Valojen rakentelua(?)
Valvoja: Moderaattorit
- _JPA_
- Viestit: 668
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
- Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Valojen rakentelua(?)
Peitelevy rakentui high tech komposiitista (tai mitä lie Samsonite käyttänyt matkalaukuissaan markka-aikaan ).
Re: Valojen rakentelua(?)
Jos jollain on tarvetta valmiille johtosarjalle, jolla led-lisävalot palavat pitkien kanssa 100 % teholla ja lyhyiden kanssa 10% teholla, toimien "päiväajovaloina, niin mulla olisi joutilaana 4xled.com:n johtosarja. Valoille Superseal-liittimet.
Muoks, johtosarja meni, mutta voin kyllä suositella 4xled.com valoja.
12W ledit näyttää 10% teholla tuolta:
Muoks, johtosarja meni, mutta voin kyllä suositella 4xled.com valoja.
12W ledit näyttää 10% teholla tuolta:
Viimeksi muokannut mek, La Elo 15, 2020 9:29 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- _JPA_
- Viestit: 668
- Liittynyt: Ke Loka 15, 2014 11:58 am
- Pyörä: 2019 KTM 690 Enduro R
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: Valojen rakentelua(?)
Tässä pari kuvaa valoista (Luminalights mini spot/SAE60 20W ja LSK Electronics XH1).
Lähivalon kuvio näyttää kuvassa todellisuutta kapaemmalla, mutta ei se yhtä leveä ole kuin esim. Retrofitlab D2S xenon miniprojektorissa, joka minulla oli edellisessä 690:ssä.
Talo on ~125 m päässä.
Lähivalon kuvio näyttää kuvassa todellisuutta kapaemmalla, mutta ei se yhtä leveä ole kuin esim. Retrofitlab D2S xenon miniprojektorissa, joka minulla oli edellisessä 690:ssä.
Talo on ~125 m päässä.
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 12:12 pm
- Pyörä: KTM 640A, MG Griso 8V SE
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: Valojen rakentelua(?)
Terve, pitäisi parannella 640 Adven alkuperäisiä valoja, onko kellään kokemusta ledperfin seteistä kun aika vähän löytyy haulla tietoa? https://www.ledperf.co.uk/leds-and-xeno ... _1836.html
Tai vaihtoehtoisesti mikä tuohon valojen upgreidaukseen olisi nykytekniikalla järkevin ja kustannustehokkain tapa, tuntuu että leditkin kehittyy sitä vauhtia ettei perässä meinaa pysyä.. mitään pimeitä metsäspooreja tuskin tulee koluttua, eli ihan tie- ja yleiskäyttöön nuo valot kuitenkin tulisi, mutta kuitenkin ympärivuotiseen ajoon.
Kiitos jo etukäteen, Jani
Tai vaihtoehtoisesti mikä tuohon valojen upgreidaukseen olisi nykytekniikalla järkevin ja kustannustehokkain tapa, tuntuu että leditkin kehittyy sitä vauhtia ettei perässä meinaa pysyä.. mitään pimeitä metsäspooreja tuskin tulee koluttua, eli ihan tie- ja yleiskäyttöön nuo valot kuitenkin tulisi, mutta kuitenkin ympärivuotiseen ajoon.
Kiitos jo etukäteen, Jani
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 3:20 pm
- Pyörä: Honda A/T '16
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Valojen rakentelua(?)
Tervehdys
Otin projektiksi päivittää AT valot sellaisiin että näkee kunnolla ilman lisävaloja syksyn pimeillä, tai no sittenhän sen näkee (pun intended) kun niitä kokeilee. Tulossa siis kaksi Hella xenonumpiota alkuperäisten tilalle, yksi bi-xenon ja yksi kaukovaloxenon. Näin siksi että bi-xenon mahtuu vain toiselle puolelle (oikealle) koska mittarinvaijeri sattuu vasemmalla puolella eteen ja kaukovaloxenonin kantama on bi-xenonia huomattavasti parempi. Ongelmana nyt että niissä kummassakaan ei ole parkkivaloa. Suoraan parkkivaloksi tarkoitettua lamppua en ole vielä mistään kaupasta löytänyt, tai siis sillä nimellä myytävää. Olen pari päivää yrittänyt etsiä tietoa mikä e- tai E-hyväksyntämerkintä parkkivalossa pitää olla, lähinnä mikä numero kirjaimen lisäksi pitää löytyä. Onko jollakulla tietoa?
