Yamaha Ténéré 700

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Jos tärryyttää noin pahasti niin alusta ei ole tikissään, löysää takajousta joutuu kompensoimaan tiukemmalla comp vaimennuksella ettei pohjaa, ja saadaan pintakova mutta pohjaava takapää. Keula jos pohjaa niin sinne on sama lääke kun taakse, ensin jouset vaihtoon ja sitten vaimennukset säätöihin. Alla olevasta taulukosta näkee mitkä jouset kannattaa valita, huomioi myös lisävarusteiden sekä kuorman paino. Takajouseksi suositus on RallyRaid tai Off The Road jousi, K-Tech on liian pitkä joka tekee omat ongelmansa jousen toiminnan kanssa.

Mulla taisi olla edessä 6.3 ja takana 90 jouset, eteen olisi pitänyt ottaa 6.6 jousi. Kuski ajokamoineen alle 100kg ja pyörä varustamaton.

Taulukosta näkee miten löysät jouset siellä todellisuudessa on, kuskien keskiarvopainot varusteineen pomppaa helposti taulukon puoleenväliin.

Etujouset, vakio 5.7Nm
70-80kg, 5.7-6.0Nm
80-90kg 6.0-6.5Nm
90-100kg 6.4-6.7Nm
100-110kg 6.6-6.9Nm
110-120kg 6.8 -7.1Nm

Takajouset, vakio 70Nm
70-80 kg 70-82Nm
80-90kg 82-87Nm
90-100kg 87-90Nm
100-110kg 90-95Nm
110-120kg 95-100Nm
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Hanski T
Viestit: 572
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Hyvä pointti. Esijännityksen lisääminen ei tosiaankaan ole sama kuin jäykempi jousi, mutta ainakin itse olen kokenut asian ymmärtämisen haastavaksi.
SF 1098S
MTS V4S
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Esijännityksen lisäämisellä saadaan kusetettua itseään ja luullaan että nyt on hyvä kun jousen preload on tapissaan, vieläpä väliin on laitettu itse tehty spaceri kun preload ei riittänyt. Nyt pyörä on ryhdissään ja kuskin kanssa painumat on kohdallaan. Mitä todellisuudessa on tapahtunut vs oikea jousivakio?

Löysällä jousella kokonaiskantavuus ei vaan riitä ja saadaan pohjaava jousitus, vaikka siellä on preloadit tapissa ja spacritkin väliin laitettu. Samalla jousi on pintakova koska jousessa on jumalaton esijännitys päällä. Pohjaamista yritetään kompensoida lisäämällä puristusvaimennusta ja saadaan pohjaamista vähennettyä, ja taas pintakovuus lisääntyi mutta siitä huolimatta saadaan jousitus pohjaamaan.

Oikealla jousivakiolla jousen preloadia kuskin kanssa ei juuri tarvitse laittaa muutamia naksuja enempää. Nyt meillä on oikealla tavalla toimiva jousi koska jousessa ei ole paljoa esijännitystä, mutta on huomattavasti enemmän kantavuutta kun löysällä jousella. Vaimennuksessa tämä tarkoittaa sitä että voidaan vähentää puristuksen vaimennusta klikkeristä, todennäköisesti joutuu lisäämään muutaman naksun paluuvaimennusta. Lopputuloksena on normi ajossa ja keskiverto kuskilla metsäteillä ilmeettömästi toimiva alusta joka kantaa mutta on myös pintaherkkä. Vauhdit nousee kun lustan toimivuuteen voi luottaa ja uskaltaa mennä monttuihin ja kiviin eri tavalla kun löysällä ja vituiksi säädetyllä jousituksella.

Vasta tässä vaiheessa aletaan tekemään shimmityksiä tai/ja vaihtamaan sisäkaluja vaimentimiin, näistä ei ole hyötyä jos jousivakiot on persiillään ja lisäksi kuskilla on vaimennusten säätäminen arpapeliä kun ei oikein tiedetä mitä käännetään milloinkin mihin suuntaan. Vaimennuksen säätämisessä ensin säädetään paluuvaimennus että saadaan jousituksen rauhattomuus kuriin, sen jälkeen vasta kosketaan puristusvaimennukseen. Kun aletaan olla alueella niin molemmissa vaimennuksissa tehdään naksun-parin hienosäätöjä.

Alkupään Teneren takaiskarissa oli sellainen ongelma että puristuksen (comp) pakka oli liian löysä, 2020 loppuvuodesta eteenpäin pitäisi olla kovempi pakka vakiona mutta en ole siitä ihan satavarma. Nopeaa puristusvaimennusta ei saanut toimivaksi muuten kun kiertämällä klikkeriä kiinni, taisi olla joku 6 naksua auki ja lopputuloksena oli pintakova vaimennus. Compin pakka vähän jäykemmäksi ja crossoverin lisääminen pakkaan antoi enemmän säätövaraa klikkerille, alue oli 9-12 naksun paikkeilla ja vaimennus otti nopeat iskut mallikkaasti vastaan ja samalla vaimentimessa oli pintaherkkyyttä koska nyt shimmipakka teki työn, eikä säätöklikkerillä kuristettu öljyn virtauskanava.

