Auttakaa tulevaa kurapyöräilijää pyörän hankinnassa.

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Ohagar
Pyörä: Africa Twin

Auttakaa tulevaa kurapyöräilijää pyörän hankinnassa.

Viesti Kirjoittaja Ohagar »

Tervehdys!

Kevättä odotellessa...

Sain nyt viimeinkin rahat (ja luvan vaimolta) moottoripyörän ostoon.
Tulinkin nyt tänne kysymään teiltä viisaammilta neuvoja. Kaikki kaverini ja ystäväni ajavat eri tyylisillä pyörillä joten heistä ei juurikaan ole ollut apua.

Budjetti on noin viitisen tuhatta ja olen omassa pienessä mielessäni ajatellut jotain: Aprilia Pegaso, Honda Transalp / Dominator / Africa Twin, BMW Funduro. Lähinnä siksi että niissä olisi vähän tuulensuojaa ja noita näyttää löytyvän mukavasti.

Mihin minun tulisi kiinnittää huomioita käytetyn pyörän ostossa? Ajattelin ainakin raahata jonkun ystäväni mukaan ylimääräiseksi silmäpariksi.

Mitä eroa käytännön ajossa yksi- ja kaksi sylinterisellä? Että ravistaako/resonoiko yksi pyttyinen mitenkään?
Entäpä kuinka paljon pitäisi olla tehoja ja/tai kuutioita että pyörä jaksaisi kantaa kaksi normaalipainoista aikuista matkatavaroineen?
Mitäs sitten merkkaavat kilometrit moottoripyörälle? Kun joissakin näyttää olevat 24 tkm ja toisissa taas 84 tkm, mitä tämä tarkoittaa käytännössä?
Mikä merkki ja malli on sellainen mitä pystyy normaalilla älyllä ja työkaluilla sekä tallilla varustettu ihminen korjailemaan ja huoltamaan, että ei aina tarvitsisi olla tohtorisedälle viemässä?

Kiitän jo etukäteen vastauksistanne ja vaivannäöstänne!

Totti

Eniten tässä hommassa jännittää autokoulu...minultakun puuttuu tuo maaginen-A.
Ande749
Pyörä: 12GS

Re: Auttakaa tulevaa kurapyöräilijää pyörän hankinnassa.

Viesti Kirjoittaja Ande749 »

Ohagar kirjoitti: Entäpä kuinka paljon pitäisi olla tehoja ja/tai kuutioita että pyörä jaksaisi kantaa kaksi normaalipainoista aikuista matkatavaroineen?
Melkein sanoisin, että jos enemmän tulee tällaista ajoa kuin yksipäällä sorateillä revittelyä, kannattaa suosiolla alkaa katsella kaksisylinterisiä vaihtoehtoja, poislukien kenties isot DR:t.
leppis
Pyörä: RaIli-lehmä

Viesti Kirjoittaja leppis »

Itselläni oli suht samat kriteerit mopoa hakiessa viimekesänä, transalppi piti ostaa, mutta DR800 tuli ostettua... ja olen ollut kyllä tyytyväinen, tosin takaraivossa kummittelee pakkomielle isosta neekeristä... ehkä joskus kun olen iso... 8)
gixxerman
Pyörä: 4xtohtori

Gessu

Viesti Kirjoittaja gixxerman »

Omasta puolesta suosittelen R1100GS Bemaria,normaalihuollot sujuu itseltä.Kantaa kaksi tavaroineen kevyesti.keppivetoinen ja aika varma tekniikka.Tosin,ehkä ihan pahimpaan paikkaan ei sillä ehkä ole asiaa. Ja on aika raskas.
Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
Jari S
Pyörä: Haussa

Viesti Kirjoittaja Jari S »

Tuossa pari linkkiä ihmeteltäväksi.

viewtopic.php?t=7680&highlight=mik%E4+py%F6r%E4

viewtopic.php?t=6801&highlight=mik%E4+py%F6r%E4

Asiaa Super tenerestä ja Afrika twinistä, jos vaikka ne sattuisivat kiinnostamaan?
viewtopic.php?t=4706&highlight=mik%E4+py%F6r%E4
amaunu
Pyörä: CRF1000DCT,DeepSnowGlider

Viesti Kirjoittaja amaunu »

Jos haaveilet kaksipäällä+ tavarat ja anoppi tarakalla niin unohda 650 transalp, vaikka se saattaisi muuten olla sulle mitä mainioin ja kestävä peli (jos ei tykkää rassata liikoja). Siitä kun puuttuu takajousen kireyden säätö. Yksipäällä + tavarat menee loistavasti mutta vaimo on liikaa. Ja jos sitä kireyttä haluaa säätää niin pitää purkaa puolipyörää. Africa Twinin alusta sopii kuormakameliksi todennäköisesti alustaltaan paremmin.

