GPS-vehkeen ostoapua kaivataan!
Valvoja: Moderaattorit
Omat kokemukset rajoittuu Magellan Meridian Goldiin. Sitä on tullut käytettyä autoillessa, mopoillessa ja koirien kanssa metsälenkeillä. Olen ollut ihan tyytyväinen vaikkei tuossa navigointia olekaan (senkin saa erikseen). Tai on oikeastaan kokemusta myös Explorist XL:stä ja 500:sta. XL iso taskukäyttöön, toisaalta iso näyttö on aina kivampi ajoneuvokäytössä. 500 on sopivan taskukokoinen ainakin kun vertaa Meridianiin, näyttökin tais olla saman kokoinen ulkomitoiltaan, resoluutio parempi.
MapSend Suomi S&D -kartta-aineistolla pärjää metsässäkin hyvin. Mulla on lisäksi topokartta mutta ei se mun mielestä ole tuonut hirveesti lisää. Näkyy sillä nyt polkuja kuitenkin.
Sen verran iso kuitenkin että ei mikään mukavin kuljettaa taskussa. Jos Magellan kelpaa niin suosittelen poistuvaa mallia explorist 500 tai 600, niissä on värinäyttö. Värinäyttö on vähän informatiivisempi. Jos niitä vaan mistään saa ja halvalla, nuo uudet Tritonitkin tuntuu olevan aika edullisia. Siihen hinnat alkaen -malliin ei kannata lähteä, sen laajennettavuus on ilmeisesti ihan olematon kun ei edes SD-korttipaikkaa ole eli ei paljon uusia karttoja laitella.
Mielummin sitten Tritoneista se 400 tai 500. Mitä nyt äkkiä katoin niin erona on 500:ssa ilmanpainemittari, kompassi ja 10Mt sisäistä muistia. Kompassista on itse asiassa gepsikäytössä hyötyä. Ilman kompassia tarvii tarpoa hetki johonkin suuntaan että nuolesta näkee miten päin kartalla ollaan, nimenomaan kävellen kun ollaan liikkeellä olen huomannut moista ominaisuutta kaipaavani. Ja kai se lisämuistikin hyväksi on. Ilmanpainemittarilla en ainakaan itse tee mitään.
Summa summarum, mun valinta olis tuo Triton 500. Vois melkein itekin päivittää kun kerran noin halpoja ovat. Siihen sitten päälle kannattaa hommata tarkemmat kartat (tuolla luulis pärjäävän: http://www.gps.fi/index.php?page=kartta ... ojavesisto), tupakansytkävirtajohto ja laittaa mopoon moinen plugi jollei jo löydy. Ja teline autoon ja mopoon samaten, kannattaa odotella noita ram-mountteja. Ite tosin autoon laitan vaan tuulilasin ja kojelaudan väliin puristuksiin...
Noi on itse asiassa niin halpoja että voi melkein ostaa mopokäyttöön erikseen ton 400:n ja vaimolle sitten tuo 500.. Sopii samat lisävarusteet mutta kartat joutuu kyllä erikseen vissiin molempiin hankkimaan.
MapSend Suomi S&D -kartta-aineistolla pärjää metsässäkin hyvin. Mulla on lisäksi topokartta mutta ei se mun mielestä ole tuonut hirveesti lisää. Näkyy sillä nyt polkuja kuitenkin.
Sen verran iso kuitenkin että ei mikään mukavin kuljettaa taskussa. Jos Magellan kelpaa niin suosittelen poistuvaa mallia explorist 500 tai 600, niissä on värinäyttö. Värinäyttö on vähän informatiivisempi. Jos niitä vaan mistään saa ja halvalla, nuo uudet Tritonitkin tuntuu olevan aika edullisia. Siihen hinnat alkaen -malliin ei kannata lähteä, sen laajennettavuus on ilmeisesti ihan olematon kun ei edes SD-korttipaikkaa ole eli ei paljon uusia karttoja laitella.
Mielummin sitten Tritoneista se 400 tai 500. Mitä nyt äkkiä katoin niin erona on 500:ssa ilmanpainemittari, kompassi ja 10Mt sisäistä muistia. Kompassista on itse asiassa gepsikäytössä hyötyä. Ilman kompassia tarvii tarpoa hetki johonkin suuntaan että nuolesta näkee miten päin kartalla ollaan, nimenomaan kävellen kun ollaan liikkeellä olen huomannut moista ominaisuutta kaipaavani. Ja kai se lisämuistikin hyväksi on. Ilmanpainemittarilla en ainakaan itse tee mitään.
