Toimiikohan tässä sama logiikka kuin moottoriöljyssäkin eli on syytä huolestua jos öljy ei muuta väriä. P*ska on jäänyt jonnekin päin konetta.
Yleistä keulaöljyistä
Valvoja: Moderaattorit
Terve
...ehkä tuo harmaa väri viittaa veteen eli stefat vuotaa sen verran että vesi/kosteus pääsee sisään. Hydrauliikkaöljyssä aiheuttaa ainakin vastaavaa.
...tai sitten tuo on jousien pinnasta lähtenyttä "pinnoitusta".
Itse vaihdoin viime talvena -93 TA:sta öljyt viime talvena ja oletettavaa on ettei ne sakemannit ole niitä kertaakaan vaihtaneet ja toisaalta ei se pyörä ollut edes hiekkatietä nähnyt ennen kuin minulle päätyi. Tyhjennysropun kautta tuli alussa hieman likaista öljyä sen jälkeen kirkasta. Täytyy katsoa miltä näyttää tulevana talvena.
Riku
...ehkä tuo harmaa väri viittaa veteen eli stefat vuotaa sen verran että vesi/kosteus pääsee sisään. Hydrauliikkaöljyssä aiheuttaa ainakin vastaavaa.
...tai sitten tuo on jousien pinnasta lähtenyttä "pinnoitusta".
Itse vaihdoin viime talvena -93 TA:sta öljyt viime talvena ja oletettavaa on ettei ne sakemannit ole niitä kertaakaan vaihtaneet ja toisaalta ei se pyörä ollut edes hiekkatietä nähnyt ennen kuin minulle päätyi. Tyhjennysropun kautta tuli alussa hieman likaista öljyä sen jälkeen kirkasta. Täytyy katsoa miltä näyttää tulevana talvena.
Riku
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
Samanlaisia havaintoja itselläkin. Veikkaisin suurimman merkityksen olevan stefojen/suojakumien kunnolla sekä ajo-olosuhteilla. Ohutta pölyä/epäpuhtauksia pääsee vähäisiä määriä varmasti ehjienkin stefojen läpi öljyn sekaan.Kun valuttelin TA:sta yli 3 vuotta vanhat keulaöljyt (alkuperäiset), niin öljy näytti vielä mielestäni aivan hyvältä. Olisikohan käytetyllä öljyllä merkitystä ?!
-
Marko Hemmilä
- Site Admin
- Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
- Viesti:
Eikös kaikki melkein käytä haarukkakumeja pyörissä ? Näiden kumienhan pitäisi säästää stefoja hirmuisesti.
Esim Bemarin F650GS sarjassa on toi stefojen kestävyys ollut ongelmana jos ei käytä kumeja (kumit eivät tule pyörän mukana). Itselläni ensimmäinen homma oli asentaa noi haarukka kumit paikalleen ja tästä syystä stefat näyttävät vieläkin aivan uusilta.
Toinen asia on tietenkin linkkujen ja renkaiden laakerit. Vaikka siellä stefat onkin niin pyörää uittamalla sinne varmaan pääsee kosteutta... Linkut auki kerran vuodessa ja uudet rasvat sisään niin todennäköisesti tällä säästää aika paljon rahaa, koska lakeritsit linkkuihin ei ole halpoja...
Esim Bemarin F650GS sarjassa on toi stefojen kestävyys ollut ongelmana jos ei käytä kumeja (kumit eivät tule pyörän mukana). Itselläni ensimmäinen homma oli asentaa noi haarukka kumit paikalleen ja tästä syystä stefat näyttävät vieläkin aivan uusilta.
Toinen asia on tietenkin linkkujen ja renkaiden laakerit. Vaikka siellä stefat onkin niin pyörää uittamalla sinne varmaan pääsee kosteutta... Linkut auki kerran vuodessa ja uudet rasvat sisään niin todennäköisesti tällä säästää aika paljon rahaa, koska lakeritsit linkkuihin ei ole halpoja...
Ei haittaa vaikka tarkistaisi useammin kuin kerran vuodessaJari kirjoitti:Tuossa on noita minun ajo-olosuhteita, pitääpä tarkistaa linkutkin.
-
niffestone
- Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01
Siitä venttiilistä voit päästää ylimääräiset paineet pihalle ajon päätteeksi. Painetta kehittyy, kun stefat päästävät sisään päin paremmin kuin ulospäin.
Aikaisempiin messuihin - kyllä stefojen vihollinen numero yksi on se painepesuri, jolla mukavuudenhaluinen enskakuski pesee fillarin reissusta tullessaan. Sillä saadaan kurat ja kosteus sitten viimeistään sinne väärälle puolelle tiivistettä.