XT660R Kyvykkäämmän matkaenduron rakentaminen

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Seppo44
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Touko 29, 2024 1:02 pm
Pyörä: XT660R

XT660R Kyvykkäämmän matkaenduron rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Seppo44 »

Terve foorumille,

Tuli HD peltilehmällä ajeltua muutama kymmenen tuhatta kilometriä ja se sai väistyä Yamahan tieltä kun alkoi pikitie puuduttamaan. XT660R tuli viikonloppuna haettua ja sitä pitäisi pikkuhiljaa jalostaa TET poluille ja metsäpatikolle vähän toimivammaksi niin pääsee setä telttailemaan.

Klikkailin netistä viime viikolla jo tulemaan seuraavat heebelit:

- Dominatorin 2-1 putki (maavaran takia, saa nähdä joutuuko vaimentajan vaihtaa johonkin toimivampaan. Mitään jytäpurkkia en mielelläni aja)
- OTR 2-1 pohjapanssari (edelleen se maavara)
- Jotain muitakin OTR suojia
- Paremmat jalkatapit
- Giant loop great basin hevosenkenkälaukku, coyoten olisin halunnut mutta sitä oli huonosti saatavilla.

Pikkuisen tuossa jo laukkua mallailin ja aloin kyhäilemään laukun remmeille parempia kiinnityspisteitä.

Kuva

Kuten tuolla rakentelutopikissa tulikin jo mainittua niin totesin iskunvaimennuksen olevan tehtaalta melko mitään sanomaton. Mantsaa on tullut ennen ajettua joten kulkupuoli saisi olla metsäkankaallakin kunnossa niin voi nauttia kiroilun sijasta. Jos jollain on tähän ns. valmista reseptiä niin tätä projektilankaa saa hyväksikäyttää tai laittaa vaikka yksityisviestiä. Vähän on tenkkapoo tällä hetkellä mitä sille pitää ja kannattaa tehdä, USD konversio vai entrata nykyistä haarukkaa + vaihtaa takapamppu.

Kunhan saan kilut kiinni niin pyörä olisi tarkoitus kiikuttaa jykylän turbotechille jossa ajetaan seokset kuntoon ja katsotaan onko aihetta korjailla nykimis ja paukkumisongelmia. Vähän viellä auki mikä resepti tämän vuotiseen on paras, ECU tässä joka tapauksessa 5VK-B591A-10 eli ei se kaikkein parhain.

Rengastusta en ole vielä kerennyt edes miettimään.
Seppo44
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Touko 29, 2024 1:02 pm
Pyörä: XT660R

Re: XT660R Kyvykkäämmän matkaenduron rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Seppo44 »

Renkaiksi tilasin eilen eteen ja taakse Mitaksen enduro trail XT+ vakiokoossa ja UHD sisäkumit. Lisäksi laitoin OTR tail tidy kitin tilaukseen ennenkuin vakio takalokari on tuhannen paskana, Acerbiksen X-factor kahvasuojat laitoin samaan tilaukseen muutaman muun tingentangelin kanssa.

Dominatorin putkista ei ole vieläkään kuulunut mitään joten härkin sähköpostilla. Viikon on paketti lojunut kuulema hyllyssä, uskoo ken tahtoo. UPS seurantakoodi kyllä on olemassa, mutta paketti ei ole UPSille vielä saapunut. Eilen veistelin valmiiksi laukun kiinnitysraudan takalokarin päälle ja kiinnitys alla olevaan runkoon.
Seppo44
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Touko 29, 2024 1:02 pm
Pyörä: XT660R

Re: XT660R Kyvykkäämmän matkaenduron rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Seppo44 »

Eilen tuli SW motechin ion jalkatapit OTR:ltä ja pienen aivopierun jälkeen huomasin niiden olevan terästä ja painavan kun synti joten niillä heitettiin vesilintua välittömästi. Hyllystä onnekseni löyty piikin kiveen poksautettu tappipari. Pienellä modauksella YZ vakiotapit sujahti paikalleen. Pitää tilata uudet YZ vakiotapit ellei XT660R tarkoitettua leveää ja kevyttä/pehmeää tappia löydy jostain. Mielummin survaisen pehmeän tapin paskaksi kun revin rungosta tapin kiinnikkeet.

