Momenttiavain

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

amaunu
Pyörä: CRF1000DCT,DeepSnowGlider

Viesti Kirjoittaja amaunu »

JAMPPERI kirjoitti:
amaunu kirjoitti:
JAMPPERI kirjoitti:Yksi yllättävän laadukas merkki on Matatakitoyo.

http://www.matatakitoyo.com/

Toi on maailman suurin momenttiavainten valmistaja ja jokaiseen avaimeen tulee certfikaatti mukaan ja hinta on kohdallaan.

Olen myynyt 12 vuotta kyseistä merkkiä ja ei yhtään reklamaatiota ole ollut, itse kyllä suosin Stahlvilleä mutta ovat melko kalliita jos ei ole suhteita... :x

Stahhlvillen avaimissa on se hyvä puoli että ne ei ole ns. jousi kuormitteisia ja momentin voi jättää päälle eikä avain ole moksiskaan ja tarkkuskin tosi hyvä :!:

Mitäköhän pitäisi köyhtyä matakityon 1/4 ja 3/8 tuumaisesta räikkämomentista? Jokohan lötyisi hyvä ja kohtuullisen hintainen ;)

Snap-on 3/8 elektronisesta momenttiavaimesta, missä sinänsä 6,5-130 nm alue kattaa Adventuren kaikki kiristys tarpeet, pikanen kysely tuotti 450 huitteilla olevan hinnan.
Kamasan 1/4 3/8 olivat noin 130 ja 3/8 hlsysatsin kanssa josta löytyy pitkät ja pätkä vääntiöt + kuusiotappeja nippuhinta oli 320 paikkeilla. Kamasa ilmeisesti on laatu merkki, oma satsi on pelannyt moitteetta ja yhtään rikkoa ei ole tullut vaikka vääntiöt on ollu joskus pyssyssäkin kiinni. Kamasan momenttiavaimista mulla ei ole mitään kokemusta.

Karkea hinta haarukka noille vois olla 50-70€.
Kohtuullinen haarukka, olisko kimppaostoksen paikka? Itseäni kiinnostaisii kovati 1/4 tuuman 6-30 nm ja 3/8 20-110 nm haarukassa olevat momenttityökalut. Valmistajan sivuilla olevat näytti ihan llaadukkaan oaloisilta tuotteilta. Sen ainokaisen 130 pultin eli haarukan akselin voi sitten vetää kiinni biillteeman pyssyllä.

edit anteeksi tyhjä tuplapostaus
emali
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja emali »

Hieman jäi hintahaarukka alas, mutta tuolta ainakin löytyy.
http://www.powerbike.fi/kauppa/index.ph ... 6&kieli=fi
gixxerman
Pyörä: 4xtohtori

Viesti Kirjoittaja gixxerman »

Mä itse olen hyvin pärjännyt Bilteman momenttiavaimilla,ei kauhean kalliita
Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
x-mean
Pyörä: sattuman kaupalla

Viesti Kirjoittaja x-mean »

gixxerman kirjoitti:Mä itse olen hyvin pärjännyt Bilteman momenttiavaimilla,ei kauhean kalliita
Joo,olen sitä mieltä että esimerkiksi kannen kiristämisessä ei se momentti ole niin pirun :twisted: tarkka,vaan se ristiinkiristys,ja se että kaikki pultit ovat yhtä kireällä.Vaikka momenttiavain ei olisi huipputarkka,ainakin tuo yhtäläinen kiristys pitäis onnistua :roll:
Lainaamaan en kyllä menis välttämättä momenttiavainta.
Kerran tuli lainattua korjaamolta autonkanteen kyseistä avainta,ja havaitsin onneksi ennen kuin käänsin kierteet paskaksi,että momenttiavain ei naksahda ollenkaan,elikkä oli sökö :? ...sitten siinä selittelin palauttaessa että avain olikin jo valmiiksi sökö.. :roll: Uskoivat sentään..
Foorumin "sekakäyttäjä"
Tuuba
Pyörä: Transalp Super Four version R -97

Viesti Kirjoittaja Tuuba »