Asiaa tutkiessa tuli vastaan trafin dokumentti moottoripyörän ja mopon valoista vuodelta 2008. Siellä parkkivalot tunnetaan nimillä etuvalo ja takavalo: "Etuvalaisimella tarkoitetaan ajoneuvon etuosaan sijoitettua valaisinta, jolla ilmaistaan ajoneuvon läsnäolo edestä katsottuna."
L-luokan ajoneuvojen ja niiden perävaunujen valaisinvaatimuksia
"Kaikkien valaisinten ja heijastimien tulee olla 1.1.1989 tai sen jälkeen käyttöönotetussa moottoripyörässä ja mopossa e- tai E-hyväksyttyjä kyseiseen toimintaan tarkoitettuja moottoriajoneuvon valaisimia (poikkeuksena rekisterikilven valaisin ja takaheijastin, joilta vaaditaan e- tai E-hyväksyntä 1.1.1993 alkaen)."
EDIT: Päivitin linkin Trafin ohjeen uudempaan versioon.
Otin projektiksi päivittää AT valot sellaisiin että näkee kunnolla ilman lisävaloja syksyn pimeillä, tai no sittenhän sen näkee (pun intended) kun niitä kokeilee. Tulossa siis kaksi Hella xenonumpiota alkuperäisten tilalle, yksi bi-xenon ja yksi kaukovaloxenon. Näin siksi että bi-xenon mahtuu vain toiselle puolelle (oikealle) koska mittarinvaijeri sattuu vasemmalla puolella eteen ja kaukovaloxenonin kantama on bi-xenonia huomattavasti parempi. Ongelmana nyt että niissä kummassakaan ei ole parkkivaloa. Suoraan parkkivaloksi tarkoitettua lamppua en ole vielä mistään kaupasta löytänyt, tai siis sillä nimellä myytävää. Olen pari päivää yrittänyt etsiä tietoa mikä e- tai E-hyväksyntämerkintä parkkivalossa pitää olla, lähinnä mikä numero kirjaimen lisäksi pitää löytyä. Onko jollakulla tietoa?
Asiaa tutkiessa tuli vastaan trafin dokumentti moottoripyörän ja mopon valoista vuodelta 2008. Siellä parkkivalot tunnetaan nimillä etuvalo ja takavalo: "Etuvalaisimella tarkoitetaan ajoneuvon etuosaan sijoitettua valaisinta, jolla ilmaistaan ajoneuvon läsnäolo edestä katsottuna."
L-luokan ajoneuvojen ja niiden perävaunujen valaisinvaatimuksia
"Kaikkien valaisinten ja heijastimien tulee olla 1.1.1989 tai sen jälkeen käyttöönotetussa moottoripyörässä ja mopossa e- tai E-hyväksyttyjä kyseiseen toimintaan tarkoitettuja moottoriajoneuvon valaisimia (poikkeuksena rekisterikilven valaisin ja takaheijastin, joilta vaaditaan e- tai E-hyväksyntä 1.1.1993 alkaen)."
EDIT: Päivitin linkin Trafin ohjeen uudempaan versioon.
Viimeksi muokannut SamiM, Ti Heinä 14, 2020 8:03 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Valojen rakentelua(?)
Helpoin olisi laittaa yhdistetty päiväajovalo (DRL) ja parkki led tanko. Sellainen joka himmenee parkiksi kun ajovalot sytytetään ja päivällä voisi ajaa pelkästään ledillä niin ei tarvitse tuhlata xenoneita turhaan.
Esim tämmöinen https://www.lumise.fi/lisavalot/led-pai ... 040110050/
Parkkivalossa ECE R7 ja DRL:ssä ECE R87. Prätkässä toimii siis autoihin käyvät hyväksytyt valot ihan hyvin.
Esim tämmöinen https://www.lumise.fi/lisavalot/led-pai ... 040110050/
Parkkivalossa ECE R7 ja DRL:ssä ECE R87. Prätkässä toimii siis autoihin käyvät hyväksytyt valot ihan hyvin.
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 3:20 pm
- Pyörä: Honda A/T '16
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Valojen rakentelua(?)
