Piikki renkaat enduroon...
Valvoja: Moderaattorit
- Hsippe
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
- Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
- Paikkakunta: Raasepori
Re: Piikki renkaat enduroon...
Joo Motorengas varmaan tekee jos vaan ehtii ja sopiva runko löytyy.
Mutta hommaa hankaloittaa se että eivät myy kuluttajalle suoraan vaan homma pitää kierrättää jälleenmyjän kautta.
Sitten olis myös Satapiikki:
https://www.satapiikki.fi/epages/satapi ... starenkaat
Mutta hommaa hankaloittaa se että eivät myy kuluttajalle suoraan vaan homma pitää kierrättää jälleenmyjän kautta.
Sitten olis myös Satapiikki:
https://www.satapiikki.fi/epages/satapi ... starenkaat
- Ilmari
- Viestit: 1059
- Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
- Pyörä: T7,CBR600, zxr6
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Piikki renkaat enduroon...
Tmi Veikko Laakso, Järvenpäässä teki ainaki joskus mittatilausrenkaita. Samoin Pihlajamäen Raimo Virroilla.
-Ile-
-Ile-
- Hsippe
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
- Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
- Paikkakunta: Raasepori
Re: Piikki renkaat enduroon...
24MX:ssä olis nastarenkaat tarjouksessa 122,99€/kpl, etu tai taka, sama hinta.
https://www.24mx.fi/campaign/back-in-stock
https://www.24mx.fi/product/nastoitettu ... PM-4951208
https://www.24mx.fi/product/nastoitettu ... PIA-302733
Kuinkahan sysipaskat noi Razorbackit oikein on?
Onko joku tilannut / kokeilut?
Takanen on anakin niin harva nastainen ( 1 nasta / nappula) että tuskin kauaa kestää mutta toki jäällä vois olla hyvä pito.
https://www.24mx.fi/campaign/back-in-stock
https://www.24mx.fi/product/nastoitettu ... PM-4951208
https://www.24mx.fi/product/nastoitettu ... PIA-302733
Kuinkahan sysipaskat noi Razorbackit oikein on?
Onko joku tilannut / kokeilut?
Takanen on anakin niin harva nastainen ( 1 nasta / nappula) että tuskin kauaa kestää mutta toki jäällä vois olla hyvä pito.
Re: Piikki renkaat enduroon...
Ko renkaista ei mitään hajua, mutta vähentääkö yksi nasta per nappula oikeasti kestävyyttä tapauksessa kuin tapauksessa?
Luulisi, että kestävyysmielessä enemmän yhtenäistä kumia nastan ympärillä tai rasituksen jakaminen useammalle nastalle on aika monipiippuinen juttu.
Luulisi, että kestävyysmielessä enemmän yhtenäistä kumia nastan ympärillä tai rasituksen jakaminen useammalle nastalle on aika monipiippuinen juttu.
Re: Piikki renkaat enduroon...
Nämä ajattelin tilata alkuun, mutta heräsi epäilys, kun kotimaassa enduronastarenkaat ovat tuplahintaisia, toki myös lähes tupla määrä nastoja. Ensikertalaisena on vaikea hankkia sopivia nastoja pyörään KTM 250 EXC. Olisiko jollain suositella hyviä vaihtoehtoja, kun ajatuksena on käydä kokeilemassa spooria, mutta pääosin taitaa ajelu mennä omia lumisia metsäautoteitä ja leveitä lumisia metsäkoneuria pitkin?Hsippe kirjoitti: ↑Ma Tammi 30, 2023 9:46 am 24MX:ssä olis nastarenkaat tarjouksessa 122,99€/kpl, etu tai taka, sama hinta.
https://www.24mx.fi/campaign/back-in-stock
https://www.24mx.fi/product/nastoitettu ... PM-4951208
https://www.24mx.fi/product/nastoitettu ... PIA-302733
Kuinkahan sysipaskat noi Razorbackit oikein on?
Onko joku tilannut / kokeilut?
Takanen on anakin niin harva nastainen ( 1 nasta / nappula) että tuskin kauaa kestää mutta toki jäällä vois olla hyvä pito.
Re: Piikki renkaat enduroon...
On tainnut Suomessa nastoitettujen renkaiden hinnat pompata, kun yksi toimija jäi vähän toista vuotta sitten eläkkeelle.
Onneksi nastarenkaita saa myös muualta ihan toiseen hintaan.
