Stadista Ouluun hiekkateitä pitkin

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Ron Jeremy

Stadista Ouluun hiekkateitä pitkin

Viesti Kirjoittaja Ron Jeremy »

Muistan lukeneeni jostain että pääsee tosiaankin hiekkateitä pitkin koko matkan. Tietääkö joku reitin vai muistanko vallan väärin?
I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time, like tears in rain. Time to die.
janzamon

Viesti Kirjoittaja janzamon »

Ellen nyt ihan väärin muista niin katsastappa vuoden 2006 lokakuun Tuulilasi-lehti. Sieltä löytyy artikkeli jossa toimittaja ajaa toitsun hiluxilla päivässä pääkaupunkiseudulta ouluun hiekkateitä pitkin. Oli tarkoituksena tänä kesänä ajaa prätkällä sama reitti mutta kuten monet muutkin kesäsuunnitelmat, se jäi toteuttamatta.
Ron Jeremy

Viesti Kirjoittaja Ron Jeremy »

janzamon kirjoitti:Ellen nyt ihan väärin muista niin katsastappa vuoden 2006 lokakuun Tuulilasi-lehti. Sieltä löytyy artikkeli jossa toimittaja ajaa toitsun hiluxilla päivässä pääkaupunkiseudulta ouluun hiekkateitä pitkin. Oli tarkoituksena tänä kesänä ajaa prätkällä sama reitti mutta kuten monet muutkin kesäsuunnitelmat, se jäi toteuttamatta.
Se on muute just toi mistä jutun oon kuullukki :D Ei oo lehtee tosin reittiähän tässä mettästänkin. Mikä kartasto on paras missä näkyy hiekkatiet? Netin Google Maps on mahtava muta Suomi kuvattu niin rajallisesti.
I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time, like tears in rain. Time to die.
Mika TA-91
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Moi,

Tässähän olisi pari hyvää haastetta kaikille reitin tekijöille:

- Helsingistä (Hangosta) Utsjoelle vain hiekkatietä pitkin
- Vaasasta (Kristiinankaupungista) Hattuvaaraan vain hiekatietä pitkin (noin suurin piirtein Suomen levein kohta)

Asvaltti sallittua vain risteysalueilla, tankilla käydessä tai esim vain 5% kokonaismatkasta.

Kun joku löytää, tekee tälläiset reitit, niin tänne esille :D

Terveisin
Mika TA-91
Adventure

Viesti Kirjoittaja Adventure »

Vaikka en rautaperseajosta ideana niin tykkääkään, niin joskus on tullut heikkona hetkenä pohdittua soraperseajoa. Aika liki noilla Mikan kriteereillä, eli max 5-10% kestopäällystettä juuri tankkausten ja ehkä joidenkin välttämättömien siirtymien vuoksi.

Rautaperseen keskinopeuksiin kun ei oikein metsäautotiellä yli 20 tuntia kykene, niin tuohon suoritukseen tarvitsisi löytää isompia sorateitä. Näitä ei välttämättä löydy ihan niin katkeamattomana ketjuna, että aikataulun vuoksi tuo 10% voisi olla pakko sallia.

Siitä vaan keksimään reittiä, kuka innostuu?

-Tero-
Hinku.
Pyörä: Honda nx650

Viesti Kirjoittaja Hinku. »

Samalla kun teette Adventurelle reitin, niin pistäkää miulle tulemaan sorareitti Joensuusta Loviisaan.. Perjantaina ois lähtö.. Voi kun sää suosis..

Jos ois joku hyvä ohjelma, niin johan ois kiva laittaa täältä itäsuomestakin semmosia parinsadan kilsan reittejä näytille, ois jo monta valmiina. Nuo skannaussysteemit on niin epäselviä.
Ja ihan vaikka semmosia lyhkäsempiäkin pätkiä ois pilvin pimein, pitäs ittensäkin takia niitä alkaa arkistoimaan.. Heittäkäähän jottai hyvää ohjelmaa, tai muuta konstia? Valokopio ja tussi?
emali
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja emali »

Koita vaikkapa http://maps.google.fi/
Reittiä voi muutella hiirellä vetämällä.
Välietappeja voi lisäillä esim.risteyksiin.

