Olen tässä alkuvuoden etsiskellyt sopivaa LC4 enduroa, mutta ei meinaa sopivaa löytyä (hintaluokka max 6500e). Sen pitäis tietenkin olla vähän ajettu, hyväkuntoinen, mahdollisimman uusi ja vieläpä halpa. Valikoima ainakin suomenmaalla on aika suppeaa. Rahallahan kyllä saa vaikka uuden, mutta persaukiselle kaikki on kallista
Saksanmaalla valikoima on kyllä hieman parempaa, mutta ainakaan yksi oululainen nimeltä mainitsematon tuontifirma ei omien sanojen mukaan saa enduroa minulle toimitettua!!??? Supermotoja on Suomessa tarjolla hieman paremmin. Tänään nettiä selatessa heräsi sellainen ajatus, että jos hankkisi supermoton ja siihen sitten ostaisi endurovanteet hilppeineen.
Eli kysymys kuuluu, että onko esim. vuoden 2002 supermotossa ja endurossa muuta eroa kuin rengastus ja jarrulevyt? Paljonko endurovarustus noin suunnilleen kustantaisi vai kannattaako vain unohtaa koko ajatus?
eari kirjoitti:Eli kysymys kuuluu, että onko esim. vuoden 2002 supermotossa ja endurossa muuta eroa kuin rengastus ja jarrulevyt? Paljonko endurovarustus noin suunnilleen kustantaisi vai kannattaako vain unohtaa koko ajatus?
Entinen kotari oli juuri tuolla systeemillä. Olikohan vanteet 1000€ ja 18L tankki 350€ noin suurinpiirtein. Sm:ssä tosiaankin suurempi etujarrulevy ja pidemmät välitykset. Isoilla vanteilla täytyy myös sivuseisontatukea jatkaa tai mopo helposti kyljellään. Nopeusmittarin anturi vaihdettava vastaamaan 21" etusta, jos ei -02:ssa digimittaria. Itsellä kävi ainakin niin, että motovanteet ja katteet jäi hyllyyn kun sai enska vermeet paikalleen. Olipahan sitten myydessä siistit.
Osta enduro, niin et tarvitse katua.
(Honda NX 650, KTM 640, KTM 990S, BMW 1200GSA)
Itellä just tuollainen kombinaatio, eli -03 malli smoto jossa enskakamat. Kantsii sitten huomioida että moton muuttaminen enskaksi vaatii vähän enemmän askartelua kuin enduron motoksi. Motomallissa etuakseli halkaisijataan isompi (moto 26mm, enska 22mm?) ja valmista muunnossatsia ei taida löytyä kaupoista. Tai ainakaan itse en löytänyt. Onneksi kaverilla löytyy sorvi niin tehtiin etuakseli ja tarvittavat holkit itse...
Topponen kirjoitti:Itellä just tuollainen kombinaatio, eli -03 malli smoto jossa enskakamat. Kantsii sitten huomioida että moton muuttaminen enskaksi vaatii vähän enemmän askartelua kuin enduron motoksi. Motomallissa etuakseli halkaisijataan isompi (moto 26mm, enska 22mm?) ja valmista muunnossatsia ei taida löytyä kaupoista. Tai ainakaan itse en löytänyt. Onneksi kaverilla löytyy sorvi niin tehtiin etuakseli ja tarvittavat holkit itse...
EXC:ssä tais olla niin että ennen vuotta 2004 kaikki mallit etuakseli 20mm, sen jälkeen 26mm. Ja Sommerilta ainakin löytyy muunnossatsia 20->26. Ja taka-akselit aina 20mm.
karmolis kirjoitti: Ja Sommerilta ainakin löytyy muunnossatsia 20->26. Ja taka-akselit aina 20mm.
Racingbikestä saa saman muunnossarjan samaan hintaan(~20€). Jos 20mm akselinreijällä varustetussa vanteessa on huonot laakerit, niin sitten kannattaa ostaa 26mm akselille tarkoitetut stefat, laakerit ja väliholkki. Nämä kaikki maksaa alle 30€. Tällöin ei tarvita 20mm akselia ollenkaan. Olin ostanut jo muunnossarjan, kun äkkäsin, että olisi pärjännyt samallakin akselilla.
karmolis kirjoitti: Ja Sommerilta ainakin löytyy muunnossatsia 20->26. Ja taka-akselit aina 20mm.
Racingbikestä saa saman muunnossarjan samaan hintaan(~20€). Jos 20mm akselinreijällä varustetussa vanteessa on huonot laakerit, niin sitten kannattaa ostaa 26mm akselille tarkoitetut stefat, laakerit ja väliholkki. Nämä kaikki maksaa alle 30€. Tällöin ei tarvita 20mm akselia ollenkaan. Olin ostanut jo muunnossarjan, kun äkkäsin, että olisi pärjännyt samallakin akselilla.
Itekkin tuolta Racingbikestä noita muutossarjoja kyselin viime kesänä mut ostin sitten dirtbikestä. Ainut ongelma tais mullakin olla tuo akseli kun enskamallin akseli ei sopinut moton etupäähän edes noiden holkkien kanssa. Jouduttiin siksi tekeen tuo uus etuakseli.
Hommasin exc:ssä olleet vanteet toisiksi vanteiksi joissa etunapa 26mm tähän asti oli selvää kunnes sitte tilasin racingbikestä muunnossarjan 26mm->20mm. No, tuolla muunnossarjalla ei kyllä saanu napaa pienemään...tai kahdella sarjalla olis onnistunu. Mun paketissa oli kolme erilaista holkkia...onko muut tilanneet samanlaista muunnossarjaa?
Pitänee sitte alkaa sorvauttaa sopivaa sisäholkkia tai 26mm akselia.
Pyry kirjoitti:minkäslaisia kuristuksia näissä pyörissä on (vm. 05-->) ? mitä olen lueskellut, niin ainakin tuo EPC ja SLS? onko muita?
SLS ei ole varsinainen kuristus. Vaikuttaa saasteisiin mutta ei tehoon. EPC on kuristushärveli ja sen töpselin irrottaminen vaikuttanee käytökseen.
Minä en ole juuri mitään eroa havainnut EPC:n poistosta aiheutuneen, jotain hyvin pientä kuvitteellista ehkä kun oikein pinnistän positiivista ajatteluani. Suurin hyöty taisi olla massiivinen n. 50g kevennys kun otin sen letkuhässäkän pois.
SXC:ssä on kaasarina suoraveto keihin eli moista turhaketta ole. EPC ymmärtäeksini rajoittaa/pehmentää kaasuun vastaamista 2. ja 3. vaihteella laskemalla vähän ilmaa alipaine mikunin luistin päälle. Onneksi meillä SXC miehillä kaasukäden komennot välittyvät suoraan moottorille ilman mitään alipaine hässäköitä