Vesku kirjoitti:TÄH? Onko Moottoripyöräsä josakin ketjut?
Joo, kaikki ei oo rautakankivetoisia

ja joissakin on kuulemma jopa 2 sylinteriä, ja nekin vielä pystysuorassa
Mutta asiaan.
Itse olen kuullut että jousilukkojen kanssa on tullu ongelmia lähinnä kyykyissä kun vauhit on lähennelly 2 x sallittu. eli kun mennään tosi lujaa.
silloin eturattaalla keskeiskiihtyvyydet (Lue: keskipakovoima) jouseen kasvaa niin suureksi että jousi saattaa antaa periksi. Näin on "isot pojat" joskus tarinoineet en tiedä onko tosi.
Itse niittaan ketjut, mielestäni niittijatko on lujempi kuin jousijatko. Ei mun tehoilla jousilukkoa suoralla vedolla poikki saa mutta venyyhän ketju, ja kun se venyy niin tärkeätä on tasainen venyminen. Niittilukollinen ketju on käytännössä yhtä puuta, eli jatko venyy samassa suhteessa muuhun ketjuun verrattuna. En usko että näin on jousilukon kanssa.
Jousilukkoja on tietenkin aina mukana metikössä, kuten on 20 cm. pätkä perusketjuakin ihan remonttia varten.
Tässä pitää ottaa huomioon se että jos ketjuvalmistaja vaihtuu, niin jousilukot tuskin passaa keskenään ja metässä saattaa olla mukana väärät lukot. Esim. 520 o- rengasketjuun Vaz:in jousilukko ei välttämättä sovi vastaavaan Reginan tekemään ketjuun DID:in ketjuista puhumattakaan.