Puhtaassa satunnaisessa harrastelukäytössä lienee aika sama tien ulkopuolella minkä merkkiset tai malliset nastarenkaat on, kunhan nastaulkonema on jossain 6 - 10 mm:n luokassa, siis ns ralli- tai enduronastaa. Nastojen lukumääräkään ei liene kovin ratkaiseva, jos joka nappulalla on ainakin yksi nasta.
Rallinastalla ( n 6 mm ulkonema ) ajelee joten kuten mukavasti siirtymiä asfaltilla, enskanastalla pelkkää tuskaa, mutta pito toki jonkin verran parempi jäällä. Kummallakin kuitenkin pärjää harrastekäytössä.
Kaikissa lukuisissa vaihtoehdoissa on ajo-olosuhteista riippuen omat hyvät ja huonot puolensa, mutta mikä on paras missäkin olosuhteissa niin kyse on jo makuasioista.
Kun en ole koskaan talvisista kivikkospooreista nauttinut, enkä pitkistä asfalttisiirtymistä, niin eipä juuri nastarenkaat kulu. Liimanastat pysyvät kiinni uskomattoman hyvin.
Onneksi nastarenkaita saa myös muualta ihan toiseen hintaan.
Puhtaassa satunnaisessa harrastelukäytössä lienee aika sama tien ulkopuolella minkä merkkiset tai malliset nastarenkaat on, kunhan nastaulkonema on jossain 6 - 10 mm:n luokassa, siis ns ralli- tai enduronastaa. Nastojen lukumääräkään ei liene kovin ratkaiseva, jos joka nappulalla on ainakin yksi nasta.
Rallinastalla ( n 6 mm ulkonema ) ajelee joten kuten mukavasti siirtymiä asfaltilla, enskanastalla pelkkää tuskaa, mutta pito toki jonkin verran parempi jäällä. Kummallakin kuitenkin pärjää harrastekäytössä.
Kaikissa lukuisissa vaihtoehdoissa on ajo-olosuhteista riippuen omat hyvät ja huonot puolensa, mutta mikä on paras missäkin olosuhteissa niin kyse on jo makuasioista.
Kun en ole koskaan talvisista kivikkospooreista nauttinut, enkä pitkistä asfalttisiirtymistä, niin eipä juuri nastarenkaat kulu. Liimanastat pysyvät kiinni uskomattoman hyvin.
-
- Viestit: 2109
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Piikki renkaat enduroon...
Tämä on vähän halvempi kotimainen toimija: https://www.sorvatire.com/ Ei ole tosin kokemusta Mikon nastarenkaista.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
-
- Viestit: 2109
- Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
- Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
- Paikkakunta: Tampere
Re: Piikki renkaat enduroon...
Laitoin tänään piikit kisenskan alle minäkin. Takana C-16:lla on ajettu nyt 65 tuntia ja se täytyy varmaan vaihtaa talven aikana riippuen vähän, paljonko tulee ajettua. Nastat on jo melko kuluneet, mutta niitä ei ole vielä mennyt poikki. Voisi ostaa samanlaisen, kun niitä vielä saa (Mitas lakkauttaa C-16:n). Edessä IRC:llä on 43 tuntia ajoa alla, ja siitä on vasta pari reunanappulaa irronnut, mutta muuten se on vielä hyvässä kunnossa. Menee ainakin tämän talven.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
- Hsippe
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
- Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
- Paikkakunta: Raasepori
Re: Piikki renkaat enduroon...
Jeps, tuota C-16:ta on mullakin pyörinyt alla pariakin versiota, molemmat muistaakseni Karjalohjan gummipajasta (Motorengas).
Vanhempi "pitkäpiikkinen" 225 nastainen on kestänyt todella hyvin mitä nyt nastaulkonema alkaa olla pienehkö sekä kärkien kulumisen että sen takia että em rengas oli jo uutena melko syvään nastoitettu. Mutta on tällä ajettukin.
Pito tällä "harvanastaisella" on vallan hyvä niin kauan kuin pyörä liikkuu. Mutta sitten kun liike pysähtyy ja jäät kiinni jään päälle niin tuntuu että rengas ei saa rouhittua itseään jäästä läpi vaan jää leijumaan siten että ne kohdat joissa ei oo nastoja kantaa. Tätä samaa ilmiötä on ollut myös muissa suht harvanastaisissa joissa nastapeitto ei ole täydellinen eli pyörimis suunnassa nastat seuraa liikaa toisiaan ja väliin jää ns tyhjiä kohtia.
