Sähköavusteiset maastopyörät
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: Sähköavusteiset maastopyörät
Olen huomannut että koskemattomaan luontoon syntyy polkuja ja maasto alkaa kulua. Vehkeet ovat perinteisten 1,1kW mopojen tehoisia. Alkaakohan olemaan kiellettyä ajelua?
Re: Sähköavusteiset maastopyörät
Pykälien mukaan raja polkupyöräksi luokittelussa menee em. tehoissa ja nopeudessa. Polkupyöräilyä koskee jokamiehen oikeudet, vielä. https://www.ymparisto.fi/fi-FI/Luonto/J ... det(16989) Sitten on vielä oma pyöräluokkansa - moottorilla varustettu polkupyörä (L1e-A) - alle 1000W sähkömoottorilla varustettu, max. 25 km/h polkupyörä jolla saa ajaa liikenteessä, mutta ei maastossa. Siihen vaaditaan vakuutus, mutta ei rekisteröintiä. Toki kun tarjontaa ja viritysmahdollisuuksia on, niin monenlaisia menopelejäkin taitaa liikenteessä olla. Ajetaanhan sitä kilvetömillä krosseillakin.
Kyllähän tuota maastopyöräilyäkin katsotaan joidenkin osalta hieman negatiivisessa valossa juurikin uusien polkujen aiheuttajana ja maaston myllääjänä. Itse en oiken usko siihen, että pyörillä tehtäisiin juurikaan uusia polkuja. Itse ainakin ajelen aina olemassa olevia polkuja pitkin eikä tee mieli mennä umpimetsään. Parranpärinän aiheuttaja maastopyöräilyä kohtaan aiheutuu mielestäni eniten harrastajamäärien kasvusta eli poluilla kulkee paljon pyöräilijöitä. Esim. näin keväällä rospuuttoaikaan kosteammat paikat menee helposti vellille, kun siitä kuljetaan paljon. Toki jalkaisin kulkijoiden määrä luonnossa on varmasti ihan samanlailla korona-aikaan kasvanut kuin pyöräilijöidenkin, mutta negatiiviset vaikutukset on helpompi laittaa pyöräilijöiden piikkiin.
Sen olen viime vuosina havainnut, kun lähiseuduilla lähinnä omin voimin liikkuvalla läskipyörällä polkuja ajellut, että mönkijöiden määrä on kasvanut. Monessa paikkaa kosteammat kohdat vedetään ihan velliksi. Eihän nillä ole sen laillisempaa ajella maastossa kuin moottoripyörilläkään, mutta tietyissä paikoissa niillä kulkeminen näkyy aika selvästi.
Kyllähän tuota maastopyöräilyäkin katsotaan joidenkin osalta hieman negatiivisessa valossa juurikin uusien polkujen aiheuttajana ja maaston myllääjänä. Itse en oiken usko siihen, että pyörillä tehtäisiin juurikaan uusia polkuja. Itse ainakin ajelen aina olemassa olevia polkuja pitkin eikä tee mieli mennä umpimetsään. Parranpärinän aiheuttaja maastopyöräilyä kohtaan aiheutuu mielestäni eniten harrastajamäärien kasvusta eli poluilla kulkee paljon pyöräilijöitä. Esim. näin keväällä rospuuttoaikaan kosteammat paikat menee helposti vellille, kun siitä kuljetaan paljon. Toki jalkaisin kulkijoiden määrä luonnossa on varmasti ihan samanlailla korona-aikaan kasvanut kuin pyöräilijöidenkin, mutta negatiiviset vaikutukset on helpompi laittaa pyöräilijöiden piikkiin.
Sen olen viime vuosina havainnut, kun lähiseuduilla lähinnä omin voimin liikkuvalla läskipyörällä polkuja ajellut, että mönkijöiden määrä on kasvanut. Monessa paikkaa kosteammat kohdat vedetään ihan velliksi. Eihän nillä ole sen laillisempaa ajella maastossa kuin moottoripyörilläkään, mutta tietyissä paikoissa niillä kulkeminen näkyy aika selvästi.
Sami
Re: Sähköavusteiset maastopyörät
Mun kokemukset perustuu lähiympäristön muutokseen. Polkuja ilmestyy sellaisiin paikkoihin joissa niitä ei ole 40 vuoden historialla ollut. Ja mitä olen itse mopolla ajanut (sileillä asfalttirenkailla) koskematonta pintaa niin yllättävän äkkiä tulee tunnistettava ura. Siitä se lähtee äkkiä jatkojalostumaan. Koko ajatus tuli mieleen kun kävin eilen lähimetsässä kattelemassa ja näin pyöräilijän ihan umpimetsässä.
Jokamiehenoikeus edellyttää että ei aiheudu haittaa. Polkujen ilmestyminen ja kasvu voi olla maanomistajan mielestä haitta.
Jokamiehenoikeus edellyttää että ei aiheudu haittaa. Polkujen ilmestyminen ja kasvu voi olla maanomistajan mielestä haitta.
-
- Viestit: 8357
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Sähköavusteiset maastopyörät
Syksyllä tein tilauksen Haibike Nduro7 melkein heti kun se julkaistiin. Ensin luvattiin joulukuulle, sitten maaliskuulle ja eilen sain kuulla että menee heinäkuulle, samoin kun kakkosvaihtoehto Allmtn4. Jotkut Saksan kaupat lupailee huhtikuulle mutta mikäään ei ole varmaa.
Spessu Levo ja Kenovo hinnoitteli itsensä ulos 2022 vaihtoehdoista. Giant Reign E+:aa löytyy Saksasta 2022 mallisena ja uusimmalla Yamaha PW-X3 tekniikalla sekä mullet renkailla ja 160mm joustot ja speksit on aika vastaavat mitä Haibikeissä. Giantista ei ole juurikaan kokemuksia, lienee laadulta ja ominaisuuksilta samaa luokaa kun muut saman hintaluokan pyörät?
Spessu Levo ja Kenovo hinnoitteli itsensä ulos 2022 vaihtoehdoista. Giant Reign E+:aa löytyy Saksasta 2022 mallisena ja uusimmalla Yamaha PW-X3 tekniikalla sekä mullet renkailla ja 160mm joustot ja speksit on aika vastaavat mitä Haibikeissä. Giantista ei ole juurikaan kokemuksia, lienee laadulta ja ominaisuuksilta samaa luokaa kun muut saman hintaluokan pyörät?
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Sähköavusteiset maastopyörät
Lueskelin tuoa ympäristöhalinnon sivustoa ja siellä oli UKK osiossa L1e-A ajoneuvoista:
Saako ajoneuvolain 1090/2002 11 §:ssä tarkoitetulla L1e-A ajoneuvoluokkaan kuuluvalla sähkömoottorilla varustetulla polkupyörällä ja lain 19 a §.ssä tarkoitetulla kevyellä sähköajoneuvolla liikkua maastossa jokamiehenoikeudella?
L1e-A alaluokkaan kuuluvaan enintään 1000 watin tehoisella sähkömoottorilla varustettuun polkupyörään sekä enintään 1000 watin tehoiseen kevyeen sähköajoneuvoon sovelletaan moottorittomien ajoneuvojen vaatimuksia ja niillä saa liikkua maastossa jokamiehenoikeudella. Vastaavasti kuten muissakin jokamiehenoikeudella sallituissa liikkumismuodoissa, toiminnasta ei kuitenkaan saa aiheutua maanomistajalle vähäistä suurempaa haittaa.
Lisäksi metsästys:
Poliisihallituksen virallinen kanta:
Metsästysaseen ja metsästysjousen kuljettaminen L1e-A-luokan moottorilla varustetulla polkupyörällä on sallittua metsästyslain 35 §:n 3 momentin kiellosta huolimatta. L1e-A-luokan moottorilla varustettu polkupyörä ei ole sellainen moottorikäyttöinen ajoneuvo, jota metsästyslaissa on tarkoitettu, koska moottorilla varustetun polkupyörän käyttömahdollisuudet ovat rajalliset. Näin ollen se rinnastetaan metsästämisessä polkupyörän käyttöön samassa tarkoituksessa ja sitä saa näin ollen käyttää maastossa – ja muutenkin – metsästysaseen ja metsästysjousen kuljettamiseen metsästyslain mukaisesti.
Lähde: Poliisihallitus, POL-2020-30161
Saako ajoneuvolain 1090/2002 11 §:ssä tarkoitetulla L1e-A ajoneuvoluokkaan kuuluvalla sähkömoottorilla varustetulla polkupyörällä ja lain 19 a §.ssä tarkoitetulla kevyellä sähköajoneuvolla liikkua maastossa jokamiehenoikeudella?
L1e-A alaluokkaan kuuluvaan enintään 1000 watin tehoisella sähkömoottorilla varustettuun polkupyörään sekä enintään 1000 watin tehoiseen kevyeen sähköajoneuvoon sovelletaan moottorittomien ajoneuvojen vaatimuksia ja niillä saa liikkua maastossa jokamiehenoikeudella. Vastaavasti kuten muissakin jokamiehenoikeudella sallituissa liikkumismuodoissa, toiminnasta ei kuitenkaan saa aiheutua maanomistajalle vähäistä suurempaa haittaa.
Lisäksi metsästys:
Poliisihallituksen virallinen kanta:
Metsästysaseen ja metsästysjousen kuljettaminen L1e-A-luokan moottorilla varustetulla polkupyörällä on sallittua metsästyslain 35 §:n 3 momentin kiellosta huolimatta. L1e-A-luokan moottorilla varustettu polkupyörä ei ole sellainen moottorikäyttöinen ajoneuvo, jota metsästyslaissa on tarkoitettu, koska moottorilla varustetun polkupyörän käyttömahdollisuudet ovat rajalliset. Näin ollen se rinnastetaan metsästämisessä polkupyörän käyttöön samassa tarkoituksessa ja sitä saa näin ollen käyttää maastossa – ja muutenkin – metsästysaseen ja metsästysjousen kuljettamiseen metsästyslain mukaisesti.
Lähde: Poliisihallitus, POL-2020-30161
-
- Viestit: 1604
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
- Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
- Paikkakunta: Iitti
Re: Sähköavusteiset maastopyörät
Yksi erittäin pätevä liike lupailee tuota Allmtn4:sta 1.4 myyntiin ja ihan suomessa. Paljon tuo maksaa saksanmaalla?Koheltaja kirjoitti: ↑La Helmi 05, 2022 8:10 pm Syksyllä tein tilauksen Haibike Nduro7 melkein heti kun se julkaistiin. Ensin luvattiin joulukuulle, sitten maaliskuulle ja eilen sain kuulla että menee heinäkuulle, samoin kun kakkosvaihtoehto Allmtn4. Jotkut Saksan kaupat lupailee huhtikuulle mutta mikäään ei ole varmaa.
Spessu Levo ja Kenovo hinnoitteli itsensä ulos 2022 vaihtoehdoista. Giant Reign E+:aa löytyy Saksasta 2022 mallisena ja uusimmalla Yamaha PW-X3 tekniikalla sekä mullet renkailla ja 160mm joustot ja speksit on aika vastaavat mitä Haibikeissä. Giantista ei ole juurikaan kokemuksia, lienee laadulta ja ominaisuuksilta samaa luokaa kun muut saman hintaluokan pyörät?
Braa-aab!
-
- Viestit: 8357
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Sähköavusteiset maastopyörät
Saksassa Allmtn4 4800€ ja Nduro7 5500€, pieniä ero hinnoissa ja niihin 10-60€ rahteja päälle mutta eioota on paha ostaa. Hintaerot ei ole merkittäviä kotimaisiin verrattuna mutta yleisellä tasolla tarjonta on parempaa kun kotimaassa. Electrofarrad24 lupailee Nduroa 10-11 viikon kuluttua ja Allmtn +20 viikkoa eli kesällä.
Jos Allmtn tai Nduron saa huhtikuun alussa jostain kotimaan kaupasta XL rungolla niin en edes mieti muita vaihtoehtoja, mutta heinäkuu menee liian pitkälle. Tuntuu vaan M ja L koot tulevan ensin myyntiin uusissa malleissa ja XL myöhemmin.
Jos Allmtn tai Nduron saa huhtikuun alussa jostain kotimaan kaupasta XL rungolla niin en edes mieti muita vaihtoehtoja, mutta heinäkuu menee liian pitkälle. Tuntuu vaan M ja L koot tulevan ensin myyntiin uusissa malleissa ja XL myöhemmin.
Kylätason kurapyöräilijä.
- kimbyyri
- Viestit: 236
- Liittynyt: Ma Maalis 29, 2010 5:29 pm
- Pyörä: 1200gs lc
- Paikkakunta: Los Hollolakses
Re: Sähköavusteiset maastopyörät
Viime kevät tai itseasiassa koko vuosi oli ihmeellistä aikaa sähköfillarikaupoilla, suomessa ja koko euroopassa. Mullakin oli 2 tilausta sisällä että " tulossa on piakkoin". En jaksanut enää odotella 3kk jälkeen ja tein ratkaisun niistä malleista mitä voi kaupasta heti hakea. Ostin fischerin: https://masco.fi/tuote/fischer-montis-6 ... aysjousto/
Pari tonnia nyt sillä ajellu ja yhtään ei ole kaduttanut, mitään vikoja eikä kulumaa ole ollut. Pl kerran meni akku/pyörä tilaan ettei käynnistynyt. Saksan sähköfillarifoorumilta löysin ohjeen: akku kiinni pyörään, laturi latautumaan, tehdas-asetusten palautus. Suomessa nämä fischerin sähkärit eivät ole juurikaan tunnettuja, mutta keskieuroopassa näitä tuntuu olevan. Joulukuussa laitoin schwalben isp nastat ja kovapohjaisilla ja jäisillä poluilla menee kyllä hienosti. Kotiovelta on tuohon salpaus-selän maastoihin n 600m. Moottori on yliveto, sehän on luokiteltu 250w mutta piikkinä tulee n 600w. Kokeilin ajaa tuota tiirismaan vanhaa laskettelurinnettä ylös jossa sain lukeman appiin joka mittaa siitä fillarista kaikenlaista: https://youtu.be/298gKURwXuQ
Pari tonnia nyt sillä ajellu ja yhtään ei ole kaduttanut, mitään vikoja eikä kulumaa ole ollut. Pl kerran meni akku/pyörä tilaan ettei käynnistynyt. Saksan sähköfillarifoorumilta löysin ohjeen: akku kiinni pyörään, laturi latautumaan, tehdas-asetusten palautus. Suomessa nämä fischerin sähkärit eivät ole juurikaan tunnettuja, mutta keskieuroopassa näitä tuntuu olevan. Joulukuussa laitoin schwalben isp nastat ja kovapohjaisilla ja jäisillä poluilla menee kyllä hienosti. Kotiovelta on tuohon salpaus-selän maastoihin n 600m. Moottori on yliveto, sehän on luokiteltu 250w mutta piikkinä tulee n 600w. Kokeilin ajaa tuota tiirismaan vanhaa laskettelurinnettä ylös jossa sain lukeman appiin joka mittaa siitä fillarista kaikenlaista: https://youtu.be/298gKURwXuQ
ktv org
Re: Sähköavusteiset maastopyörät
Stevensin pyöriä olis varmaan joitain malleja Bike shopissa Turussa, vois olla hyvä vaihtoehto.Koheltaja kirjoitti: ↑La Helmi 05, 2022 9:25 pm Saksassa Allmtn4 4800€ ja Nduro7 5500€, pieniä ero hinnoissa ja niihin 10-60€ rahteja päälle mutta eioota on paha ostaa. Hintaerot ei ole merkittäviä kotimaisiin verrattuna mutta yleisellä tasolla tarjonta on parempaa kun kotimaassa. Electrofarrad24 lupailee Nduroa 10-11 viikon kuluttua ja Allmtn +20 viikkoa eli kesällä.
Jos Allmtn tai Nduron saa huhtikuun alussa jostain kotimaan kaupasta XL rungolla niin en edes mieti muita vaihtoehtoja, mutta heinäkuu menee liian pitkälle. Tuntuu vaan M ja L koot tulevan ensin myyntiin uusissa malleissa ja XL myöhemmin.
-
- Viestit: 8357
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Sähköavusteiset maastopyörät
Mites näiden 25kg pyörien kuljetus auton vetokoukussa, voiko laittaa roikkumaan Y-telineeseen yläputkesta vai pitääkö olla lavetti jonka päällä pyörä on renkaiden varassa?
Kylätason kurapyöräilijä.
- PantseK
- Viestit: 803
- Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 11:29 pm
- Pyörä: 950 Adventure, 701, 450 EXC
- Paikkakunta: Lahti
Re: Sähköavusteiset maastopyörät
Mä olen kuljetellut kahta sähkäriä tälläisellä budjetti Thulella
https://www.motonet.fi/fi/tuote/4500590 ... tokoukkuun
Ilman akkuja kun kiikuttaa niin paino jää alle 45kg
Mahtuu myös kaksi fattiä tuohon kolmen pyörän malliin.
Tuota Thulen kiinnitystä vetopalloon ei voi verrata mihinkään halpaan linkkukiristettävään rimpulaan vaan tuolla teline kiinittyy todella tukevasti.
Lisäksi tuo Tilt kallistus on kätevä ominaisuus jotta saa kontin auki fillaritelinettä irroittamatta. Onnistuu tuo kääntäminen fillarit kiinitettynäkin vaikka tuossa ilmoituksessa toisin väitetään.
Varmasti nuo pyörillään kannattelevat mallit on helppokäyttöisempiä ja nopeampia lastata, mutta myös hinnakkaita. Muutaman kerran kun noita lastailee niin käy jo nopeasti ja näppärästi.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/4500590 ... tokoukkuun
Ilman akkuja kun kiikuttaa niin paino jää alle 45kg
Mahtuu myös kaksi fattiä tuohon kolmen pyörän malliin.
Tuota Thulen kiinnitystä vetopalloon ei voi verrata mihinkään halpaan linkkukiristettävään rimpulaan vaan tuolla teline kiinittyy todella tukevasti.
Lisäksi tuo Tilt kallistus on kätevä ominaisuus jotta saa kontin auki fillaritelinettä irroittamatta. Onnistuu tuo kääntäminen fillarit kiinitettynäkin vaikka tuossa ilmoituksessa toisin väitetään.
Varmasti nuo pyörillään kannattelevat mallit on helppokäyttöisempiä ja nopeampia lastata, mutta myös hinnakkaita. Muutaman kerran kun noita lastailee niin käy jo nopeasti ja näppärästi.
Re: Sähköavusteiset maastopyörät
Vaikka Pantse tuota suositteleekin niin siitä huolimatta sanoisin, että noi ”lavettimallit” on parempia. Pyörä on helppo laittaa kyytiin ja valot näkyy hyvin
-
- Viestit: 8357
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Sähköavusteiset maastopyörät
Onko noita lavetteja yhdelle pyörälle vai onko kahdelle minimi? Lavetti kiinnostaisi enemmän mutta se pitäisi olla mahdollisimman pieni varastoinnin ja käsiteltävyyden osalta.
Eipä tässä vielä kiirettä ole telineen ostolle kun vetokoukun johtosarjaa ei ole maassa eikä ole varmaa tietoa milloin pyörät on maassa.
Eipä tässä vielä kiirettä ole telineen ostolle kun vetokoukun johtosarjaa ei ole maassa eikä ole varmaa tietoa milloin pyörät on maassa.
Kylätason kurapyöräilijä.
- Mika TA-91
- Viestit: 1466
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
- Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Sähköavusteiset maastopyörät
Aiheeseen liittyen: https://autotoday.fi/jarkyttavan-huonot ... -testissa/
Ei anna hirvittävän hyvää kuvaa, etenkään roikkuvissa pyörien kiinnitys tuntuu pettävän ja monella merkillä koukkukiinnituksessä ongelmia.
Thulen laveteissa taitaa kaikkissa olla sama koukkukiinnitys (siis ainoa mikä tuossa testisssä pärjäsi), mikä on varsin tukeva, itsellä ollut VeloSpace XT 2:ssa (https://www.virtasenkauppa.fi/polkupyor ... ule-41228 ) kiinni 2 sähkömaasturia + luomu gravel pyörä, yhteensä hieman vajaa 60kg ja ei mitään ongelmia (mukana kuoppaista hiekkatietä ja toisessa ääripäässä 140km/h moottoritie nopeudet, pisimmät siirtymät luokkaa 1000km). Ei ole tarvinnut mitenkään erityisesti missään kohdassa varoa ja teline pyörineen on pysynyt hyvin matkassa. Tuo kolmas on siis erikseen hankittavassa ja irroitettavassa lisäosassa.
Toki yhden pyörän teline olisi näppärä jos vain yhdelle on tarve, tosin niitä ei taida juurikaan markkinoilla olla.
Ei anna hirvittävän hyvää kuvaa, etenkään roikkuvissa pyörien kiinnitys tuntuu pettävän ja monella merkillä koukkukiinnituksessä ongelmia.
Thulen laveteissa taitaa kaikkissa olla sama koukkukiinnitys (siis ainoa mikä tuossa testisssä pärjäsi), mikä on varsin tukeva, itsellä ollut VeloSpace XT 2:ssa (https://www.virtasenkauppa.fi/polkupyor ... ule-41228 ) kiinni 2 sähkömaasturia + luomu gravel pyörä, yhteensä hieman vajaa 60kg ja ei mitään ongelmia (mukana kuoppaista hiekkatietä ja toisessa ääripäässä 140km/h moottoritie nopeudet, pisimmät siirtymät luokkaa 1000km). Ei ole tarvinnut mitenkään erityisesti missään kohdassa varoa ja teline pyörineen on pysynyt hyvin matkassa. Tuo kolmas on siis erikseen hankittavassa ja irroitettavassa lisäosassa.
Toki yhden pyörän teline olisi näppärä jos vain yhdelle on tarve, tosin niitä ei taida juurikaan markkinoilla olla.
Mika TA-91