Tuolla castrollin gps:llä kolahtelee muittenki pyörien vaihteisto, mulla kahdessa hondassa oli sitä 15w-50 gps:ä ,sitte vaihoin mobilin racing 15w-50 ja muuttu vaihteisto paljo "pehmeemmäksi". Castrolin gp 20w-50 toimi kans ihan kohtuullisesti, taitaa olla mineraalipohjanen, toisin ku gps joka on synteettinen.Lassi kirjoitti:Nyt on koneessa castrol gps 10W40 ja vaihteisto kolisee aika ikävästi. Vaihtaminen on selvästi sujuvampaa kylmällä koneella kuin pitemmän ajon jälkeen, joten eikö tästä voi päätellä, että kannattaisi laittaa joku 15W50 tai 20W50 öljy, niin vaihteisto toimisi mukavammin kuumallakin koneella?
Öljyt
Valvoja: Moderaattorit
-
Timppa(Varadero)
- Pyörä: 1190 Adventure
- kurapyörä
- Pyörä: Africa twin 750
No en kyllä huomannut liottaa missään oljyssäHappi kirjoitti:Missäs öljyssä liotit massalevyt? Olen tavannut liottaa samassa öljyssä kuin pistän koneeseen.
Happi
Kyllähän se siitä olisi pitänyt mennä lisää mutaa tekee gutaa..
Pöhlöjä videoita
http://www.youtube.com/user/arvaa03
Pöhlöjä videoita
http://www.youtube.com/user/arvaa03
- Sottapytty
- Pyörä: BMW G650XChallenge
Mulla ei ole kokemusta mistään muista kuin mitä ovat 10 tkm. välein, (takuun vaatimissa virallisen pakollisissa) määräaikaishuolloissa R.M.Heino:lla laittaneet, eli: BEL-RAY EXP 10W-40.Lassi kirjoitti:Nyt on koneessa castrol gps 10W40 ja vaihteisto kolisee aika ikävästi. Vaihtaminen on selvästi sujuvampaa kylmällä koneella kuin pitemmän ajon jälkeen, joten eikö tästä voi päätellä, että kannattaisi laittaa joku 15W50 tai 20W50 öljy, niin vaihteisto toimisi mukavammin kuumallakin koneella?
En tiedä mitä BMW suosittelee, mutta luulenpa että tuota, koska sitä on minun Rotax:iini on laitettu.
Uskoisin että kannattaa kokeilla, mielestäni ei ollut edes hirvittävän kallista öljyä.
Joo, niin suosittelevat. Ainakin siis näihin ilmajäähdytteisiin. Vesikoneet voi olla erikseen. Joku castrolsoppari sillä bemarilla on. R malleihinkin käsketään kytkinluokiteltua öljyä, vaikkei sitä kytkin käytäkkään...mitähän muuta "hyvää" tuossa sitten on verrattuna esim. johonkin valmistajan "X" racing mineraali 20W50 autoöljyyn verrattuna...Pekkavee kirjoitti:Joo 20W50 on hyvä öljy. Ja toi Castrol GP on mineraaliöljy. BMW taitaa suositella sitä Castrolin GP 4T 20W-50 öljyä nykyään.
Toivottavasti ei. Itse olen liottanut yli yön, kun ohjeissa niin sanotaan. Tiedän tapauksen, jossa massalevyt murenivat, kun ei ollut liotettu. Varmuudella ei voi sanoa johtuiko mureneminen liotuksen puutteesta vai jostain muusta.aleksi kirjoitti:No en kyllä huomannut liottaa missään oljyssäHappi kirjoitti:Missäs öljyssä liotit massalevyt? Olen tavannut liottaa samassa öljyssä kuin pistän koneeseen.
Happionko siitä nyt sit isokin harmi
![]()
Happi
Hieman jäi vielä epäselväksi tämä asia, että pitäisikö kytkimen ja vaihteiston toimia jähmeämmin/pehmeämmin 20w50 öljyillä kuin 10w40 öljyillä? Vai eikö se vain ole näin yksinkertaista?
