Off(road)Topic

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Ylimatti
Pyörä: BMW F650 GSD 2004

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

Otan osaa; pistää vihaksi kiltimmänkin miehen kun ei pyörä pelaa!

On se vaan aika tylsää kun softa pyörittää nykyään melkein kaikkea. :(
Tää on just sitä kun omasta pöpöttimestä olen ajatellut, että yksinkertainen pyörä yksinkertaiselle miehelle. Olis nuo viatkin helpommin fiksattavissa. Vaan kun en taida osata edes tasakaasunykimistä korjata... :oops:
Noh, kaasuttimeen en ole vielä koskenut; eiköhän se sieltä löydy? Ennen äitienpäivää ei pääse kyllä edes katsomaan, kun ne kaikki #&£§!%#! työkalutkin on toisessa kaupungissa.
Ja sitten se on taas sama juttu kuin aina ennen auton kanssa: avataan paikat illalla hämärässä ja kylmässä, katsotaan että jaahah tuo pitää vaihtaa, seuraavana arkipäivänä tilaamaan osia ja odotetaan, sitten taas etsitään vapaa iltamyöhä, jolloin lähdetään väsyneenä ja puutteellisilla työkaluilla soveltamaan osia paikoilleen... :evil:

No, jotkut rakastaa tuotakin, onneksi. Minä en kuulu niihin; huonoja kokemuksia vissiin pienten lasten, vähien työkalujen, liian vähän ajan ja rahan sekä vanhan pösön ajalta...??!

Mutta noista yleensä kuitenkin selviää itse tai kaverin avulla - toisin kuin #¤"%&$$!:n softavioista! Siinähän periaatteessa joku ***kele vaan päätteen ääressä pizzaa ja kokista mussuttaessaan määrää, miten sinä sillä pyörällä/autolla oikein ajelet, ja näpyttää sen mukaiset koodit!!
Noin niinkuin karkeasti yleistettynä; kaikki kunnia vaan heille jotka osaavat koodata :)

Eiköhän me vielä kuitenkin tämänkin kesän aikana ehditä ajella! Tekniikka on ihmeellistä... :wink:
Taas menossa jonnekin...
Stobe
Pyörä: Caballero 700,ZRX1200R, KLE 500

Viesti Kirjoittaja Stobe »

Hiphei, kävin tuossa KX-Centerillä Yamahan koeajopäivillä. Varsinaisia kurapyöriä ei ollut tarjolla. Muuta mielenkiintoista kylläkin.

Ensin vedin lenkin TDM900:lla. Kovasti mainio pyörähän tuo. Hieman saman tyylinen kuin KLE, toki liki puolta isommalla koneella. Pyörän helppo käsiteltävyys yllätti, alle 200 kilon kuivapaino ja istuinkorkeus sopi myös minulle. Pienimmät ja huonokuntoisimmat kärrypolut saisi kyllä jättää pois repertuaarista, jos tuommoiseen vaihtaisi. Moottori oli miellyttävä, tasainen vääntävä. Ainoastaan pieni nikottelu alle 2000 kierroksen häiritsi. Rekan ohituskin tuli testattua., karvan alta 90 hevosvoimaa tuntuivat olevan kotona. Lienee lähes tarpeetonta mainita, että jarrut olivat loistavat.

Toisen lenkin heitin MT-01:llä. Tässä pyörässä ei ainakaan homma jäänyt kuutiosta kiinni(1670cc). Heti aluksi huomasin, että jalkatappien sijoitus vaikeutti pyörän käsittelyä paikallaan. Koneen käynnistämisen jälkeen korviin kantautui muhkeä jylinää, joka tuntui myös takapuolessa(vaimentimet kulkekevat penkin alta ja sivuilta). Koko pyörä tärisi niin ettei tahtonut saada selvää peileistä. Ajossa tämäkin pyörä oli helppo. Mahtavan väännön vuoksi kierroksia ei juuri tarvinnut käyttää. Varsinaista voiman tunnetta olisi ehkä odottanut enemmänkin. Moottoritielle päästyä alkoivat digitaalisen nopeusmittarin numerot vilistää melkoista vauhtia kohti laittomia lukemia. Tämä tapahtui minimaalisella kaasun käännöllä ja ilman sen kummempaa nykäisyä. Katteetonta pyörää tuuli rieputteli toki melkoisesti, mutta hyvin tämmöiselläkin matkaa taittaisi. Varsinaisesti MT-01 on tehty leppoisaan kruisailuun tai liikeennevaloissa räppimiseen. Kuminpoltto-ominaisuuksia en testannut, mutta ykkösellä tuli "vahingossa" keulittua kaasulla. Kierroksia etupyörän nosto vaati vaivaiset 2500.

