Täydellisen pappamopon metsästys
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Täydellisen pappamopon metsästys
Hyvät ihmiset!
Höpötän vielä tästä matkaenskan valinnasta sekä vähän pyörien hinnoittelustakin.
Eli mopohankinta on suunnitteilla, ajokokemusta on 1 kesän verran 500:lla katupyörällä
ja useampia vuosia mettäenskaa, vuodet ympäri.
Sedällä ikää 45 v.
Rahhaa sais mennä >4000 eur pyörään (varusteita on/hankitaan eri putjetilla)
Pyörän valintakriteerit:
- asfaltille ja hiekalle, korkeintaaan metsäautotielle mutta ei oikeasti maastoon
- pitää olla niin epäseksikäs ja pappamainen , ettei tarvitse ostaa kilpaa nuorison kanssa
- yli 100km/h-ominaisuuksilla ei juuri ole väliä, ajelen näes hiljaisesti
- "lastentautivapaa" konstruktio olisi erittäin suotavaa
Ko. kriteerit täyttävistä laitteista finaaliin ovat selvinneet Honda TA, DR650 ja Kawa KLE500.
Olen lukenut internetin kyseisten vekottimien osalta:
-Honda pitää olla väh -94, niin ei tarvitse painia tyyppivikojen kanssa
-Kawaa ei varsinaisesti haukuta, mutta kone on melko tussu ja pitää kovaa mekaanista ääntä. Venttiilikoneisto taittaa olla ongelmallinen,
-DR:stä ei paljon pahaa sanota, paitti että se on ruman muotoinen mörkö
Vanhojen Transalpien hintapyynnöt ovat järkyttäviä: -88 3500 eur kun -94:n pyynnit alkavat 4500 ja nekin tuntuvat makaavan kepössä kuukausikaupalla,eli vanhat voi unohtaa sovinnolla.
DR650 ja KLE500 ovat vähän halvempia, tosin 1-mukisen DR:n pitäisi olla edullisempi sekä uutena ja vanhana mutta ei ole. (Yleensäkin kun mopo tulee n.10 v ikään sen hinta jäätyy n 50% uuden arvosta ja vuosimallin vaikutus lakkaa. Varsinkin jos kyseessä on ns. 'aito suomi-pyörä'!)
Näin päätetellen KLE tuntuukin aika houkuttelevalta.
Esitänkin kysymyksen kokeneemmille: mitä jään paitsi jos lunastan itselleni n. -95 Kawasakin ja säästän vähän rahaa?
Höpötän vielä tästä matkaenskan valinnasta sekä vähän pyörien hinnoittelustakin.
Eli mopohankinta on suunnitteilla, ajokokemusta on 1 kesän verran 500:lla katupyörällä
ja useampia vuosia mettäenskaa, vuodet ympäri.
Sedällä ikää 45 v.
Rahhaa sais mennä >4000 eur pyörään (varusteita on/hankitaan eri putjetilla)
Pyörän valintakriteerit:
- asfaltille ja hiekalle, korkeintaaan metsäautotielle mutta ei oikeasti maastoon
- pitää olla niin epäseksikäs ja pappamainen , ettei tarvitse ostaa kilpaa nuorison kanssa
- yli 100km/h-ominaisuuksilla ei juuri ole väliä, ajelen näes hiljaisesti
- "lastentautivapaa" konstruktio olisi erittäin suotavaa
Ko. kriteerit täyttävistä laitteista finaaliin ovat selvinneet Honda TA, DR650 ja Kawa KLE500.
Olen lukenut internetin kyseisten vekottimien osalta:
-Honda pitää olla väh -94, niin ei tarvitse painia tyyppivikojen kanssa
-Kawaa ei varsinaisesti haukuta, mutta kone on melko tussu ja pitää kovaa mekaanista ääntä. Venttiilikoneisto taittaa olla ongelmallinen,
-DR:stä ei paljon pahaa sanota, paitti että se on ruman muotoinen mörkö
Vanhojen Transalpien hintapyynnöt ovat järkyttäviä: -88 3500 eur kun -94:n pyynnit alkavat 4500 ja nekin tuntuvat makaavan kepössä kuukausikaupalla,eli vanhat voi unohtaa sovinnolla.
DR650 ja KLE500 ovat vähän halvempia, tosin 1-mukisen DR:n pitäisi olla edullisempi sekä uutena ja vanhana mutta ei ole. (Yleensäkin kun mopo tulee n.10 v ikään sen hinta jäätyy n 50% uuden arvosta ja vuosimallin vaikutus lakkaa. Varsinkin jos kyseessä on ns. 'aito suomi-pyörä'!)
