KTM 690 Enduro (/R)

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Syke
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Paikkakunta: Iitti

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Syke »

Ana kirjoitti: To Touko 26, 2022 12:28 am Nyky exeltaulukko aikaan pitää olla kirjattu vessakäynneistä ketjunrasvauksesta ym niin on kattava huoltohistoria. Kukaan ei tuu edes kattomaan muuten ja hinnasta pitää tinkasta jo puhelimessa paritonnia.
Tämä ihan totta ja nyt kun olen myymässä tuota 3-satkua, niin nuorison mielestä pitäisi olla halvempi kun ei ole supermotoja mukaan :roll:
Braa-aab!
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mutta kun nuoriso myy piikkisiä kotareita niin huoltohistoriasta ei ole mitään tietoa mutta pesty joka päivä ja katteissa tonnin tarrat, hinnat näissä on kuitenkin pilvissä.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Ariel
Viestit: 250
Liittynyt: La Kesä 28, 2014 12:11 am
Pyörä: RE Himalayan
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Ariel »

Tää on kumma juttu, ikää tulee ja olen alkanut himmailemaan
eri harrastuksia joka tarkoittaa et myyn kaikenlaista pois.
Ostajilla tuntuu olevan käsitys et jos jotain myydään, niin myyjä
on pakko-raossa. Sit jotkut loukkaantuu kun sanon ei koomisille
ehdotuksille.
Nää ”mikä on tiukka hinta” tyypit pistää ihan v****aa.

Kohta pitäis myydä uuden karhea 790 R ja kylmää mikähän show
siitäkin kehkeytyy… Ostin 690 mut en ole tänä vuonna vielä päässyt ajamaan et osaisin päättää kumpi jää, varmaan 690.
jv
to.
Viestit: 10
Liittynyt: Su Elo 08, 2021 2:25 pm
Pyörä: 690

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja to. »

B12 kirjoitti: Ke Touko 25, 2022 8:50 pm Moottorissahan ei muuta huoltoa ole määritelty kuin öljyn vaihto 10000km välein ja venttiilien säätö...
Tulppa, syylärin liemi ja ilmanputsari?
Avatar
PAH
Viestit: 931
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 5:46 pm
Pyörä: 890 R
Paikkakunta: Joensuu

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja PAH »

B12 kirjoitti: Ke Touko 25, 2022 8:50 pm
PAH kirjoitti: Ti Touko 24, 2022 6:44 pm Ei kai eri vuosimallien kestävyydessä ole suuriakaan eroja, jos on säännöllisesti huollettu niin moottori ainakin kestää.
Mikä sitten tarkoittaa "säännöllisesti huollettu". Moottorissahan ei muuta huoltoa ole määritelty kuin öljyn vaihto 10000km välein ja venttiilien säätö...
Okei, väärä sanavalinta, "säännöllisesti" voi tarkoittaa mitä tahansa.
Sanotaan vaikka että öljynvaihtohuolto riittävän usein. Tässä tapauksessa 5000 km/huolto. Sitä väliä käyttää useimmat kenen kanssa olen ollut juttusilla ja sitä väliä käytän itsekin.
Heikki
maja2
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Ariel kirjoitti: Ma Touko 23, 2022 2:16 pm Carmon säätimessä iso jäähdytys siili, kuten orkkiksessa.
Se elektroniikka on valettu massaan.
Eikös tän MosFet säätimen idea oo siinä et se ei lämpene
kuten se perinteinen!
MosFet ohjain ei itsessään lämpene niin paljon kuin vanhemmat SCR tekniikalla toteutetut. Tässäkin Carmon tapauksessa kyseessä on shunttimalli eli sekin vaan hävittää staattorin ylimääräisen tehon, tässä tapauksessa takas staattoriin joka lämpenee. Staattori lämpenee sitä enempi mitä _pienempää_ mopon virrankulutus on, yleensä se ei ole ongelma jos pyörässä on alunperinkin ollut shunttimallinen jännitteensäädin eli staattori lilluu öljyssä. Jos tommosen MOSFET-säätimen lyö vanhaan pyörään kiinni niin staattori voi kärvähtää hyvinkin äkkiä.