Kuva

Tänään SVh:lta (iso suositus tälle firmalle, nopea toimitus ja ystävällinen asiakaspalvelu) tuli Givin korkeampi pleksi jonka pulttaan kiinni ennenkuin lähden tuulettumaan ja testaamaan noita yzin tappeja mettätiellä.
KaRRpaazi
Viestit: 8
Liittynyt: Su Elo 27, 2023 4:17 pm
Pyörä: Xt660r

Re: XT660R Kyvykkäämmän matkaenduron rakentaminen

Viesti Kirjoittaja KaRRpaazi »

Mielenkiintoinen projekti. 👍

Kerroppa kokemukset tuosta korkeammasta pleksistä. Omaan olen kokeillut eri versioita tuulisuojasta vaan ei vielä mieluista ole löytynyt. Vakio, vakio lisäspoilerilla, puolikorkea ja siihen kokeilin kans tuota lisäohjainta vaan sitten tuli ihme pyörteitä kypärään. Tällä hetkellä ehkä paras tuo puolikorkea. Pitäisi jostain korkea malli löytää ja kokeilla. Maantiellä jos ajaa pitempää siirtymää niin ois mukava päästä tuulesta eroon.

Itselleni olen katsellut pari senttiä pudottavia jalkatappeja vaan ei vakio tyylisiä löydy. Aiheuttaako kokonaan metalliset värinöitä jalkapohjiin.. 🤔
Seppo44
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Touko 29, 2024 1:02 pm
Pyörä: XT660R

Re: XT660R Kyvykkäämmän matkaenduron rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Seppo44 »

KaRRpaazi kirjoitti: Ke Kesä 05, 2024 4:17 pm Mielenkiintoinen projekti. 👍

Kerroppa kokemukset tuosta korkeammasta pleksistä. Omaan olen kokeillut eri versioita tuulisuojasta vaan ei vielä mieluista ole löytynyt. Vakio, vakio lisäspoilerilla, puolikorkea ja siihen kokeilin kans tuota lisäohjainta vaan sitten tuli ihme pyörteitä kypärään. Tällä hetkellä ehkä paras tuo puolikorkea. Pitäisi jostain korkea malli löytää ja kokeilla. Maantiellä jos ajaa pitempää siirtymää niin ois mukava päästä tuulesta eroon.

Itselleni olen katsellut pari senttiä pudottavia jalkatappeja vaan ei vakio tyylisiä löydy. Aiheuttaako kokonaan metalliset värinöitä jalkapohjiin.. 🤔
Kyllähän nuo tapit läpi päästää samanlaista pientä kutitusta jalkapohjaan mitä ohjaustankokin, kone on niin "nättikäyntinen" etten usko että olisi laakeri- tai veiviongelman tuottamaa vaan miranellin ominaisuus. :D

Nuo SW-Motechin ionithan ovat ns. droppitapit ja niissä tulee mukana kumi eli niitä voit kyllä tulla kokeilemaan mikäli etelässä pyörit. Kaverikin niistä oli kiinnostunut, joten en niitä takaisin OTR:lle lähetäkkään. Vaihtohan käy muutamassa minuutissa.

https://www.svh.fi/mp/runko-osat/tuulis ... a-xt-660-r

Kuva

Kyseessähän olikin siis tämä ns. puolikorkeamatala givi, irrallaan vaikutti isommalta. Ihan ok pitää rinnalta tuulen pois, mutta kypärässä käy pieni turbulenssi. Kurakypärällä tosin ajelin niin vaikea sanoa mikä on itse kypärän ongelma ja mikä pleksin aiheuttamaa. Tuo givin pleksi on yläpäästä viistetty, mutta lepattaa kyllä tuulessa sen verran että sille on jotain tehtävä.

