Ongelmia tuli suzuki dr:rän virityksessä =((

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Pecca
Pyörä: Suzuki dr 650 rs

Ongelmia tuli suzuki dr:rän virityksessä =((

Viesti Kirjoittaja Pecca »

Laitoin DYNOJET:in suutinsarjan DR650SRE:hen, ja otin ilmanputsarista snorkkelin pois,pyörässä oli jo aikaisemmin LASERin vaimennin.
Laitoin DYNOJETin suuttimista isomman pääsuuttimen kokoa 142. Ihmetytti vaan kun suutin oli päältäpäin pienempi kuin alkuperäinen mutta kierteet kumminki oli samat. Ja eikös main jet tarkoita pääsuutinta, eli sitä suutinta johon luistin neula menee sisälle??

Pyörä lähti ilman ongelmia käyntiin mutta kun kaasun vääntää nopeasti auki niin ei vastaa kierroksiin ja tuppaa paukkumaan. Kävin testiajolla ja kun avaa kaasun äkkiä menee jokunen sekunti ennenkuin pyörä reagoi mitenkään ja ei alakierroksilla lähe oikein mihinkään. Aivabn kuin ei sais bensaa tarpeeksi???

Seokset säädin DYNOJET:in ohjeen mukaan jos vaan tajusin ohjeet ikein kun tuo Lontoon kieli ei aina taivu kunnolla.
ELI tämmönen oli ohje
turn mixture screw clockwise until seated, then back out until you find best idle, our base setting is 2 turns. Elikkäs suutin kiinni ja sitten kaks kierrosta auki?

Dynojetin neulan laitoin puoliväliin.
RTJ
Pyörä: none

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Terve

Itsekin tuossa talvella värkkäsin TA:han Dynojetin kiinni.

Main Jet on tosiaan pääsuutin ja nuo Dynojetin suutin koot ei taida mitenkään olla vertailukelpoisia normaaleihin suuttimiin. Minä taidan osaltani ruuvat ne pienimmät suuttimet kiinni koska kulutukset ovat kasvaneet kohtuuttomasti saavutettuun tehoon nähden.

Sinullahan tuo tyhjäkäynnin seoksen ohje sanoo tosiaan että ensin kiinni ja sitten käännä kaksi kierrosta auki ennekuin löytyy oikea tyhjäkäynti.

Neulan asetuskorkeudestahan oli ainakin minulla kuva että mihin väliin se prikka pitää tunkea. Eli sitä ei tarvinnut lähteä arvailemaan.

Vai onko nuo oireet että saa jo liikaakiin mehua eli meinaa tukehtua.

Tietämykseni alipainekaasareista on sillä tasolla että luulen tietäväni jotakin asiasta mutten ole asiasta lainkaan varma. Meneekös se jotakuinkin niin että kaasukahva ohjaa kaasarissa olevaa läppää joka "isontaa" kurkkua jolloin bentsiini kulkee pääsuuttimen läpi sekä ilma alipaineluistin alta ja jos alipaine kasvaa liiaksi kurkussa avaa kaasari automaattisesti sitä alipaineluistia joka aukaisee silloin myös osaltaan kurkkua ja joka myös avaa sitä pääsuuttimen reikää. Saiko joku selvää?
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
Pecca

juu

pitää varmaan sitte varmaan alkaa säädellä neulaa ylös tai alas..harmittaa vaan jos ei saa pelaamaan. Turhaan tuli ostetua dynojetin sarja :cry:
Turska

Viesti Kirjoittaja Turska »

Tuo kaasuun vastaaminen paranee,kun laitat snorkkelin takaisin putsariin.
alipaine ei riitä nostamaan luistia pienillä kierroksilla.
varsinkaan nopeasti kaasutettaessa.
itse vaihdoin suuttimet:
main jet 137,5 - 145
pilot jet 47,5 - 55
neulaa pykälä ylöspäin.
k&n suodatin.
pakoputken alusta ryysteet pois.(n.0,5cm)!
änkkärin takimmaiseen välilevyyn 16 mm reikä.
seosruuvilla tyhjäkäynti kohdalleen ja hyvin pelaa,tyhjäkäynti on vakaa.
vääntö ja teho nousi läpi kierrosalueen.(alko powerkeuliin kakkosellakin! :D )
maqe
Pyörä: Gsf 1200 S

Viesti Kirjoittaja maqe »

Pecca

ei toimi vieläkään mutta tämmönen paljastu

Ei pelaa vaikka laitto snorkkelin takas,äkkiä kaasua vääntäessä paukahtaa jonkin verran ja ei reaktiota,sitte kun ottaa kierrosta enempi niin pelaa. Mutta jos laittaa käden ilmanottoaukopäälle "snorkkelin" ja tukkii sen kokonaan niin johan alkaa pelaan hyvin,vastaa kaasuun yms. Eli onko seokset päin helv.. vai saako liian vähän bensaa???
canam
Pyörä: canam

Viesti Kirjoittaja canam »

Mulla on 57,5 tyhjäkäyntisuutin ja neula toiseksi alimmaisessa urassa.
Vaahtomuovinen suodatin ja pääsuutin tais olla 140. Äänenvaimentimen läpi "lyöty" niin iso tanko kuin siihen menee. Kaasuun vastaa heti ja kulkee n.165. Kokeiltu myös penkissä ja näytti samaa. 55:n ja neula puolessa välissä oli ongelmia; paukku ja röpötti ja tehot putos.
Tämä kylmillä keleillä; syksyllä ja nyt keväällä.
Canam
Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Re: Ongelmia tuli suzuki dr:rän virityksessä =((

Viesti Kirjoittaja Pasi »

pecca kirjoitti: ELI tämmönen oli ohje
turn mixture screw clockwise until seated, then back out until you find best idle, our base setting is 2 turns.
Minun tulkinta ohjeesta on, että seosruuvi tulee aluksi kiertää kiinni ja sitten avata sitä kunnes tyhjäkäynti on mieleinen. Dynojetin arvaus on että ruuvi olisi 2 kierrosta auki tuolloin.

Itse olen perussäätänyt tk-seoksen niin, että olen lähtenyt kiertämään ruuvia kiinnipäin kunnes tyhjäkäynti alkaa hiipumaan ja sitten puoli kierrosta takaisin. Jälestä olen korjannut vähentääkseni paukkumista moottorijarrutuksessas isontamalla vielä 2/5 kierrosta.
Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Viesti Kirjoittaja Pasi »

RTJ kirjoitti:Tietämykseni alipainekaasareista on sillä tasolla että luulen tietäväni jotakin asiasta mutten ole asiasta lainkaan varma. Meneekös se jotakuinkin niin että kaasukahva ohjaa kaasarissa olevaa läppää joka "isontaa" kurkkua jolloin bentsiini kulkee pääsuuttimen läpi sekä ilma alipaineluistin alta ja jos alipaine kasvaa liiaksi kurkussa avaa kaasari automaattisesti sitä alipaineluistia joka aukaisee silloin myös osaltaan kurkkua ja joka myös avaa sitä pääsuuttimen reikää. Saiko joku selvää?
Neula on kiinni alipaineluistissa eli mopo ei saa lisää soppaa pääsuuttimen läpi ennenkuin alipaine on nostanut luisti+neula -pakettia. Dynojetin sarjaa kuuluu tietääkseni myös löysempi jousi joka sallii luistimelle herkemmät liikkeet.
Pecca

