Ne on kaik kuallu

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

JSL
Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003

Viesti Kirjoittaja JSL »

Duunikaveri juuri kertoi, että hetki sitten sattui länsiväylällä Ruoholahden sillalla Helsinkiin tulevilla kaistoilla joku onnettomuus; (katu)mopoilija makasi rentona pitkin tietä, mopo kumollaan ja kaksi autoa pysähtyneenä.

Toivottavasti ei sattunut mitään pahempaa :(
pate56
Pyörä: R1100GS

Viesti Kirjoittaja pate56 »

JSL kirjoitti:Duunikaveri juuri kertoi, että hetki sitten sattui länsiväylällä Ruoholahden sillalla Helsinkiin tulevilla kaistoilla joku onnettomuus; (katu)mopoilija makasi rentona pitkin tietä, mopo kumollaan ja kaksi autoa pysähtyneenä.

Toivottavasti ei sattunut mitään pahempaa :(
Siinä ei tainnut käydä pahemmin. Taas oli uusi juttu kun auto oli ajanut takaa päälle. Eikö ne jumalauta voisi keskittyä ajamiseen eikä puljata kaikkien vempeleiden kanssa siellä autoissa? Sama oli Tuusulanväylällä kun auto ajoi pysähtyneeseen jonoon sisään jolloin motoristi tietenkin kuoli. Vai onko osa autoilijoista todella sokeita. Olen ottanut tavaksi seistä jarrun päällä jotta ehkä joku näkisi jarruvalosta että en liiku. Vaarallista näyttää olevan etupyörän kääntäminen risteyksessä valmiiksi kääntymissuuntaan. Joku kun törmää takaa niin sinkoat vastaantulevien kaistalle. Näin kävi autolle Tammisaaressa tuhoisin seurauksin. :evil:
Kalpa
Pyörä: Husaberg FE 390

Viesti Kirjoittaja Kalpa »

Karu tapaus:
Motocross-ajaja löytyi kuolleena Alavuden Muronnevan radalta, kertoo Ilkka verkkosivuillaan.

30-vuotias motocross-harrastaja löytyi kuolleena Alavuden Muronnevan radalta keskiviikkoiltapäivänä.

Ruumiin löysivät toiset harrastajat, jotka ihmettelivät, miksei radalta kuulunut moottoripyörän ääntä, vaikka lähtöpaikalle oli pysäköity kuljetuskalusto.

Löytäjät hälyttivät paikalle ambulanssin, jonka henkilökunta totesi uhrin kuolleeksi. Kuoleman aiheutti todennäköisesti päähän kohdistunut isku, jonka mies sai kaaduttuaan hypyssä.

Poliisi selvittää parhaillaan kuolinsyytä, mutta tapaukseen ei epäillä liittyvän rikosta.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2008060 ... 5_uu.shtml

olin itse eilen ämmässuolla ajamassa krossii, ikää on 31v. Huonolla tuurilla toi voi olla itte, nyt toi edesmennyt saattas lukee juttua lehdestä ja miettii et "paska säkä".

No liikenteen seassa sitä on melkoisen paljon vaarallisempaa edelleen.
mopopoitsu
Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin

Re: LINJA

Viesti Kirjoittaja mopopoitsu »

pate56 kirjoitti:voi olla se tosiseikka että pyörä tahtoo mennä mihin katsot. Vanha herra aikoinaan kauan sitten sanoi että katso tiukkaan sinne mihin haluat mennä, ei vierelle. Yllättävää kyllä niin pitää paikkansa. Kokeilkaa vaikka seuraavan kerran kun ajatte ja suunnittelette linjaa esim. mutkan läpi.
Itse olen huomannut myös että jos tuijotat yllättävästi eteen tullutta kuoppaa niin sinne mennään. :D
Oma mielipide tästä asiasta on, että tämä toimii, MUTTA vain kun alla on puhdas asfaltti ja on valoisaa.

Tällä ohjeella minä en tee mitään kun ajan pimeällä tai hiekkatien tyylisellä alustalla. Pimeällä siitä syystä, että en usko löytäväni sellaisia majakkoja mopooni että niiden valoteho riittäisi kovinkaan kauas kurvin taa. Hiekkatiellä ym. epämääräisellä alustalla pitää tietää mitä mopon renkaiden alla kulloinkin on. Joten kyllä ainakin minä vahtaan tiehen suhteellisen lähelle ajellessani. Toki pitää pystyä hahmottamaan mihinkäpäin tie kulloinkin lähtee, joten toivon ettei putkinäkö koskaan iske.