Yksi hyvä vaihtoehto matkailuun ja soratiellekin olis Suzuki 650 Vstrom. Hyvä ja vakaa alusta, säätö todellamiellyttävä kone ja vähävikainen. käytettynä syksyllä tuntui löytyvän aika hyvin.
RiiMi
Pyörä: Honda cbf 1000f

Viesti Kirjoittaja RiiMi »

No enpäs tiedä tosta trans alpin unohtamisesta. Viime kesänä oli mulla elämäni eka kokoontuminen Turkian lintukodossa,jonne lähdin kavereideni Timo Tasakaasun ja hänen paremman puoliskon Pian yllyttämänä. Meil oli vähän kiire ajaa Orimattilaan hakeen samalla reissulla Kotarin suodattimia.
Timppa ja Pia ajelivat -87 vai-88 Trans alpilla jossa myös laukkusarja
Sattuneista syistä ajoin itse pomon gsx1000r:llä(anteeks) ja ei voi ,ku ihmetellä kuinka riuskasti vanha Alppi kulki,kun kuormaakin oli
Eiks siinä ole 600cc vee kakkonen. Jos Alpis joku takajousitus ongelma ois
niin luulen kyllä,et oisin siit kuullu ehtoommalla,ku oli sitä saunomist ja virvokkeiden nauttimist.
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it
amaunu
Pyörä: CRF1000DCT,DeepSnowGlider

Viesti Kirjoittaja amaunu »

hatussa vika kirjoitti:No enpäs tiedä tosta trans alpin unohtamisesta. Viime kesänä oli mulla elämäni eka kokoontuminen Turkian lintukodossa,jonne lähdin kavereideni Timo Tasakaasun ja hänen paremman puoliskon Pian yllyttämänä. Meil oli vähän kiire ajaa Orimattilaan hakeen samalla reissulla Kotarin suodattimia.
Timppa ja Pia ajelivat -87 vai-88 Trans alpilla jossa myös laukkusarja
Sattuneista syistä ajoin itse pomon gsx1000r:llä(anteeks) ja ei voi ,ku ihmetellä kuinka riuskasti vanha Alppi kulki,kun kuormaakin oli
Eiks siinä ole 600cc vee kakkonen. Jos Alpis joku takajousitus ongelma ois
niin luulen kyllä,et oisin siit kuullu ehtoommalla,ku oli sitä saunomist ja virvokkeiden nauttimist.
omani (rd10) takapää on lähellä alkup kireyttä ja yksin se on tosi hyvä. Kun tuo parempipuolisko on 177 pitkä niin täysissä laukuissa (46 litraset) takapää tarttis kirimistä huomattavasti. Vähän helpompi tapa säätää jousta tekis alpin varsin hyväksi mopoksi. Olen mettästänyt cbr:n hyraulistakiristyselementtiä, pitäis mennä iskariin lähes heittämällä
Noita kaksipäällä reissuja tulee nykyään niin harvakseltaan ettei pikkureissuja varten enää viitti alkaa pyörää enää purkamaan.
kari.k
Pyörä: honda at, honda ta, jawa353.

Viesti Kirjoittaja kari.k »

transalpista ja afrikkalaisesta kokemusta.molemmilla pärjää kaks päällä. transalppi tietty hieman vetelä lastattuna,mut vaimo jos istuu takana niin ei siinä mitään kauheita kärrypolkuja ajeta eikä kovaa muutenkaan.
vaihtoehtoja on tietysti monia muitakin ja jos mahdollista kannattaa koeajaa eri malleja.jokaisessa on kuitenkin ne hyvät ja huonot puolet.
Tuuba
Pyörä: Transalp Super Four version R -97

Viesti Kirjoittaja Tuuba »

Uskallan ainaki suositella Transalppia, tuo mun PD10 ainaki pelaa aiva siististi 2 päällä. ite ku oon 185cm, 100kg keijukainen ja morsmaikku sellaanen taskukoosta seuraava 170cm/paino normaali, (ei saa kumminkaa laittaa numeroolla, toim.huom.) :lol:
Ja siihen viä Kappalaanen 45l laukku täyteen, niin jaksaa kyllä sen mitä pitääki. En moiti käsiteltävyyttä vakioalustallakaa, ei mun mielestä pahemmin niiaa, eikä heilu. Jopa hietateillä on uskaltanu ajella ja välillä mutkaisilla asvalttiteillä on jopa unohtanu että on repsikka kyytis. (osaa istua siä just ku pitääki).
VArmasti on parempiakin vaihtoehtoja, mutta hinnat pompsahtelee ja ainahan auto on reissussa paras, hekoheko. Ja tässä pyörässä oon ainaki saanu runsaasti kehuja takapenkin tiloista, ei kuulemma tartte istua kyykkyasennos.