Näin päätetellen KLE tuntuukin aika houkuttelevalta.
Esitänkin kysymyksen kokeneemmille: mitä jään paitsi jos lunastan itselleni n. -95 Kawasakin ja säästän vähän rahaa?
Jos haluat luotettavan pelin niin osta kuitenkin se TA. Silloin voit ajella
rauhassa, eikä kukaan turhaan ihaile pyörääsi.
Vanhojen Transujen tyyppivikoja ei ole keksitty, ainoastaan jotain ominaisuuksia.
Happi
PS. Mitä pyöriä oli eniten ART Puitsilla?
Edit:Oma lähtee heti 2500 eeroon.
rauhassa, eikä kukaan turhaan ihaile pyörääsi.
Vanhojen Transujen tyyppivikoja ei ole keksitty, ainoastaan jotain ominaisuuksia.
Happi
PS. Mitä pyöriä oli eniten ART Puitsilla?
Edit:Oma lähtee heti 2500 eeroon.
Viimeksi muokannut Happi, To Elo 11, 2005 5:49 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Raimo
- Pyörä: BMW R80GS & XT1200Z
- Viesti:
Minä kun olen hiukan yli 3-kymppinen, mutta mieleltäni melkoinen pappamopoilija, niin pari ajatusta noista sinun vaihtoehdoista.
TransAlpeissa ei oikein kenelläkään ole ollut isompia murheita, ellei sitten 80-luvun CDI-boxien juotosmurheita oteta lukuun.
650 DR:t näyttävät olevan melkoisen löysiä tapauksia. Paljon on ollut puhetta kansimurheista ja uudemmissa on parista-kolmesta mennyt vaihteistopäässä jotain rikki.
Kawasaki on vähemmän arvostettu kuin esim. Hondan matkaenskat, mutta siinäkään ei ole mitään huonoa kohtaa. Kansimurheet ovat muiden Kawojen ongelmia. Hinta on paremmin kohdallaan, itse suosittelisin sitä, sen jälkeen TransAlppia ja lopuksi DR:ää.
Jos haluat oikeasti pappa-fiiliksiä, niin wanha R80-100GS bemari olisi kyllä poikaa, mutta ovat saaneet hiukan hintalappuihinsa sitä bemari-lisää. Verottajan mielestä mun 20 vuotta vanha kantturakin on 5500 euron arvoinen. Myyn heti sen sillä hinnalla
TransAlpeissa ei oikein kenelläkään ole ollut isompia murheita, ellei sitten 80-luvun CDI-boxien juotosmurheita oteta lukuun.
650 DR:t näyttävät olevan melkoisen löysiä tapauksia. Paljon on ollut puhetta kansimurheista ja uudemmissa on parista-kolmesta mennyt vaihteistopäässä jotain rikki.
Kawasaki on vähemmän arvostettu kuin esim. Hondan matkaenskat, mutta siinäkään ei ole mitään huonoa kohtaa. Kansimurheet ovat muiden Kawojen ongelmia. Hinta on paremmin kohdallaan, itse suosittelisin sitä, sen jälkeen TransAlppia ja lopuksi DR:ää.
Jos haluat oikeasti pappa-fiiliksiä, niin wanha R80-100GS bemari olisi kyllä poikaa, mutta ovat saaneet hiukan hintalappuihinsa sitä bemari-lisää. Verottajan mielestä mun 20 vuotta vanha kantturakin on 5500 euron arvoinen. Myyn heti sen sillä hinnalla
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Tuolta Saksasta näyttäisi löytyvän Trans Alppeja pilvin pimein.
www.mobile.de
20 pyörää alle 3000 egee, nuorempia kuin 1994. En vaan tiedä mitä verot on. Ja maksaahan se jotain se hakukin.
Noi saksalaiset on varmaan vähän soralla rytyyteltyjä ( en nähnyt yhtään soratietä, kun olin siellä kesälomareissulla, vaikka haimmekin pieniä teitä) ja muutenkin helpoissa oloissa olleita, Ja vähän ajettuja.
Esimerkiksi tämä 34.000 km ja 1996, hinta 2490.- :
http://lyhytlinkki.net/?sd5mpte4
Jos olisin sinä niin hommaisin sen sieltä.
Pekka

PS. Saksalaiset on muuten mieltyneet noihin matkaenskoihin. Kun olin Bemarimeetingissä Garmisch-Partenkirchenissä niin siellä oli 35.000 Bemaria ja varmaan puolet oli jotain GS:ssiä 80, 100, 1100, 1150 ja tosi paljon 1200. Vanhoja 80 ja 100 oli tosi paljon. Ne ajelee niillä vaan niitä mutkaisin pikkuteitä. Nehän on tosi hyviä siihenkin.
