Suzuki DR800

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

VPH
Pyörä: Suzuki DR800.Specialized

Suzuki DR800

Viesti Kirjoittaja VPH »

Olen ostamassa DR800:sta ja minua kiinnostaisi muutama asia.

Onko kokemuksia korkeammasta pleksistä joita saa tarvikkeena?
Mitä äänenvaimentajia olette käyttäneet vakion tilalla. Olisiko mahdollisesti joku yhtään hiljaisempi mutta kuitenkin riittävän hengittävä samalla?
Tarvikelaukut ei taida kestää kovin hyvin hiekkatieajossa. Onko kokemuksia eri merkkien välillä sen suhteen?
Moottori on kokoonsa nähden aika rauhallinen (verrattuna esim.Africa Twin), tehonlisäykseen ei taida olla juurikaan keinoja?
Olisiko kenellään ylimääräisiä sivulaukkuja/telineitä.
Tietääkseni DR:ää on tehty 1999 asti, mutta Suomessa myynti taisi loppua joskus -92 tienoilla. Näinköhän sitä pyörää on päivitetty vuosien varrella?
Onko jotakin mihin kannattaisi kiinnittää erityistä huomiota pyörää hankkiessa? Joku kirjoitti tällä foorumilla että akun kunto tärkeä. Huomasin kahdesta koeajetusta mallista, että moottorin mekaaniset äänet oli aika voimakkaat. Venttiilien tai nokkaketjun tapaisen äänen panin merkille molemmissa. Ajokilometrit oli 30tkm ja 40tkm niiden mittarin perusteella. Olisiko se kuitenkin ollut normaalia DR:än käyntiääntä?
ptr
Pyörä: 701

ääniä

Viesti Kirjoittaja ptr »

:shock: kannattaa tarkastaa myös tasapaino ketjun säätö. Löytyy vasemmalta mangneeton alta. Ohje huoltokirjasta. Tarkastusväli muistaakseni 6000 km välein = öljynvaihtoväli. Semmosellahan on kierretty maapallokin suomalais voimin :!:

terv
ptr
VPH

Viesti Kirjoittaja VPH »

Kiitoksia neuvoista, tilasin sellaisen -97 mallin DR:n. Tässä on nyt aikaa kuun puoleen väliin asti, suunnitella sivulaukkuja ja muuta tarpeellista.
Sain hyvää tietoa yksityisviestinä ja sähköpostilla. Selailemalla nettiä, löytyi matkaenduroharrastajien yhteystietoja, sieltä kyselemällä tuli monenlaista juttua ja kokemusta, kiitos heillekin

Tasapainotusakselin ketjusta huomautti moni. Muuten ei mitää erikoista, normaalit huollot kuten muissakin motukoissa.
Erikoista että polttoainetankin kokoa pienennettiin jossakin vaiheessa 29 litrasta 24 litraan. Löytyy niitä pitkiä hiekkataipaleita Suomestakin, ennen huoltoasemaa.
vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Korkeammasta pleksisä on kokemusta kuten myös ilman pleksiä ajamisesta. Jos riittävän korkean laitat niin hiljasemmaksi muuttuu. Kokonaan ilman pleksiäkin on hiljaisempaa kun vakiopleksillä jos olet juuri ikävän pituinen.

Mä ehin käyttämään isoissa tohtoreissa neljää eri tarvikevaimentajaa ja kaikista kyllä mökää lähti.

Ilmanputstari ja putkipäivityksell saa lisätehoa parhaimmillaan noin 10hp ja samalla mopon paino tippuu parhaimmillaan noin 10kg.

Pyörää on päivitetty muistaakseni jollain tapaa joka vuosi ainakin johonkin -96 vai oliko -97 asti. Korjausoppaassa noista muutoksista kerrotaan tarkemmin. Siitä mulla ei ole tietoa milloinko viimeiset yksilöt on tehty ja mikä oli viimeisin virallinen vuosimalli. Joskus -99 varmaankin tuoreimmat on rekisteröity.

Mekaaniset äänet ovat kovat, mutta se on normaalia. Mitään sen ihmeellisempiä ongelmakohtia noissa ei ole jos ei niitä ihan ekoja oteta huomioon.

Niin ja onnee vaan uuden mopon kanssa. Jos joku muu on moista mopoa haluamassa niin kohta ois tulossaa myyntiin yksi hienokuntoinen -98.
marko.virkajarvi

Viesti Kirjoittaja marko.virkajarvi »

Laukut ja telineet olis ja keskiseisontatuki. Pistä YV:tä
MTRO
Pyörä: 950SE, 525 EXC, 150TPI

Viesti Kirjoittaja MTRO »

Tähän aiheeseen liittyen: mallimerkinnöissä on osassa mainittu esim. DR800 S BIG ja osassa on pelkkä DR 800 S. Ulkoisesti pyörät ovat samannäköisiä. Missä eroa? Bikez.com antaa jotain eroja.
vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