Eli jos tälläinen vielä tulee niin varmaan kokeilen tiheämmin nastoitettua versiota.
Uudempi ns välikelin rengas rallinastoilla (myös 225 nastaa) alkaa taas vähiin tunteihin nähden olla jo melko rapeassa kunnossa. Sivunastat on pumppautuneet ylös ja keskemmällä taas tuplanastaisten nappuloiden etureunoista on kumi leikkautunut nastan runkoa myöten pois ja nuo nastat alkaa pikkuhiljaa poistumaan vahvuudesta. Tässä varmaan käynyt sivunastojen reikien porauksessa kämmi eli jäänyt syvyys vähän vajaaksi, tai näin ainakin oletan kun noita ylöspumppautuneina nastoja on just tietyt nappularivit.
Tästä renkaasta kuummottais teettää sellainen versio missä ei olis kuin yksi nasta / nappula. Olettaisin että sillä tuo keskinappuloiden silppuuntuminen vähenisi mutta pito kivikossa olis ehkä vieläkin parempi kun tuplanastaisella. Muutenkin tämä välikelin C-16 on ajettavuudeltaan ollut kovin mieleinen, runko ei oo niin pahan jäykkä kuin monessa muussa joten rengas toimii kevyen kisaenskan alla vähälumisessa kivikossa todella hyvin.
Ja juu noista Sorva Tiren Rinaldi kumeista olis kiva kuulla kokemuksia.
Vanhempi "pitkäpiikkinen" 225 nastainen on kestänyt todella hyvin mitä nyt nastaulkonema alkaa olla pienehkö sekä kärkien kulumisen että sen takia että em rengas oli jo uutena melko syvään nastoitettu. Mutta on tällä ajettukin.
Pito tällä "harvanastaisella" on vallan hyvä niin kauan kuin pyörä liikkuu. Mutta sitten kun liike pysähtyy ja jäät kiinni jään päälle niin tuntuu että rengas ei saa rouhittua itseään jäästä läpi vaan jää leijumaan siten että ne kohdat joissa ei oo nastoja kantaa. Tätä samaa ilmiötä on ollut myös muissa suht harvanastaisissa joissa nastapeitto ei ole täydellinen eli pyörimis suunnassa nastat seuraa liikaa toisiaan ja väliin jää ns tyhjiä kohtia.
Eli jos tälläinen vielä tulee niin varmaan kokeilen tiheämmin nastoitettua versiota.
Uudempi ns välikelin rengas rallinastoilla (myös 225 nastaa) alkaa taas vähiin tunteihin nähden olla jo melko rapeassa kunnossa. Sivunastat on pumppautuneet ylös ja keskemmällä taas tuplanastaisten nappuloiden etureunoista on kumi leikkautunut nastan runkoa myöten pois ja nuo nastat alkaa pikkuhiljaa poistumaan vahvuudesta. Tässä varmaan käynyt sivunastojen reikien porauksessa kämmi eli jäänyt syvyys vähän vajaaksi, tai näin ainakin oletan kun noita ylöspumppautuneina nastoja on just tietyt nappularivit.
Tästä renkaasta kuummottais teettää sellainen versio missä ei olis kuin yksi nasta / nappula. Olettaisin että sillä tuo keskinappuloiden silppuuntuminen vähenisi mutta pito kivikossa olis ehkä vieläkin parempi kun tuplanastaisella. Muutenkin tämä välikelin C-16 on ajettavuudeltaan ollut kovin mieleinen, runko ei oo niin pahan jäykkä kuin monessa muussa joten rengas toimii kevyen kisaenskan alla vähälumisessa kivikossa todella hyvin.
Ja juu noista Sorva Tiren Rinaldi kumeista olis kiva kuulla kokemuksia.
- Ralli Se Riffi
- Viestit: 50
- Liittynyt: Ke Loka 26, 2022 10:26 pm
- Pyörä: CRG300 Rally
Re: Piikki renkaat enduroon...
https://www.24mx.fi/product/nastoitettu ... PM-4951208
Ei ole hirveesti omaa kokemusta.
Toi tuli laitettua taakse 110/100-18 koossa.
