Vaikea sanoa, mikä olisi viisasta vanhan pyörän kanssa. Ehkäpä kannattaa ajan kanssa laittaa kuntoon, jos sopuhintaiset osat löytyy.
Daddy0:n TT600R eli amatööri asialla
Valvoja: Moderaattorit
-
JarnoP
- Pyörä: Dominaattori- 97 & GSXR W1100 -97
Re: Daddy0:n TT600R eli amatööri asialla
Onnittelut uudelle pyörälle!! Kyllä tolla Dakarilla voi työntää ihan mihin tarvitsee, kun Fundurollakin pystyi
Vaikea sanoa, mikä olisi viisasta vanhan pyörän kanssa. Ehkäpä kannattaa ajan kanssa laittaa kuntoon, jos sopuhintaiset osat löytyy.
"Jape"
- daddy0
- Pyörä: BMW R1200GSA 2010
- Viesti:
Kyllä mä kanssa luulen, että tuo siistissä katukäytössä (tai ainakin naarmuton) Dakar tulee näkemään tulevien vuosien aikana ihan uudenlaisia paikkoja. Eiköhän se tiensä löydä Uraalle tai KKKK:lle ensi kesänä. Ja toki jo nyt syksyllä sinne MP-lähettikurssille.
On tuossa kuntoon laittamisessa se etu ainakin, että osaamista karttuu ja luottamus omiin taitoihin sivistyksen ulkopuolella ei muodostu matkustamisen esteeksi. Ehkä sitä myös oppii lukemaan moottorin ääniäkin paremmin, kun tietää mitä siellä liikkuu normaalisti ja missä kohden.
On tuossa kuntoon laittamisessa se etu ainakin, että osaamista karttuu ja luottamus omiin taitoihin sivistyksen ulkopuolella ei muodostu matkustamisen esteeksi. Ehkä sitä myös oppii lukemaan moottorin ääniäkin paremmin, kun tietää mitä siellä liikkuu normaalisti ja missä kohden.
-
Tase
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Se on ihan totta, erittäin tärkeä osa tätä harrastusta. Ja kun on aikaa hommata osia ja ajot hoituu toisella pyörällä niin mikäs sen parempi tilanne.daddy0 kirjoitti:On tuossa kuntoon laittamisessa se etu ainakin, että osaamista karttuu ja luottamus omiin taitoihin sivistyksen ulkopuolella ei muodostu matkustamisen esteeksi. Ehkä sitä myös oppii lukemaan moottorin ääniäkin paremmin, kun tietää mitä siellä liikkuu normaalisti ja missä kohden.
Tuo vaan pistää mutkin mietiimään, kun taitaa olla nyt tallissa samanlainen pyörä kone levällään.... Jostain jos sais koneita halvalla nyt niin taitaa tälläkin foorumilla olla 3 äijää vailla moottoria.
kovasti on kohtalotovereita, aikoinani kun hommasin xt:n ja se melkeinpä heti hajosi, moottorinlohkosta halkes ruuvitorni joka pitää vaihteita paikallaan. muistan kuinka se vitutti, silloin pari vuotta sitten ei ollut mitään toivoa että olisi saanut suomesta tuollaisia lohkoja/moottoreja jota tekin nyt tarvitsette.
nykyään voi tilanne olla ehkä hieman helpompi, aina välillä on näkynyt siellä täällä moottori tai osina myynnissä tätä tekniikkaa, vanhenpia tuntuu kylläkin olevan siellä täällä.
nykyään voi tilanne olla ehkä hieman helpompi, aina välillä on näkynyt siellä täällä moottori tai osina myynnissä tätä tekniikkaa, vanhenpia tuntuu kylläkin olevan siellä täällä.
-
DR Markku
- Pyörä: KTM 690 r, 250 EXC-f , 2V bokseri
Elekää nyt hyviä pyöriä lihoiksi. Tuo TT-R:n alusta on yksi niitä parhaita mitä minä olen kokeillu.
Kuntoonhan nämä pitää saada. Mullakin pyörä on muuten siinä kunnossa öhlinsseineen että kone tosta vielä tehdään. Mitähän eroja noissa malleissa on ollut kun mulla on esim. TT600s ja noita on e:tä jne.
-
DR Markku
Tuolla oli muistaakseni juttua noista eroista ja sopivuuksista kunhan jaksaa kahlata.-Make- kirjoitti:Kuntoonhan nämä pitää saada. Mullakin pyörä on muuten siinä kunnossa öhlinsseineen että kone tosta vielä tehdään. Mitähän eroja noissa malleissa on ollut kun mulla on esim. TT600s ja noita on e:tä jne.
http://www.horizonsunlimited.com/hubb/yamaha-tech/
-
Tase
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Miten Markku sattuikin, sinullahan on ehjä Jammu ja pojilla TTR:n runko. Laitapa pojilta TTR:n runko ja opettele sujuva koneen vaihto. Sitten voit ajella sivistyneesti XT:llä ja jos lähdet porukka-ajelulle pistät TTR:n tulille. Ne porukka-ajelut kun ovat sellaisia että koskaan ei tiedä millainen sikapatikko siellä odottaa.DR Markku kirjoitti:Elekää nyt hyviä pyöriä lihoiksi. Tuo TT-R:n alusta on yksi niitä parhaita mitä minä olen kokeillu.