Mietin jos 660 teneren maskista ja sen raudoista saisi jotain ideoita:

Kuva

Tuollaiselle ei putkihässäkällä ei tässä ärrässä ole kiinnityspaikkaa ja sen kiinnityskohdilla rungossa on juuri runkonumero joten siihen ei mitään kiinnikettä ihan heti hitsatakkaan.. tai sitten katsoin jostain videosta väärin kuinka tuo todellisuudessa on kiinnitetty. Jonkinlainen T7 tyylinen rallytorni olisi poikaa, mutten tiedä miltä se sitten tässä näyttää tai miten sen toteuttaa. Peltilehmissä se pleksin korkeus mitattiin nenän päähän jolloin oli "paras." Leveyttä pleksiin sitten niin paljon kun kehtaa laittaa :lol:

Ajoergonomian totesin tänään itselleni olevan perseestä

- Kyynerpäät käytännössä lukossa istualtaan ajaessa.
- Ranteiden asento huono
- Pidempi vaihe ja jarrukiksi kelpaisi.

SWM Superdualin vaihdekiksi on kuulema samalla profiililla, mutta on aavistuksen pitempi.. jos sellaisen jostain löytäisi. Parkkipaikaltakaan ei sellaista voi lainata, kun ei noita SWM oikein missään näe.

T-palojen ja stongien vaihto realisoitunee viikonloppuna jos siihen mennessä jotain kiluja saan kasaan. T-paloja korottamalla tanko tulee aavistuksen lähemmäs ja korkeammalle, toivottavasti ei joudu sähköjä kaikkia tehdä uusiksi :oops:
Seppo44
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Touko 29, 2024 1:02 pm
Pyörä: XT660R

Re: XT660R Kyvykkäämmän matkaenduron rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Seppo44 »

Kuva

Oli hilumiinilla hintaa, 100€ maksoi tuollaiset palat jotka nostaa ja tuo hieman kuskia kohden stongaa. Nyt on melkein jopa kohtalainen ihan vakiotangollakin, hieman saisi olla pullbackia vähemmän. Etujarrukahva pitää vaihtaa jonkunnäköiseen säädettävään kun ei lapsen käsille saa oikein säätöihin.

Samalla tilasin Stormilta uuden potan, Scorpion ADX-2 ja siihen Exocomin.
Seppo44
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Touko 29, 2024 1:02 pm
Pyörä: XT660R

Re: XT660R Kyvykkäämmän matkaenduron rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Seppo44 »

Dominatorilta tuli 2-1 putki tänään postilla joten aika oli heitellä katteet tieltä veks ja alkaa ihmettelemään mitä kaikkea kone on syönyt. Joko pyörä on ollut osissa aiemmin tai sitten on oikeasti seissyt jossain aitan ylisillä kun jok'ikinen pultti lähtee auki kuin uudesta ja paikat huutaa puhtauttaan pientä maantiepölyä lukuunottamatta.

Kuva

Dominatorin toisessa käyrässä lambda-anturin paikka onkin, mutta penkkimies halusi alkukäyrään oman anturinsa kiinni niin se on käytävä täppäämässä ennen pakosarjojen kiinnitystä. Sovitus tuntui olevan oikein hyvä ja putken reititys fiksuhko. Sovituskuvassa putki roikkuu syystä alhaalla, mutta nähtäväksi jää paukkuuko putki kiinni swingiin vai ei kun sen kirii oikealle paikalleen. Design on hieman dominatorilla muuttunut ja primäärit näyttää olevan lyhyemmät mitä ennen.

Samalla totesin ettei lisäsäiliöllinen takapamppu mahdu paikalleen ellei lisäsäiliö ole letkun päässä. Suodatinkotelo/akkukotelo hässäkkä on sen verta pirullisen muotoinen ettei takaiskarin ympärillä liikaa tilaa ole.

Kuva

Samalla tuli ihmeteltyä tuon pakokaasuhässäkän (AIS, AGR tms.) sielunelämää, näyttäisi olevan yksinkertaistettuna vain ilmapumppu/sähköinen venttiili tms. joka pumppaa suodatinkotelosta pakopuolelle ennen pakolaippaa ilmaa:

Kuva

Kuva

Kuva

Käsittääkseni tuolla koko hässäkällä voi heittää vesilintua eikä papatin sano siitä tuon taivaallista, pitää vähän kaivella foorumeita ja saada tähän pieni varmistus ennenkuin tuohon mahdollistetaan kilpailutilanteessa sen poisto ( :mrgreen: )

Ainoa ongelma/pieni mutka tuli dominatorin putken kanssa tuon lohkon huohotuksen ja suodatinkotelon välissä olevasta kikkulasta, mikähän allaolevan palikan funktio on? Joku kerääjäsäiliö/joutsenkaula että osa huohotetusta öljystä valuu takaisin alakertaan?

Kuva

Melko lähelle tulee tuo PE muovinen purkki pakosarjaa, joten mieluusti sen poistaisin. Mikäli poistaa ei voi niin sille löytyy kyllä tilaa kun heitän purkin yläpuolella olevalla kaatosensorilla vesilintua ja askartelen sen kiinnityspaikalle tuolle purnukalle jonkunnäköisen kiinnitysraudan.

Tämmöttiis tänään, pohjapanssaria vähän mallailin paikalle. En uskaltanut avata öljysäiliön/rungon läpi meneviä pultteja ennenkuin on uudet suodattimet kädessä jos kone kuseekin sieltä öljyt pihalle. :roll: Melko kevyt on pyörä ilman mitään, onkohan kukaan tuota vakioputkea punnannut? Tuntui olevan melkoisesta plootusta tehtyä?

Juhannuksen jälkeen sitten penkkiin.
Seppo44
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Touko 29, 2024 1:02 pm
Pyörä: XT660R

Re: XT660R Kyvykkäämmän matkaenduron rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Seppo44 »

Juhannuksesta selvitty ja takaisin tallissa.

OTR tailtidy kit tuli askarreltua paikalleen jollain xl moton halvimmilla LED vilkuilla, AIS ilmankierrätys purettua ja tulpattua OTR levyllä, dominatorin putket asennettu ja OTR pohjapanssari paikallaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Dominatorin putki istui loppunen lopuksi ihan hyvin. Änkkärin kun kiri kiinni ja pakosarjat kiristi oikeaan asentoon niin pelivarat jäi välttäviksi. Dominatorin slipari on ns. läpivirtaava ja ilman db killeriä sai korvakäytävät kyytiä. DB killerin kanssa ääni on siedettävä, mutta vieläkin kova. Tilasin "hard" mallin db killerin joka toivottavasti saapuu ennen penkkimiehen lomia.

Laitoin samall K&N/DNA ilmansuodattimen joka tuskin jää paikalleen ainakaan tuollaisena, varmaan tulee kaikki kivestä pienemmät läpi. Twinairin foam filtteriä tähän ei saa ilman askartelua, pitää miettiä talven aikana jos heittäisi helvettiin vakion suodatinkotelon ja askartelisi tilalle esim YZ450F kotelon jolloin iskarillekin jäisi tilaa.. voisi vaihtaa esim. siihen lisäsäiliölliseen teneren öhläriin 8)

Maksamaton mainos: SK-Hitsaus Haminassa hoiti todella mallikkaasti lambdanipan hitsauksen rosteriputkeen. Äärimmäisen joustavaa oli palvelu ja onnistui homma todella nopealla aikataululla, kun aiemmin lupautunut hitsari teki oharit. Ei voi kun suositella omasta puolesta!

Penkkiin sitten seuraavaksi jonka jälkeen saa etulokari kyytiä ja renkaat vaihtoon. Toivottavasti kaikki selvisi juhannuksesta hengissä!
Seppo44
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Touko 29, 2024 1:02 pm
Pyörä: XT660R

Re: XT660R Kyvykkäämmän matkaenduron rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Seppo44 »

Tänään tilasin renthalin stongat ja procarin t-palat, ei mennyt vakiotankoon kovin helpolla nuo acerbiksen x factor käsisuojat kiinni.

Sattui tulemaan torissa vastaan 525 EXC e1 leimainen äänenvaimennin joten laitoin ostaen. Kiinni meni melko mitättömällä sovitustyöllä, vakiokiinnikettäkin sai käyttää. Vielä pitää hieman äänenvaimentimen sisääntuloa lestillä venyttää että uppoaa aavistuksen syvemmälle tuohon pakosarjaan ja vuodot jää minimiin. Samalla ehkä käännetään putkea hieman pystyyn, tällä hetkellä sovitus aavistuksen kampeaa sarjaa.

