Koheltaja kirjoitti: ↑La Kesä 12, 2021 6:20 am
Kilossa on Frank Nyman jolla on Yamaha edustus ja huolto jos Tuupakan Center alkaa tökkimään.
Hei!
Työkaverini ostanut kaikki pyöränsä, niin uudet kun käytetytkin täältä.
Varmaan kannattaa ainakin tutustua ns. Pienemmän organisaation asiakaspalveluun. Joskus saattaa yllättyä eroista. Itsellä ei ole kokemusta liikkeestä.
Keulahuollon jälkeen ajettu joku sata kilsa ja parempaan suuntaan mentiin. Tykkään säätää vaimennukset jämäkäksi mutta en pidä pintakovuudesta, vakiona tämä yhtälö ei onnistu. Nyt keulassa on jämäkkyyttä mutta myös pintaherkkyyttä, keulan kokonaispito myös parani eikä keula lipsu irtosoralla kuten aiemmin. Vaimennukset on pari naksua enemmän auki kun ennen muutosta mutta silti keula ei ole liian elastisen tuntuinen, en pidä tunteesta että keula on lepattavan oloinen montuissa kun vaimennukset on löysällä.
Seuravaksi vaihtuu jousi 6.3:een ja ehkä laitan mid-valven jos sillä saisi lisää pehmeyttä pintakovuuteen mutta kantavuutta isoihin patteihin. Pitää kuitenkin muistaa ettei 20mm männillä mitään ihmeitä tehdä mutta pienetkin muutokset näyttää vaikuttavan parempaan suuntaan.
Tänään kävin 20 000km huollossa. Tampereen Yamaha centterissä. Kyllä tuolla ihan palvelu on pelannut vaikka pyörän ostin eri liikkeestä kun se oli niitä messupyöriä. Reklamoin samalla ruostuneen tankin ja pinnat. Vaihtoivat tuossa myös tulpat.
Otin siinä huollon aikana koeajoon uuden MT07 3 tunniksi. Olipa jännä miten se tuntui tehokkaammalta kun tuo tenere vaikka sama kone. Varmaan paino vaikuttaa ja myös välitykset oli ehkä katuajeluun mukavammat.
Hobes:n toteutuksesta ajatus lähti ja johti tällaiseen toteutukseen. Yllättävän tukevan tuntuinen, vaikkei putkikiinnikkeet varsinaisesti jäykät olekaan. About 25€ meni tarvikkeisiin.
Lattojen päät pitää pyöristää. Niitit ruuvien tilalla näyttäisi ehkä kivemmalta ja putkikiinnikkeisiin voisi laittaa varmistusruuvit. Mustana ei niin pistäisi silmään.
Sen verran täytyy kyllä sanoa tuosta tampereenkin yamaha centterin palvelusta että tosiaan viimekesänä 13 000km kohdalla kun meni ketjut. Sovin sitten että vaihtavat ketjut ja rattaat kun ei työkaluja itsellä. Itse asun hämeenlinnassa ja se on lähin merkkihuolto niin ajelen sen tunnin sinne melkein suuntaansa. Olivat lähettäneet sitten tunnin aikana viestin kun ajelin että ei heillä olekkaan vielä eturatasta. Varastivat sitten jostain toisesta tenerestä.
Nyt sovin että samalla kun 20k huolto että vaihtavat eturattaan. Noh ei siinä mitään. Taas sama homma kun menen huoltoon tän viikon maanantaina. Ei eturatasta. Keskiviikkona hain eturattaan kun oli tullut. Taas bensaa paloi. Tänään koitan vaihtaa niin on väännetty viimekesän ketjujen ja rattaiden vaihdossa niin kireälle että ei lähde auki vaikka pitkällä momenttiavaimella vääntää. Kireyden pitäisi olla 95nm. Mikähän hermanni siellä on taas kiristellyt pistää miettimään?
Tuossa videolla on kyllä vähän Strömsö'tä mukana, ihan noin helposti se ei kyllä lähde, varmaan avannut sen ennen kuvauksia Ite taisin avata sähkövääntimellä.