Jos vaikka asfaltilla on hiekkaa kurvissa, niin siinä ei auta yhtään jos vain katselee, että tuonnepäin mun olisi pitänyt mennä. Ja ainakaan pienimmillä pikiteillä mä en luota (Suomessa) teiden puhtauteen. Jos nyt talven hiekoitukset olisivatkin jo pölisseet pois, niin seuraavaksi iskee Destia ja paikkaa kuopat, jolloin irtoöljysoraa löytyy tieltä vielä pitkään.
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
PJ

Viesti Kirjoittaja PJ »

Kyllä tuo katseen pitäminen ajosuunnassa on hyvin oleellinen asia ajamisessa. Ainakin minä huomaan heti että menosta tulee hallitumpaa kun pitää katseen tarpeeksi korkealla menosuunnassa. mopopoitsun mainitsemat tekijät kyllä rajoittavat katseen suuntaamista, mutta kuitenkin vaikka katsoisi lähemmäs niin menosuuntaan on katsottava. Itsekin olen huomannut että jos katse "jumittuu" eteen ilmestyneeseen kuoppaan tai yllättävän jyrkkään mutkaan niin ei sitä pyörää saa siitä käännettyä.

"Katso sinne minne haluat mennä ja mene sinne. Jos katsot sinne minne et halua mennä, olet ongelmissa." :)
VAK
Pyörä: pyöräkuume on kova

Viesti Kirjoittaja VAK »

pate56 kirjoitti:voi olla se tosiseikka että pyörä tahtoo mennä mihin katsot. Vanha herra aikoinaan kauan sitten sanoi että katso tiukkaan sinne mihin haluat mennä, ei vierelle. Yllättävää kyllä niin pitää paikkansa. Kokeilkaa vaikka seuraavan kerran kun ajatte ja suunnittelette linjaa esim. mutkan läpi.
Itse olen huomannut myös että jos tuijotat yllättävästi eteen tullutta kuoppaa niin sinne mennään. :D

Tämä pitää muuten jetsulleen paikkansa hitaammassakin maastossa, vanhaherra oli oikeassa. Jos polun varressa on kanto tai kivi osittain polulla, niin varmasti tärähtää jos alkaa tuijottamaan kohdetta ja ajattelee, että tuohon ei ainakaan saa osua. Tai sitten jossain kallionousussa varoo vieressä olevaa hirviaitaa ja katsoo sellaista linjaa mitä pitkin ei ainakaan kannata ajaa -> varmasti pyörä kulkee juuri tuota varomaasi linjaa pitkin ja pyörä takertuu hirviaitaan.

timo
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN

Viesti Kirjoittaja timo »

VAK kirjoitti:jos alkaa tuijottamaan kohdetta ja ajattelee, että tuohon ei ainakaan saa osua.

Näillä helteillä saa olla laput silmillä ja kokoajan vältellä kohteita. 8)
Veijo
Pyörä: Cube AMS100 LTD

Viesti Kirjoittaja Veijo »

timo kirjoitti:
VAK kirjoitti:jos alkaa tuijottamaan kohdetta ja ajattelee, että tuohon ei ainakaan saa osua.

Näillä helteillä saa olla laput silmillä ja kokoajan vältellä kohteita. 8)
Metsässä on tähän aikaan vuodesta vähän marjanpoimijoita :D Timo-setä on hyvä ja ajaa kaupungin kaduilta pois.
Jukka
Site Admin
Pyörä: CFMoto 800 mtx
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Ei näillä helteillä ajella mihinkään. Päivällä oli parvekkeella varjossa 37 astetta.
Koitin käydä viilentäytymässä, sortsit, teepaita ja sandaalit päällä.
Hiki valu koko ajan ja pyörä kävi niin kuumana että piti välilä huilia.
Kylmä olut autto asiaa jonki verran.

Superia on syytä käyttää lämpötiloissa -25 ... +25.
Lakupilotti
Pyörä: Laku

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

Jep, yli 25 asteen lämpötila alkaa olla jo liikaa motskarilla ajeluun, kun noita suojavarusteita kumminkin on käytettävä. Tänään en ajellut, enkä katsonut mittaria, mutta istutin 1200 kuusentainta ja hyvin tarkeni. Juotavaa meni 5 litraa.
Make & Laku
Where ever you go, there you are !
Pallokala
Pyörä: Dominatör

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Pitäisi kai vähän investoida noihin helleajovarusteisiin. Pakkaa nuo nykyvermeet olemaan vähän turhan kuumat yli 20 asteen keleille. Mutta annan hien suosiolla virrata koskapa tuntuu että minua on viime päivinä vainottu autoilijoiden toimesta niin paljon, etten asvaltilla konttaamisen pelosta edes uskalla ajatella ajamista ilman noita AnyTexeja. "Parempi pikku hiki kuin iso pipi."
Whatever you ride, your bike is an adventure bike – because every ride is an adventure.
Vastaa Viestiin