PS2: Halvin nuorempi kuin 1994 näytti olevan tämä 1997 pyörä 1800.- :
http://lyhytlinkki.net/?y8slw56o
Edit: Iso, ja paha moderaattori käväisi muokkaamassa pitkät linkit, jottei ikkuna leveä ihan seinille. Suosittelen tutustumaan http://lyhytlinkki.net/
- Raimo -
www.mobile.de
20 pyörää alle 3000 egee, nuorempia kuin 1994. En vaan tiedä mitä verot on. Ja maksaahan se jotain se hakukin.
Noi saksalaiset on varmaan vähän soralla rytyyteltyjä ( en nähnyt yhtään soratietä, kun olin siellä kesälomareissulla, vaikka haimmekin pieniä teitä) ja muutenkin helpoissa oloissa olleita, Ja vähän ajettuja.
Esimerkiksi tämä 34.000 km ja 1996, hinta 2490.- :
http://lyhytlinkki.net/?sd5mpte4
Jos olisin sinä niin hommaisin sen sieltä.
Pekka
PS. Saksalaiset on muuten mieltyneet noihin matkaenskoihin. Kun olin Bemarimeetingissä Garmisch-Partenkirchenissä niin siellä oli 35.000 Bemaria ja varmaan puolet oli jotain GS:ssiä 80, 100, 1100, 1150 ja tosi paljon 1200. Vanhoja 80 ja 100 oli tosi paljon. Ne ajelee niillä vaan niitä mutkaisin pikkuteitä. Nehän on tosi hyviä siihenkin.
PS2: Halvin nuorempi kuin 1994 näytti olevan tämä 1997 pyörä 1800.- :
http://lyhytlinkki.net/?y8slw56o
Edit: Iso, ja paha moderaattori käväisi muokkaamassa pitkät linkit, jottei ikkuna leveä ihan seinille. Suosittelen tutustumaan http://lyhytlinkki.net/
- Raimo -
yli 10v on nyt tullut soraa siirreltyä erilaisilla "matkaenduroilla" joten
jos rahaa löytyy vakuutuksiin niin suosittelisin-92 tai uudempaa 800 dr suzukia. kestävä/vääntävä ja vähän yläpainoinen mutta kuitenkin erittäin vakaa ajettava matkaenska, ajat sitten ihan missä vain.
2-päällä se on penkiltään ahdas mutta sopu sijaa antaa
jos rahaa löytyy vakuutuksiin niin suosittelisin-92 tai uudempaa 800 dr suzukia. kestävä/vääntävä ja vähän yläpainoinen mutta kuitenkin erittäin vakaa ajettava matkaenska, ajat sitten ihan missä vain.
2-päällä se on penkiltään ahdas mutta sopu sijaa antaa
En ole yleensä pyörääni kehunut, jokainen tekee omat valinnat, mutta tässä kokemuksia KLEsta.
Mulla on -94 malli, ajettu nyt 54tkm. Iloisestihan tuo vielä menee (kopkop), mukana tietysti koneen kilinä, mutta ääntää muutkin tämän ikäiset ja tämän verran ajetut. Kukin omalla (sivu)äänellään.
Twini vesijäähdytyksellä on hiljainen ja tärisee vähemmän kuin yksimukiset. Maantiellä plussaa.
Kawa on hauska soralla, matala ja aika lyhyt. Helppo ajaa myös pikku sivuluisussa.
Rivikakkosen ohuempaan alavääntöön auttaa esim ns. "pakoputkiviritys" (Laser+dynojet) ja 15 pikkinen etuhammasratas. Tällöin hinta tosin pompsahtaa noin 500e korkeammaksi.
Lastentaudit alkaa olla pois, mallia on tehty lähes muuttumattomana vuodesta 1991.
Näitä saa aika halvalla verrattuna TA:han.
Polttoainetta kuluu hieman enemmän, mulla dynojetin kans 5-6 litraa/100km.
Toisaalta, jos se siihen litraan kaatuu, niin polkupyörä on halvin
Hiekalla ja liejukossa raskas, mutta pääsee sillä eteenpäin kun on karkeat renkaat ja urheiluhenkeä. Hiki voi tosin tulla.
Matala tarkoittaa myös pientä maavaraa ja isolle ihmiselle polvia koukussa. Mulla on penkki korotettu.