Otin varuilta CRF300 Rally muovisen lokaripätkän pois kun olisi saattanut piikit ottaa siihen kiinni jos elää ulkomitta.
Kurasuojan tein jouselle vanhasta sisusgummista niin että on svingin etupuolelle kiinni.
Käytössä nyt 14/45 uudet rattaat pidemmällä ketjulla. 42 takaratas tulossa ni jää aavistuksen reilummin tilaa noilla ketjuilla orkkis ratastukset 14/40 ja se orkkisrengaskin on matalampi.
Kyllä toi minun gruisailuille kelpaa. Hyvä pito eikä mäne lumesta heti tukkoon auraamattomilla hangillakaan.
Asennellessa kun lämmitteli niin meni vanteelle pikkusilla voimisteluilla tältäkin tumpelolta.
Ei ole hirveesti omaa kokemusta.
Toi tuli laitettua taakse 110/100-18 koossa.
Otin varuilta CRF300 Rally muovisen lokaripätkän pois kun olisi saattanut piikit ottaa siihen kiinni jos elää ulkomitta.
Kurasuojan tein jouselle vanhasta sisusgummista niin että on svingin etupuolelle kiinni.
Käytössä nyt 14/45 uudet rattaat pidemmällä ketjulla. 42 takaratas tulossa ni jää aavistuksen reilummin tilaa noilla ketjuilla orkkis ratastukset 14/40 ja se orkkisrengaskin on matalampi.
Kyllä toi minun gruisailuille kelpaa. Hyvä pito eikä mäne lumesta heti tukkoon auraamattomilla hangillakaan.
Asennellessa kun lämmitteli niin meni vanteelle pikkusilla voimisteluilla tältäkin tumpelolta.
- Liitteet
Mäd RÄKSÄ: "I am just here for the gasoline"
- Hsippe
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
- Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
- Paikkakunta: Raasepori
Re: Piikki renkaat enduroon...
Raportoi sitten tänne miten Razorback kestää.
Mulla ainakin viimeisin, parivuotta sitten tilattu 24MX:n AC10 oli kestoltaan / nastojen liimaukseltaan huono. Nastat pumppas ylös muutaman ajokerran jälkeen ja alkoi kaatumaan taakse ja myöhemmin myös irtoamaan.
Vuosia aemmin samasta putkasta tullut AC10 oli ihan toisenlainen ja kesti hyvin. Epäilys on että nastoituspaikka vaihtui jossain vaiheessa Ruotsista johonkin halpamaahan...
No, toki tuollainen pikku sheriffi ei revi samalla tavalla kuin kilpaenska...
Mulla ainakin viimeisin, parivuotta sitten tilattu 24MX:n AC10 oli kestoltaan / nastojen liimaukseltaan huono. Nastat pumppas ylös muutaman ajokerran jälkeen ja alkoi kaatumaan taakse ja myöhemmin myös irtoamaan.
Vuosia aemmin samasta putkasta tullut AC10 oli ihan toisenlainen ja kesti hyvin. Epäilys on että nastoituspaikka vaihtui jossain vaiheessa Ruotsista johonkin halpamaahan...
No, toki tuollainen pikku sheriffi ei revi samalla tavalla kuin kilpaenska...
- Hsippe
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2008 3:42 pm
- Pyörä: Sherco SE250, Suzuki DL1000, Hva TE250
- Paikkakunta: Raasepori
Re: Piikki renkaat enduroon...
Tuollainen tuli vastaa;
https://www.facebook.com/groups/1835295 ... cale=fi_FI
https://smx.ee/e-pood/kategooria/naastrehvid
Ei mitään hajua laadusta mutta hyviin runkoihin (renkaisiin) tekevät.
https://www.facebook.com/groups/1835295 ... cale=fi_FI
https://smx.ee/e-pood/kategooria/naastrehvid
Ei mitään hajua laadusta mutta hyviin runkoihin (renkaisiin) tekevät.
Re: Piikki renkaat enduroon...
Hsippe kirjoitti: ↑Ti Joulu 26, 2023 10:25 pm Tuollainen tuli vastaa;
https://www.facebook.com/groups/1835295 ... cale=fi_FI
https://smx.ee/e-pood/kategooria/naastrehvid
Ei mitään hajua laadusta mutta hyviin runkoihin (renkaisiin) tekevät.
Mielenkiintoista, halvahkoja hintoja ainakin, jos kuka testaa olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia.