KTM 790/890 Adventure
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
Koheltaja
- Viestit: 8075
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: KTM 790 Adventure
Puuroja ja vellejä voi mennä sekaisin ja silti lopputulos on onnistunut, kaikki riippuu kokista, asiakkaasta ja sitä mitä ollaan hakemassa. Kaikenlaisia yhden lauseen kommentteja on aina helppo heittää foorumille perustelematta asiaa millään tavalla, mutta siihen ollaan jo totuttu.
Mitä tulee välityksiin ja millä nopeudella niillä pystyy ajamaan on kiinni siitä miten haluaa asioita käsitellä, ei nuo esimerkit mitään kiveen hakattuja asioita ole mutta antaa jonkinlaisen kuvan moottorin ja voimalinjan toiminnasta.
Esimerkkinä XT660X/R/Z moottoria on valiteltu ettei vakiovälityksillä juurikaan pysty ajamaan isoimmalla vaihteella alle 80kmh kun kone alkaa rytkyttämään. Monen mielestä kokonaisvälitys on silloin liian pitkä ja monet laittoi lyhyempää välitystä että sai viitosesta käyttökelpoisemman vaihteen maantiellä. Oma ratkaisu oli laittaa imu/pakopuoli kuntoon ja lopputuloksena vakiovälityksillä moottori oli käyttökelpoinen 60 alueella jos ei jaksanut vaihtaa pienemmälle vaihteelle. 690 kanssa sama juttu, moottorin kun sai säätöihin niin vakiovälitykset palasi käyttöön kun moottorin käyttöalue laajeni alapäästä.
Onko näillä asioilla merkitystä vai ei, ja mitä se kertoo mistäkin asiasta, jää jokaisen omaan harkintaan. Mulle tämän tyyppisissä pyörissä on tärkeää että moottorin käyttökelpoinen alue on mahdollisimman laaja ja joissain pyörissä sitä laajuutta on joutunut laajentamaan että on moottori saatu toimivammaksi. Nykyiset moottorit alkaa olla monella merkillä aika hienoja sekä toimivia ja menneiden aikojen pintakaasulla nykimiset ja alakierrosten ponnettomuus on saatu aika hyvin haltuun.
Toisille jonkun pyörän kokonaisvälitys tai suurin vaihde on pitkä ja toisille lyhyt. Osa niistä perustuu tuntemuksiin ja tottumuksiin, nämä asiat on monesti henkilökohtaisia näkemyksiä ja ne usein poikkeaa toisistaan koska toiset arvostaa eri asioita kun toiset, ja osaa niistä pienistä nyasseista päätellä jotain teknisestä toimivuudesta.
Mitä tulee välityksiin ja millä nopeudella niillä pystyy ajamaan on kiinni siitä miten haluaa asioita käsitellä, ei nuo esimerkit mitään kiveen hakattuja asioita ole mutta antaa jonkinlaisen kuvan moottorin ja voimalinjan toiminnasta.
Esimerkkinä XT660X/R/Z moottoria on valiteltu ettei vakiovälityksillä juurikaan pysty ajamaan isoimmalla vaihteella alle 80kmh kun kone alkaa rytkyttämään. Monen mielestä kokonaisvälitys on silloin liian pitkä ja monet laittoi lyhyempää välitystä että sai viitosesta käyttökelpoisemman vaihteen maantiellä. Oma ratkaisu oli laittaa imu/pakopuoli kuntoon ja lopputuloksena vakiovälityksillä moottori oli käyttökelpoinen 60 alueella jos ei jaksanut vaihtaa pienemmälle vaihteelle. 690 kanssa sama juttu, moottorin kun sai säätöihin niin vakiovälitykset palasi käyttöön kun moottorin käyttöalue laajeni alapäästä.
Onko näillä asioilla merkitystä vai ei, ja mitä se kertoo mistäkin asiasta, jää jokaisen omaan harkintaan. Mulle tämän tyyppisissä pyörissä on tärkeää että moottorin käyttökelpoinen alue on mahdollisimman laaja ja joissain pyörissä sitä laajuutta on joutunut laajentamaan että on moottori saatu toimivammaksi. Nykyiset moottorit alkaa olla monella merkillä aika hienoja sekä toimivia ja menneiden aikojen pintakaasulla nykimiset ja alakierrosten ponnettomuus on saatu aika hyvin haltuun.