Summa summarum, mun valinta olis tuo Triton 500. Vois melkein itekin päivittää kun kerran noin halpoja ovat. Siihen sitten päälle kannattaa hommata tarkemmat kartat (tuolla luulis pärjäävän: http://www.gps.fi/index.php?page=kartta ... ojavesisto), tupakansytkävirtajohto ja laittaa mopoon moinen plugi jollei jo löydy. Ja teline autoon ja mopoon samaten, kannattaa odotella noita ram-mountteja. Ite tosin autoon laitan vaan tuulilasin ja kojelaudan väliin puristuksiin...
Noi on itse asiassa niin halpoja että voi melkein ostaa mopokäyttöön erikseen ton 400:n ja vaimolle sitten tuo 500.. Sopii samat lisävarusteet mutta kartat joutuu kyllä erikseen vissiin molempiin hankkimaan.
- Sottapytty
- Pyörä: BMW G650XChallenge
Tässä on oppinut kovasti paljon moisista laitoksista. Kiitokset kaikille hyvistä vihjeistä! alkaa jo kohtuullisesti hahmottua.
Näyttäisi siltä että vaihtoehdoiksi on karsiutumassa kaksi laitetta.
Garmin Colorado 300
http://www.garmin.fi/product_info.php?c ... cts_id=876
Magellan Triton 2000
http://www.gps.fi/index.php?page=tuotte ... riton_2000
Jotenkin meidän käyttöön tärkeimmiltä ominaisuuksilta tuntuisivat ainakin:
kompassi, kannettavuus, kohtuu kokoinen näyttö, SD-korttipaikka, 2* AA-akut/paristot
Mietintämyssyssä on ainakin tärinänkesto mopoilussa
Tosin jos ne veneessäkin kestää, miksei kohtuullisesti mopossakin??
Mahdollinen kiinnitysadapterien yms. puute, ei tule olemaan ongelma.
Näyttäisi siltä että vaihtoehdoiksi on karsiutumassa kaksi laitetta.
Garmin Colorado 300
http://www.garmin.fi/product_info.php?c ... cts_id=876
Magellan Triton 2000
http://www.gps.fi/index.php?page=tuotte ... riton_2000
Jotenkin meidän käyttöön tärkeimmiltä ominaisuuksilta tuntuisivat ainakin:
kompassi, kannettavuus, kohtuu kokoinen näyttö, SD-korttipaikka, 2* AA-akut/paristot
Mietintämyssyssä on ainakin tärinänkesto mopoilussa
Mahdollinen kiinnitysadapterien yms. puute, ei tule olemaan ongelma.
- Sottapytty
Magellan Triton 2000 ei ole vielä saapunut Suomeen, eikä siihen ole (vielä?) reitittävää "auto"karttaohjelmaa.
Joten pidemmän korren veti Garmin Colorado 300.
Kompassi ja reititys.. jos ei tuon kanssa löydä tietä metsään... niin on jo metsässä.
Soittelin maahantuojalle ja kyselin niitä ja näitä, erittäin palveluhenkinen mies kertoi että kestää kyllä mopotärinät yms..
Yhdelle mopoasiakkaalle oli aiheutunut pätkimistä, joka aiheutui kun patterit irtoavat tärinässä hetkeksi kontaktista. Navigaattori oli ollut kuulemma liian pitkän varren nokassa "vatkaamassa".
Kyseinen tapaus "korjattiin" jollakin kumiliuskalla jonnekkin patterikotelon ja patterin väliin tms.
Joten pidemmän korren veti Garmin Colorado 300.
Kompassi ja reititys.. jos ei tuon kanssa löydä tietä metsään... niin on jo metsässä.
Soittelin maahantuojalle ja kyselin niitä ja näitä, erittäin palveluhenkinen mies kertoi että kestää kyllä mopotärinät yms..
Yhdelle mopoasiakkaalle oli aiheutunut pätkimistä, joka aiheutui kun patterit irtoavat tärinässä hetkeksi kontaktista. Navigaattori oli ollut kuulemma liian pitkän varren nokassa "vatkaamassa".
Kyseinen tapaus "korjattiin" jollakin kumiliuskalla jonnekkin patterikotelon ja patterin väliin tms.
-
Tikkaoja
- Pyörä: Canyon ja Cube
Tais olla kotari... Mulla ihan samoja ongelmia 60 Cx:n kanssa. Korjasin ulkoisella virransyötöllä.Sottapytty kirjoitti:Yhdelle mopoasiakkaalle oli aiheutunut pätkimistä, joka aiheutui kun patterit irtoavat tärinässä hetkeksi kontaktista. Navigaattori oli ollut kuulemma liian pitkän varren nokassa "vatkaamassa".