MosFet-tyyppinen jännittensäädin on parempi hyötysuhteeltaan kuin SCR suurilla kuormilla eli staattorista saadaan puristettua hyötykäyttöön en viimeisetkin watit.

Paras olisi kuitenkin tommonen "series" mallinen jännitteensäädin joka pätkii staattorin virtapiiriä silloin kun sähköä ei tarvita tehoa, eli sähkötehoa ei tarvii hukata mihinkää kun staattori toimii tarvittaessa "vajaalla" teholla. Näyttää Carmolla olevan niitäkin:

https://www.carmo.nl/index.php?main_pag ... ts_id=2949

Tuo Shindengen SH847 joka on myös tommonen "series" mallinen möykky, löytyy vakiona esim. tonnisesta VStroomista vm 2014-> (varaosakoodi 32800-31J00), hintaa enempi kuin tuolla Carmon mallilla.

Shindengen:it ovat käytössä ikuisia, Carmon tuottteista ei itsellä ole kokemusta.

Tuosta voi opiskella mitä eroja on piuhoissa kulkevissa virroissa erityyppisillä säätimillä:

https://www.cbrxx.com/threads/sh847aa-s ... ent.50913/

Tuossa vielä enempi juttua:

https://www.superhawkforum.com/forums/k ... how-25117/
Viimeksi muokannut maja2, Pe Touko 27, 2022 12:44 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
maja2
Viestit: 237
Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Ariel kirjoitti: Ti Touko 24, 2022 8:34 am Nyt olisin varovainen jos lähtisin erottamaan aidon kautta fake Shindengen säätimen pohjan perusteella. Eihän se ole kummonen juttu jollekkin kelmille laittaa se pohja ihan mistä vaan.
https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... 8507%21sea

Tässäpä rst-lipare kantattu kiinni :-)

Nyt noita feikkejä Shindengen:ejä on alkanut näkyä ihan liimatulla rst-pohjalevyllä myös.

https://www.aliexpress.com/item/1005002 ... 2613%21sea

Parhaimmassa tapauksessa prätkästä palaa sähkösarjat ja ecu:t tommosella sen vikaantumisen myötä.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Koheltaja
Viestit: 8367
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ariel kirjoitti: To Touko 26, 2022 11:44 amOstajilla tuntuu olevan käsitys et jos jotain myydään, niin myyjä on pakko-raossa. Sit jotkut loukkaantuu kun sanon ei koomisille ehdotuksille.
Nää ”mikä on tiukka hinta” tyypit pistää ihan v****aa.
Jos pyynti on vaikka 8000€ ja keskustelu alkaa sillä että mikä on tiukka hinta niin heitän hinnaksi kymppitonnin, sama tilanne niille jotka heittää epätoivoisia kuudentonnin tarjouksia. Toisinaan sanon ettei tätä olla myymässä osamaksulla vaan suoralla kaupalla. Yksikään epätoivoinen tinkijä ei ole koskaan ostanut mitään koska lompakko on usein tyhjä. Tosiostajan tunnistaa hyvin nopeasti ja keskustelu ei ala hinnan tinkimisellä, sellaisten kanssa voi hintaa sovitella mutta ei kymmeniä prosentteja.
Kylätason kurapyöräilijä.
juhap
Viestit: 1025
Liittynyt: Ke Huhti 20, 2011 10:16 pm
Pyörä: SE

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja juhap »