Olen vaihtanut öljyt tälle vuodelle jo kahdesti ja nämä 10w40 mitä olen kokeillut aiheuttaa sen että vaihteita ei haluaisi käyttää ajaessaan.
Edit: Seuraavaksi kokeilen siis ilman muuta jotain näistä 15w50 tai 20w50 mitä on suositeltu. Yritän vaan saada myös ymmärretyksi tämän asian.
Olen vaihtanut öljyt tälle vuodelle jo kahdesti ja nämä 10w40 mitä olen kokeillut aiheuttaa sen että vaihteita ei haluaisi käyttää ajaessaan.
Edit: Seuraavaksi kokeilen siis ilman muuta jotain näistä 15w50 tai 20w50 mitä on suositeltu. Yritän vaan saada myös ymmärretyksi tämän asian.
-
Timppa(Varadero)
- Pyörä: 1190 Adventure
Älä laita ainakaan gps:ssää. Kokeile gp:tä jos haluut castrolia käyttää tai sitte tuota mobilin racing 4-t 15w-50. Näistä omakohtasia kokemuksia, gps:ssää taisin kokeilla molempia, 10w-40 ja 15w-50, kytkin kyllä toimi ainakin hondassa ihan ok, mut toi vaihteisto tuntu jotenki nihkeältä ja kuivalta- kuten sanoit vaihteita ei haluis käyttää ajaessa. Sitte oon käyttäny tosiaan castrol gp 20w-50 ja mobil racing 4-t 15w-50 kahdessa eri hondassa ja nyt uudessa teneressä ja vaihteet menee päälle kuin ajatus, ei poksu eikä ronksu, ne vaan menee päälle siististi ja "pehmeesti" eikä välivapaitakaan oo juuri löytyny enää.Lassi kirjoitti:Hieman jäi vielä epäselväksi tämä asia, että pitäisikö kytkimen ja vaihteiston toimia jähmeämmin/pehmeämmin 20w50 öljyillä kuin 10w40 öljyillä? Vai eikö se vain ole näin yksinkertaista?
käytin dakaris castrol r4 10w-50Lassi kirjoitti:Hieman jäi vielä epäselväksi tämä asia, että pitäisikö kytkimen ja vaihteiston toimia jähmeämmin/pehmeämmin 20w50 öljyillä kuin 10w40 öljyillä? Vai eikö se vain ole näin yksinkertaista?
kun huomasin että sillähän löytyy myös kuumana vapaa
käytäs superis samaa öljyä ja hyvin pelittää voi huidella vaihteita päälle ja pois ilman kytkintäkin ihan rauhas
kallistahan se on mutta harrastus maksaa ja sehän on silloin halpaa
Olen totuttanut pari viimeistä pyörääni (Honda) Teboilin 4T Superbike 15w50 öljyihin. Nyt alkoi vierotushoito Shellin Advance Ultralle, kun lähetin 23000 km öljynvaihdosta näytteen Blackstone Labs.lle. Analyysituloksissa moittivat 7000 km ajettua öljyä ohueksi "the viscosity of the oil was little light for 15w50". Viskositeetistä kertova SUS viscosity@ 210 F oli 72.1 kun olisi pitänyt olla 79-92 ja cSt viscosity @ 100 C oli 13.5 kun olisi pitänyt olla 15.3-18.7. Glykolia, vettä, bensaa tai muutakaan epäilyttävää öljyistä ei löytynyt. Öljyillä oli ajettu 7000 km pelkkää pitkää maantieajoa keväällä, maksimissaan noin 25 asteen lämpötiloissa ja pyörä on nestejäähdytteinen.KKO kirjoitti:Samaa käytössä samassa pyörässä edelleen...
MP@ kun on ko. pyörän siihen totuttanut. Mitäpä sitä vaihtamaan, arvokasta se tosin on ja joutuu erikseen tilaamaan kunnen ole sitä ainakaan JKL:stä mistään tiskiltä suoraan löytänyt.
Saa nähdä, kestääkö Shellin öljyt paremmin ohenemista vastaan.