasoittaa ja pitää renkaan maassa, kuten pitääkin, mutta paljon tulee läpi takapuoleen niistä iskuista. Etupää on minusta ok. Tässä vaikuttaa se, että aiempaa ajotaustaa ei ole kuin kahdesta VStrommista, enkä pysty vertaamaan tätä Kotarin alustaa kuin siihen. Kävin itse asiassa koeajamassa ennen tämän pyörän ostoa R-mallin, jossa ilmeisesti jousitus oli säädetty kovaksi, enkä alkanut säädöillä siinä alle tunnin koeajon aikana leikkimään, kun ei ole niistä kokemusta. Kyllä minulle jossain sanottiin, että kannattaa vakavasti harkita R-mallia, koska jousitukset on kuin "yö ja päivä".
mikkark
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Huhti 29, 2016 5:25 pm
Pyörä: KTM 790 Adventure S 2019

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja mikkark »

Tase kirjoitti:Jos etujarru nypyttää, kannattaa tarkistaa ohjauslaakerin välys. Minun pyörässä nypytys poistui laakerivälyksen säädöllä.
Joo tuokin voi olla totta. Viimeksi kiristin ohjauslaakerin pojan polkupyörässä ja tiedän, millaisen efektin tuo ongelma fillareissa saa aikaan. Eipä ole tullut prätkissä vastaan, mutta kuulemma näissä pyörissä on ollut ohjauslaakerissa väljyyttä jo tehtaalta lähtiessä.

Voisin sitä tietysti näppituntumalla koittaa vääntää, mutta momenttiavainta ei ole, joten en saa ihan jiiriin. Mutta TFT:n takia pitäisi viedä liikkeeseen joka tapauksessa.
Avatar
mek
Viestit: 2705
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V-Strom 800 DE
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja mek »

Aikanaan koeajamassani uudessa 1290:ssä oli myös ohjauslaakeri löysällä.
Viuh
Viestit: 1744
Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
Pyörä: CRF1100L, SE, 701 LR Aurora, R75/5

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja Viuh »

Mulla taas kirivät (merkki)huollossa vähän ylitse ohjauslaakerin. Ei pitäisi mitään rähmäkäpälöitä päästää oman pyörän kimppuun.

Nypyttävät jarrulevyt on kyllä erikoinen ilmiö, itse veikkaan että syy saattaa olla jarrupaloissa jotka oikeissa olosuhteissa seistessään joko luovuttavat hitusen materiaa levyihin tai levyjen pintoihin tulee pieni korroosio palojen kohdalle seisonnan aikana. Edellinen 1190 nypytti, korjaantui uusilla Brembon levyillä ja paloilla, 1290 nypyttää satunnaisesti. Tarvike Brembo ja alkuperäis Brembo eroavat hieman päälle päin, materiaalista en tiedä onko niillä jotain eroa.
mikkark
Viestit: 20
Liittynyt: Pe Huhti 29, 2016 5:25 pm
Pyörä: KTM 790 Adventure S 2019

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja mikkark »

Huollosta ottivat yhteyttä. TFT:stä voin ottaa itse kuvan ja laittaa heille ja he laittaa maahantuojalle ja toivottavasti riittää omistajan itse ottama kuva.

Etujarrusta sanoivat, että lähdettäisiin siitä, että putsataan ne rinkulat, jotka pitää sitä kelluvaa levyä paikallaan. Niiden pitäisi pyöriä jollain lailla, eikä ne tosiaan mulla varsinkaan toisella puolella meinaa pyöriä yhtään. Tästäkin luin Advriderista. En tosin tiedä miten hyvin niiden tulisi pyöriä. Jos ei tuo auttaisi niin sitten katsottaisiin levyn kieroutta. Tuolla ei tosin ole mikään kiire ennen takuun raukeamista huhtikuussa, koska huollon mukaan kieroutuneita levyjä ei takuuseen saa ellei kyseessä ole pari viikkoa vanha tai alle pari tuhatta ajettu pyörä. Eli voin vaikka koittaa itse putsata tai teettää työn talvisäilytyspaikassa.
Avatar
Sauli
Viestit: 735
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 9:59 am
Pyörä: 890 Adv R
Paikkakunta: Kouvola

Re: KTM 790 Adventure

Viesti Kirjoittaja Sauli »

mikkark kirjoitti:Huollosta ottivat yhteyttä. TFT:stä voin ottaa itse kuvan ja laittaa heille ja he laittaa maahantuojalle ja toivottavasti riittää omistajan itse ottama kuva.

Etujarrusta sanoivat, että lähdettäisiin siitä, että putsataan ne rinkulat, jotka pitää sitä kelluvaa levyä paikallaan. Niiden pitäisi pyöriä jollain lailla, eikä ne tosiaan mulla varsinkaan toisella puolella meinaa pyöriä yhtään. Tästäkin luin Advriderista. En tosin tiedä miten hyvin niiden tulisi pyöriä. Jos ei tuo auttaisi niin sitten katsottaisiin levyn kieroutta. Tuolla ei tosin ole mikään kiire ennen takuun raukeamista huhtikuussa, koska huollon mukaan kieroutuneita levyjä ei takuuseen saa ellei kyseessä ole pari viikkoa vanha tai alle pari tuhatta ajettu pyörä. Eli voin vaikka koittaa itse putsata tai teettää työn talvisäilytyspaikassa.
Tuota rinkuloiden puhdistusta meinasin ehdottaa. Niissä kai useimmiten syy nypyttämiseen. Itsellä tekee tuota aika-ajoin ja mielestäni pesun jälkeen jos ei aja heti, niin seuraavalla kertaa nypyttää. Koska kovassa jarrutuksessa ei tule mitään värinöitä läpi, ei voi ainakaan omassani olla levyt kierot koska silloihan sen pitäis hakata hulluna käsille.
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23> >26>
Vastaa Viestiin