Tämmöstä kesähölinää tänään, toivottavasti jotain jää mieleen miten pienet asiat voi vaikuttaa kokonaisuuteen. Kertauksena, vahtakaa ensin ne ne jouset vastaamaan kuskin/kuorman painoa ja vasta sen jälkeen aletaan ruuvaamaan klikkereistä vaimennuset kohdalleen. Väärin säädetty jousitus ei tee muuta kun vituttaa ja sitten saa lukea miten paska alusta Teneressä on, vaikka se ei sitä ole kun laitetaan asiat kuntoon.

Eikä nämä saarnat koske pelkästään Teneren alustaa, 99.9% ajaa tehtaan jousilla ja ohjekirjan vaimentimien säädöillä, joissa joskus on suomennoksessa comp ja rebound vaihtanut paikkaa ja sittenhän ollaan ihmeissään... :D
Kylätason kurapyöräilijä.
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Nyt on paljon ja oikeaa asiaa. Eksyneenä on ihan turha juosta kun ei tiedä missä on. Ja iskarien osalta on todella haastava tietää missä on, niin kauan kun jouset ei ole kohdallaan. Joitakin juttuja saa paranemaan ja joitakin huononemaan säätelemällä väärille jousille mutta toimiva kokonaisuus vaatii jouset tontille. Pitemmän päälle paras panos/tuotossuhde kun aloittaa niistä.
tart
Viestit: 77
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2023 9:26 am
Pyörä: T7

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja tart »

Olen samaa mieltä että @Koheltajan viestit ovat pelkkää asiaa. Itse olen selvästi mennyt tuohon halpaan että olen lisännyt preloadia ja saanut aikaiseksi liian kovan takajousituksen. Nyt ainakin ensihätään vähennän preloadia, koska mitään isompaa remppaa tai huoltoa en viitsi enkä voi mökillä suorittaa. Lisäksi tiedossa on muutama pikkureissu. Talvella on sitten taas aikaa laittaa pyörä uuteen iskuun. Tuota keulaa täytyy vielä tutkia ettei ole päässyt emäputken laakeri löystymään kuten Super Teneressä, jossa jopa yläkolmion lukituspultti melkein irtosi itsestään.
Janskis
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Elo 17, 2021 7:06 pm
Pyörä: Tenere 700 -19

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Janskis »

Mäkin kokeilin säätää noita edellisen omistajan preloadeja vähän alaspäin. Pintakovuus helpotti, mutta löysää on. Pitää tilata ne oikeat jouset ja katsoa sen jälkeen mikä on tarve. Skog racingilta ei oo vastausta kuulunut ja off the roadista saa näköjään jotain upgrade-hiluja vakioiskareihin myös about 400 euroon. Kahtellaan mitä keksitään talven aikana! Samalla pitää selvitellä missä kaikkialla tätä voisi olla kiva pyörittää. Klaukkalan radalla kävin kotarilla ja se ei ollut kyllä yhtään sopiva isolle pyörälle. Loppi vaikutti ihan mahdolliselta, Hyvinkäätä en ole vielä käynyt katsastamassa. Suosituksia otetaan vastaan!

edit: siis isolle pyörälle sopivaa enduro-pätkää, mettäpolkua ja mahdollisesti crossirataa hakusessa
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Meinaatko Numlahtea Klaukkalan radalla? Se Numlahden krossirata on helpommasta päästä muuten mutta se pehmeä hiekka vaati määrätietoisuutta. Kulloon krossirata on jouhein lenkki mitä etelä-Suomesta tiedän, siellä ollaan kierretty isolla Gessulla melkein katurenkailla ja oli silti kivaa. Ei juuri pehmeää, hypyt loivia joten rento pomppia isommallakin mopolla.
Janskis
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Elo 17, 2021 7:06 pm
Pyörä: Tenere 700 -19

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Janskis »

skuikka kirjoitti: Su Heinä 09, 2023 2:32 pm Meinaatko Numlahtea Klaukkalan radalla? Se Numlahden krossirata on helpommasta päästä muuten mutta se pehmeä hiekka vaati määrätietoisuutta. Kulloon krossirata on jouhein lenkki mitä etelä-Suomesta tiedän, siellä ollaan kierretty isolla Gessulla melkein katurenkailla ja oli silti kivaa. Ei juuri pehmeää, hypyt loivia joten rento pomppia isommallakin mopolla.
No sitäpä juuri. Kieltämättä rataprofiili oli ihan mukava, mutta pehmeä hiekka aiheutti meikäläiselle tuon kokoisella pyörällä vähän liikaa tekemistä. Pikkusen jäykempi pohja olis kiva
skuikka
Viestit: 2214
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Janskis kirjoitti: Su Heinä 09, 2023 2:44 pm
No sitäpä juuri. Kieltämättä rataprofiili oli ihan mukava, mutta pehmeä hiekka aiheutti meikäläiselle tuon kokoisella pyörällä vähän liikaa tekemistä. Pikkusen jäykempi pohja olis kiva
Käy se Kulloo kurkkaamassa, luulen että maistuu. Etenkin nyt kun on satanut ja hiekka ei ole kuivaa niin pitäisi olla sangen rentoa. Porvoon moottorikerhon sivuilla on tarkemmat tiedot, olikohan 15€ ratamaksu.
Haato
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2012 6:40 pm
Pyörä: BMW 1200 GSA Yamaha T7 Honda Transalp

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Haato »

Renkaista vielä. Onko kokemuksia noista Mitaksen E10 kumeista. 30/70 tie/ maasto.
Ajattelin semmoisia seuraaviksi renkaiksi elokuun lomareissulle.
-Haato-
Avatar
Totti
Viestit: 1074
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Totti »

Haato kirjoitti: Su Heinä 09, 2023 8:27 pm Renkaista vielä. Onko kokemuksia noista Mitaksen E10 kumeista. 30/70 tie/ maasto.
Ajattelin semmoisia seuraaviksi renkaiksi elokuun lomareissulle.
Oon ajanu nuita nyt kaks tai kolme sarjaa. Hyvä reissurengas. Pärjää maastossa eikä ulise asfaltilla. En tiiä mistä meinaat tilata, mutta tarkista myös Valmerin (valmer.fi) hinnat.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
Haato
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2012 6:40 pm
Pyörä: BMW 1200 GSA Yamaha T7 Honda Transalp

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Haato »

Dodii, se korttihan tuli katottavaksi. Kiitokset. 🙂
-Haato-
Avatar
Kallet
Viestit: 303
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2011 5:34 pm
Pyörä: T7
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Kallet »

Roito kirjoitti: Ke Touko 24, 2023 3:18 pm
paturi kirjoitti: Ke Touko 17, 2023 8:39 am Muutaman kerran päivän ekassa liikkelelähdössä kytkin on haukannut hanakammin kiinni ja pitänyt kummallisen urahduksen. Muuten toiminut kuin kello. Nyt 35tkm mittarissa. Öljynä ollut Motulin 7100 10W-40.
Aatos kirjoitti: Ke Touko 17, 2023 9:24 am Sama urahdus muullakin kuuluu joskus kylmänä. Sama Motulin öljy. Seuraavaksi Yamaluben öljy ja kuulostelemaan olisko öljyllä vaikutusta asiaan.
slip kirjoitti: Ke Touko 17, 2023 9:41 am Sama urahdus täälläkin, Yamalubet ei siihen ole ratkaisu vaan ihan samoin ääntää niilläkin.
Liityn joukkoon, pari kertaa tehnyt tuon parkaisun päivän ekassa liikkeelle lähdössä, 15tkm mittarissa, 5tkm välein tehty öljy+suod vaihto vuoroin Yamalube kun virallinen huolto ja itse suoritetuissa välivaihdoissa tuo yllämainittu Motul 7100.. Nyt ei ole tehnyt enään aikoihin ja keväälläkin ihan 2-3 kertaa.. Ainoa yhdistävä tekijä parkaisuilla minkä keksin, oli mahdollisesti starttaus kytkin ylhäällä.. En ole asiasta huolissani, varsinkaan nyt kun havaitsin kohtalontovereita.

- R.R
Liityn tähän joukkoon, urahdus kuuluu lähtiessä kylmänä. Ei kuulu kun painaa kytkintä pari kertaa ennen lähtöä.
Muilla samoja havaintoja?

Kalle
slip
Viestit: 112
Liittynyt: Su Touko 12, 2019 12:26 am
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Österbotten

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja slip »

Itsellä ei ainakaan tuo kytkimen klipsuttelu ääntä poista, vaatii sen että on vaihde päällä ja lähdetään liikkeelle.
Avatar
Ilmari
Viestit: 1059
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: Yamaha Ténéré 700

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Kävin tässä tarvikekeskuksella asioimassa ja kysyin asiasta. Siellä oltiin ihan tietämättömiä tästä kytkinvaivasta. Ottivat kumminki yhteyttä maahantuojaan, josta tuli vastaus, etteivät sielläkään ole törmänneet yhteenkään tämän tyyppiseen tapaukseen.

Essonbaarin/suomi24 foorumin legendoja taasen.

Mutta kyllä mulla siltiki tuo kytkin urahtaa.
Vastaa Viestiin