Kuva

Kuva

Melko karultahan se pitkä tuutti kieltämättä näyttää, mutta kuvakin aavistuksen hämää. Etukulmasta jo huomattavasti hillitymmän näköinen, hyvin vähän tuo loppujen lopuksi kiinnostaa miltä näyttää kunhan toimii. Möykkä tippui todella siedettävälle tasolle ja nuottikin on mukavan matala. Painoakin säästyi puolan pönttöön nähden muutama gramma :mrgreen:

Penkissä sitten kokeillaan kuinka paljon tuo ahdistaa jos ahdistaa. Puolasta lähti "Hard" mallin db killer tulemaan joten näiden kahden väliltä sitten testaillaan.
Seppo44
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Touko 29, 2024 1:02 pm
Pyörä: XT660R

Re: XT660R Kyvykkäämmän matkaenduron rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Seppo44 »

Dominatorin putken möykkä jäi ikävän kovaksi jopa tuolla hard db killerillä. Yamaha saa siis eurooppalaisia osia, toivottavasit ei tartu vikoja :mrgreen:

Ei onnistunut itseltä tuon kotarin takapöntön sovitus ja liitosputki jäi juuri sen aavistuksen verran pieneksi. Liitosputki tuli siis vaihtaa.

Ilmainen mainos: KantonenWorks hoiti homman mallikkaasti eikä tarvinnut pidemmälle ajaa. Vaikkakin kotarin putken pinnassa oli joku sähköpinnoite, on jälki mielestäni mallikasta. Kaunista hitsiä on aina ilo katsella ja nyt putki istuu kuin nakutettu ilman pelkoja vuodoista. Homma hoitui päivän varoitusajalla todella asiallisella meiningillä, iso kiitos Iikalle tästä!

Kuva

Otin pakosarjan päästä viellä 15mm pois niin putki upposi pohjaan asti ja kilpi tuli näkyviin myös poliisisedälle kelpaavan verran.

Kuva

Kuva

Askartelin väliaikaisesti putkenkannattimen pataraudasta + dominatorin kiinnityskiluista. Ei ehkä kaikkein kaunein, mutta toimiva. Tuosta sain mitat kopioitua 3D piirrustuksiin, jos tuohon paikalle eksyisi ajan mittaan joku vähän kauniimpi printattu tai koneistettu osa 8)

Kuva

Odottavan aika on pitkä, stongat kiinnityshiluineen ovat matkalla vieläkin ja penkki on buukattu 15.7.
Seppo44
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Touko 29, 2024 1:02 pm
Pyörä: XT660R

Re: XT660R Kyvykkäämmän matkaenduron rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Seppo44 »

Dynoreissusta selvittiin pienien kommellusten jälkeen ja ajettavuudessa on huomattavissa merkittävä muutos. Kaikenlainen nykiminen, nypyttäminen, paukkuminen jne. ovat tiessään. Tilalla on alhaalta ylös hyvin vääntävä iso nelari joka vastaa kaasuun välittömästi ilman vakio XT:lle omaista "tyhjää hetkeä." Hyvin paljon muistuttaa 520 EXC kotaria tällä hetkellä vaikkei ihan sellaisia lukemia tullut tauluun. Todella iso käsi Turbotechin Jarmolle!

Kuva

Dynoreissun jälkeen kävin ajamassa vähän pidemmän lenkin ja kovastihan tuo muutos hymyilyttää. Kotarin vaimentimella äänetkin ovat oikealla nuotilla :mrgreen:

Ensimmäinen vedos teltan säilytyspaikasta ei ihan osunut kohdalleen, 110 paskaputki jää auttamatta pieneksi tuolle mukamas kompaktille ja kevyelle teltalle.

Kuva

Mallailin "kertasinkoa" kuitenkin laukkujen kanssa paikalleen eikä tuo juurikaan häiritse ajamista istualtaan tai seisaaltaan eli tilalle voinee soveltaa 160mm putken. Maaputket on pornahtavan oranssit joten niihin pitää jonkunnäköinen kalvo varmaan laittaa päälle.

Kietaistiin velipojan kanssa samaan huutoon mitakset alle ja alkaa pikkuhiljaa näyttämään jo matkapyörältä kun heitti helvettiin keulan liukumuovit.

Kuva

Stongat ei ole vieläkään lähteneet fatbarin siirtopalojen saatavuus ongelmien takia. Pyysin lähettämään pelkät stongat ja t-palat, siirtopalat tilasin toisaalta. Samaan syssyyn laitoin keulaan uudet stefat ja neopreenisukat, keulan kolinahan kuului toisesta etupampusta eikä ohjauslaakerista joten lienee hyvä kurkistaa mitä sieltä löytyy. :o
Seppo44
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Touko 29, 2024 1:02 pm
Pyörä: XT660R

Re: XT660R Kyvykkäämmän matkaenduron rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Seppo44 »

Suunnitelmat muuttui sen verran että 110mm paskaputki sai jäädä paikalleen. 160mm HT putki kaikkine tulppineen ja muhveineen kantoi 100€ hintalappua joten poistuin myymälästä leuka rinnassa. :lol:

Askartelin kertasingolle pataraudasta ja C kannakkeista kiinnikeet ja samoihin kiinnikeisiin U-pultit toimittamaan laukun etukiinnikkeiden virtaa.

Kuva

Kuva

Kuva

Pitää huomenna vielä siistiä tuo pakoputken rauta ja kilikalilla maalailla nuo mustaksi ellei naapurissa ole pulverikone ja uuni kuumana.

Tuohon 110mm putkeen ei teltan kaikki hilut mahdu, mutta kaukaa viisana täytän putken kaikella teltan terävällä materiaalilla, työkaluilla, varaosilla ja mahdollisella jallupullolla. Joku väri tuon paskaputken pintaan pitää saada, pitää käydä naapurin tarrafirmasta kysymässä joskos jonkunlainen NLAW henkinen teippi tuohon saataisiin taiottua niin kurapyöräilijöiden MilSpec ammuslaatikkoteema saa jatkumoa :mrgreen:

Kuva

Loppusuora alkaa tälle kaudelle häämöttää, stongat ja niiden kiinnityshilut lähtivät viimeinkin matkaan + loput sekalaiset. Toivottavasti ovat täällä ensi viikolla. Pieniä sähköhommia pitää tehdä, mutta muuten ollaan kalkkiviivoilla.
Seppo44
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Touko 29, 2024 1:02 pm
Pyörä: XT660R

Re: XT660R Kyvykkäämmän matkaenduron rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Seppo44 »

Aika se on tännekin jotain kirjoittaa, kun nordkappin reissu on takana päin. Kaikki virittelyt ja rakentelut kestivät hyvin 4000km ja rapiat ilman kummempaa nikottelua. TET reittejä pitkin reitti karkeasti Porvoo -> Mikkeli, Vehmersalmi, Kuusamonkylä, Kuusamo, tuntsan pubille, saariselkä, karigasniemi, leipovuono, nordkapp, leipovuono, enontekiö, ylitornio, oulu ja oulusta tuhatta sataa takaisin kotiin porvooseen.

Homma alkoi normaalisti pienellä totuttelulla ja ajettiin porvoosta TET reittejä mikkeliin. Alkupätkä oli melko kovapohjaista tietä mihin ajettu soraa/mursketta päälle joka osoittautui melko vittumaiseksi ajettavaksi. ko. kombo myöhemmin nimettiin vittusepeliksi. Otettiin kevyt startti hommaan ja yövyttiin mikkelissä kodassa.

Kuva

Aamulla aikainen lähtö ja TET reittejä pitkin painettiin kuopion vehmersalmelle. Vaihtelevaa soratietä taas tarjolla, pyörä leijui sorapatjalla melkoisesti ja oli tosi uraherkkä. Vehmersalmen laavu oli kaikkinensa komea paikka, mutta ranta on vuorattu perkeleen terävillä ja liukkailla kivillä. Ajettavuus laitettiin viellä toistaiseksi korkealle pakattujen laukkujen piikkiin.

