KTM 690 Enduro (/R)

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

_JPA_
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja _JPA_ »

Rauta kirjoitti: Ke Loka 01, 2025 7:52 pm Oman 2020 mallin keula ja takaiskari käytetty TTM factoryllä. Ilmeisesti mitään em. ei ollut huollettu aikaisemmin. Ajettu 29tkm.
Keula muutettu niin että mol.putket vaimentaa molempiin suuntii. Keula alkoi joustaa mukavasti ja muuttui herkemmäksi. Hyvä parannus.
Nyt kesällä takaiskariin vaihdettii virtaavampi välimäntä ja lisäsäiliöönkin tehtii muutoksia. Simmitys uusiksi. Sama jousi ja sama esijännitys. Todella hyvä parannus. Perä ei ole enää pintakova ja alkoi joustaa huomattavan hyvin. Esim.lätäköiden yli keuliminen helppoa ja perse kestää ajella pidempään kun joustaa alusta asti. Jousitus tuntuu hyvin pitkälti samalta kun ed.pyörässä. 350exc 2013.
Paino tietty tässä tuntuu ja joustaa syvemmälle samoilla pattisuorilla mutta vaikutus oli huima. Koko pyörän ajettavuus parani ja helpottui. Suosittelen!
Paljonko €?
Rauta
Pyörä: KTM 690 Enduro R -20

Viesti Kirjoittaja Rauta »

Oisko ollu jotaa 300 luokkaa keula ja sama taka, sis.huolto. eli ei paljo mitään koska harrastus😁
Rauta
Pyörä: KTM 690 Enduro R -20

Viesti Kirjoittaja Rauta »

Kesän aikana ja muutama viikko sitten Mudest 2025 kisassa tullut luistatettua kytkintä PALJON ja olen ihmetellytkin että hyvin se kestää😁
Em.kisan seuraavana päivänä ajeluilla huomasin kytkimen luistavan. Motokeitaalta kaikki uudet orkkislevyt heti tilaukseen. En mittaillu vanhoja vaan vaihdoin vaan ja tietty uudet öljyt, hienosti pelittää👍
Sassi
Pyörä: KTM 690 Enduro

Viesti Kirjoittaja Sassi »

Laatikon pohjalta tuli vastaan KTM 690 TuneECU piuha ja FTDI OBD adapteri, vieläkö tuolla olisi jollekin käyttöä?
Itselläni oli vm. 2008 690, jonka karttoja tuolla säätelin, näyttää käyvän ainakin 2013 vuosimalliin saakka.

TuneECU näyttää nykyään olevan maksullinen, mutta minulla löytyy levyn kulmalta vanha versio siitä, joka toimii paikallisesti ja myös ladattuja karttoja on monenlaisia tallessa, voin laittaa nuo mukaan.
--
Saukki
Oli KTM 690 Enduro, nyt Can-Am mönkijä
Ariel
Pyörä: RE Himalayan

Viesti Kirjoittaja Ariel »

Nyt kun talvi tulee ja vois tallissa jotain näprätä niin kysyn;
- Koska, siis kilometrit, olis syytä zekata & rasvata ohjauslaakerit?
- Sama juttu koskien taka-swingi & linkun laakerointi?
OwnersManual kertoo et 30kkm pitäis tarkastaa, joka mahtaa tarkoittaa mitä?
Jos sataa, ajan sateessa, mut isommin en ole rämpinyt ja upottanut takaswingiä ja linkkua veteen.
jv
jmm
Pyörä: gas gas ec300 & ktm690

Viesti Kirjoittaja jmm »

Itsellä kuuluu kaikkien rungon laakerien tsekkaus ja rasvaus joka talviseen vuosihuoltoon, samalla huolletaan myös iskarit ja käydään pyörä muutenkin läpi kauttaaltaan. Paljon kivempaa sisällä lämpimässä ja kuivassa ajankanssa, kun ihmetellä ja värkätä kesällä kesken ajokauden. Kilometrit jää alle kymppiin vuodessa.
Jani M
Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Minä olen täyttänyt uudesta pyörästä laakerit rasvalla ensimmäisenä talvena, sillä tehtaalla laitetaan aika niukasti rasvaa niihin. Tuolla keinoin niihin ei mahdu vesi sisään. Noin 25-30 tkm jälkeen uusinta ja samalla iskarihuolto. Minulla on tullut viime vuosina 11-13 tkm vuodessa ja yksi poikkeusvuosi tuli 20 tkm, niin joka toinen talvi on tullut tehtyä tuo huolto. Edellinen pyörä meni 68 tkm ajettuna eteenpäin ja siinä oli vielä alkuperäiset swingin ja linkun laakerit. Ohjauslaakerit piti vaihtaa noin 60 tkm kohdalla, kun niihin pääsi tulemaan pieni välys, jota en huomannut kiristää pois, niin ohjaukseen tuli pykälä. Ajot pääasissa sorateillä ja jonkun verran myös asfalttiajoa supermotona.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Ariel

Ehdottomasti samaa mieltä, kaikenlainen ropaaminen on ehdottomasti mukavampaa tehdä tallin lämmössä kun jossain metsässä,
mutta tarpeeton huoltaminen on, tarpeetonta... Ei laitteet parane jos niitä ylenmäärin ropaa.
Pyörä on 2021 niin taidan zekata em. laakerit kun ei nyt selkeetä "ei tartte" kommentteja tullut. Ohjauslaakeriin tulee niin herkästi
pykälä jos on yhtään ylimääräistä välystä.
jv
Jani M

Coober Ecu näyttäisi olevan nyt saatavilla myös 2026 Euro5+:aan niin, että saa vaihdettua änkkärin. Mitä MP-messuilla katselin, nin toinen lanbda on änkkärissä, joten ilman tuota ei äänenvaimentimen vaihto onnistu, sillä Euro5+:ssa on vaatimuksena, että toinen lambla katalysaatorin jälkeen vahtii, että katalysaattori toimii koko pyörän eliniän ajan. Tuo Coober ecu ilmeisesti saa jotenkin ohitettua toisen lambdan, koska sille luvataan, että äänenvaimentimen vaihto onnistuu.

https://www.coober.eu/product/ktm-hqv-6 ... es-lm-ecu/
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ariel

Täst on varmaan paljonkin ollut kommentointia Cooberin Ecu:sta, mut esimerkiks malliin 2021, mitä saavutetaan?
Mulla on Rade lisätankki ja sen takia ilmanputsari on crossi tyylin foam-suodatin.
Änkkärinä on Wings jossa se ns. silent kit.

