Juu,ei voi muuta ku hattua nostaa niille ku sen teki!!!
Olen joskus jonkun dokumentin nähnyt siit ku ennen vanhaan rautatie rakennettiin jenkeissä intiaanisotien aikoina,siin ne vaa teki tunneleit lekojen ja kiilojen kaa,ja nitroglyseriinin kaa.
Se yx kohta jäi mieleen ku ne aloitti ison vuoren molemmist sivuist ja kummiskin molemmat työryhmät kohtasivat keskellä ihan nappin,ja sekin laskettu paperil ja kynäl ilman nykymaailman kaikennäköisiä koneita ja ohjelmia
Iso kasa kiinalaisia niil oli työmiehinä pahimpiin paikkoihiin ja tais olla aikas iso osa niist ku kuoli sortumien ynm alle.
Ennen oli miehet rautaa,ja puuta oli venet hiohoi .......... tais joku joskus laulaa
Voi perhana, tuommonen aarre on jääny näkemättä vaikka on tuotaki seutua tullu ajettua vähän helvetisti. Pitää käydä ens kerralla koittaan kun sattuu seudulle.
Tämä on sitä MC-yksin kerhon huonoimpia puolia. Sillon ei vielä oikein ollu tällaista yhteisöä olemassa kun sielä seudulla tuli vaikutettua.
Joo, tuossa toukokuussa kun ajettiin se läpi, oli jäätä tosi pitkästi, kuin luisteluradalla olisi ajanut
Tuo tunneli oli ilmeisen merkittävä sota-aikaan noinniinkuin strategisesti, kun sen läpi kulki aikamoisia määriä aseita ja a-tarvikkeista itäsuomeen (tourula, tikkakoski, kanavuori). Niinpätunelia vahdittiinkin sitten 24h molemmista päistä, ettei desantit pamauta tunnelia tukkoon...
On se vaan muuten tuo iso kössi NIIN äijän näköinen edestäpäin, että (mitä tuolla aiemmassa kuvassa oli). Kaverit kehuu aina tätä kottaraista valtavan näköiseksi ja kokoiseksi, mutta on se kössin rinnalla kuitenkin vielä aikamoinen oppipoika *haaveilee isosta kössistä*
täytyy tällä viikolla käydä gessun kanssa jamassa se tunnneli läpi,kun nyt yllättäen onkin ennen lomaa vain kotihommia ja sinne suulle ei ole paljoa pariakymmentä kilsaa enempää matkaa
Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
Ymmärtääkseni Suomen pisin tunneli on Päijänne-tunneli, jota myöten Tsadilaiset imevät juomavetensä Päijänteestä. Läpiajettavan kokoinen, mutta valitettavan täynnä vettä.
Adventure kirjoitti:Ymmärtääkseni Suomen pisin tunneli on Päijänne-tunneli, jota myöten Tsadilaiset imevät juomavetensä Päijänteestä. Läpiajettavan kokoinen, mutta valitettavan täynnä vettä.
-Tero-
Tunnelit
Päijänteen Asikkalanselältä Vantaan Silvolan tekojärveen johtava maailman pisin yhtenäinen kalliotunneli, Päijänne-tunneli : pituus 119,6 km, leveys 3,80 m ja korkeus 4,75 m , poikkileikkauspinta-ala 12-16 neliömetriä. Tunneli on puhkaistu peruskallioon 30-130 m:n syvyyteen, ja se johtaa Päijänteen Asikkalanselän vettä Vantaan Silvolaan koko pääkaupunkiseudun kuntien (Helsinki, Espoo ja Vantaa) raakavedeksi. Vapaalla pudotuksella vettä juoksutetaan Silvolan tekoaltaaseen 10 m³/s ja pumppaamalla 15 m³/s. Tunnelin louhintatyö alkoi 15.12.1973 ja se vihittiin käyttöön elokuun 22. päivänä 1982. Hinta oli noin 530 miljoonaa markkaa.
Suomen pisin rautatietunneli on 4290 m pitkä 1975 valmistunut Lahdenvuoren tunneli Jämsä-Jyväskylä rataosalla.
Helsingin metroradan tunneliosuus (4,1 km) kulkee Sörnäisistä Ruoholahteen : läntinen pääteasema avattiin liikenteelle 16.8.1993.
Ei mull mikään tunneli fetissi ole mutt rupes vaa kiinnostamaan pikkasen sen norjan reissun jälkeen
Kuhan tuut Jonkko tännepäin ajelee niin eiköhän sen tuonkin tunnelin siinä kerkee kattelee.
Sait kai sen kuvan siitä mun juhannus ajelusta?
Juu sain mä,kiitoksia vaa siit kuvast
Ja joooooo,kyll mä olen sinnepäin jossain vaihees tulossa
Saat näyttää sen tunnelin sitten
Mutt tää vikonloppu menee vissin sariston rengastie ajaessa vaimokokelaan ja toisen foorumilaispariskunnan kaa kierellen,ku voi olla et yövytään siin jossain vaihees vaikka sen kyllä hyvin päivässäkin ajaa.
Kalavehkeet ja grilli ku odottaa mökillä jo niin .....
Pitää kattoo vaimokokelan työlistast milloin hänellä on viikonloppu työn merkeis niin ilmoitan/kysyn sitten sulta miten ehtisit,töitä ku varmaan sullakin ihan muille jakaa (niinkuin teetkin )
Tulipa tuolla ajeltua eilen kesäloman aloituspäivänä. Hieno paikka, aika erikoiselta näytti kun tunnelin itäpää oli aivan usvan peitossa kun länsipuolelta ajoin sisään, ihan kuin pimeyden keskellä olisi roikkunut joku vaakuna tms kyltti.
Hieman jouduin kiertelemään, kun gt kartan avulla koetin sisäänkäyntiä löytää. Uudemman tunnelin länsipään kiersin ympäri umpikujaan.
Mikähän muuten ihmisiä vaivaa, kun joka kulkupelistä tuntuu löytyvän ainakin 110 vauhtia kun ohituskaista alkaa, vaikka juuri ennen on ajettu satasen alueella kahdeksaakymppiä. Tuommoisia huomasin kun Tampereelle takaisitullessa tuli kiirus ja piti ajella nopeinta reittiä. Ja pikkudeeärrä kun ei enää satasen vauhdista loikkaa kovin ketterästi ohituksiin. Ja kiirehän tuli kun erehdyin samoilemaan Muurame-Korpilahti seuduilla hiekkateitä.
Itse tuli kans käytyä kyseisessä paikassa reilu viikko sit. Ainakin yritys oli kova löytää kyseinen tunneli mutta eipä tuottanut tulosta vaikka pyörin niitä hiekkateitä vaikka kuinka paljon. Pitääpi lähteä joku päivä paremmalla ajalla katsomaan jos vaikka sattuisin eksymään sinne
Vai olisiko jollain ihan vahingossa ollut joku navi mukana jolla olisi voinut ottaa koordinaatit kyseisestä paikasta esim:tomtom olisi kiva kans käydä katsomassa tämä pyhiinvaelluskohde