Kuva

Jatkettiin eteenpäin hieman hampaita kiristellen kuusamonkylään jonka laavu oli reissun aatelia. Sorapätkä alkoi pikkuhiljaa vaihtumaan hiekkapohjaiseen, soralla pyörän leijuminen tosin jatkui. Hiekkapätkät olivat todellista herkkua alun soralla leijumisen jälkeen, pari hieman teknisempää enskapätkääkin päästiin ajamaan.

Kuva

Kuva

Kuusamonkylästä ajettiin kuusamoon ja käytiin tropiikissa lillumassa yksi päivä. Kuusamon alueen TET reitti oli myöskin todella herkullista, paikkapaikoin oli sepeliä ajettu teille joka ei ollut kummemin pakkautunut. Maisematkin alkoivat pikkuhiljaa muuttumaan

Kuva

Kuva

Kuusamosta matka jatkui tuntsan pubille jossa tehtiin vähän huoltohommia. Kiristin hieman uusia ketjuja ja samalla totesin taka-akselin olevan aavistuksen vinossa, en tiedä mikä inversio lie käynyt akselia kirittäessä. Oikaisin akselin jolloin suurimmaksi osaksi peräpään hakeminen loppui tyystin, melko pienestä oli kiinni. Matkasta toki jäi se tärkein eli painemittari eli tässä vaiheessa en viitsinyt fiiliksellä alkaa paineita laskemaan kun ei ollut vannelukkojakaan asennettu. Tuntsalla on perkeleen hyvä poropizza, kannattaa käydä kokeilemassa. Sauna myös helvetin hyvä, vieressä kulkee oikein virkistävän lämpöinen joki. Majoitus onnistuu, mutta hyvä soittaa ennakkoon.

Kuva

Tuntsalta jatkettiin hieman ylös ja lokan tekojärven eteläpuolta saariselälle. Matkalla huiputettiin niekka jolle vievä tie oli melkoista louhikkoa :mrgreen: Lokan viertä saariselän tuntumaan kulkeva porotie oli mukavaa ajettavaa jossa pyörä toimi todella hyvin. Saariselällä oltiin majatalossa yötä.

Kuva

Kuva

Saariselältä jatkettiin pikitietä ylös inariin, vähän vitutti kun ei matkatankit koskaan saapuneet (Nippy Normanilta tilattu, eivät ole vieläkään lähteneet mitään ja kukaan ei vastaa kyselyihin. Annan homman luottokunnan hoidettavaksi ensi viikolla. :evil: ) joten paikkapaikoin TET reittiä joutui oikaisemaan ettei bensa lopu. Inarista käännettiin angeliin ja ajettiin rajajokea ylös karigasniemeen. Matkalla kannattaa ehdottomasti pysähtyä pahtuskoskella. Aivan perkeleen komea paikka. Norjassa posotettiin ylös leipovuonen alapuolelle, yötä oltiin Stabbursdalenin mökeissä leipovuonon eteläpuolella.

Kuva

Kuva

Kevennettiin pyörien varustusta hieman ja käytiin nordkapissa pyörähtämässä. Perkeleen komeat oli maisemat, mutta pikitien rummuttaminen nappularenkailla oli melkoista paskaa. Takaisin mökeille saavuttaessa oli naapuriin ilmestynyt haminasta herrasmiehet prätkien kanssa joilta sain painemittaria lainaan. Renkaiden paineet oli jotain aivan muuta mitä piti, kiitos hinnat alkaen ilmapistoolin. Tiputin paineita takarenkaalle 1.7 ja eteen 1.5.

Nordkapp itsessään oli melkoinen antikliimaksi, olisi pitänyt maksaa 30€ pääsylippu että pääsee ostamaan magneetin jääkaappiin. Käytiin sylkäisemässä jäämereen ja käännettiin kannat paluumatkalle.