Kävin ajamassa vähän uudempaa AT:ta ja olihan se hieno, muttei niin paljon eronnut että maksaisin siitä 2.5 kertaisen hinnan.
ps. Neste rallissa näin MP poliisinkin ajavan KLElla joten ei se ihan huono voi olla
Epäilijöille tiedoksi, että tarvittaessa valokuvakin löytyy
psst. Jos mulla olis enemmän rahaa käyttää tähän hommaan, niin turha kuvitella että ajaisin KLEllä...Ostaisin soramaantielle vaikka LC8n tai Varaderon ja metsäpoluille Husabergin. Ja sitten ison Buimurin matkapyöräksi. Ja crossin montulle. Ja sitten mää heräsin siihen KLEn nokkaketjun ääneen.
Mulla on -94 malli, ajettu nyt 54tkm. Iloisestihan tuo vielä menee (kopkop), mukana tietysti koneen kilinä, mutta ääntää muutkin tämän ikäiset ja tämän verran ajetut. Kukin omalla (sivu)äänellään.
Twini vesijäähdytyksellä on hiljainen ja tärisee vähemmän kuin yksimukiset. Maantiellä plussaa.
Kawa on hauska soralla, matala ja aika lyhyt. Helppo ajaa myös pikku sivuluisussa.
Rivikakkosen ohuempaan alavääntöön auttaa esim ns. "pakoputkiviritys" (Laser+dynojet) ja 15 pikkinen etuhammasratas. Tällöin hinta tosin pompsahtaa noin 500e korkeammaksi.
Lastentaudit alkaa olla pois, mallia on tehty lähes muuttumattomana vuodesta 1991.
Näitä saa aika halvalla verrattuna TA:han.
Polttoainetta kuluu hieman enemmän, mulla dynojetin kans 5-6 litraa/100km.
Toisaalta, jos se siihen litraan kaatuu, niin polkupyörä on halvin
Hiekalla ja liejukossa raskas, mutta pääsee sillä eteenpäin kun on karkeat renkaat ja urheiluhenkeä. Hiki voi tosin tulla.
Matala tarkoittaa myös pientä maavaraa ja isolle ihmiselle polvia koukussa. Mulla on penkki korotettu.
Kävin ajamassa vähän uudempaa AT:ta ja olihan se hieno, muttei niin paljon eronnut että maksaisin siitä 2.5 kertaisen hinnan.
ps. Neste rallissa näin MP poliisinkin ajavan KLElla joten ei se ihan huono voi olla
psst. Jos mulla olis enemmän rahaa käyttää tähän hommaan, niin turha kuvitella että ajaisin KLEllä...Ostaisin soramaantielle vaikka LC8n tai Varaderon ja metsäpoluille Husabergin. Ja sitten ison Buimurin matkapyöräksi. Ja crossin montulle. Ja sitten mää heräsin siihen KLEn nokkaketjun ääneen.
Re: Täydellisen pappamopon metsästys
Jos ajatellaan tuota TA:ta, niin jäät paitsi erittäin sieväkäyntisestä (lue mekaaniset äänet) V2- soundista sekä lähes loputtomiin kestävästä myllystä.timppa kirjoitti: Esitänkin kysymyksen: mitä jään paitsi jos lunastan itselleni n. -95 Kawasakin ja säästän vähän rahaa?
Suzukit, ainakin vanhemmat yksimukiset on ihan OK pyöriä, mutta jotenkin viimeistely puuttuu. Se ilmenee harmittavien pikkuvikojen tai ominaisuuksien muodossa (mm. öljyvuodot ja venttiilikoneisto-ongelmat). Ei ne minusta rumia ole niin kuin mainitsit. Rumuushan on katsojan silmässä vai miten se oli.