Hakuehdoissa oli siis vika, moottoripyörien valoja etsin (en kuitenkaan kahta päivää onneksi). Ei tullut mieleen hakea autojen valoja vaikka luin että nekin käyvät. Kiitti vinkistä!an13 kirjoitti:Helpoin olisi laittaa yhdistetty päiväajovalo (DRL) ja parkki led tanko. Sellainen joka himmenee parkiksi kun ajovalot sytytetään ja päivällä voisi ajaa pelkästään ledillä niin ei tarvitse tuhlata xenoneita turhaan.
Esim tämmöinen https://www.lumise.fi/lisavalot/led-pai ... 040110050/
Parkkivalossa ECE R7 ja DRL:ssä ECE R87. Prätkässä toimii siis autoihin käyvät hyväksytyt valot ihan hyvin.
Africa Twinissä latauksen säädin hukkaa ylimääräisen tehonsa lämmöksi, joten siinä on parempi olla ainakin yksi ajovalo aina päällä kun moottori käy, säädin pääsee näin vähemmällä lämmöllä.
Katselin että Lumiselta löytyy myös pelkkiä parkkivaloja, taidan hommata sellaiset. Jää ehkä toinen ylimääräiseksi, ellei sitten tule viriteltyä sekin käyttöön. Pitää pohtia onko järkevä laittaa niitä kaksi, toki kun ledejä ovat niin virrankulutus ei ole ongelma.
Löytyi tuossa etsinnän lomassa uudempi Trafin ohjekin joka kumoaa edellisessä viestissä linkittämäni (käyn päivittämässä linkin sinne): L-luokan ajoneuvojen ja niiden perävaunujen valaisinvaatimuksia
Re: Valojen rakentelua(?)
Jonottelin kesällä peräkärryasoissa Valtran myymälässä ja tutkin aikani kuluksi lisävalohyllyä. Talviajajia kiinnostanee, että nyt saa myös sellaisia LED-lisävaloja (myös e-hyväksyttyjä kaukovaloja) joissa on lämmitetty lasi. Jäätyminenhän on LED-valojen ongelma talvella kun LEDistä ei eteenpäin juuri lämpöä lähde.
-
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
- Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S
Re: Valojen rakentelua(?)
Heh, tänään lätkähti mainos ja näissähän Valtran valoissa on kaikki, paitsi vilkut.
Onko E-hyväksynnät selkokielellä kelvolliset maantieliikenteeseen moottoripyörässä niin viisaammat tutkikonn.
Onko E-hyväksynnät selkokielellä kelvolliset maantieliikenteeseen moottoripyörässä niin viisaammat tutkikonn.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
- MIL
- Viestit: 121
- Liittynyt: Ma Helmi 26, 2018 12:00 pm
- Pyörä: KTM 350 exc 2020 ex KTM Military
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Valojen rakentelua(?)
Tuollainen olisi aika nätti paketti jos sopisi maskin reikään alkuperäisen valon tilalle. Kiinnitystä ja säätöä joutuisi vähän virittelemään.
Re: Valojen rakentelua(?)
640 enskaan tein valo maskin ja kannakkeet valtran h4 umpiolle ja piti tuollainen led laittaa.
Tuli kuitenkin orggis maski ja umpio.
Tuli kuitenkin orggis maski ja umpio.
- MIL
- Viestit: 121
- Liittynyt: Ma Helmi 26, 2018 12:00 pm
- Pyörä: KTM 350 exc 2020 ex KTM Military
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Valojen rakentelua(?)
Niin, mikä valaisin siihen 640 maskin reikään H4 umpion tilalle kävi ?
Re: Valojen rakentelua(?)
Siis tein putki rungon tigillä hitsaten ja muotin lasikuitu maskia varten.
Tuohon putki runkoon sopii noi valtran lampu, oli vaan sovitus vaiheessa h4 umpio ja piti ostaa ledi sen tilalle.
Tuohon putki runkoon sopii noi valtran lampu, oli vaan sovitus vaiheessa h4 umpio ja piti ostaa ledi sen tilalle.
Re: Valojen rakentelua(?)
Tuollainen.
Re: Valojen rakentelua(?)
Tuollainen putki runko, tulee ylä ja alakolmioihin kiinni. Keulaan tuossa on wp 50.