Kuva

Kuva

Norjasta jatkettiin kautokeinon kautta enontekiölle pikitietä,josta pudoteltiin alas johonkin sonkamuotkan tuntumille laavulle. Alueella oli yöpymiskielto, mutta paikallinen kyläyhdistyksen mummeli antoi erityisluvan yöpyä, kun oikein kauniisti kysyttiin :lol:

Kuva

Kuva

Laavuyön jälkeen painettiin alas ylitornioon, tuolla välillä mielestäni oli reissun parhaimmat pätkät. Paineiden pudotuksen jälkeen alkoi pyörä perkaamaan pohjaa kuin pohjaa ja paikkapaikoin saattoi vähän lähteä nopeudet kirjoittamaan omia lukujaan. Sateen poraamat tukkitiet oli herkkua syöttää. Ylitorniossa oltiin yötä taas kodassa/kammissa josta aamulla matka jatkui iloisessa vesisateessa kohti oulua.

Kuva

Ensi vuonna varmaan ajettava tuo länsirajan reitti ja tässä syksyllä käydä imatralla pyörähtämässä. Hieman parantelujakin varmaan joutuu tekemään;

- Giantloopin laukkua vietävä taaksepäin jotta kuskin tilaa saa isommaksi
- Stongia hieman säätää kun lisää tilaa saatu
- Vilkut hankittava paremmat (XLMoton vilkuista toinen sanoi itsensä irti starttiaamuna ja toinen pimeni oulu-porvoo välillä)
- Parempi ja näkyvämpi takalyhty.

Äärimmäisen hyvä reissu oli ja yamppi toimi kuin buikki. Tarkkasilmäinen varmasti näkee ettei pyörä tullut reissulla kovin paskaiseksi, siitä oli vastuussa luontoäiti joka tarjoili käytännössä koko reissun ajan priimaa +20-25c keliä startti ja lopetuspäivän vesisateita lukuunottamatta. Samasta syystä ei reissulla tavattu juurikaan pörriäisiä, hyttysiä tai muitakaan pieniä lintusia jotka purevat niin saatanan lujaa. :lol:
juhap
Viestit: 1010
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2011 10:16 pm
Pyörä: SE

Re: XT660R Kyvykkäämmän matkaenduron rakentaminen

Viesti Kirjoittaja juhap »

Kirjoitit oikein mukavan reissutarinan. Ihmettelin että missä tuollainen kota on Mikkelissä, mutta kuvan kartta paljasti. Jospa tuota ei poltettaisi.
Seppo44
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Touko 29, 2024 1:02 pm
Pyörä: XT660R

Re: XT660R Kyvykkäämmän matkaenduron rakentaminen

Viesti Kirjoittaja Seppo44 »

Tänään tuli Nippy Normanilta rahat takaisin viimeinkin. Etelä-Afrikkaan piti heidän edustamalleen Desert Foxille soittaa ja kysyä, että minkä helvetin scammerin kanssa tekevät töitä. Nettiä ei tarvitse paljon kaivaa, että löytyy vastaavia kokemuksia useitakin eli omalta puoleltani suosittelen pysymään todella kaukana Nippy Norman yrityksestä. Sähköpostiin tai puhelimiin eivät vastanneet kertaakaan ennenkuin olin Desert Foxiin yhteydessä. Koittivat lopuksi tarjota ilmaiseksi tuotteita, periaatteen miehenä toki haistatin v*tut.

:!: Desert Foxille sen sijaan todella iso käsi. Toiselta puolen planeettaa aktiivisesti hoitivat reklamaatiota ja omia kanaviaan pitkin jahtasivat NN edustajat kiinni ja tilille teoistaan samalla pitäen meikäläisen ajantasalla missä mennään. :!:

Nyt odottelen vastausta mistä pääsen DF bladderit tilaamaan niin että ne tulevat perille asti, sen verran hyvä fiilinki jäi heidän toiminnastaan. :mrgreen:
juhap kirjoitti: Ti Elo 27, 2024 8:09 am Kirjoitit oikein mukavan reissutarinan. Ihmettelin että missä tuollainen kota on Mikkelissä, mutta kuvan kartta paljasti. Jospa tuota ei poltettaisi.
Kiitoksia, vähän aikaa piti ettiä mutta taisi olla Säynätin kota. Tuntui olevan kovalla käytöllä paikallisten keskuudessa
Vastaa Viestiin