Quickshifter kokemuksia
Valvoja: Moderaattorit
Quickshifter kokemuksia
Olenko ymmärtänyt oikein että jos pyörässä on quickshifter niin sillä voi mättää huoletta täyskiihdytyksessä isompaa vaihdetta kaasua löysäämättä?
Käytättekö kytkintä enää muuta kuin liikkeelle lähdettäessä ja pysähtyessä?
Onko miten toimintavarma laite ja mitä muuta olisi hyvä huomioida sitä käytettäessä?
Käytättekö kytkintä enää muuta kuin liikkeelle lähdettäessä ja pysähtyessä?
Onko miten toimintavarma laite ja mitä muuta olisi hyvä huomioida sitä käytettäessä?
Heikki
- Mika TA-91
- Viestit: 1467
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
- Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Quickshifter kokemuksia
Vaihdoitko pyörän (profiilissa lukee Pyörä: 690 R)
Käytännössä juuri noin kuin kuvasit. Jos kaasua löysää niin vaihto ei toimi yhtä jouhevasti, muuten vain voimakkaat vaihtoliikkeet, että pyörä tietää mitä haluat.
Jos tulee ongelmia, niin kannattaa ensimmäiseksi tarkistaa että poljin ei ota mihinkään kiinni (790:sssä se sai ottaamaan kiinni pohjapanssarin reunaan) ja ettei viustosssa ole mikään löysällä. Ja tarvittaessa synkkaus huollossa, mutta jos no on kunnossa, niin toimii varsin hyvin.
Käytännössä juuri noin kuin kuvasit. Jos kaasua löysää niin vaihto ei toimi yhtä jouhevasti, muuten vain voimakkaat vaihtoliikkeet, että pyörä tietää mitä haluat.
Jos tulee ongelmia, niin kannattaa ensimmäiseksi tarkistaa että poljin ei ota mihinkään kiinni (790:sssä se sai ottaamaan kiinni pohjapanssarin reunaan) ja ettei viustosssa ole mikään löysällä. Ja tarvittaessa synkkaus huollossa, mutta jos no on kunnossa, niin toimii varsin hyvin.
Mika TA-91
Re: Quickshifter kokemuksia
Vaihdoin. Neljä vuotta tuli ajettua 701:llä ja nyt on alla jotain täysin erilaista eli 690 .
Heikki
- _JPA_
- Viestit: 665
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
- Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Quickshifter kokemuksia
Kyllähän se 690:ssä varmaan monisylinteristä pyörää karkeammin toimii. Rauhallisessa ajossa tulee kytkintä käytettyä ja samoin jos tarvitsee moottorijarrulla saada pelit linkkuun.
17" motorenkailla mutkaisella pikitiellä ihan ok varuste. Välillä vaan tahtoo 5->4 vaihdossa löytyä vapaa, mutta harvemmin kuin aivan uutena. Ja 1->2 vaihto on liian raaka ilman kytkintä. Pakko sääliä ja käyttää kytkintä.
17" motorenkailla mutkaisella pikitiellä ihan ok varuste. Välillä vaan tahtoo 5->4 vaihdossa löytyä vapaa, mutta harvemmin kuin aivan uutena. Ja 1->2 vaihto on liian raaka ilman kytkintä. Pakko sääliä ja käyttää kytkintä.
Re: Quickshifter kokemuksia
Ihan tylsä varuste. Menee fiilis kun ei saa ajaa kokonaan ja pätkii jos jalka osuu polkimeen. En käytä enkä maksaisi senttiäkään.
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: Ti Joulu 17, 2013 11:16 pm
- Pyörä: Norden Expedition, EXC500, Freeride 250F
- Paikkakunta: Kangasala
Re: Quickshifter kokemuksia
Erittäin hyvä lisävaruste, kannattaa ottaa mikäli on tarjolla.
Ilmankin voisi ajella, mutta paljon hauskempaa tuon kanssa.