MTRO kirjoitti:Tähän aiheeseen liittyen: mallimerkinnöissä on osassa mainittu esim. DR800 S BIG ja osassa on pelkkä DR 800 S. Ulkoisesti pyörät ovat samannäköisiä. Missä eroa? Bikez.com antaa jotain eroja.
Kyseessä on tasan sama mopo. Jos jotain eroja löytyy eri lähteistä löydettyjen tietojen välillä niin silloin vähintään toiset tiedot ovat vääriä tai sitten on vertailtu eri vuosimallia olevia mopoja keskenään.
Dr.Esa

Re: ääniä

Viesti Kirjoittaja Dr.Esa »

ptr kirjoitti::shock: kannattaa tarkastaa myös tasapaino ketjun säätö. Löytyy vasemmalta mangneeton alta. Ohje huoltokirjasta. Tarkastusväli muistaakseni 6000 km välein = öljynvaihtoväli. Semmosellahan on kierretty maapallokin suomalais voimin :!:

terv
ptr

Mistähän löytyis huoltokirja....? ´säätäisin tuon tasapainoketjun, pitää kans aika kipeää ääntä tuo mun tohtori..
Ajaminen on nautinto!
aapo
Pyörä: DR 750 S

Viesti Kirjoittaja aapo »

Tässä kiristys ohjeet. Ovat 750:een, mutta onhan se melkein sama kone.

Aapo
Liitteet
DR750balancerchain.jpg
(292.43 KiB) Tiedosto ladattu 617 kertaa
Dr.Esa

Viesti Kirjoittaja Dr.Esa »

Kiitokset ohjeesta. nyt oon varma siitä että toi ketju täytyy kiristää. Ääni kuului just tuosta paikasta ja käden ku laitto koppaa vaste niin sen ihan tunsi..... oispa löytäny tän foorumin jo ennemmin, kuukauden mulla on nyt ollu mp, vieläpä ensimmäinen..
Ajaminen on nautinto!
aapo
Pyörä: DR 750 S

Viesti Kirjoittaja aapo »

Hyvä että oli apua.

Välillä kun jaksaa asioita tarkistella niin tuo iso DR on kestävä paukutin.

Tuolta TN osiosta löytyy apu moneen ongelmaan.

T:Aapo
VPH

Viesti Kirjoittaja VPH »

Moi, joitakin osien vaihtoja DR800:seen: Magura X-line MX2. Alkuperäinen kaartuu kuljettajaan päin, tämä on suorenpi ja tuntuu paremmalta sekä istualtaan että seisaaltaan ajettaessa. Samalla käsisuojat vaihtuivat tangon päihin kiinnittyviin malleihin.
Vaimentaja on myös vaihdettu Arrow, mutta seoksien säätöä ei ole tehty vielä kunnolla. Laitoin reikäritilän putken päähän, kun äänet tuntuivat aika kovilta sellaisenaan.
Jarruihin tilasin Hessleriltä teräspunoslekut, Ferodo sintterijarrupalat. Tein sen talven aikana, enkä muista hyvin miltä alkuperäiset tuntuivat. Ehkä ei mitää konkreettista... tuntuu hyviltä.
Pleksi oli välillä korkeammalla, että mahtui isompi lamppu. Siihen käy Hellan suorakaiteen mallinen lamppu, mutta sille pitäisi rakentaa hyvä kiinnitys. Niihin ei ole saatavana alkuperäisiä takaumpioita, siksi asentaminen vaatii kekseliäisyyttä.
Renkaina on ollut Conti TKC80, Kings, Metzeler Unicross. Olen kirjoitellut rengasosioon niistä...
Moottorin mekaanisia ääniä riittää. Onko se sitten tasapainoketjun ominaisääni?
garbonaare
Pyörä: 1100gs

Re: Suzuki DR800

Viesti Kirjoittaja garbonaare »

Itselle myös noi mekaaniset rahinat ja surinat aiheuttaa harmaita hiuksia. Ketjun kireys on tarkastettu, eikä ääni muuttunut.
Myös tuntuu laite jotenkin nuhaiselta, esim. vanhaan dukeen verrattuna todella laiskalta.
Vai onko kottarainen kuutioitten tappiollakin sitten vaan niin paljon ripeämpi?
VPH

Viesti Kirjoittaja VPH »

Moi, minulla ei ole nyt ihan viimeaikaisia kokemuksia. Pyörä on ollut seisonnassa pari-kolmevuotta. Olen rakennellut sitä aina silloin tällöin sekä teettänyt yläpään koneremonttia. Täytyy kirjoittaa sitten joskus kuulumisia. Suurimpana muutoksena taitaa olla tankin teko itse. Se johtuu pyörän keventämisestä ja tankki on aika hankala, jos sillä aikoo kiertää muuallakin kuin metsäautoteitä. Pyörästä tulisi hieman DR650 näköinen.
heisku
Pyörä: transalp 600-----

Viesti Kirjoittaja heisku »

Mites kun olen katsellut myöskin tuollaista 800 dr:ää yhtenä vaihtoehtona niin onkos tuolle pyörälle 80000km paljon?
Vastaa Viestiin