Toisille jonkun pyörän kokonaisvälitys tai suurin vaihde on pitkä ja toisille lyhyt. Osa niistä perustuu tuntemuksiin ja tottumuksiin, nämä asiat on monesti henkilökohtaisia näkemyksiä ja ne usein poikkeaa toisistaan koska toiset arvostaa eri asioita kun toiset, ja osaa niistä pienistä nyasseista päätellä jotain teknisestä toimivuudesta.
Kylätason kurapyöräilijä.
- mico
- Viestit: 1344
- Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
- Pyörä: KTM 990 Adv, Yamaha Tenere 700 WR black
- Paikkakunta: Pori
Re: KTM 790 Adventure
Ylivaihteesta keskusteltiin liittyen 1290 ei 790.
Riittääkö perustelu?
Riittääkö perustelu?
-
Koheltaja
- Viestit: 8075
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: KTM 790 Adventure
Ymmärsin väärin, normi tilanne foorumeilla kun kirjoitetaan kommentteja ilman viittausta mihin se oli kohdennettu.
Kylätason kurapyöräilijä.
- mico
- Viestit: 1344
- Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
- Pyörä: KTM 990 Adv, Yamaha Tenere 700 WR black
- Paikkakunta: Pori
Re: KTM 790 Adventure
Ihan normi tilanne, että menee puurot ja vellit sekaisin kun kommentoidaan ketjun vikaa viestiä lukematta mihin asiaan kommentoidaan.
Re: KTM 790 Adventure
Olisikohan tuo hyvä:
https://www.ebay.co.uk/itm/MANUAL-CAM-C ... 3441039163
Tai tämä
http://www.rottweilerperformance.com/di ... tensioner/
Luulisi sopivan myös 790:een, koska tuo manuaalinen ebayssa sopinee molempiin 790 ja 1x90. Mutta ei 1x90 minusta rallattanut.
Husabergiin Vm. 2009 laitoin tuollaisen Dirt Trickin kiristimen. Lähetin kysymyksen sinne sopiiko 790 Adveen.
https://www.ebay.co.uk/itm/MANUAL-CAM-C ... 3441039163
Tai tämä
http://www.rottweilerperformance.com/di ... tensioner/
Luulisi sopivan myös 790:een, koska tuo manuaalinen ebayssa sopinee molempiin 790 ja 1x90. Mutta ei 1x90 minusta rallattanut.
Husabergiin Vm. 2009 laitoin tuollaisen Dirt Trickin kiristimen. Lähetin kysymyksen sinne sopiiko 790 Adveen.
KTM 450 SMR 2007
Honda CR500 2001
KTM 1290 Superduke 2014
KTM 790 Adventure Rally
Husqvarna 701 2020
Ducati Multistrada V4S
Honda CR500 2001
KTM 1290 Superduke 2014
KTM 790 Adventure Rally
Husqvarna 701 2020
Ducati Multistrada V4S
-
Tase
- Viestit: 2629
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
- Paikkakunta: Oulu
Re: KTM 790 Adventure
Piti kokeilla kuinka 790R toimii 1190:n 120/70ZR19 ja 170/60ZR17 vanteilla. Taakse piti jarrulevy vaihtaa 267 mm 260 mm. Muuten meni ihan heittämällä. Ajoltaan tuntui niin kivalta että kävin merkkauttamassa 19/17 vanteet myös rekisteriotteeseen.
Ja nyt kun joku spekuloi, että ajonhallinta menee sekaisin niin asia on jo käsitelty aikaisemmin. Etu- ja takarenkaan pyörimisnopeuksien suhteen muuttuminen 21/18 ja 19/17 välillä on marginaalinen. Suurempi ero tulee kun loppuunajettu katurengas vaihtuu korkeaan nappularenkaaseen.
Ja nyt kun joku spekuloi, että ajonhallinta menee sekaisin niin asia on jo käsitelty aikaisemmin. Etu- ja takarenkaan pyörimisnopeuksien suhteen muuttuminen 21/18 ja 19/17 välillä on marginaalinen. Suurempi ero tulee kun loppuunajettu katurengas vaihtuu korkeaan nappularenkaaseen.
- _JPA_
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
- Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: KTM 790 Adventure
Onko viranomainen kiinnostunut nopeusmittarin näyttämän oikeellisuudesta muutetulla rengaskoolla?Tase kirjoitti:Ajoltaan tuntui niin kivalta että kävin merkkauttamassa 19/17 vanteet myös rekisteriotteeseen.