Reitistä kuvakaappaus esim. IrfanView:llä

Esimerkki:
Liitteet
Torpinkulma - Rengonraitti.jpg
(623.01 KiB) Tiedosto ladattu 253 kertaa
Esu
Pyörä: BMW 1200GS Adventure

Viesti Kirjoittaja Esu »

Adventure kirjoitti:Vaikka en rautaperseajosta ideana niin tykkääkään, niin joskus on tullut heikkona hetkenä pohdittua soraperseajoa. Aika liki noilla Mikan kriteereillä, eli max 5-10% kestopäällystettä juuri tankkausten ja ehkä joidenkin välttämättömien siirtymien vuoksi.

Rautaperseen keskinopeuksiin kun ei oikein metsäautotiellä yli 20 tuntia kykene, niin tuohon suoritukseen tarvitsisi löytää isompia sorateitä. Näitä ei välttämättä löydy ihan niin katkeamattomana ketjuna, että aikataulun vuoksi tuo 10% voisi olla pakko sallia.

-Tero-
Ajatus on hauska, mutta miten ihmeessä pystytään todistamaan, että olet ajanut nimenomaan soraa etkä ehkä vieressä kulkevaa pikitietä ?
Itse ajoin pari viikkoa sitten SS1000 ja voin sanoa, että ei sitäkään joka jamppa aja, soralla tuskin onnistuu ollenkaan. Aikaa meni siihenkin n. 22h rajoitusten mukaan. Ylinopeudestahan suoritus hylätään. Joskus tullut ajettua 700km soraa kerralla ja päivä oli melko piiiitkä... Linkki IBA:n sivulle: http://www.ibafinland.fi/index.php sieltä löytyy säännöt, ajo-ohjeet ja muuta mukavaa.
Osta enduro, niin et tarvitse katua.
(Honda NX 650, KTM 640, KTM 990S, BMW 1200GSA)
RTJ
Pyörä: none

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Mika TA-91 kirjoitti:- Helsingistä (Hangosta) Utsjoelle vain hiekkatietä pitkin
Viime talvena pari iltaa uhrasin tuohon ideaan.

Jostakin tuolta Jämsän maisemista varmaan tuonne Tulppioon ehkä onnistuu (5%), pirun mutkille reitin vetää minun tiedoilla. Väli Hanko-Asikkala on minulle arvoitus. Sitten tuolla pohjoispäässä on sitä asfalttia liian paljon eli alkupää pitäisi päästä 100% hiekalla.

Ja en minä tälle mitään aikarajaa määrittäisi vaan sen reitin kun vain löytäisi.

Riku
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
Mika TA-91
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

RTJ kirjoitti: Jostakin tuolta Jämsän maisemista varmaan tuonne Tulppioon ehkä onnistuu (5%), pirun mutkille reitin vetää minun tiedoilla. Väli Hanko-Asikkala on minulle arvoitus. Sitten tuolla pohjoispäässä on sitä asfalttia liian paljon eli alkupää pitäisi päästä 100% hiekalla.

Ja en minä tälle mitään aikarajaa määrittäisi vaan sen reitin kun vain löytäisi.

Riku
Itse mietiskelin tuon kirjoittamisen jälken aihetta lisää ja päädyin osin samoihin ajatuksiin kuin Rikukin eli pohjoisessa ongelma kohtia on yllättävän paljon ja toiseksi isoksi ongelmksi koin, että mistä saisi oikean luotettavan tiedon tienpintamateriaalista?

Terveisin
Mika TA-91
Jarno
Pyörä: KTM 640 Adv R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Mika TA-91 kirjoitti:
RTJ kirjoitti: Jostakin tuolta Jämsän maisemista varmaan tuonne Tulppioon ehkä onnistuu (5%), pirun mutkille reitin vetää minun tiedoilla. Väli Hanko-Asikkala on minulle arvoitus. Sitten tuolla pohjoispäässä on sitä asfalttia liian paljon eli alkupää pitäisi päästä 100% hiekalla.

Riku
Itse mietiskelin tuon kirjoittamisen jälken aihetta lisää ja päädyin osin samoihin ajatuksiin kuin Rikukin eli pohjoisessa ongelma kohtia on yllättävän paljon ja toiseksi isoksi ongelmksi koin, että mistä saisi oikean luotettavan tiedon tienpintamateriaalista?

Terveisin
Kurapyöräilijöiltä?

Onhan täällä sentään porukkaa suomen joka kolkasta?
Vaan miten saat parsittua ne kertyneet sorapätkät yhtenäiseksi reitiksi...

Pitäisi olla kayttäjien muokattavissa oleva kartta&reitistö josta näkisi missä ja minne mennään?
Onnistuuko näillä käytössä olevilla nettikartoilla?
RTJ
Pyörä: none

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Terve

En tiedä miten tuo reittisuunnittelu noilla nettikartoilla onnistuu, mutta hyvä idea jos toimisi.

Toisaalta jokaiselle halukkaalle pitäisi antaa vastuualue minkä hoitavat. Itse jaksoreittimestarin ei koko reittiä ole pakko ajaa kuin siihen alku- ja loppupisteeseen. Kummankin vastuualueen "reunareittimestarit" keskustelee sitten keskenään missä "kohtauspaikka" on.

Minä voin helposti tehdä tuon Jlä kierron länsikautta tai läheltä itäkautta. Mutta olisko Jlä parempi kiertää Savon kautta? Kukaan ei pysty kuitenkaan yksinään katsomaan suurta kokonaisuutta!

Pakotettuissa olosuhteissa teen sen reitin välille Jämsä-Kajaani.

Sitten mukana pitäisi olla joku joka pystyy puolueettoman tarkkailijana koko matkan trippaamaan ajettuja asfaltteja jollain mystisellä vehkeellä.
Matkan kokonaispituushan jää kaikkien GPS:iin muistiin.

Tietty tästä voisi tehdä kisan minä vuonna saadaan paras hiekkatie prosentti. Aloitetaan eka vuonna vaikka tavoitteella 0% ja jatketaan siitä?

EDIT!!!
Ja mikä tärkeintä: Tankkaussiirtymät lasketaan, eli pyörän pitää kulkea vähintään sen 300km (mieluiten 400km)

Riku
Honda XL600V -> kTm 640 Adv -> kTm 990 Adv -> none
pk62
Pyörä: TA -87,XR650L -97-97

hki-oulu

Viesti Kirjoittaja pk62 »

Multa saa apua reitille Kiuruvedeltä -Kajaaniin sorateitä pitkin.Toinen vaihto ehto olis Pyhäsalmi-Kajaani..Eli mulla ainakin kiinostusta tälläisesta reitistä joka menee vaikka sinne Tulppioon.
Ande749
Pyörä: 12GS

Viesti Kirjoittaja Ande749 »

Adventure kirjoitti:Vaikka en rautaperseajosta ideana niin tykkääkään, niin joskus on tullut heikkona hetkenä pohdittua soraperseajoa. Aika liki noilla Mikan kriteereillä, eli max 5-10% kestopäällystettä juuri tankkausten ja ehkä joidenkin välttämättömien siirtymien vuoksi.

-Tero-
Arvelen, että sen tuhannen mailia saa helposti kulumaan pelkästään välille Helsinki-Oulu, siis yhteen suuntaan, mutta aivan varmaa on, että sitä ei 24 tunnissa voi ajaa, etenkään, jos kaikkia pätkiä ei ole etukäteen ajanut läpi. Jos pysähtymättä ajaisi, niin keskinopeus pitäisi olla 67 km/h ja sellaiseen on vaikea päästä edes yhdellä tankkausvälillä, puhumattakaan useammasta.
Lakupilotti
Pyörä: Laku

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

MiniSurvivaalissa Kauhajoella on parhaimmillaan rämmitty 540 kilometriä mettäteitä ja polkuja noin 15 tunnissa eli keskinopeus huimat 36. Siinä tosin mentiin ihan polkujakin välillä.

Vkloppuna Tuntsassa ajeltiin isompia teitä, ja olisko lauantain keskinopeus ollu jotain samaa luokkaa, taukoja tosin oli paljon ja pitkiä.

Eli rautaperseen aikarajoja voi olla mahdoton saavuttaa. Isoilla sorateillä sitten voi pitää lähes samaa vauhtia kuin asfaltilla, mutta katkeamaton ketju voi olla hankala keksiä ja isot soratiet ovat monasti tylsempiä kuin mukavat pikku asfalttimutkapätkät.

Make & Laku
Vastaa Viestiin