R1100GS yskii ja paukkuu - mikä avuksi?

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Tape kirjoitti:Katsoin viimeyönä töissä tuon TPS:n. Näytti noin 0.4v, ehkä himpun enemmänkin. Saako se olla noin korkealla? Tuntuu kuitenkin, että vika on nyt joko jossain muualla, kuin tuossa. Oli muuten tuo TPS:n liitin todella paskainen sisältä (vetistä mutaa) -> se tuli nyt kuitenkin putsattua Würthin kontaktispraylla, vaikkei vikaa poistanutkaan, ompahan ainakin puhdas.
Ohjearvo TPS:lle on 0.32 - 0.40 volttia.

Jos se on 0.4 tai yli niin kyllä sinuna säätäisin sen lähemmäksi optimia ( 0.36 V ), jos kaikki muutkin konstit on kokeiltu.
Säätö on tosi herkkä ja vaikuttaa oikeasti pyörän käyntiin.
Ohjeet siihen hommaan on tuolla http://advwisdom.hogranch.com/Wisdom/tps3.1.pdf

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Viimeksi muokannut Pekkavee, Ke Heinä 23, 2008 8:23 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tape
Pyörä: BMW R 1200 GSA

Viesti Kirjoittaja Tape »

Joo, täytyy kokeilla vielä uudestaa huomenna työmaalla, kun ei oo mittaria kotona. Jos sen säätää kohdalleen ja saa nuo tulpat, niin luulisi paranevan. Jos ei, sitten kyse on esim. ruiskujen synkkauksessa / vastaavassa. En minä tiedä, kunhan höpötän.
Pekkavee

Tape kirjoitti:Joo, täytyy kokeilla vielä uudestaa huomenna työmaalla, kun ei oo mittaria kotona. Jos sen säätää kohdalleen ja saa nuo tulpat, niin luulisi paranevan. Jos ei, sitten kyse on esim. ruiskujen synkkauksessa / vastaavassa. En minä tiedä, kunhan höpötän.
Höh, etkö ole vielä ruiskuja synkannut. :? :?
Se nyt on perusasia.
Katso kanssa, että vaijerien kuoret ei ole nousseet ylös vaijerinipoista kurkuissa.
Se sekoittaa synkkauksen totaalisesti kerralla.

Pekka
Tape

Jarski61 kirjoitti:Tulpat "katsottu" mutta ei vaihdettu?Kannattaa vaihtaa uudet. Muutamaan otteeseen ollut tuo tulppavika.Reilut 60000 ajanut tolla ja ainoat käyntihäiriöt ovat tulleet tulpista ja kerran sulakerasian pohja viasta. T jarski :D
Eipä auttanut tulppien vaihto. Samallalailla nykii ja empii, kun kantturaa käskee. Tuo ruiskujen synkkaus nyt on varmaa se seuraava homma. En ole sitä tehnyt Pekkavee. A: en häävisti varmaan osaisi edes. B: ei mulla mitään mittareita ole. Ensviikolla vehe menee paikallisen merkkiliikkeeseen sen öljylasin vaihtoon, niin josko nuo sen synkan kerkeis katsomaan - eikait tuo ammamiehelle ole kuin hetken homma.
Pekkavee

Tape kirjoitti: Ensviikolla vehe menee paikallisen merkkiliikkeeseen sen öljylasin vaihtoon, niin josko nuo sen synkan kerkeis katsomaan - eikait tuo ammamiehelle ole kuin hetken homma.
Se synkkatarkistus ja säätö kestää max 5 minuuttia, kun on mittari mukana.
Ei muuten olisi hölmömpi asia hommata myös itsellesi tuommoinen Carbtune synkkamittari.
Mulla semmoinen on ja on tosi helppo säätää synkat.
http://www.vaivaton.com/en/product/1777-1-348

Pekka
niklasbackman
Pyörä: BMW R1100GS (-96)

Viesti Kirjoittaja niklasbackman »

Ja jos on tosi kiire, stormilta ainakin saa hyllystä, ovh 119e.

http://www.storm-motor.fi/shop/Publishe ... G-84-68594
TeemuV
Pyörä: XRV 750

Viesti Kirjoittaja TeemuV »

Pekkavee kirjoitti: Ei muuten olisi hölmömpi asia hommata myös itsellesi tuommoinen Carbtune synkkamittari.