Vakiopleksi toki pitää heivata ja vaihtaa korkeammaksi 2-päällä, että pysyy pää kiinni ruumiissa, mulla ainaki teki helvatanmoiset pyörteet. Puigin Touring-pleksillä tilanne kohentui
-Honda Super Four 600 version R by Tuubaxx offroad systems inc. = Hieno nimi raiskatulle PD10 Transalpille :D
Ruoste

Viesti Kirjoittaja Ruoste »

leppis kirjoitti: tosin takaraivossa kummittelee pakkomielle isosta neekeristä...
Pyörien lempinimiä tuntemattomalle tämä voi aiheuttaa pienen ihmetyksen :lol:
mopopoitsu
Pyörä: Afrikka Twin, Amerikka Twin

Viesti Kirjoittaja mopopoitsu »

Ruoste kirjoitti:
leppis kirjoitti: tosin takaraivossa kummittelee pakkomielle isosta neekeristä...
Pyörien lempinimiä tuntemattomalle tämä voi aiheuttaa pienen ihmetyksen :lol:
Niin, tai jos vaikka Vaasassa puhuu somalista, niin se voi hyvin tarkoittaa jotain muuta kuin neekeriäiteen tuplavahinkoa.

Mutta itse kysymykseen ei kai ole oikeaa vastausta. Ittellä on kokemuksia toistaiseksi DR:stä, TA:sta ja AT:sta joka nykyäänkin on alla. Paluuta ei ole noihin muihin koska siirtymätaipaleita tulee ajettua aika paljon (siirtymätaival = hyväkuntoine piki- tai soratie). Jos ajaisi pelkästään polkuja ja mettäautoteitä, niin sitten ehkä DR (vaikka kyllä silläkin hetken isommallakin tiellä ajaa). Salaisena haaveena olis Bemarin GS, vaikka se alkaa olla jo aika painava tietyissä paikoissa. Mutta jos 2 päällä ajelisi enemmän, niin sitä parempi vaihtoehto se olisi. Jokohan sita MG:n Stevliota (tai mikä se nyt oli) pian saa / nähdään Suomessa? Kait tuo KTM:kin menettelisi, mutta jos pitäisi valita BMW tai KTM, niin ehkä tuo McGregorin ja Boormannin tapauksen KTM:n sekoilu kallistaa vaakakupin Bemarin puolelle. Hinta kun noilla isoilla uusilla mopoilla on lähes sama (eli likaa mulle, joten haaveilu jatkuu). Ehkäpä mopomerkkien kestävyydellekin on muodostunut jonkinlainen käsitys. Jaappanilaisista on vaikea löytää koneeltaan loppuunajettua vaikkapa TA:ta AT:tä. Vaikka en tiedä mitä näistä on jaljellä 100 vuoden jälkeen. Mun vanhempi mopo, eli Amerikka Twini on yli 80 vuotias, ja siinä on yhä esim. alkuperäiset männät sisällä (mutta ne onkin rautaa).

Ittellä valintaan kai vaikuttaa ainakin:
-käyttötarkoitus (minkälaisilla teillä ym. alustoilla ajelee)
-1 vai 2 päällä ajelu
-hinta
Elämä voi olla valaistu tie joka turvallisesti perille vie. Olen käynyt sivuteilläkin, koska sydän sanoi niin (Pelle)
karmolis
Pyörä: Vespa

Viesti Kirjoittaja karmolis »

Mä melkein lähtisin siitä että ostaa sellasen joka olis hyvä kompromissi "kaikkeen". Sillä kun aikansa ajelee niin varmasti huomaa mitä ominaisuuksia haluaa lisää ja mistä olisi valmis karsimaan eli sen seuraavan pyörän valinta onkin sitten paljon lähempänä sitä oikeaa.

Kriteerien perusteella varmaan itse kallistuisin Africa Twiniin. Ekaksi se nyt on tietty vähän painava, mutta ei ne numerot kaikkea kerro. Mainitaan nyt vaikka oma pyöräni esimerkkinä, koeajoin taannoin kaverin pyörää joka speksien mukaan painaa vajaa kymmenen kiloa vähemmän mutta ajaessa tuntui painavammalta eli painopiste tais olla ylempänä.
x-mean
Pyörä: sattuman kaupalla

Viesti Kirjoittaja x-mean »

Hou!Miksi kukaan ei mainittse Kawasakin KLE:tä?..eikös sekin ole ihan ok peli,twini ja 500cc/50hv jne. :shock: ..puhuu hemmo jolla ei ole kokemusta siitä :oops: ..mutta jos joku voisi kertoa :roll:
Foorumin "sekakäyttäjä"
Tosporado
Pyörä: Triumph Speed Triple 1050

Viesti Kirjoittaja Tosporado »

Mitäs mieltä ihmiset on tuosta BMW:n F 650 Fundurosta ensipyöräksi? Onko hyvä sekä maantiellä, että soralla ja vähän suuremmilla poluilla?

Muitakin kommentteja olisi kiva saada.
Vastaa Viestiin