ei pelaa niin ei sitte väkisellä

Vaihdoin dynojetin pienemmän suuttimen, sama ongelma jatkuu. Onko kukaan laittanu dr 650rse:n dynojetin sarjaa. Vakio suuttimen alla oli semmonen kupari rengas,pitääkö sen antaa olla paikollaan kun vaihtaa suutimen dynojetin suuttimeksi. Kokeilin ilman ja korkokerenkaan kanssa. Ilman pelas vielä huonommin. Nyt meni hermot ja laitoin vakio suutimen,jousen ja neulan takaisin niin johan alko pelaan. harmittaa vaan pirusti kun en saanu pelaan vaikka omasta mielestäni tein kaikki ohjeitten mukaan. Jos jollaki vielä vinkkiä miten sais toimiin niin otan ehdotuksia erittäin mielelläni vastaan
Ratine
Pyörä: KTM 250 exc-f

Viesti Kirjoittaja Ratine »

Kuulostaa siltä, että toi 142 on liian pieni pääsuutin. Koittaisin sillä tavalla, että jättäisin alkuperäisen pääsuuttimen (minkä kokoinen se muuten on?) ja laittaisin DJ:n neulan ja luistijousen. Täyskaasulla tuon pitäsi vastata entistä, ei-täyskaasulla tulee neulan vaihdosta johtuen jotain muutosta ja jousen vaihto parantaa kaasuun vastaamista.
Pecca

no niin

En muista vakiosuutimen kokoa mutta dynojetin esim 142 pitäs vastata mikunin paljo isompaa suutinta. Joten kaiken järjen mukaan pelaa. Huomasin kun tutkin lappuja että tuo minulle myymä dynojetin sarja on 1996-1998. Liike kyllä möi sen 93vm sopivana. Onkos kellääntietoa onko noissa 96-98 mallin kaasareissa mitään eroa?
Ratine
Pyörä: KTM 250 exc-f

Viesti Kirjoittaja Ratine »

-96 vaihtui moottori toiseksi, mutta kummassakin on kyllä Mikuni BST40-kaasutin. En tiedä mitä eroa kaasuttimissa on, mutta Dynojetin sarja vanhempaan malliin on kuitenkin eri kuin uudempaan malliin, ks. vaikka:
http://www.atb-tuning.de/shop/?herstell ... 0&steps=10
Pecca

niinpäs onkin..pitää käydä kysymässä liikkeestä josta ostin sarjan mitäs nyt tehdään!
vkoivu
Pyörä: pyörät myyty

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Ratine kirjoitti:-96 vaihtui moottori toiseksi, mutta kummassakin on kyllä Mikuni BST40-kaasutin. En tiedä mitä eroa kaasuttimissa on, mutta Dynojetin sarja vanhempaan malliin on kuitenkin eri kuin uudempaan malliin, ks. vaikka:
http://www.atb-tuning.de/shop/?herstell ... 0&steps=10
Sen enempää DR650:stä tuntematta saattaa uudemmassa mallissa olla kaasarille täysin eri säädöt vaikka kaasari olisikin muuten sama.

Eikös jostain susnan korjausoppaasta näy onko uudemmissa vakiona suurempi pääsuutin?

Mä olen aika paljon pelaillut parin eri BIGin säätöjen kanssa ja viimosemmissa viritelmissä mulla oli sellanen "hieno" ite tehty K&N viritelmä ja sen kanssa oli ongelmia tasakaasulla ajamisessa. Eli tasakaasulla matka-ajossa alipaine ei riittänyt kotelossa ja luistit kaiketi elivät kaiken aikaa hieman ja tasakaasulla ajaminen oli nykivää. Kaasuun vastaavuus alakierroksilla ei ollut ehkä niinkään hyvä mitä vakiona, mutta sitten kun kierroksia piti siellä 5000rpm paremmalla puolella niin tehoa oli ihan kivan oloisesti.

Jos säätäminen hirveesti innostaa niin yksi juttu jolla saattaa saada muutoksia kaasuun vastaavuuteen ja vähentää tuota "pilkkimistä" tasakaasulla on alipaineluistin reikien suurentaminen tai vaihtoehtoisesti tukkiminen.
Vastaa Viestiin