Hiljaisessa vauhdissa cruisaillessa ja 1-2 vaihteella tulee usein käytettyä kytkintä. 1-2 vaihto ei myöskään ole niin sujuva välityssuhteen suuren muutoksen takia. KTM sanoo että alaraja kierroksissa shifterin käytölle olisi 2000 rpm (890adv R), eli jos on lähellä tuota kierroslukua niin vaihto ei ole kaikkein pehmein. Mutta kolmonen ja ylöspäin on oikein sujuvia vaihtoja.
Alaspäin vaihtamisen avustimen kanssa on vielä totuttelua ja hakemista missä tilanteissa tuo on parhaimmillaan.
Ilmankin voisi ajella, mutta paljon hauskempaa tuon kanssa.
Hiljaisessa vauhdissa cruisaillessa ja 1-2 vaihteella tulee usein käytettyä kytkintä. 1-2 vaihto ei myöskään ole niin sujuva välityssuhteen suuren muutoksen takia. KTM sanoo että alaraja kierroksissa shifterin käytölle olisi 2000 rpm (890adv R), eli jos on lähellä tuota kierroslukua niin vaihto ei ole kaikkein pehmein. Mutta kolmonen ja ylöspäin on oikein sujuvia vaihtoja.
Alaspäin vaihtamisen avustimen kanssa on vielä totuttelua ja hakemista missä tilanteissa tuo on parhaimmillaan.
Re: Quickshifter kokemuksia
Duksussa shifteri toimii molempiin suuntiin. Ylöspäin vaihtaessa pitää olla veto päällä, silloin vaihto käy liukkaasti eikä veto tunnu katkeavan. Yllättäen tykkään siitä enemmän soralla kuin asvaltilla.
Alaspäin sujuva vaihto edellyttää että vaihtohetkellä jarruttaa moottorilla. Ite olen tottunut ajamaan siten että vaihdan pienempää sisään jo ennen mutkaa, ja alan vasta sitten jarrutella. Moottorijarrukin on tehokkaampi pienemmällä pykälällä. Tällä tyylillä.ei tule blipperiä käytettyä.
Käytän vaihteilla 2-6. Mutta on mielestäni hyvä apu, vaikka saattaakin olla monen mielestä turhake. Mut ittellehän nuo laitteet hankitaan eikä kavereille (teinit tietty hakee katu-uskottavuutta, meikän kilsoilla menis sellaiset ponnistukset ihan hukkaan).
Alaspäin sujuva vaihto edellyttää että vaihtohetkellä jarruttaa moottorilla. Ite olen tottunut ajamaan siten että vaihdan pienempää sisään jo ennen mutkaa, ja alan vasta sitten jarrutella. Moottorijarrukin on tehokkaampi pienemmällä pykälällä. Tällä tyylillä.ei tule blipperiä käytettyä.
Käytän vaihteilla 2-6. Mutta on mielestäni hyvä apu, vaikka saattaakin olla monen mielestä turhake. Mut ittellehän nuo laitteet hankitaan eikä kavereille (teinit tietty hakee katu-uskottavuutta, meikän kilsoilla menis sellaiset ponnistukset ihan hukkaan).
SF 1098S
MTS V4S
MTS V4S
Re: Quickshifter kokemuksia
Vm 2020 KTM 1290 SAR. Quickshifter toimii ylöspäin oikein hienosti, enkä käytä enää kytkintä kuin liikkeelle lähtiessä ja joskus rauhallisemmassa etenemisessä 1-2 välillä. Alaspäin tulee välillä hiukan omituisen oloisia vaihtoja ja ne olen oppinut jo takalaamaan pois kytkimen käytöllä tietyissä tilanteissa. Pääosin menee myös alaspäin varsin hyvin. Hyvä kampe, vaatii vielä kotarilta töitä tuon alaspäin vaihtamisen hiomisessa ja saattaa toki tuoreemmissa malleissa olla jo hiottukin.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää