Tärkeintä tuossa lienee se, että momenttiaste saavutetaan jatkuvalla liikkeellä. Toisin sanoen kiristysliikkeen pitää jatkua tasaisena haluttuun momenttiin saakka. Jos liike katkeaa esim. vähän ennen momenttia vaikkapa tilanpuutteen takia, saattaa jatkokiristyksessä jäädä momentti liian pieneksi koska vääntövoima ei ylitä lepokitkaa. Sellaisessa tapauksessa kannattaa pulttia kiertää sen verran auki, että tuo momentti saavutetaan jatkuvalla liikkeellä.Å kirjoitti:Tuli itsekin hommattua hiljattain momenttiavain edullisemasta päästä, tosin ei marketkamaa ja kalibroinnin perusteella oli kohdallaan. Olen kuitenkin noviisi, joten kuinkahan paljon momenttiin vaikuttaa, kuinka kiristyksen tekee? Eli kuinkahan se kiristäminen pitää suorittaa oikeaoppisesti? Huippuavain ja väärä työtapa = työnlaatu halppisavaintasoa?
Momenttiavain
Valvoja: Moderaattorit
- Vääräkoski
- Pyörä: Yamaha XT
Yksi yllättävän laadukas merkki on Matatakitoyo.
http://www.matatakitoyo.com/
Toi on maailman suurin momenttiavainten valmistaja ja jokaiseen avaimeen tulee certfikaatti mukaan ja hinta on kohdallaan.
Olen myynyt 12 vuotta kyseistä merkkiä ja ei yhtään reklamaatiota ole ollut, itse kyllä suosin Stahlvilleä mutta ovat melko kalliita jos ei ole suhteita...
Stahhlvillen avaimissa on se hyvä puoli että ne ei ole ns. jousi kuormitteisia ja momentin voi jättää päälle eikä avain ole moksiskaan ja tarkkuskin tosi hyvä
Toi on maailman suurin momenttiavainten valmistaja ja jokaiseen avaimeen tulee certfikaatti mukaan ja hinta on kohdallaan.
Olen myynyt 12 vuotta kyseistä merkkiä ja ei yhtään reklamaatiota ole ollut, itse kyllä suosin Stahlvilleä mutta ovat melko kalliita jos ei ole suhteita...
Stahhlvillen avaimissa on se hyvä puoli että ne ei ole ns. jousi kuormitteisia ja momentin voi jättää päälle eikä avain ole moksiskaan ja tarkkuskin tosi hyvä
- amaunu
- Pyörä: CRF1000DCT,DeepSnowGlider
Mitäköhän pitäisi köyhtyä matakityon 1/4 ja 3/8 tuumaisesta räikkämomentista? Jokohan lötyisi hyvä ja kohtuullisen hintainenJAMPPERI kirjoitti:Yksi yllättävän laadukas merkki on Matatakitoyo.
Olen myynyt 12 vuotta kyseistä merkkiä ja ei yhtään reklamaatiota ole ollut, itse kyllä suosin Stahlvilleä mutta ovat melko kalliita jos ei ole suhteita...![]()
Snap-on 3/8 elektronisesta momenttiavaimesta, missä sinänsä 6,5-130 nm alue kattaa Adventuren kaikki kiristys tarpeet, pikanen kysely tuotti 450 huitteilla olevan hinnan.
Kamasan 1/4 3/8 olivat noin 130 ja 3/8 hlsysatsin kanssa josta löytyy pitkät ja pätkä vääntiöt + kuusiotappeja nippuhinta oli 320 paikkeilla. Kamasa ilmeisesti on laatu merkki, oma satsi on pelannyt moitteetta ja yhtään rikkoa ei ole tullut vaikka vääntiöt on ollu joskus pyssyssäkin kiinni. Kamasan momenttiavaimista mulla ei ole mitään kokemusta.
Tuo onkin tärkeää muistaa jousikuormitteisissa avaimissa ettei jätetä siihen jouseen pänninkiä päälle käytön jälkeen.JAMPPERI kirjoitti: Stahhlvillen avaimissa on se hyvä puoli että ne ei ole ns. jousi kuormitteisia ja momentin voi jättää päälle eikä avain ole moksiskaan ja tarkkuskin tosi hyvä
Olen töissä ostellut muutamia Matadorin momenttiavaimia asennustyömaille tovereille kollegoille, mutta ne ovat aina kaikki hajonneet parin viikon sisään. Syynä ei toki ollut Matadorin huono laatu. 200 - 300 Nm:n avaimessa on aika pitkä varsi ja sillä onkin kiva avata tiukkoja pultteja. Kiristettyjen pulttien aukeamismomentti on ihan jotakin muuta kuin se, mihin se on joskus vedetty kiinni. Useamman avaimen räikkämekanismin on toveri vääntänyt nurinniskoin avatessa, kun sillä pitkällä varrella aukeaa niin helposti... jostakin ihmeen syystä räikkämekanismien hampaat ja säppi on aina avaussuuntaan rikki. Olisi vielä kiva tietää miten toveria on opetettu venäläistä momenttiavainta käyttämään... kivaa tuntuu se monta kertaa naksuttelu olevan. Onkohan se naksuttelu se paikallinen "iskevä ruuvinväännin"?
-
ceevu
- Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610++++
Toveri on vaan tottunu omiin hylsytyökaluihin. Oma cccp mallin 1/2 vääntiöllä oleva t väännin kestää vaan vaikka mitä jatkoputkia on tullu käytettyä. Japsi väänty solmuun jo ensi esittelyssä... Myös hylsyt on osottautunu kestäviks vaikka ei voimahylsyjä olekaan. Momentti kai se on rannemomenttikin;)
-
oppeS
Momenttiavain
Teollisuuskäyttöön sopivat ovat yleisesti tarkoitettu aika suurille momenteille. MP-käyttöön ainakin itselle olisi sopiva alue 1 - 100 Nm, mutta alle 20 Nm:n ei varmaan löydy. Taitaa olla niin, että joutuu ostamaan kaksi, toinen pienille momenteille tarkoitettu ja toinen ehkä alueelle 40-100 Nm, jos haluaa tarkat. Aikoinaan ostamani oli Ironside T-80 (mitta-alue 19-110 Nm), jossa mukana tuli hieno sertifikaatti tarkkuuksista tarkastajan allekirjoituksin varustettuna. Todellisuus oli kuitenkin toinen, sillä oston jälkeen suoritetussa virallisessa kalibroinnissa momentti ja vastaava max./min virhe olivat:
19 Nm 32.6%/ 14.2 %
68 Nm -9.3 %/ -10.4 %
110 Nm -5.6 %/ -7.1 %
Lopputulos oli, että ko. laite ei täytä WI-7250:n vaatimuksia. Nähtävästi, jos todella hyvän haluaa, joutuu pulittamaan pitkän pennin! Täytynee töistä lainata tarpeen mukaan, niin on ainakin kalibroitu laite saatavilla. Sielläkin valitettavasti mittaualue lähtee 20 Nm:stä. Aikoinaan yritin TM:lle juttuvinkkiä ko. aiheesta, sillä momenttiavainten käyttäjäkunta on hyvin laaja (auto-,mp-,ym.-harrastajat/ammattilaiset), mutta EIPÄ tuntunut kiinnostavan. Soitin asiasta oikein toimittajalle!
19 Nm 32.6%/ 14.2 %
68 Nm -9.3 %/ -10.4 %
110 Nm -5.6 %/ -7.1 %
Lopputulos oli, että ko. laite ei täytä WI-7250:n vaatimuksia. Nähtävästi, jos todella hyvän haluaa, joutuu pulittamaan pitkän pennin! Täytynee töistä lainata tarpeen mukaan, niin on ainakin kalibroitu laite saatavilla. Sielläkin valitettavasti mittaualue lähtee 20 Nm:stä. Aikoinaan yritin TM:lle juttuvinkkiä ko. aiheesta, sillä momenttiavainten käyttäjäkunta on hyvin laaja (auto-,mp-,ym.-harrastajat/ammattilaiset), mutta EIPÄ tuntunut kiinnostavan. Soitin asiasta oikein toimittajalle!
- NiKu
- Pyörä: EiOo vielä..
- Viesti:
Re: Momenttiavain
Eihä TM kiinnostu ku jostain isojen herrojen Audien ja Mesen testaamiseen. Oon kyseistä lehtiä joskus tilaannu, mut eipä siit oikein minulle mitään iloa ollut.oppeS kirjoitti:Aikoinaan yritin TM:lle juttuvinkkiä ko. aiheesta, sillä momenttiavainten käyttäjäkunta on hyvin laaja (auto-,mp-,ym.-harrastajat/ammattilaiset), mutta EIPÄ tuntunut kiinnostavan. Soitin asiasta oikein toimittajalle!
Mun pitäis varmaan tilata 80-luvun TM mun tarpeisiin
Ei mopoilla tänäkää vuonna..
Valmistajan toimittamiin mittaussertifikaatteihin tulee aina suhtautua jonkinlaisella varovaisuudella...
Erityisesti mitä eksoottisemman oloisesta valmistajasta kyse
Paitsi, jos valmistajalla on oma akkreditoitu mittauslaboratorio, josta todistukset tulevat. Tällöin tulosten pitäisi olla luotettavia.
Ainakin Norbar on ihan toimivan laitteen maineessa meillä töissä.
Momentin mittausasia on muutoinkin aika hankala, silloin kun ruvetaan oikein tarkkaan asioita syynäämään.
Erityisesti mitä eksoottisemman oloisesta valmistajasta kyse
Paitsi, jos valmistajalla on oma akkreditoitu mittauslaboratorio, josta todistukset tulevat. Tällöin tulosten pitäisi olla luotettavia.
Momentin mittausasia on muutoinkin aika hankala, silloin kun ruvetaan oikein tarkkaan asioita syynäämään.
Kari
"Try not. Do or do not. There is no try." --Yoda
"Try not. Do or do not. There is no try." --Yoda
Mittautin tässä taannoin kun ostin Biltemasta momenttiavaimen sen erään F:llä alkavan lentokoneita lentävän ja huoltavan yrityksen momenttiavainten kalibrointipenkissä, tulokset olivat melko hyvät eli virhettä oli alle 10% koko alueella mikä oli minusta suorastaan yllättävän/riittävän hyvä tulos. Niin, ja samalla ostin siis kaksi samanlaista avainta (toisen velipojalle) ja niiden kummankin tulos oli siis kerrotunlainen vaikkei ollutkaan samanlainen. Niinpä minulla on kotona taulukko tarkkoja hommia varten korjauskertoimesta eri momenteille. Sen verrran vähän tulee käytettyä että uskon ettei tuo ihan hirveästi muutu aikojen saatossa.
antti
- Vääräkoski
- Pyörä: Yamaha XT
Norbar`in voi myös jättää viritystilaan (ei tarvitse nollata).KKO kirjoitti:Valmistajan toimittamiin mittaussertifikaatteihin tulee aina suhtautua jonkinlaisella varovaisuudella...
Erityisesti mitä eksoottisemman oloisesta valmistajasta kyse![]()
- Nomad
- Pyörä: Ewan McGregor -03
Näin on!Tase kirjoitti:Momenttiavaimen tarkkuus ei ole ainoa huomioitava asia. Jos kierre on kovin likainen, ruosteinen tai siinä on muuten ylimääräistä kitkaa jää liitos löysälle vaikka sen momenttiin kiertäisikin. Tämän vuoksi monissa tärkeissä paikoissa on kiristys ensin momenttiin ja sitten tietyn astemäärän verran päälle.
Joskus tuonne ORG:in puolelle rustasin seuraavan laskelman:
Mutta mutta, vielä tätä momenttiavaimen laadukkuutta tärkeämpää on kierteiden puhtaus. Esimerkiksi Koneenrakentajan taulukkokirja antaa hyvin voidellun kierteen kitkakertoimeksi 0,08, ja tavallisen sähkösinkityn 0,18. Näillä kitkakertoimen arvoilla M10 (8.8 ) ruuvin kiristysmomentti vaihtelee arvosta 34Nm (saavutetaan esikiristysvoima 29,4kN) arvoon 49Nm (esikiristysvoima 26,3kN). Ruuvin esikiristysvoima on ruuvin suuntainen liitospintoja yhdessä pitävä voima, jota kiristysmomentilla juurikin haetaan!
Jos nyt ajatellaan, että kiristettävän M10 kierteen kitkakerroin on todellisuudessa tuo 0,08, mutta kaveri arvioi tilenteen väärin ja vääntää sen tuohon 0,18 kitkaa vastaavaan momenttiin (49Nm) on esikiristysvoima pienemmän kitkan vuoksi 42,4kN eli 44% suurempi kuin haluttu esikiristysvoima!