-
Tase
- Viestit: 2629
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
- Paikkakunta: Oulu
Re: KTM 790 Adventure
Nopeusmittarin sallittu virhe on 10% + 8 km/h. Mittaukset pitää olla nopeuksista 60 ja 100 km/h.
Itse olen tehnyt allekirjoitetun "testipöytäkirjan", johon olen merkinnyt gps näyttämän ja mittarinäyttämän.
Tässä tapauksessa mittarinäyttämä oli 68 ja 112 km/h, joten rajoja ei ylitetty. Samaten vanteet pitää olla hyväksytyt vastaavan (tai enemmän) painoiselle ja tehoiselle pyörälle. 1290 Adventure on sellainen, sen suurin tekninen massa on 460 kg. 1190 on vaan 440 kg ja ylläri on että 790 on enemmän eli 450 kg.
Itse olen tehnyt allekirjoitetun "testipöytäkirjan", johon olen merkinnyt gps näyttämän ja mittarinäyttämän.
Tässä tapauksessa mittarinäyttämä oli 68 ja 112 km/h, joten rajoja ei ylitetty. Samaten vanteet pitää olla hyväksytyt vastaavan (tai enemmän) painoiselle ja tehoiselle pyörälle. 1290 Adventure on sellainen, sen suurin tekninen massa on 460 kg. 1190 on vaan 440 kg ja ylläri on että 790 on enemmän eli 450 kg.
Re: KTM 790 Adventure
Kävin Alastaron moottoriradalla kokeilemassa 790 adv, olipas kyllä hieno peli ajaa, renkaat nyt ei ihan optimit ollut assulle.
Reilu 170 sain mittariin sillä, kun ei osaa ajaa, niin 690 smc, 790 adv, 1290adv oli parin kilsan tarkkuudella samat huiput pääsuoralla.
Aloitin tuolla isoimmalla ja siitä siirryin pienempään.
Kyllä tuo 1290 olis itselleni täysin väärä valinta, niin paljon kotoisammalta 790 tuntui omaan 640 verraten.
Tuon 690 smc:een fiilikset jätän tässä ketjussa huomioimatta[FACE WITH TEARS OF JOY][FACE WITH TEARS OF JOY]
Reilu 170 sain mittariin sillä, kun ei osaa ajaa, niin 690 smc, 790 adv, 1290adv oli parin kilsan tarkkuudella samat huiput pääsuoralla.
Aloitin tuolla isoimmalla ja siitä siirryin pienempään.
Kyllä tuo 1290 olis itselleni täysin väärä valinta, niin paljon kotoisammalta 790 tuntui omaan 640 verraten.
Tuon 690 smc:een fiilikset jätän tässä ketjussa huomioimatta[FACE WITH TEARS OF JOY][FACE WITH TEARS OF JOY]
-
Tase
- Viestit: 2629
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
- Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
- Paikkakunta: Oulu
Re: KTM 790 Adventure
Totesin että crossisaappailla vaihteen vaihtaminen on vähän kankeaa ja ahdastakin. Vertailun vuoksi Husse FE450:ssa on jalkatapin etureunan ja vaihdepolkimen väli 14 cm kun 790R:ssä se on vaan 11 cm. Tarvetta olisi siis pitempi vartiselle vaihdepolkimelle. Onko joku löytänyt sopivan vai olenko minä ainoa jolla on ko. ongelma?
Tai oikeastaan pitäiskö jalkatappeja siirtää alas ja hitusen taakse, tuli sellainenkin mieleen...
Tai oikeastaan pitäiskö jalkatappeja siirtää alas ja hitusen taakse, tuli sellainenkin mieleen...
- Mika TA-91
- Viestit: 1465
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
- Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: KTM 790 Adventure
Kun huollatte tai käytätte huollossa niin kannattaa pyytää tarkistamaan myös kytkimen keskusmutterin kireys, ei käsittääkseni lisää työmäärää mitenkään koska jos en väärin muista niin kytkimen öljykanavan tarkistus kuuluu kuitenkin huolto-ohjelmaan.