Olisko täällä joka voisi avata tätä? Kummastelen et ei oo mitään mittauksia Cooberin sivuilla?
Tehon & väännön lisäys näkyis helposti dynossa, moottorin lämpötila mittaamalla ja sitä tukis
pakokaasun mittaus.
jv
Jani M

Minulla ei ole kokemusta Coober ecusta, mutta sekä 2019 että 2024 mallit ovat kumpikin aika ärsyttäviä pienillä kierroksilla hitaassa vauhdissa laihan seoksen takia ja kummassakin minulla on ollut vain äänenvaimennin vaihdettuna Wingsiiin. Jos tuo oikeasti rikastaa seosta, niin ei se ainakaan huonompaan suuntaan mene.
Sotanorsu666
Pyörä: Husqvarna 701 E & Triumph Sprint RS 955i

Viesti Kirjoittaja Sotanorsu666 »

Jani M kirjoitti: La Maalis 07, 2026 9:44 pm Minulla ei ole kokemusta Coober ecusta, mutta sekä 2019 että 2024 mallit ovat kumpikin aika ärsyttäviä pienillä kierroksilla hitaassa vauhdissa laihan seoksen takia ja kummassakin minulla on ollut vain äänenvaimennin vaihdettuna Wingsiiin. Jos tuo oikeasti rikastaa seosta, niin ei se ainakaan huonompaan suuntaan mene.
Mulla oli 2019 euro4 kotari ja siinä fueldongle ja sitten joku pakokaasutulppaus. Tuolla tuli ajettua myös ilman niitä pelkän arrowin sliparin kanssa ja pakko kyllä sanoa, että enemmän bensaa alakierroksille teki pyörästä paljon mukavamman ajaa. Nyt on 2024 vuotinen euro5 701 ja tuolla en ajanut metriäkään vakiona, koska tiesin jo mitä pa*kaa se on alakierroksilla, joten heti uutena laitoin cooberin ecun ja wingsin sliparin ilman killeriä. Tulee rymyttyä tuolla pyörällä ympärivuotisesti vähän pienemmissäkin paikoissa ja tuollaista vakiopyörän tapaista ylikuumenevaa stumppauskonetta ei ole tehty metsäkoneeksi.
Jani M

Tämä pätee myös kääntäen, eli jos pyörä on sinulla Ariel matkapyöräkäytössä, tai ajat paljon supermotoilla, etkä aja maastossa, niin pätjäät ihan hyvin ilman alakierrosten rikastusta coober eculla tai muulla vastaavalla.

Lähetetty minun SM-G556B laitteesta Tapatalkilla

HKH
Pyörä: Ktm 690 enduro r

Viesti Kirjoittaja HKH »

Yllä oleviin aiheisiin liittyen. Onko kellään kokemusta tästä firmasta. Näyttää paikkakunnaksi Kuusamo.
Blogissa juttua kun tehnyt muutoksia dynossa omaan 690 ja kertomansa perusteella vaikutti osaavalle.

https://tmtune.fi/
Ariel

KTM kasausvaiheessa ollaan kyllä tosi nuukia ohjauslaakereiden vaseliinin kanssa, sitä ei ollut yhtään ylimääräistä, jos edes tarpeeksi.
Oli jo kooleihin tullut hennot kuvat jotka e tuntunut yhtään kynnellä. Uudet vaseliinit ja takas kasaan.

Takajousituksen linkut purin myös, se oli turhaa vesi ei ollut tunkeutunut sisään ja neulalaakerit hyvässä rasvassa.
Mikä erikoista? takahaarukan neulalakereista ikäänkuin puuttuu 1 neula, mutta samoin puuttui molemmista uusista
jotka KVR hyllyssä.

Mun pyörällä ajettu n. 25kkm jos joku miettii et pitäiskö mun rasvata. Ohjauslaakeri kannattaa katsoa.

Vaseliiniksi suosittelen Almatek 1233 rasvaa, käsittämättömän sitkeää, tosi tarkkana saa olla ettei sitä ola kaikkialla.
Ei sovellu muistaakseni >3000RPM. Kattokaa YouTubessa Almatek 1233 impact test. Mulla ei mitään yhteyksia ko. firmaan.

Löytyy myös VMX vanteet, en nyt muista onko paljon pyörinyt, mutta kinkit on käyttänyt DU laakereita jotka vain toiselta
puolelta tiivistettyjä tyypin mukaan. Näissä oli kyllä suoja kummallakin puolella. Yksi laakeri oli ottanut vettä ja huono.
Jos VMX vanteet käytössä, näitä kannattaa tarkastella.
Takalaakerit 6006 ja 6905 2kpl kutakin, stefa 30x52x7 TC, Etu 6906 2kpl, stefa 35x47x7 TC
Kannattaa käyttää 2RS tai vaativampiin olosuhteisiin 2RSR laakereita. Hyvä pysytellä tunnettujen valmistajien laakereissa, hintaero pieni.
jv
Vastaa Viestiin