-petteri
Tiedoksi että geokätköilijöiden verkkokaupassa www.kivenalla.fi on parhaillaan käynnissä jo perinteeksi muodostunut kesätempaus, tällä kertaa nimenomaan Colorado 300:sta. (viime vuonna 60cx/csx, joka täälläkin herätti kiinnostusta). Näitä gepsejä on varastossa, joten toimitus on per heti.Sottapytty kirjoitti:Joten pidemmän korren veti Garmin Colorado 300.
Kompassi ja reititys.. jos ei tuon kanssa löydä tietä metsään... niin on jo metsässä.![]()
![]()
Jussi / www.kivenalla.fi
Kahden kauden kokemus Cxs 60:stä, hyväksi olen havainnut. Mopossa käytän ulkopuolista syöttöä - ei kiusallisia katkoja. Ladattavilla akuilla teen sitten reittisuunnittelut. Hyvä Euroopan kartta sellaisille reissuille, maastokartoista löytyy osin turhaa tekstitystä mopoilua ajatellen, mutta patikointiin ne enemmän on kait tarkoitettukin. Näppäimet sen kokoiset, että juuri ja juuri pystyy ajaessa painikkeita näpelöimään.
-
jiitee
- Pyörä: BMW R 1150 GS KTM 400 LC4 MIL
Totuuden hetki rupeaa minullakin koittamaan eli tommonen GPS pitäisi hommata ja pistin silmäni kiinni, tökkäsin sormella ja se osui tuon Coloradon kohdalle eli valinta suoritettu,ellette te viisaammat/kokeneemmat keksi ehdottaa jotain muuta.Tarkoitus olisi se pyörään pistää kiinni käykö siihen tuo polkupyörään tarkoitettu kiinnitin vai onko jostain saatavissa joku parempi jalusta vai pidänkö sitä tankkilaukussa,mitäs muuta pitäisi olla,pohjoismaidenkartta 69€,vapaa-ajankartta 99€,varustepaketti 1, 35€.Riittääkö noiden hiekkateiden kiertämiseen toi vapaa-ajankartta vai pitäisikö olla maastokartta (220€),hintaero on aika huima vai voiko niitä jostain kopioida,kun joskus pitäisi voida vähän patikoidakin.Mitä muuta pitäisi olla?Oppiiko tuota edes käyttämään ,kun ei ole minkäänlaista kokemusta,rupeaako joku oppaaksi?Ja kiirekin olisi,kun pitäisi jo olla tien päällä ensi viikon loppupuolella...huh,huh...
BMW=helppo lausua, raskas työntää ja nostaa pystyyn...
KTM=helppo lausua, kevyt työntää ja nostaa pystyyn...
- JSL
- Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003
Garminilta on tulossa uusi kosketusnäytöllinen käsigepsi, mallinimeltään Oregon. Äkkiseltään vois luulla, että tuollanen ois kätevämpi mopokäytössä kuin sellanen missä pitää painella nappeja.
Kokemuksesta voin sanoa että näyttö kannattaa olla niin suuri kuin mahdollista. Tuossa Oregonissa on vain 6,3 x 3,8 näyttö ja kaikenlisäksi vielä pystyssä.
Lisäksi kannattaa varmistua että kosketusnäytölliseen gps:ään saa uusia näyttöjen pintoja tai sitten suojaa näytön jollain kelmulla. Soramopoilussa näyttö kuluu nopeasti kun sormella raahaa karttaa ja väliin jää hiekkaa, pölyä tai mutaa.
Itse näen ongelmana kaikissa noissa Garminin ja Magellanin vehkeissä sen että maastokartan ominaisuuksia ei pysty tarpeeksi valitsemaan. Pitäisi pystyä määrittelemään minkätyyppiset objektit jätetään näkyviin ulospäin zoomatessa. Itse kaipaisin esim. sitä että tietyn tason zoomilla näkyisi vain vesistöt, tiet ja polut. Lähemmäs zoomatessa näkyisi sitten korkeuskäyriä sun muita. Nykyään käy niin että ulospäin zoomatessa myös pienimmät tiet ja polut hävitetään ja näytetään vain suurimmat tiet. Ei mitään hyötyä jos haluaa nähdä yleissilmäyksen siitä missä ollaan ja haluaa tehdä reitinvalintoja kartalta. Käytännössä paras systeemi onkin yhä edelleen paperikartan ja gps:n yhdistelmä. Paperilla tehdään suunnitelma ja gps:stä nähdään missä ollaan.
Lisäksi kannattaa varmistua että kosketusnäytölliseen gps:ään saa uusia näyttöjen pintoja tai sitten suojaa näytön jollain kelmulla. Soramopoilussa näyttö kuluu nopeasti kun sormella raahaa karttaa ja väliin jää hiekkaa, pölyä tai mutaa.