No miksi niin...itselläni antoi kytkin periksi kesken Lapin turneen ja ei siis levyistä vaan koko kytkin antautui. En alkanut paikanpäällä kytkinkoppaa avaamaan koska pyörässä on takuu voimassa (vm 2019 ajettu noin 6.500km) ja siirtyi Autoliiton palvelulla Ouluun valtuutettuun huoltoon. Kytkin ei siis irroittanut lainkaan ja kytkin oli täysin "veltto". Periaatteessa olisi voinut vaihdepäällä käynnistää päällä istuen ja ajanut ilman kytkintä, mutta kun ei ollut tietoa mikä sieltä oli antautunut niin ei viitsinyt kokeilla.
Huollossa selvisi että tuo kyseinen keskusmutteri oli löystynyt ja sen saurauksena (tai siis näin oletus, varmuutta ei toki ole mikä on oikea syy ja seuraus suhde) koko kytkin oli kuumentunut niin pahasti että meni vaihtoon. Eli koneen päässä ainoastaan öljypumpunratas jäi ja siitä kaikki aina niihin 3 kiinnityspulttiin ja niiden jousiin meni uusiksi (Kytkinkruunu, kytkimen keskiö, painelevy, kytkinpakka, molemmat laakerit). Joten onneksi oli takuu, tuo kokonaisuus on luokkaa 1.200€ + työt.
Käytän paljon (varmasti liikaa) kytkintä jos tie on huonokuntoinen kuten mm. Raajärvellä helposti on ja olen muutoman kerran havainnut että vaijerinkytkimeen helposti kuuluva ominaisuus ottokohdan vaeltaminen esiintyy myös 790:ssä ja voi olla että nestekytkin olisi tässä auttanut. Toisaalta olisin helpommin ymmärtänyt jos olisi vain levyt antautuneet joten joko tuossa on itselle sattunut huonosti jo tehtaalla kasattu kytkin tai sitten tuossa on muuten jotain toiminnallista haastetta kovempaan käyttöön mitä tämän tyyppiseltä pyörältä odotetaan. Jotenkin en keksi syytä tai usko että maailmalla paljon keskustelua aiheuttanut kytkimen viotelu liittyisi tähän, mutta tiedä häntä.
Joku kysyy kuitenkin, niin ei kuulemma ollut irtotavaraa tms. joka olisi voinut tuolta lähteä kiertoon joten kaiken pitäisi taas olla kunnossa.
ISO KIITOS ja suositus myös muille:
- Autoliiton palvelu toimi erittäin hyvin, eli suosittelen myös muille liittymistä. Autoliiton ja vakuutuksen yhdistelmällä sain pyörän ja itseni helposti pois Rovajärveltä ja pystyin jatkamaan pari päivää reissua kavereiden kanssa (tosin autolla).
- Hinaus Hartikainen ja etenkin heidän kuskinsa jolta sain, ihan noin yleisesti, parasta asiakaspalvelua varmaan parikymmeneen vuoteen, nuori kaveri mutta jotenkin aivan törkeän hyvä ote hommaansa ja asiakaan kanssa toimimiseen.
- Tarvikekeskus Oulu ja KTM Nordic, joka hoitivat korjauksen ja takuu asiat varsin jouhevasti
No miksi niin...itselläni antoi kytkin periksi kesken Lapin turneen ja ei siis levyistä vaan koko kytkin antautui. En alkanut paikanpäällä kytkinkoppaa avaamaan koska pyörässä on takuu voimassa (vm 2019 ajettu noin 6.500km) ja siirtyi Autoliiton palvelulla Ouluun valtuutettuun huoltoon. Kytkin ei siis irroittanut lainkaan ja kytkin oli täysin "veltto". Periaatteessa olisi voinut vaihdepäällä käynnistää päällä istuen ja ajanut ilman kytkintä, mutta kun ei ollut tietoa mikä sieltä oli antautunut niin ei viitsinyt kokeilla.
Huollossa selvisi että tuo kyseinen keskusmutteri oli löystynyt ja sen saurauksena (tai siis näin oletus, varmuutta ei toki ole mikä on oikea syy ja seuraus suhde) koko kytkin oli kuumentunut niin pahasti että meni vaihtoon. Eli koneen päässä ainoastaan öljypumpunratas jäi ja siitä kaikki aina niihin 3 kiinnityspulttiin ja niiden jousiin meni uusiksi (Kytkinkruunu, kytkimen keskiö, painelevy, kytkinpakka, molemmat laakerit). Joten onneksi oli takuu, tuo kokonaisuus on luokkaa 1.200€ + työt.