Toisinpäin ajateltuna tilanne voi olla turmiollisempi, jos kierteet jätetään putsaamatta, ja pultit väännetään pyydettyyn momenttiin. Esikiristysvoima jää tapeettoman pieneksi, liitos pääsee elämään tärinän ja vaihtuvien kuormitusten vuoksi, ja ruuvi kiertyy irti. (Mikähän oli sen auton pyöränpultin kitkakerroin, joka tipahti parkkipaikan soralle, ja jonka ruuvasin puhdistamatta takaisin pyörään kiinni? No, hyvin on pysynyt)
Tämä asia kannattaa pitää mielessä, kun ruuvailee tallin pölyisellä lattialla lojuneita ruuveja takaisin pyöräänsä - kannattanee ainakin ne suurimmat hiekanjyvät pyyhkäistä niistä pois.
Stahlwillen Manoskopit on ollu käteviä ja tarkkoja, hyvin ollu toleranssien sisällä.
Avaimissa on myös kätevä liukuvalitsin, jolla momenttiarvo säädetään, huomattavasti kätevämpi, kuin ruuvattavat mallit.
Atlas Copcon laitteilla olen näitä tarkistellu ja hyvin huomaa erot, jos huolimattomasti hutasee.
Kiristysveto pitää tosiaan olla riittävän pitkä ja tasainen, silloin momenttiarvot pitää paikkansa.
Avaimissa on myös kätevä liukuvalitsin, jolla momenttiarvo säädetään, huomattavasti kätevämpi, kuin ruuvattavat mallit.
Atlas Copcon laitteilla olen näitä tarkistellu ja hyvin huomaa erot, jos huolimattomasti hutasee.
Kiristysveto pitää tosiaan olla riittävän pitkä ja tasainen, silloin momenttiarvot pitää paikkansa.
- Liitteet
-
- acta.jpg
- (48.65 KiB) Tiedosto ladattu 191 kertaa
amaunu kirjoitti:JAMPPERI kirjoitti:Yksi yllättävän laadukas merkki on Matatakitoyo.
Olen myynyt 12 vuotta kyseistä merkkiä ja ei yhtään reklamaatiota ole ollut, itse kyllä suosin Stahlvilleä mutta ovat melko kalliita jos ei ole suhteita...![]()
Mitäköhän pitäisi köyhtyä matakityon 1/4 ja 3/8 tuumaisesta räikkämomentista? Jokohan lötyisi hyvä ja kohtuullisen hintainen![]()
Snap-on 3/8 elektronisesta momenttiavaimesta, missä sinänsä 6,5-130 nm alue kattaa Adventuren kaikki kiristys tarpeet, pikanen kysely tuotti 450 huitteilla olevan hinnan.
Kamasan 1/4 3/8 olivat noin 130 ja 3/8 hlsysatsin kanssa josta löytyy pitkät ja pätkä vääntiöt + kuusiotappeja nippuhinta oli 320 paikkeilla. Kamasa ilmeisesti on laatu merkki, oma satsi on pelannyt moitteetta ja yhtään rikkoa ei ole tullut vaikka vääntiöt on ollu joskus pyssyssäkin kiinni. Kamasan momenttiavaimista mulla ei ole mitään kokemusta.
Karkea hinta haarukka noille vois olla 50-70€.
- amaunu
- Pyörä: CRF1000DCT,DeepSnowGlider
JAMPPERI kirjoitti:amaunu kirjoitti:Kohtuullinen haarukka, olisko kimppaostoksen paikka? Itseäni kiinnostaisii kovati 1/4 tuuman 6-30 nm ja 3/8 20-110 nm haarukassa olevat momenttityökalut. Valmistajan sivuilla olevat näytti ihan llaadukkaan oaloisilta tuotteilta. Sen ainokaisen 130 pultin eli haarukan akselin voi sitten vetää kiinni biillteeman pyssyllä.JAMPPERI kirjoitti:Yksi yllättävän laadukas merkki on Matatakitoyo.
Mitäköhän pitäisi köyhtyä matakityon 1/4 ja 3/8 tuumaisesta räikkämomentista? Jokohan lötyisi hyvä ja kohtuullisen hintainen![]()
Karkea hinta haarukka noille vois olla 50-70€.