Pekka
Carbtune kannattaa tilata suoraan Irlannista niin säästää selvää rahaa http://www.carbtune.co.uk/
Tilasin vuosi sitten, hinta oli 62 puntaa + postikulut 1 punta Royal Mailillä, postilaatikkoon se ilmestyi kolmantena päivänä tilauksesta. Tämän päivän valuuttakurssilla tekee aika tasan 80 euroa. Näkyy olevan vieläkin saman hintainen.
vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

TeemuV kirjoitti:
Pekkavee kirjoitti: Ei muuten olisi hölmömpi asia hommata myös itsellesi tuommoinen Carbtune synkkamittari.

Pekka
Carbtune kannattaa tilata suoraan Irlannista niin säästää selvää rahaa http://www.carbtune.co.uk/
Tilasin vuosi sitten, hinta oli 62 puntaa + postikulut 1 punta Royal Mailillä, postilaatikkoon se ilmestyi kolmantena päivänä tilauksesta. Tämän päivän valuuttakurssilla tekee aika tasan 80 euroa. Näkyy olevan vieläkin saman hintainen.
Mä ostin oman 2 pyttyselle tarkoitetun carbtunen englantilaisesta bemukaupasta (www.motorworks.co.uk) ja hintaa jäi kuluineen 54 puntaa. Ebaysta löysin tuon paikan ja sen kautta tuli tilauskin tehtyä.
Tape

Jatkuu.

Nyt on sitten merkkiliikkeen diagnoosin pohjalta vaihdettu koko TPS palikka ja ruiskut synkattu (nämä siis merkkiliikkeessä). Lisäksi itse vaihdoin kaikki tulpat ja vielä säädin tuota TPS_ää merkkiliikkeen jäljiltä optimimmaksi (oli 0,31, säädin 0,36). Vakioputkenkin vaihdoin vielä takaisin varmuuden vuoksi (siis äänenvaimentimen, alapönttö on ollut kiinni kokoajan).

Edelleenkin kone nykii ja empii. 2000-3000 kiekan kohdalla lähtee rikkaan tuntuisesti ja vetää hyvin (esim. kadunkulmista jollain 2. jne).Tasakaasulla ajettaessa veto päällä menee jotenkuten tasaisesti (kunhan on kierroksia). Tyhjäkäynnin tuntumassa käy rikkaan oloisesti (saa jopa sammahtamaan äkkinäisellä kaasun pohjaan käännöllä) ja muutenkin epätasaisesti. Sitten taas toisaalta täyskaasukiihdytyksissä nykii ja köhii, kunnes pääsee alueelle ~ 6000 rpm -> Ennen tuota tuntuu, kuin ei oikein saisi bensaa tai jotain vastaavaa. Alkaa pikkuhiljaa ***uttamaan, kun nykimisprojetkiin on mennyt jo pitkälle yli 300€, eikä peli toimi, kuten pitäisi (vaikka ammattimiehet on häärännyt sen kimpussa mittareineen jne).

Ideoita?

EDIT: eikä kyse nyt liene ole mistään pikkusurgingista, vaan oikeasti johonkin moottoritienramppiin tuntuu, kuin lähtisi jollain 40-50 hp / 230kg vehkeellä.
vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Monikin juttu saa mopon sekaisin, yksi niistä voisi olla viallinen lamda anturi. Tuppi nurin ajaessa kone ei säädä seoksia lamdan perusteella jolloin kone saattaa toimia normaalisti.

Vaikka vika ei olisikaan lamdassa niin kokeile mitä tapahtuu kun otat lamdan pois käytöstä. Ainakin 1100GS:ssä oli lamda-anturin liitin siinä tankin oikealla puolella siinä kohdin missä bensaletkut katoavat tankin alle. Lamda johdon kun irrotat niin se ruisku menee vikasietotilaan ja alkaa säätämään seoksia ilman lamdan informaatiota jolloin seokset eivät ole niin optimaaliset kuin optimitapauksessa, mutta taatusti paremmat kuin väärillä lamdatiedoilla. Itse anturia ei tarvitse irrottaa, kunhan vain katsot ettei se johdon pää sula pakoputkessa. Uusi lamda-anturi maksaa tarvikkeena luokkaa 20e eikä bemukaupassakaan ehkä mielettömästi.

Toinen syypää voisi olla ilmamäärämittari joka löytyy ilmanputsarikotelon kannesta. Siitä mulla ei ole kokemuksia mitä tapahtuu jos se on rikki ja antaa vääriä arvoja. Tosin en ole kuullut, että kellään ilmamäärämittari olisi mennyt rikki, lamdojen rikkoontuminen yleisempää.

Kolmas syypää voi sitten olla bensapumppu. Mulla oli joskus autossa pumppu rikki ja se teki juurikin tuota, että kiihdyttäessä kakoi ja voimaa ei ollut. Isoilla kierroksilla meno oli sitten tasaisempaa, muistan kuinka oli mukaavaa ajella 100kmh+ nopeuksia kolmosella, jotta ei auto olisi nykinyt. Merkkiliike ei vikaa testereillään löytänyt, mutta simppeli omavalmisteinen bensapainemittari kylläkin.

Tuskin siinä on mitään elämää suurempaa tai hirmusen kallista vikaa. Kunhan vain keksisi mikä se niitä mahdollisista pikkuvioista on.
Tape

Kokeilin lambdan -> ei vaikutusta. Ei huonompi, ei parempi. Eli vika ei liene siinä.
Kurahousu
Pyörä: BMW G 450X, BMW F900GS, BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Kurahousu »

Bensapaineen säätäjä voi tietty olla hieman epäkuntoinen tai sitten bensasuodatin tukossa.

Bensapaineen säätäjälle pääsy onkin hieman vaikeampaa, vaikka kyllä toi bensasuodattimenkin vaihto on hankalaa, jos ei sitä sitten ole modifioinnut tankin ulkopuolelle.

Läppärungot on tiiviit ja bensaletkut hyvässä kunnossa ja liitokset ok?

Ilma-anturi ja bensapaineensäädin löytyis tallista jos niitä haluat vaihdella, bensapumpun vaihdoin juuri itse omaan pyörään ja paikka jossa tähän hommaan jouduin oli tietysti moottoritien sivussa, vesisateessa :evil:

Oletko puhdistanut ne kaasuläppien synkronoinnissa käytetyt kupariruuvien päät, ovat usein todella likaiset.

Oletko katsonut minkälainen sumutus tulee bensaruiskuista ja tuleeko molemmilta puolilta samalla tavalla? Ruiskujakin löytyy tallista ja läppärunkoja ja .....
bemAri

Viesti Kirjoittaja bemAri »

Tankin sisällä oleva bensansuodatin on peltikuorinen paperisuodatin ja jos tankkiin on päässyt vettä, turpoaa tollanen paperifiltteri melko tukkoiseksi ja voi aiheuttaa bensansaantihäiriöitä.
Vesi tankissa on aika yleinen ongelma, täyttöaukon tyhjennysputki kun tuppaa olemaan tukossa, jolloin joka sateen ja pesun jäljiltä tankkiin menee loraus vettä.
Omasta 1100 GSssa vaihdoin suodattimen ja samalla putsasin tankin pohjalta kahvikupillisen ruosteista vettä.

Sellainenkin käyntihäiriön syy 1100:ssa joskus oli, että sytytyksen/ ruiskun anturiin (hall-anturit alemmaisen laturin hihnapyörän alla) oli kerääntynyt metallipurua, joka pätki sytytystä ja ruiskua. Noi anturit ovat magneettisia ja keräävät lähistöllä kuljeskelevan metallipurun tehokkaasti.
Usein noiden antureiden ongelmat näkyy kierroslukumittarissa. Jos viisari hyppelee oudosti, kannattaa anturit putsata.
Tape

Joo, oon miettinyt, että voisko olla jossain suodattimessa / vast. se vika. Oon kääntänyt tuon bensantäyttökorkin väärinpäin ja se nyt tietenkin valskaa vettä tankkiin, minkä kerkeää... :)

Masinolit jne kokeilin kyllä silloin alussa, mutta ne ei taida auttaa esim. tuohon suodatinongelmaan mitään.
MAV
Pyörä: Himalayan 452

Viesti Kirjoittaja MAV »

Sytytyksen Hall-anturin testaukseen löytyy ohje täältä:
http://www.powerboxer.de/4V-Hallschrank ... esten.html. Saksaksi tosin, mutta sitähän Bemun kanssa täytyy muutenkin oppia. Tässä ohjeessa sanotaan myös että BMW:n omat testerit eivät aina näytä että anturissa on vikaa, mutta ohjeen mukaan testattuna vika löytyy.

Minulla on ylimääräinen 1150:n anturilevy, jos osoittautuu tarpeelliseksi!
Vastaa Viestiin