Käytän paljon (varmasti liikaa) kytkintä jos tie on huonokuntoinen kuten mm. Raajärvellä helposti on ja olen muutoman kerran havainnut että vaijerinkytkimeen helposti kuuluva ominaisuus ottokohdan vaeltaminen esiintyy myös 790:ssä ja voi olla että nestekytkin olisi tässä auttanut. Toisaalta olisin helpommin ymmärtänyt jos olisi vain levyt antautuneet joten joko tuossa on itselle sattunut huonosti jo tehtaalla kasattu kytkin tai sitten tuossa on muuten jotain toiminnallista haastetta kovempaan käyttöön mitä tämän tyyppiseltä pyörältä odotetaan. Jotenkin en keksi syytä tai usko että maailmalla paljon keskustelua aiheuttanut kytkimen viotelu liittyisi tähän, mutta tiedä häntä.
Joku kysyy kuitenkin, niin ei kuulemma ollut irtotavaraa tms. joka olisi voinut tuolta lähteä kiertoon joten kaiken pitäisi taas olla kunnossa.
ISO KIITOS ja suositus myös muille:
- Autoliiton palvelu toimi erittäin hyvin, eli suosittelen myös muille liittymistä. Autoliiton ja vakuutuksen yhdistelmällä sain pyörän ja itseni helposti pois Rovajärveltä ja pystyin jatkamaan pari päivää reissua kavereiden kanssa (tosin autolla).
- Hinaus Hartikainen ja etenkin heidän kuskinsa jolta sain, ihan noin yleisesti, parasta asiakaspalvelua varmaan parikymmeneen vuoteen, nuori kaveri mutta jotenkin aivan törkeän hyvä ote hommaansa ja asiakaan kanssa toimimiseen.
- Tarvikekeskus Oulu ja KTM Nordic, joka hoitivat korjauksen ja takuu asiat varsin jouhevasti
Mika TA-91
- _JPA_
- Viestit: 697
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
- Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: KTM 790 Adventure
Eikös tuon ikäisessä Kotarissa ole myös KTM mobility service, vai mikä se liikkumisturva oli, voimassa?
Re: KTM 790 Adventure
Sama vaiva itsellä johtuen "liian" isosta jalasta.Tase kirjoitti:Totesin että crossisaappailla vaihteen vaihtaminen on vähän kankeaa ja ahdastakin..
Ja vaiva poistuu ihan hyvin pivot pegzeillä, eli keskeltä akseloiduilla tapeilla ja litteällä polkimen nupilla.
Näillä lääkkeillä kenkä saa lisää pelivaraa eikä nilkkaa tarvitse vääntää väkisin.
- Mika TA-91
- Viestit: 1465
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:22 pm
- Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: KTM 790 Adventure
On mutta se on tiukasti sidottu sekä kilometri että kausihuoltoihin kun minulla ei ollut tullut juurikaan kilometrejä ensimmäisen huollon jälkeen, niin olin ajatellut tuon kausihuollon tehdä vasta nyt syksyllä tämän reissun jälkeen, niin tuo liikkumisturva katkeaa automaattisesti. On käsittääkseni maksimissaan 2 vuotta voimassa. Aikataulun mukainen aika olisi ollut kesäkuussa (suoraan 12 kk ekasta huollosta)._JPA_ kirjoitti:Eikös tuon ikäisessä Kotarissa ole myös KTM mobility service, vai mikä se liikkumisturva oli, voimassa?
Itse liikkumisturvan hoitaa Autoliitto ja palvelu on käsittääkseni täysin sama kuin Autoliiton oma liikkumisturva joka Autoliiton jäsenille kuuluu osana jäsenmaksua.
Mika TA-91
Re: KTM 790 Adventure
Tarkennettakoon että kuvatun mukaiset matkajatkamispalvelut kuuluvat "plus-jäsenyyteen", ei vielä ns. varsinaiseen jäsenyyteen. Markkinointihenkisistä nimityksistä huolimatta Autoliiton tarjontaa voi suositella.Mika TA-91 kirjoitti: Autoliiton jäsenille kuuluu osana jäsenmaksua.
"Kuulut nyt ainutlaatuiseen READY TO RACE -ajatuksen innoittamaan Adventure -yhteisöön, jonka seikkailijat eivät tyydy arjen työmatka-ajoon." 