Voipi olla. Ja voi olla että isolla akkumakitalla tai viimeistään työpaikan paineilmavehkeillä lähtisi millä isoja lämmönvaihdinpakkoja on tullut auottua. En vaan uskalla käyttää niitä enään kun vääntelin käsin ja hieman alkoi joi pyöristymään nuo mutterin kulmat. Saavat vaihtaa yamaha centterillä jossain vaiheessa kun on muutakin asiaa sinne. Joka tapauksessa nyt pitää myös tuo mutteri vaihtaa ja sanoo heille että tilaa sen että se on joskus siellä. Ilmeisesti kaiken hommaaminen vie 2 viikkoa tässä maailmassa vähintään.
JKon kirjoitti: ↑Pe Kesä 18, 2021 12:11 am
Voipi olla. Ja voi olla että isolla akkumakitalla tai viimeistään työpaikan paineilmavehkeillä lähtisi millä isoja lämmönvaihdinpakkoja on tullut auottua. En vaan uskalla käyttää niitä enään kun vääntelin käsin ja hieman alkoi joi pyöristymään nuo mutterin kulmat. Saavat vaihtaa yamaha centterillä jossain vaiheessa kun on muutakin asiaa sinne. Joka tapauksessa nyt pitää myös tuo mutteri vaihtaa ja sanoo heille että tilaa sen että se on joskus siellä. Ilmeisesti kaiken hommaaminen vie 2 viikkoa tässä maailmassa vähintään.
Täytyy sanoa, että yksikään eturattaan pultti ei ole itseltäni lähtenyt noin helposti. Edes moposta Eli strömsötä on tossa kyllä mukana.
Pakko varmistaa, että kai sulla on käytössä 6-kulmainen hylsy millä väännät? Eli siis tämän näköinen:
Ja siinä ei kauheasti ole klappia? Hyvällä hylsyllä, kun tuo pultin sorvaaminen muuttuu lähes mahdottomaksi kunhan vaan hylsy on suorassa ja tarpeeksi syvällä. Tommosella 6-kulmaisella hylsyllä saa myös pyöristyneet pultit auki, joten jos tuollaista ei vielä kalupakista löydy niin suosittelen lämpimästi hankkimaan ainakin eturattaan ja taka-akselin pulttiin sopivassa koossa. 12-kulmaisia hylsyjä tuppasi ennen olemaan joka sarjassa. Nykyään on onneksi tullut vastaan vähemmän, niillä kun saa sorvattua jokaisen pään ihan huomaamattaan.
Eka koitin huonolla hylsyllä juurikin. Sitten totesin että ei hyvä ja naapurin kuuskulmaisella ettei aiheuteta tuhoa kun ei itsellä ollut.
Toinen seisoi jarrun päällä toinen väänsi. Ei liikettä
Taitavat monessa paikassa väännellä ilman momenttiavaimia ruuveja ja muttereita.
Videolla on selvästi lavastettu tilanne. Mulla on taka-akselin mutteri 90Nm niin on aika hyvä tuntuma miltä sen vääntäminen näyttää. Ei se kuitenkaan vaikea ole aukaista.
Minulla se eturattaan mutteri aukesi iskevällä paineilmavääntimellä. Jarrulla ei saanut pideltyä riittävästi jatkovarrella vääntämiseen. Oli mutterin kierteissä korkkaamisen merkkejä saatu tehtaalla aikaan. Onneksi se mutteri on selvästi akselia pehmeämpää, joten akseli on ok.
Autojen puolella olen oikeastaan joka käynnin jälkeen jo vuosia ihmetellyt merkkihuoltojen tunarointeja. Esimerkiksi käy ne momentit. On ollut sellainenkin tilanne, että kevytmetallivanne oli pistetty niin tiukkaan, että minulta halkesi hylsy kun yritin vaihtaa rengasta. Jos edes pyöränpultteja ei osata kiristää, niin mitä siellä tunaroidaan muuten?