Stahlwillelle yksi varteenotettava vaihtoehto on myös Betan tai Weran avain. Ovat helvatin helppolukuisia viisarinäytön takia ja tarkkuuskin on hyvä. Meillä suosituin noista kalliista on ollut Wera (n.200-250e).
Stahlwille on ehottomasti monipuolisin, mitä nyt näitä romuja oon 5.5v myiny. Kelpaavat Ruukin tehtaallekkin, testaavat jokaikisen momenttiavaimen aika usein ja kuulemma ovat tarkkkoja ja pysyvät. Samoin on ollu Weran ja Betan laita.
Halpiaisissa on OmegaMechin avain (70e 1/2") ollu kohtuuhyvä, sama avain on myynnissä myös IKH:n merkillä (se, jossa muovinen musta kahvaosa, EI se kokonaan kirkas!)
-Honda Super Four 600 version R by Tuubaxx offroad systems inc. = Hieno nimi raiskatulle PD10 Transalpille :D
Vääräkoski
Pyörä: Yamaha XT

Viesti Kirjoittaja Vääräkoski »

Aloin muutama vuosi sitten vaihtamaan vanhentuneita momenttiavaimia tehtaalle. Silloinen valinta oli Beta, joka on paljastunut suureksi pettymykseksi. Jokaisella vuosittaisella kalibrointitarkastuksella (ulkopuolinen tarkastusfirma) on uudehkoja Betoja pitänyt romuttaa. Heikoin lenkki niissä on ollut momentin säätömekanismi.

Romutettujen Betojen tilalle olen valinnut Norbar`in, joka on osoittautunut selvästi laadukkaammaksi.
takakura
Pyörä: 690 Rally

Viesti Kirjoittaja takakura »

Omistan Rahsol dremotec 60-300Nm avaimen. Pitääkö paikkaansa että Rahsol dremotec olisi Gedoren valmistama? Pitäis löytää vielä saman merkin 60Nm asti oleva avain mutta ei ole löytynyt vielä.
-Jos ei oo ihan varma niin kannattaa silti yrittää-
t.t.tammi
Pyörä: Pan European 1991
Viesti:

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

emali kirjoitti:Hieman jäi hintahaarukka alas, mutta tuolta ainakin löytyy.
Olisko tuolle matatakitoyon T60:lle muita ostopaikkoja tiedossa kun kuulemma tuotanto on loppu ja varastot tyhjinä tuolla powerbikessa.
JAMPPERI

Viesti Kirjoittaja JAMPPERI »

t.t.tammi kirjoitti:
emali kirjoitti:Hieman jäi hintahaarukka alas, mutta tuolta ainakin löytyy.
Olisko tuolle matatakitoyon T60:lle muita ostopaikkoja tiedossa kun kuulemma tuotanto on loppu ja varastot tyhjinä tuolla powerbikessa.
60,00€ + rahti saat minun kautta ton T-60.sen sehän on siis 5-25Nm.
Antti Kaartinen
Pyörä: Fillari

Viesti Kirjoittaja Antti Kaartinen »

Mittautin duunissa kalibrointiosastolla kaksi tallissa useamman vuoden pyörinyttä Bilteman momenttiavainta: 1/4''-karaisen 2 - 24 Nm:n momentille ja 3/8''-karaisen 10 - 110 Nm:n momentille. Mittaus otettiin molemmissa avaimissa kolmesta kohtaa - skaalan ala- ja yläpäässä sekä puolivälistä. Pienemmästä avaimesta kirjasin ylös kolme tulosta per asento, isommasta useamman. Tulokset olivat seuraavat:

1/4'', 2 - 24Nm:

2Nm:n asetuksella:

2,7Nm
2,5Nm
2,4Nm

12Nm:n asetuksella:

12,3Nm
11,8Nm
12,1Nm

24Nm:n asetuksella:

25,4Nm
25,4Nm
25,3Nm

3/8'', 10 - 100Nm:

10Nm:n asetuksella:

14,0Nm
12,6Nm
12,5Nm
13,6Nm
13,4Nm
13,1Nm

50Nm:n asetuksella:

52,7Nm
52,1Nm
52,2Nm
52,6Nm
51,8Nm
52,9Nm

100Nm:n asetuksella:

99,8Nm
102,5Nm
102,3Nm
103,6Nm
102,7Nm

Vedin tuloksista sen johtopäätöksen, että Bilteman avaimilla ei saa kierteitä paskaksi, jos käyttää järkeään eli oikeaa avainta oikealle momentille. Pienemmässä avaimessa on toki aika suuri virhe 2Nm:n kohdalla, mutta en muista ikinä törmänneeni noin pieneen momenttiin moottoripyörien kohdalla. Mainittakoon vielä, että molemmat avaimet olivat tehdasasetuksissaan ja siis useamman vuoden vanhoja. Sanoisin, että Biltema antaa tässä tapauksessa ihan hyvin vastinetta rahoille.
Piedro
Pyörä: Ei ole

Viesti Kirjoittaja Piedro »

Biltema on vaan lopettanut noitten 1/4 ja 3/8 momenttiavaimien myynnin :? en tiedä miksi.
Hannu
Pyörä: SE
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Antti Kaartinen kirjoitti:Mittautin duunissa kalibrointiosastolla kaksi tallissa useamman vuoden pyörinyttä Bilteman momenttiavainta: 1/4''-karaisen 2 - 24 Nm:n momentille ja 3/8''-karaisen 10 - 110 Nm:n momentille.
Tein saman tempun Bilteman 3/8" 10-110Nm avaimelle sekä Norbarin 40-200Nm avaimelle. Biltemalla todelliset momentit olivat vielä enemmän säädettyä suurempia kuin sinulla (20->~26, 60->~68, 100->~130), mutta toistotarkkuus oli yllättävän hyvä. Norbar oli erityisesti ekalla vedolla varsin tarkka (aina säädetyn momentin alle), mutta lipui toistojen myötä säädetystä kauemmaksi (ollen kuitenkin edelleen ainakin 4-8 toiston jälkeen ihan riittävän tarkka).
Hannu
niffestone
Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01

Viesti Kirjoittaja niffestone »

Jos liikutte Malminkartanon suunnalla, Haitorilta löytyy ammattimaiseen käyttöön tarkoitettuja momenttityökaluja tarvittaessa kalibroituna. Kahden vinkuintian avaimen jälkeen, priorisoisin näitä, kun leikitään alumiini- ja seosmetallikierteiden kanssa. No ainakin viimeistään, kun 30% kierteistä on korvattu Helicoileilla. :wink:

No leikki leikkinä - Biltsistäkin voi saada hyvän momenttiavaimen, mutta oman kokemukseni perusteella ne pitää heti kalibroida ja tehdä tarvittaessa muunnostaulukko, muuten voi tulla sutta ja sekundaa. Molemmat kiinalaiset ainakin, mitä meidän huushollista löytyy, näyttävät ihan puutaheinää ja vieläpä käsittämättömän epälineaarisesti. :? Kerran meinas mm. autosta pudota aluvanteet alta, kun toinen näytti 40 Nm liikaa. Siinä tuli sitten tarkistettua, että se toinen näytti vielä 20 Nm enemmän liikaa 120 Nm:n kohdilla eli niillä työkaluilla vanteet jäivät 40-60 Nm liian löysälle. No vastaavasti tilanne kompensoitui, kun molemmat näyttivät asteikon alapäässä liian vähän!
takakura
Pyörä: 690 Rally

Viesti Kirjoittaja takakura »

Tilasin Haitorilta Norbar 60 eli 8Nm -> 60Nm.
Olihan se kallis mutta kestää varmaan isältä pojalle, jos joku lainaaja ei käytä vasarana välillä.

Pitääkös muuten norbar momenttiasetus palauttaa aina takaisin alle 8Nm
käytön jälkeen? Kiristelin tossa 690E pultteja. Aika moni pultti oli alle kirjan arvon.
-Jos ei oo ihan varma niin kannattaa silti yrittää-
Hannu
Pyörä: SE
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu »

takakura kirjoitti:Pitääkös muuten norbar momenttiasetus palauttaa aina takaisin alle 8Nm
käytön jälkeen?
En tiedä, mutta näkisin että manuaalin (joka tuli varmasti avaimen mukanakin) eka kuva osoittaa lepoasennon. Itse olen sitä ainakin siinä pitänyt kun ei ole käytössä.
Hannu
Vastaa Viestiin