Itse näen ongelmana kaikissa noissa Garminin ja Magellanin vehkeissä sen että maastokartan ominaisuuksia ei pysty tarpeeksi valitsemaan. Pitäisi pystyä määrittelemään minkätyyppiset objektit jätetään näkyviin ulospäin zoomatessa. Itse kaipaisin esim. sitä että tietyn tason zoomilla näkyisi vain vesistöt, tiet ja polut. Lähemmäs zoomatessa näkyisi sitten korkeuskäyriä sun muita. Nykyään käy niin että ulospäin zoomatessa myös pienimmät tiet ja polut hävitetään ja näytetään vain suurimmat tiet. Ei mitään hyötyä jos haluaa nähdä yleissilmäyksen siitä missä ollaan ja haluaa tehdä reitinvalintoja kartalta. Käytännössä paras systeemi onkin yhä edelleen paperikartan ja gps:n yhdistelmä. Paperilla tehdään suunnitelma ja gps:stä nähdään missä ollaan.
-
jiitee
No nyt on hieman kokemusta heistä karttunut eli kävin paikallisessa urheiluliikkeessä tutustumassa tarjontaan.Colodaro putosi heti valinnasta,näyttö on mopokäyttöön aivan liian pieni,kuten monessa muussakin.Jäljelle jäi Garmin Zumo 550 deluxe ja Magellan explorist xl,joista jälkimmäinen palvelisi myös patikoinnissa ja ensimmäistä puoltaisi sen suunittelu juuri mopokäyttöön,nopeampi käyttöön ottaminen valmiin myyntipaketin takia,xl:lään joutuisi tilailemaan lisävarusteita ja niitä odottelemaan,tosin olen ymmärtänyt sen olevan poistunut malli eli hinta voisi olla edullinen.Myyjä kehui Garminin karttoja paremmiksi.
http://www.gps.fi/index.php?page=huipputarjous ja Magellan xl.
Kyllä nyt sitten närästäisi, jos olisi ostanut moisen laitteen pari viikkoa sitten
Kyllä nyt sitten närästäisi, jos olisi ostanut moisen laitteen pari viikkoa sitten
- Sottapytty
En tiedä mitään isommista näytöistä, mutta mulla on ollut vähän aikaa mopossa ja autossa tuo Colorado 300. Itselläni ei tunnu olevan ongelmaa tuo pienen koon suhteen, olen ilmeisen hyvännäköinenjiitee kirjoitti:No nyt on hieman kokemusta heistä karttunut eli kävin paikallisessa urheiluliikkeessä tutustumassa tarjontaan.Colodaro putosi heti valinnasta,näyttö on mopokäyttöön aivan liian pieni,kuten monessa muussakin.
Nopealla vilkaisulla selviää minne kone pyytää ajamaan, käännöksiin tultaessa automaattizoomaus toimii mielestäni hyvin.
Mopoillessa kaikkia tarvittavia nappuloita käyttää helposti hanskat kädessä, myös ajaessa.
Tankokiinnike on hyvin matala ja tanakka muovinen n. 2*6 cm. taustakiinnityslevy, joka kiristetään nippusiteillä tankoon kiinni, ei tärise eikä värise!
Koneen tarjoamat reittivalinnat ovat sitten asia erikseen
Mulla ollut toi XL pari vuotta (tuntuu hinta olevan Suomessa vieläkin kova). Laite on pirun hyvä, mutta en kauheesti ole noista Magellanin kartoista ikinä tykännyt pirun vaikee nähdä pienimpiä teitä vauhdissa, kun ne esitetään katkoviivalla ja tuntuu aika mahdottomalta saada siihen mitään muita karttoja sovitettua.
Ehkä hommaa vielä sen reitittävän kartan tai sitten viritän kommarin siihen viereen maastokartoilla Otterboxiin.
Perässä ajelleena olen huomannut, että Garminissa ja Tompassa on paljon sellaisia polkuja, joita Magellanin kartassa ei näy...
Ehkä hommaa vielä sen reitittävän kartan tai sitten viritän kommarin siihen viereen maastokartoilla Otterboxiin.
Perässä ajelleena olen huomannut, että Garminissa ja Tompassa on paljon sellaisia polkuja, joita Magellanin kartassa ei näy...
-
jiitee
Karu tosiasia näkö ei ole enään,kuin nuorella pojalla,voi,voi,sain Xl:stä tarjouksen 448€ ja kartat 1/2 hintaan,muista hiluista joutuu sitten lisäksi maksamaan,Garminista oli hinta muistaakseni 500€ ja maastokartta n.90€,Valinta on vaikea,mutta ratkeaa lähipäivinä...