404 HTTP Error File not found
No omaa pyörää on vähän nolo alkaa liikaa kehumaan. Kolmas kesä on nyt menossa, eikä pyörässä ole ollut ensimmäistäkään vikaa. Sen verran olen tyytyväinen ollut, ettei pyörän vaihto ole käväissytkään mielessä.TomiKoo kirjoitti:Kaikki kehuvat TA:tä mutta mites AT?? Kirjaimet vaan toisinpäin...![]()
![]()
Itse olen menossa koeajamaan yhtä iltapäivällä ja omat hakukriteerit ovat lähellä kysyjän toiveita...![]()
Tomi
Jos siitä nyt jotakin huomioita ja parantamisen varaa haluaa etsiä niin:
- painoa liikaa vaikeaan maastoon tosin pyörän liikkuessa painon tunne häviää
- kuudes vaihde nykyisen viidennen jatkoksi, sillä nykyinen vitonen on aika lyhyt ja kone jaksaisi mennä pienemmilläkin kierroksilla
- bensapumpun kärjet hitsautuvat kuten se tälläkin foorumilla on useaan kertaan mainittu, tosin siihenkin on olemassa ratkaisuja
- moottori on varmasti kokoluokkansa kestävimpiä, ellei kestävin. Koneella voi päästä hyvässä lykyssä jopa 200000 km ilman remonttia
- polttoaineenkulutus pieni RD07A -mallissa eli -96 -mallista eteenpäin (omassa tänä kesänä 4,2 - 5,2L/100km)
- penkki on /c:stä touringkäyttöön
- joustava moottori, tosin joku voi kaivata huipputehoa lisää (GPS:n mukaan n. 175 km/h tietenkin suljetulla tiellä
- moottorin luottamusta herättävä käyntiääni (ei juuri sivuääniä)
- pitkät huoltovälit mutta työläät, koska pyörää joutuu purkamaan paljon
- arvo näyttää säilyvän hyvin (kallis jos vertaa esim. uudenkarheisiin Strom -Suzukeihin). Kun valmistus loppui, niin Saksassa käytettyjen hintataso on jäätynyt, ellei jopa noussut.
- ettei vaan olisi liian seksikäs tuolla aiemmin mainittuihin kriteereihin ?
Tällä foorumillahan näyttäisi yksi vähän ajettu olevan myytävänä viewtopic.php?t=1118
404 HTTP Error File not found
- Lakupilotti
- Pyörä: Laku
Olen ajanut kahdella eri AT:llä yhteensä 70 tkm ilman minkäänlaista käyntihäiriötä tahi onkelmaa. Huolellinen huolto talvella ja kesät vaan ajetaan ja vaihdellaan öljyjä ja renkaita. (kopkop)
Tuo satulakin on tottumuskysymys - jopa tonniviissatanen rautapuo meni mukavasti.
Pensapumpusta, joita rd07:ista tuntuu hajoavan enemmän kuin vanhemmista, mulla on oma teoria. Nimittäin, rd07:ssa ei ole pensamittaria eikä varoitusvaloja, sen sijaan siinä on hanassa varatankkiasento. Jos hanaa käytetään niin, että mennään mittarille sitten kun joutuu kääntämään varatankille, niin pumppu joutuu silloin tällöin käymään kuivana. Ja kuivana käydessään se sötköttää miljoonaa, jolloin kärkien kuumeneminen ja nopea kuluminen on varma asia. Ratkaisuna on pitää vimpstaaki koko ajan varatankilla ja mennä tankkaamaan trippimittarin perusteella. Olen ohjelmoinut miinustrippiin 350 km ja sen tultua ajetuksi tankkiin on mennyt yleensä 17-20 litraa ajon luonteesta riippuen. Jos on oikein tullut kaahattua, niin voihan sitä tankata ennemminkin, mutta pääasia on pumpun pysyminen koko ajan pensaa täynnä.
Mutta ei se pumppu tosiaan iso ongelma ole, jos niitä korjataan samaan tahtiin kuin johonkin mopoihin koko moottoria.
Make & Laku
Tuo satulakin on tottumuskysymys - jopa tonniviissatanen rautapuo meni mukavasti.
Pensapumpusta, joita rd07:ista tuntuu hajoavan enemmän kuin vanhemmista, mulla on oma teoria. Nimittäin, rd07:ssa ei ole pensamittaria eikä varoitusvaloja, sen sijaan siinä on hanassa varatankkiasento. Jos hanaa käytetään niin, että mennään mittarille sitten kun joutuu kääntämään varatankille, niin pumppu joutuu silloin tällöin käymään kuivana. Ja kuivana käydessään se sötköttää miljoonaa, jolloin kärkien kuumeneminen ja nopea kuluminen on varma asia. Ratkaisuna on pitää vimpstaaki koko ajan varatankilla ja mennä tankkaamaan trippimittarin perusteella. Olen ohjelmoinut miinustrippiin 350 km ja sen tultua ajetuksi tankkiin on mennyt yleensä 17-20 litraa ajon luonteesta riippuen. Jos on oikein tullut kaahattua, niin voihan sitä tankata ennemminkin, mutta pääasia on pumpun pysyminen koko ajan pensaa täynnä.
Mutta ei se pumppu tosiaan iso ongelma ole, jos niitä korjataan samaan tahtiin kuin johonkin mopoihin koko moottoria.
Make & Laku
-
niffestone
- Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01