- daddy0
- Viesti:
Tuossa ainakin jotain joka antanee vinkkiä (antoi ainakin minulle): http://www.horizonsunlimited.com/hubb/y ... ease-43318DR Markku kirjoitti:Tuolla oli muistaakseni juttua noista eroista ja sopivuuksista kunhan jaksaa kahlata.-Make- kirjoitti:Kuntoonhan nämä pitää saada. Mullakin pyörä on muuten siinä kunnossa öhlinsseineen että kone tosta vielä tehdään. Mitähän eroja noissa malleissa on ollut kun mulla on esim. TT600s ja noita on e:tä jne.
http://www.horizonsunlimited.com/hubb/yamaha-tech/
Tuolta pohjalta voinee siis todeta, että kaikki 3AJ-koneiden lohkot pitäisi sopia myös TT600R:ään. Eli käytännössä siis Tenerestä 89 alkaen, jos oikein ymmärsin.
-
DR Markku
Tuohan on hyvä idea, ei sen nyt pitäis kovin kauaa kestää jos vaihtas siipimutterit kriittisiin paikkoihin ja pakosarja pikaliittimillä kiinni.Tase kirjoitti:Miten Markku sattuikin, sinullahan on ehjä Jammu ja pojilla TTR:n runko. Laitapa pojilta TTR:n runko ja opettele sujuva koneen vaihto. Sitten voit ajella sivistyneesti XT:llä ja jos lähdet porukka-ajelulle pistät TTR:n tulille. Ne porukka-ajelut kun ovat sellaisia että koskaan ei tiedä millainen sikapatikko siellä odottaa.DR Markku kirjoitti:Elekää nyt hyviä pyöriä lihoiksi. Tuo TT-R:n alusta on yksi niitä parhaita mitä minä olen kokeillu.
Ihme juttuja noi TT600 hajoamiset/säröytymiset. Mulla on vanha 88 xt600 2kf ja kilometrejä on 50+tkm. Ei syö havaittavasti öljyä eikä metelöi muutenkaan, eikä pöläyttele. Pitäisköhän tuostakin ottaa kone varmuuden maksimoimiseksi auki ennenkuin tulee 60 tkm täyteen. Itse olen päissäni pitänyt xt/tt yamahoita luotettavina vaikkakin mitäänsanomattomina laitteina, joissa lähinnä olisi vaihteiston hammaspyörissä kuoppautumaa.
Enpä taida tuota ainakaan 10 vuotta tuoreempaan tt600:een vaihtaa.
Enpä taida tuota ainakaan 10 vuotta tuoreempaan tt600:een vaihtaa.
- daddy0
- Viesti:
Taitaa olla niin, että TT-mallisarjan edustajat saavat keskimäärin kovempaa kohtelua osakseen kuin XT:t, joten kuluminenkin sen mukaista. Ja minullahan tuo lohkon vaurioituminen oli nimenomaan vaihderattaan rikkoutumisen "jälkitauti", oli vain huonoa tuuria että meni noin pahasti.
Tuo on kyllä totta että TT:t saavat tavallaan enemmän kyytiä, koska onhan ne tehty enemmän maastoon ja urheilullisempaan ajoon kun esim XT:t. No tänään on se päivä kun mun pitäis keretä purkamaan oman koneen alakertaa...siitähän se varmistuu.
- daddy0
- Viesti:
Kyllä tässä on nyt kaivettu riittävästi motivaatiota, joten homma taas käyntiin intoa puhkuen. Ehdin juuri päivittää ostoilmoitustani palstalla, kun silmiin osui Saksan eBaysta ehjät lohkot. Ostin ja maksoin ne samantien pois notkumasta, joten varmaankin ensi viikolla on ehjät lohkot käsissä. Nyt pidetään peukkuja pystyssä, että tulee todellakin sitä mitä pitäisi. Mm. vaihteisto-osaa tarvitaan vielä aika runsaasti ennen kuin pääsee kokoamaan ja kiertokankeakin vielä vähän mietin... Kun ajatukset on alkaneet valua siihen suuntaan, että jättäisin Yamahan itselleni rypemis- ja upotuspyöräksi Dakarin kaveriksi, niin ei olisi ehkä ihan hullu ajatus pistää kone viimeisen päälle kuntoon kun se kerran nyt auki on.
Jos kiinnostaa, niin tuolla vähän muistiinpanoja remontin suunnitteluun liittyen: http://takapiha.org/moottoripyoraily/ya ... tiinpanoja
Jos kiinnostaa, niin tuolla vähän muistiinpanoja remontin suunnitteluun liittyen: http://takapiha.org/moottoripyoraily/ya ... tiinpanoja