Kyllä tuntui oman KLE:n vääntö "hieman" ohuelta näiden koeajojen jälkeen....
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Raahessa on moottoripyöränäyttely tänä viikonloppuna 7. - 8.5.2005.
Avoinna lauantaina klo 10.00 - 18.00 ja sunnuntaina klo 10.00 - 16.00
Paikka on jäähalli Raahessa. Viime vuonna kävi yli 3000 katsojaa.

Tulkaa katsomaan.

Siellä on esillä toistasataa pyörää, uusia ja hyvin käytettyja, tuunattuja raasereita ja vaikka mitä ( mm. Boss Hoss ). Ja varusteissa löytyy kanssa sekä rompetori. Munkin piti viedä pyöräni sinne näytille, mutta sattuneista syistä se on täysremontissa :? :? :?

Järjestäjänä on Raahen moottorikerho ja lisätietoja löytyy täältä:

http://www.finnbike.com/rmk/

Pekka
:shock: :shock:
Timo Kalkkila
Pyörä: KTM 1390 SAS Evo

Viesti Kirjoittaja Timo Kalkkila »

TomiKoon ongelmista:

Mulla pyörä on tehnyt tuon "käynnissäpysymättömyyden" kerran 67000 km:n aikana. Vika oli päällä aina siihen asti kunnes sammutin virrat avaimesta. Todennäköinen arvaus miksi noin tapahtui oli se, että käynnistyksen yhteydessä oli jotain hämminkiä, jonka takia en tehnyt sitä tarkalleen oikealla proseduurilla. Tarkasti oikea on se, että kaasuun ei saa MISSÄÄN NIMESSÄ koskea startatessa virran kytkemisen jälkeen.

Nopeusmittarin sadekelinongelma voi johtua siitä, että anturin pää on vaurioitunut naarmuille hiekanmurujen tai pyöränirroituksen takia. Tuommoisen sain korjattua kun putsauksen ja kuivatuksen jälkeen pinnoitin anturin pään aralditilla. Vaurioitumisriskiä voi koitaa myös vähentää loitontamalla anturia sopivilla prikoilla.

Timo
Timo Kalkkila

Timo Kalkkila kirjoitti:TomiKoon ongelmista:

Mulla pyörä on tehnyt tuon "käynnissäpysymättömyyden" kerran 67000 km:n aikana. Vika oli päällä aina siihen asti kunnes sammutin virrat avaimesta. Todennäköinen arvaus miksi noin tapahtui oli se, että käynnistyksen yhteydessä oli jotain hämminkiä, jonka takia en tehnyt sitä tarkalleen oikealla proseduurilla. Tarkasti oikea on se, että kaasuun ei saa MISSÄÄN NIMESSÄ koskea startatessa virran kytkemisen jälkeen.
Äsh. Unohtui, että ennen starttipainikkeen painamista pitää odottaa, että lämpötilanvaroitusvalo on sammunut.

Timo
make
Pyörä: R100GS,SXF250

Viesti Kirjoittaja make »

Timo Kalkkila kirjoitti:
Timo Kalkkila kirjoitti:TomiKoon ongelmista:

Äsh. Unohtui, että ennen starttipainikkeen painamista pitää odottaa, että lämpötilanvaroitusvalo on sammunut.

Timo
Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää että millä perusteella tiedät asian paremmin kuin BMW maahantuoja tai BMW merkkihuolto?Tossa anturi asiassa oon samaa mieltä mutta mitä haittaa on "kaasuun koskemisessa"ettei sitä MISSÄÄN NIMESSÄ saa tehdä vaikka BMW niin suosittelee ja sillä myös ongelmat hävisi mun F650GS Dakarista.
Timo Kalkkila

http://faq.f650.com/GSFAQs/HardStarting ... 0Important!

Ja sitten se, ettei vuosiin ole noita ongelmia esiintynyt. Tosin tietysti kannattaa muistaa että ainakin 90% Internetin sisällöstä on täyttä puppua.

Timo
make

Timo Kalkkila kirjoitti:http://faq.f650.com/GSFAQs/HardStarting ... 0Important!

Ja sitten se, ettei vuosiin ole noita ongelmia esiintynyt. Tosin tietysti kannattaa muistaa että ainakin 90% Internetin sisällöstä on täyttä puppua.

Timo
Pikaisesti luettuna noilla sivuilla nimenomaan neuvotaan kytkemään virta päälle ja odottamaan lämpötilan merkkivalon sammumista ja sitten kääntämään kaasu täysin auki ja kiinni ja sen jälkeen starttaamaan.Jos kolmesta paikasta saa samat neuvot kyllä mä ainakin kokeilisin mitä tapahtuu...
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Uskoisin että nämä ohjeet riippuvat softan versiosta :shock:
Kannattaa kokeilla noita erilaisia vaihtoehtoja :?
Itse olen tehnyt aina akkukaapelin irroituksen jälkeen seuraavasti: virrat päälle, 2xkaasu pohjaan, käynnistys, käynnissä siihen saakka kaasuun koskematta kunnes flekti käynnistyy ja sammuu, koneen sammutus ja ajoa. Mulla tämä on toiminut, en muista mikä versio on softasta, mutta meinaan jatkossakin tehdä tuon tempun koska homma on toiminut...

Mulla ei ole ollut ongelmia tuon nopeusmittarin anturin kanssa (kop kop kop), vaikka melkoisessa hiekkalillussa tuo pyörä on ollut...

Toivottavasti Tomi saat sen pyörän toimimaan niinkuin sen pitäisikin toimia, koska GS on hauska pyörä ajaa :D

Tuo ongelma kostealla kelillä kuulostaisi siltä että johonkin liittimeen pääsee kosteutta. Ostappas jotain liittimiin tarkoitettua rasvaa ja puristele sitä noihin liittimiin, tarkasta samalla onko niissä hapettumia.
make

Marko Hemmilä kirjoitti:Uskoisin että nämä ohjeet riippuvat softan versiosta :shock:
Kannattaa kokeilla noita erilaisia vaihtoehtoja :?
Itse olen tehnyt aina akkukaapelin irroituksen jälkeen seuraavasti: virrat päälle, 2xkaasu pohjaan, käynnistys, käynnissä siihen saakka kaasuun koskematta kunnes flekti käynnistyy ja sammuu, koneen sammutus ja ajoa. Mulla tämä on toiminut, en muista mikä versio on softasta, mutta meinaan jatkossakin tehdä tuon tempun koska homma on toiminut...

Mulla ei ole ollut ongelmia tuon nopeusmittarin anturin kanssa (kop kop kop), vaikka melkoisessa hiekkalillussa tuo pyörä on ollut...

Toivottavasti Tomi saat sen pyörän toimimaan niinkuin sen pitäisikin toimia, koska GS on hauska pyörä ajaa :D

Tuo ongelma kostealla kelillä kuulostaisi siltä että johonkin liittimeen pääsee kosteutta. Ostappas jotain liittimiin tarkoitettua rasvaa ja puristele sitä noihin liittimiin, tarkasta samalla onko niissä hapettumia.
No löytyihän se yhteisymmärrys lopulta,niin se sokea kanakin jyvän löytää :D Noilta f650.com sivuilta käy myös ilmi että jokainen GS on yksilö ja yhteen pätee joku konsti ja toiseen joku muu kikka ja jotkut jopa toimivat ilman taikoja.Tätä juuri yritin sanoa aluksi että kokeilusta ei ole haittaa ja toimiva konsti kyllä löytyy.GS on hauska ajaa,se on totta.Oman dakarini kulku loppui eestissä 2004,kuvaa voi katsoa tourin sivuilta...ei olis auttanu kaasun kääntely... :lol: :lol: :lol:
Hake

Viesti Kirjoittaja Hake »

No perhana windowsko sielä on käyttöjärjestelmänä ;) Samanlaisia 2 kertaa kaasun kiertäen vasemman kautta oikeaan -ohjeita vois soveltaa mihin tahansa mikrosovt-pc-koneeseen.

8)
Marko Hemmilä
Site Admin
Viesti:

Hake kirjoitti:No perhana windowsko sielä on käyttöjärjestelmänä ;) Samanlaisia 2 kertaa kaasun kiertäen vasemman kautta oikeaan -ohjeita vois soveltaa mihin tahansa mikrosovt-pc-koneeseen. 8)
On tainnu sakemanni ohjelmoinnin aikana nauttia hieman ohrasta, kuunnellu kansanmusiikkia ja taputellu rytmiä lederhoseneihin :D koita siinä ny sitte vielä koodia vääntää... :wink:

Onkos Tomilla mitään uusia tietoja, onko mikään ohje auttanut ?
Marko Hemmilä
Site Admin
Viesti:

Kuulostaa hyvälle !
Vika kyllä kuulostaa pahasti kosteusvialta...
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Marko Hemmilä kirjoitti:Kuulostaa hyvälle !
Vika kyllä kuulostaa pahasti kosteusvialta...
Heippa Tomikoo. Terveiset täältä Raahesta.

Niinpä näyttäisi olevan joku kosteusvika ja kontaktihäiriö. On noi nykyajan pelit näköjään herkkiä noille kosteusongelmille ( tai kontaktihäriöille ), ja softat menee sekaisin.

Ei muuta kuin liittimiä irti ja CRC:tä niihin niin kosteus pysyy loitolla, sanoo tämmöinen vanha patu, joka ei välttämättä ymmärrä pyörien elektroniikasta ja softasta mitään.

Nähdään Motoristi Survival kurssilla, mäkin varmaan saan ton oman pyöräni kuntoon tuotapikaa.

Pekka
:shock: :shock:
savimarko
Pyörä: KTM 390 Adventure

Viesti Kirjoittaja savimarko »

Mielestäni nuo oireet viittaavat Kalkkilan Timon jo mainitsemaan nopeusanturin pään vaurioitumiseen ja siitä johtuvaan kosteusallergiaan. Anturin johdon ensimmäinen liitos on suhteellisen kuivassa paikassa penkin alla moottorinohjaimen vasemmalla puolella ja lisäksi tuo liitin on muistaakseni tiivistettyä mallia.

Omassa mopossani nopeusanturi alkoi toissa kesänä silloin tällöin temppuilla ja huomasin että mikäli anturi lakkasi toimimasta kesken ajon, niin se saattoi aiheuttaa esimerkiksi juuri tyhjäkäynnin katoamista. Sen sijaan jos anturi sattui olemaan mykkänä ajon alusta alkaen niin se ei ilmennyt juuri muuten kuin nopeusmittarin toimimattomuutena. Joten mikäli käyntihäiriöt ovat todella pahoja, niin pikakorjauksena voisi kokeilla anturin liittimen avaamista. Minulla anturi kiukutteli aluksi vain muutaman kerran kuussa, mutta noin vuosi sitten se mykistyi lopullisesti ja vaihdoin uuden tilalle.

Tuon anturin signaalin mittaaminen ei muuten taida onnistua liitin irroitettuna. Vaikka siihen menee vain kaksi johtoa niin se ei ole induktiivinen anturi, vaan hall-anturi + jotain elektroniikkaa, ja se antaa pulssisignaalinsa vaihtelemalla ottamaansa virtaa, muistaakseni 5 mA / 10 mA.

Minä mittailin anturia tekemällä välijohdon, jolla sain kytkettyä virtaa mittaavan skoopin anturin kanssa sarjaan. Mulla pitäisi olla töissä tallessa mittaustuloksia toimivasta anturista, jos kiinnostaa. Toimimatonta anturia en onnistunut mittaamaan, aluksi vika ilmeni niin harvoin ja sitten kun anturi hajosi lopullisesti vaihdoin suosiolla uuden.
Vastaa Viestiin