Koheltaja kirjoitti: Pe Touko 27, 2022 6:10 am
Ariel kirjoitti: To Touko 26, 2022 11:44 amOstajilla tuntuu olevan käsitys et jos jotain myydään, niin myyjä on pakko-raossa. Sit jotkut loukkaantuu kun sanon ei koomisille ehdotuksille.
Nää ”mikä on tiukka hinta” tyypit pistää ihan v****aa.
Jos pyynti on vaikka 8000€ ja keskustelu alkaa sillä että mikä on tiukka hinta niin heitän hinnaksi kymppitonnin, sama tilanne niille jotka heittää epätoivoisia kuudentonnin tarjouksia. Toisinaan sanon ettei tätä olla myymässä osamaksulla vaan suoralla kaupalla. Yksikään epätoivoinen tinkijä ei ole koskaan ostanut mitään koska lompakko on usein tyhjä. Tosiostajan tunnistaa hyvin nopeasti ja keskustelu ei ala hinnan tinkimisellä, sellaisten kanssa voi hintaa sovitella mutta ei kymmeniä prosentteja.
Niin ja jos laite on tosiaan kunnossa, niin turha niistä on viimestä kymppiä alkaa tinkimään.
miikkis
Viestit: 59
Liittynyt: La Heinä 04, 2020 11:04 pm
Pyörä: ktm 690 enduro

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja miikkis »

maja2 kirjoitti: Pe Touko 27, 2022 12:30 am
Ariel kirjoitti: Ma Touko 23, 2022 2:16 pm Carmon säätimessä iso jäähdytys siili, kuten orkkiksessa.
Se elektroniikka on valettu massaan.
Eikös tän MosFet säätimen idea oo siinä et se ei lämpene
kuten se perinteinen!
MosFet ohjain ei itsessään lämpene niin paljon kuin vanhemmat SCR tekniikalla toteutetut. Tässäkin Carmon tapauksessa kyseessä on shunttimalli eli sekin vaan hävittää staattorin ylimääräisen tehon, tässä tapauksessa takas staattoriin joka lämpenee. Staattori lämpenee sitä enempi mitä _pienempää_ mopon virrankulutus on, yleensä se ei ole ongelma jos pyörässä on alunperinkin ollut shunttimallinen jännitteensäädin eli staattori lilluu öljyssä. Jos tommosen MOSFET-säätimen lyö vanhaan pyörään kiinni niin staattori voi kärvähtää hyvinkin äkkiä.

MosFet-tyyppinen jännittensäädin on parempi hyötysuhteeltaan kuin SCR suurilla kuormilla eli staattorista saadaan puristettua hyötykäyttöön en viimeisetkin watit.

Paras olisi kuitenkin tommonen "series" mallinen jännitteensäädin joka pätkii staattorin virtapiiriä silloin kun sähköä ei tarvita tehoa, eli sähkötehoa ei tarvii hukata mihinkää kun staattori toimii tarvittaessa "vajaalla" teholla. Näyttää Carmolla olevan niitäkin:

https://www.carmo.nl/index.php?main_pag ... ts_id=2949

Tuo Shindengen SH847 joka on myös tommonen "series" mallinen möykky, löytyy vakiona esim. tonnisesta VStroomista vm 2014-> (varaosakoodi 32800-31J00), hintaa enempi kuin tuolla Carmon mallilla.

Shindengen:it ovat käytössä ikuisia, Carmon tuottteista ei itsellä ole kokemusta.

Tuosta voi opiskella mitä eroja on piuhoissa kulkevissa virroissa erityyppisillä säätimillä:

https://www.cbrxx.com/threads/sh847aa-s ... ent.50913/

Tuossa vielä enempi juttua:

https://www.superhawkforum.com/forums/k ... how-25117/
Nyt oli syvällistä ja asiantuntevaa. Itse en näistä sen enempää tiedä aina tyytyväinen kun toimii ja muu kuin 20ellä tehty kiinassa. Itsellähän on 2009 pyörä joten lasketaan se vanhaksi kenties? No nyt on ajettu jo pidempääkin lenkkiä ja vielä on toiminut. Tietääpähän mistä hakea vikaa seuraavaksi.
Avatar
Ariel
Viestit: 250
Liittynyt: La Kesä 28, 2014 12:11 am
Pyörä: RE Himalayan
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Ariel »

Jos minäkin… Jos olen ymmärtänyt oikein ongelmana on se vakio säätäjä joka voi hajota ja se taas rikkoo sen laturin staattorin.
Se et myös MosFet säädin on shuntti malli ja ”hävittää” ylimääräisen tehon takas staattoriin, ei taida polttaa sitä. Se kärvähtää kun regu ei säädä oikein.
MosFet säätäjät, ainakin ne laadukkaat ovat ilmeisesti likipitäen ikuisia, siis säätää oikein ja tarkemmin kun orkkis. Ton toisen testaajan mukaan myös niiden laadukkaiden MosFet säätäjien osat tehty Kiinassa, ainakin osan, katteet on vissiin pienemmät. En kuitenkaan lähtis ostamaan sitä halvinta Kiinasta, se voi sisältää ihan mitä vaan.

Kummastelen et miks käytetään tämmöst marginaalisesti? halvempaa säätäjää jos niissä on vikaantumisia. Jotta tätä vois arvioida oikein, pitäis tietää onks tää ongelma kuinka yleinen. Hieman arvelluttaa vuodatukset forumeilla, en epäile, mutten arvioisi yleisyyttä.
jv
JakeJii
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Touko 13, 2022 7:12 pm
Pyörä: KTM 690 enduro
Paikkakunta: Lappi

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja JakeJii »

Lainataas omaa. Olin pari viikkoa reissussa ja kotiin tullessa oli motokeitaalta tullut uus map-anturi. Anturi paikoilleen ja kovaa ajoa parikytä kilsaa. Ei ollut minkäänlaista vikaa jäljellä ja toivottavasti ei tulekaan. Näillä näkymin siis mm. map-anturi oli viallinen.

Voltit tuossa anturissa heittelee tyhjäkäynnillä kuten vanhassakin, mutta se näytti heti alkuunsa n. 100hpa pienempää arvoa. Paikallaan olevassa anturissa oli yllättäen tiiviste läjässä (kuten suuttimessakin) ja joskus asennettu virheellisesti, varmaan tehtaalla jo. Samoin anturin paikka ja ite anturi oli melko töhnänen, tuli putsattua vähän paikkoja samalla.

Nyt on ihan pirun hyvä mieli :twisted:
JakeJii kirjoitti: Pe Touko 13, 2022 7:42 pm Moikka, piti rekisteröityä kun ei muuallakaan tunnu kukaan tietävän mitään. Aloitetaan sillä, että olen lukenu koko ketjun, tune ecu ketjun ja ADV riderin ketjun...

Ostin pyörän syksyllä koeajamatta ja nyt keväällä on päässy (joutunu) jakari kourassa vääntään pyörän kanssa useamman viikon.

Oireina on nykivä meno tasakaasulla, joskus enempi joskus vähempi. Sen verran kuitenkin, että ei huvita ajella. Kerran olen saanut pyörän toimimaan kohtalaisen hyvin, mutta sekin oli map-anturi irroitettuna, joten ei liene kovin kestävä korjausmetodi.

Vartin sopeutus menee aina läpi, eikä pyörä stumppaile ajossa tai sammu risteyksiin, ellei ite oo perseilly karttojen ja sopeutuksen kanssa.

Outoja juttuja?
Map-anturin voltit heittelee tyhjäkäynnillä 1,25v-2,85v, mutta paineet aika tasan 490hpa vaikka nostais kierroksiaki.

Apad ja thad on säädöissä kun liittimen irroittaa. Throttle grip position sensorin voltit tippuu pois alueelta kun ajelee jonkin aikaa ja kun liittimen ottaa irti, on voltit 0,71 eli säädöissään. Jostain kumman syystä minkäänlainen resetointi ei auta, vaan kun liittimen kiinnittää, poistaa vikakoodit ja vaikka mappais uudestaan, ne on pois alueelta kun virrat kytkee päälle.
Tämä vissii on normaalia ku lämpenee ja resistanssit muuttuu. Kylmänä nuoki hiipii kohillensa.

Tune ecussa vissiin pitäs palaa vihreä laatikko tps kohdalla alhaalla, no ei pala?

Mitä tämän kans vois vielä tehä ilman, että ostelee silmät kiinni erilaisia osia.

KTM 690 Enduro -08

Modit:
Sas pois ja tulpattu
Evo filtterikansi
Akra slipari
Evo1 ruiskutuskartta, o2 pois, sas pois
Aman kahvakartta

Tehtyjä:
Uus oem jännitteensäädin (vanha oli rikki)
Uus jäähdytin (vanha oli reikänen)
Uus tulppa
Lyhennetty sytkäjohtoa
Akku laturissa
15min ja kahvan sopeutus
Suuttimen puhistus alan liikkeessä
Quantumin pensapumppu ja uus suodatin vaihettu
Apad ja thad säädetty 0,71 ja 0,51
Kytkinanturin tarkastus
Jalaksen ohitus
Puhistettu iat anturi
Runkomaa putsattu kahdesta paikkaa
Koitettu erilaisia FI karttoja, muutettu f/l switchiä jne

Räjäytetään kotari tai myydään projekti :twisted:
Avatar
Ariel
Viestit: 250
Liittynyt: La Kesä 28, 2014 12:11 am
Pyörä: RE Himalayan
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Ariel »

Vihdoinkin pääsin ajamaan pyörällä. Muutamia havaintoja:
- Vahvasti vaikuttaa että nyt on pyörien Unicorn, ensivaikutelma todella positiivinen, ehkä se keveyden tuoma näppäryys syynä.
- Kun koeajoin vakio 690, mielestäni oli tuulessa kovin levoton, nyt kun omassa on Rade fairing ja matala etulokkari, ei mitään
levottomuutta tuulessa. Tästä olen kuullut muitakin kommentteja; korkea etu lokkari ottaa tuuleen.
- Polttoaineen kulutus aika kova, >4,5l/100 oisko uutuuden kankeutta?
- Latausjännite matala 13,2V
- Onko tässä lainkaan termostaattia, kaupunki ajoissa lämpötila 95 - 100C, mutta maantiellä semmosessa 100km/h vauhdissa ja
13C ulkolämpötilassa vain 71C. Miten joku polttomoottori voi mennä Euro 5 läpi moisella käyntilämmöllä?
- Hankin heti Puolasta Motokanapy satulan, kaveri teki sen uuteen KTM runkoon eikä tullut pakottavaa pysähtymistä, en kyl ajanut
kun semmosen 300km pätkän putkeen, sit piti tankata, mutta muistan vielä koeajolta sen KTM kakkosnelos-penkin "epämukavuuden".
Pyörässä Rade lisätankki joka mahdollistaa >300km vedon.
jv
Avatar
_JPA_
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja _JPA_ »

Ariel kirjoitti: Ke Kesä 22, 2022 7:52 am - Onko tässä lainkaan termostaattia, kaupunki ajoissa lämpötila 95 - 100C, mutta maantiellä semmosessa 100km/h vauhdissa ja
13C ulkolämpötilassa vain 71C. Miten joku polttomoottori voi mennä Euro 5 läpi moisella käyntilämmöllä?
Onhan siellä termostaatti sylinterin kupeessa.
Mistä kohtaa mittaat veden lämpöjä?
Avatar
Cojootti
Viestit: 35
Liittynyt: Ma Heinä 02, 2012 1:37 pm
Pyörä: BMW R1150GSA
Paikkakunta: Piikkiö

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Cojootti »

Auttakkee...

2020 malliseen mopediin laitettu talvella mm. fuel dongle ja lambda otettu samalla pois / plugi tilalle.
Samalla SAS removal kitti.
No nyt sitten ei jostain syystä enää syty TC valo, eli sitä ei saa kytkettyä pois mukamas...
Onko nuo jotenkin yhteydessä toisiinsa?
Jostain muistan lukeneeni ihan lähiaikoina aiheesta, en vaan muista että mistä.
Offroad dongle rokkaa, eli ABS pysyy poissa päältä.
No on se ny perrrkele!
Vastaa Viestiin