Tiikerin madallus vinkkejä

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

nortti
Pyörä: KTM & Tri x 2

Tiikerin madallus vinkkejä

Viesti Kirjoittaja nortti »

Rouvalla ei ihan ylety jalka maahan tikrun päältä joten madaltaa pitää ja vinkkejä kaivataan:
-Onko kukaan madaltanut tiger xc:n jousitusta 3-5cm ja jos on niin miten ?
-Onko 19'' etupyörällä olevan "normi" tiikerin keulanpituus sama kuin xc:n 21'' etupyörällä varustetun?
Joten auttaisko keulan laskemiseen etufillarin vahto ? Takapäätä pitää sitten tietenkin saada suhteessa saman verran alaspäin...
Mika TA-91
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250

Re: Tiikerin madallus vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

nortti kirjoitti:Rouvalla ei ihan ylety jalka maahan tikrun päältä joten madaltaa pitää ja vinkkejä kaivataan:
-Onko 19'' etupyörällä olevan "normi" tiikerin keulanpituus sama kuin xc:n 21'' etupyörällä varustetun?
Joten auttaisko keulan laskemiseen etufillarin vahto ? Takapäätä pitää sitten tietenkin saada suhteessa saman verran alaspäin...
Moi,

Valmis paketti 30mm madallus Touratech

Valmis paketti 50mm madallus Touratech

Halvin lähestyminen taitaa olla tiputtaa etupumppuja alemmas etukolmiossa halutun määrään (tässä esimerkissä joko 25 tai 35 mm) ja vaihtaa koiranluut takaa esim näihin (tuossa siis 25mm tai 35mm madallus) Adventure Spec

Ja muokkauksena vielä, en lähtisi pelkkään etupyörän vaihtoon tai pelkkään etupään alentamiseen (=etupumppuja alemmas etukolmiossa) ainakaan ilman kohtuullista testeusta, koska voi pyörän käytös muuttua ikäväänkin suuntaan. Koska ainakin kyseinen pyörä on kuormattuna kunnon nappularenkailla ilman etupäänsäätöjä (eli normaalijousilla ilman säätömahdollisuuksia) aik herkkä vatkaamaan.

Toki kaikki yllä mainitut vaihtoehdot tiputtavat maavaraa, jos sillä on merkitystä, mutta toisaalta pelkästä penkistä saada 30mm on ehkä haastavaa.

20mm alempi penkki Touratech
Myös 20mm alempi Phillip MC Callen

Eli eikun Google käyttöön...
Mika TA-91
nortti

Kiitokset - maavaralla ei niin väliä kun taitaa tulla enemminkin työmatkakäyttöön... :oops:
Mutta vielä arveluttaa yksi juttu; onko vakio seisontajalka liian pitkä tuohon 2-3 cm madallukseen ? Kokemuksia ?
t; jp
Mika TA-91
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Moi,

Ei kokemusta, mutta mielenkiintoisesti Touratech:n sivuilla sanotaa hieman ristiin, eli

50mm madalluksen kohdalla: Info: side stand and center stand can be used without further changes.
- Ok, tämä siis käytännössä tarkoittaa ymmärtääkseni että pyörä painuu 50mm alemmas kuorma päällä, mutta muuten on normaali korkeudella?

ja toisaalta 30 mm madalluksen kohdalla: Please note:
To ensure the parked stability of your Triumph after it has been lowered, we recommend using shorter kick stand and/or the centre stand. These parts are available from your Triumph dealer.

Voi siis olla että jottain tarvii tehä...

Taasen tuolla Adeventure Specin Q&A osiossa todetaan seuraavaa:
Q: Can you tell me if and how the 25mm links would affect the sidestand and the center stand? i.e. would I have to shorten the side stand? I imagine it'll be a bit harder to put the bike on the center stand as well. Thanks.
A: With lowering links, side stands and centre stands should work fine without any adjustment.
Mika TA-91
Sukke
Pyörä: KTM 500 EXC-F Sixdays

Viesti Kirjoittaja Sukke »

Helpointa madallus on tehdä korvaamalla normi penkin noin viiden senkin pehmusteet sentin paksuisella, uuden päällisen kyllä sitten tarvitsee teettää.

Toinen vaihtoehto on madaltaa alustaa pidentämällä linkkejä ja laskemalla keulaa tuomalla putkia ylös kolmiosta. Mulla on lust racingin 15 mm korottavat linkit, vaihtoehtoja siis on. Keulan lasku putkia kolmion läpi nostamalla saattaa johtaa siihen, että jousituksen pohjatessa lokasuoja ottaa kiinni alakolmioon, noin 15 mm on kait turvallinen muutos.

Jos pelkkää alustaa madallat 30-50 mm, joudut varmasti tekemään sivutuelle jotain, mulla on 15 mm korotus alustassa ja jo se vaikuttaa pyörän nojakulmaan melkoisesti.

Mulla siis penkissä reilu madallus ja alustassa pieni korotus :roll:

Kaikkein helpointa tämä ongelma on kuitenkin kepittää ottamalla mallia enskapenoista ja pistää vain toinen jalka maahan, kun pysähtyy. Tällöin asentokin on vakaampi kuin, että molemmat jalat maassa yrittää pitää pyörää tasapainopisteessä, mulla tämä on tuonut suurimman avun. Googlaamalla löytyy paljon ohjeita.
Happi
Pyörä: 690ER, 800XCA

Viesti Kirjoittaja Happi »

Sukke kirjoitti: Kaikkein helpointa tämä ongelma on kuitenkin kepittää ottamalla mallia enskapenoista ja pistää vain toinen jalka maahan, kun pysähtyy. Tällöin asentokin on vakaampi kuin, että molemmat jalat maassa yrittää pitää pyörää tasapainopisteessä, mulla tämä on tuonut suurimman avun].
Kerros nyt mullekin, miten yksi jalka maassa on tukevampi, kuin kaksi jalkaa? Minä en ymmärrä.

Nyt mulla on ensimmäistä kertaa alla matkaenduro, jossa jalat yltää yhtä aikaa maahan. Tämä on myös ensimmäinen mopo, jota en ole kaatanut paikallaan. Esim. 990:n kaadoin useasti. Enska poluilla ajaisin myös mielelläni mopolla, josta jalat ylettyvät maahan, mutta käytännössä tämä on mahdotonta, koska maavarasta ei voi tinkiä.

Happi
Solaris
Pyörä: KTM 1090R

Viesti Kirjoittaja Solaris »

nortti kirjoitti:Rouvalla ei ihan ylety jalka maahan tikrun päältä joten madaltaa pitää ja vinkkejä kaivataan:
Meillä tigrussa takana linkkuun laitettu madallus 35mm sai nopeasti jälleenmyyjältä ja sitten pikkuisen keulaa laskea. Penkki myös alempaan asentoon niin auttoi. myös esijännitystä vähensin 60kg kuskille

Lähetetty minun SM-G870F laitteesta Tapatalkilla
nortti

Mr Solaris : toimiiko tuo 35mm madallus vakio seisontajalalla ?
Sukke

Happi kirjoitti: Kerros nyt mullekin, miten yksi jalka maassa on tukevampi, kuin kaksi jalkaa? Minä en ymmärrä.
Kun laittaa molemmat jalat maahan, pyörää yrittää pitää taspainossa pystyssä niin, ettei kallista kumpaankaan suuntaan, tämä tila ei ole kovin stabiili, vaan pyörä pyrkii helposti kallistumaan sivulle. Kun alunperinkin tukee vain toisen jalan maahan, joutuu pyörää hieman kallistamaan tuon jalan suuntaan, jolloin asento on heti stabiilimpi ja mulla ainakin helpommin hallittavissa.

Mulla on tiikeri mennyt monesti kyljelleen sen takia, kun yrittänyt saada molemmat jalat maahan ja toisen alla onkin ollut jokin monttu, sinne montun suuntaa se siitä sitten lähtee, kun potkii yllättäen tyhjää :o Harvemmin enää sen jälkeen, kun olen opetellut tekemään pysähdykset mahdollisuuksien mukaan vain yhteen jalkaan tukeutumalla. Mulla kyllä yltää tasaisella jalat maahan nykyisellä setupilla hyvin, mutta kun mennään vähän krouvimpaan maastoon ei aina pysty valkkaamaan niitä pysähdyspaikkoja niin tarkkaan ja pelivaraa ei ole paljon :wink:
gini
Pyörä: 690 Enduro & Speed Triple 1050 Turbo

Viesti Kirjoittaja gini »

Jos satulan muotoilu antaa myöten niin tiputtamalla toisen kankun alas suunnitellulle puolelle saa yhden jalan kunnolla maahan versus että yrittää varpaden kärjillä tasapainotella molemmilla jaloilla. 171 cm varrella käytän tätä taktiikkaa tuon 690 enduron kanssa ja ei mitään ongelmia. Toimii myös montun kohdalla, joskus satula jää suunnilleen polvitaipeeseen jos tulee ennakoimaton pysähdys ja jalka menee kuoppaan :)
Happi

Kysymyshän oli kannattaako pyörää madaltaa kuskille sopivaksi.
Vaikka kirjoitin paikallaan kaatamisista, en tarkoittanut normi pysähtymistä.
Olen sanaton, jos olette oikeasti sitä mieltä, että korkea pyörä, josta ei jalat ylety yhtä aikaa maahan on parempi.
Otetaan esimerkki, joka minulle on myrkkyä korkealla pyörällä. Ajat jäistä tietä, ei nastoja, kumpi parempi, yksi vai kaksi jalkaa maassa? Vesistön ylitys, pohjaa ei erota, eturengas tökkää, mopo pysähtyy? Tai mikä kävi alussa 990:n kanssa, kone stumppaa.

Happi
gini
Pyörä: 690 Enduro & Speed Triple 1050 Turbo

Viesti Kirjoittaja gini »

Tässä vielä kuvamuodossa tarkoitettiin että on tukevampi yhdellä jalalla kuin kahdella JOS molemmat kantapäät eivät yllä maahan (siis jos). Hetki meni itselläkin ennen kuin tämän tekniikan hoksasin niin hyvä jos auttaa jotakuta muutakin lyhytkasvuista. Ja noviisi olen vieläkin.

Molemmat jalat maassa mutta aivan varpaan kärjillä, aika hutera:
DSC_1582-640x360.JPG
Toinen jalka kunnolla maassa ja toinen tapilla tasapainottamassa:
DSC_1583-640x360.JPG
Aloitellessa on tietenkin helpompi kun jalat yltävät kunnolla maahan juuri tuo stumppaustilanne ja pyörän liikuttelu parkkipaikalla jne. helpottuvat. Sitten kun taitoa ja pelisilmää kertyy niin kengäthän siinä vaan kuluvat jos niitä maassa raahaa :D
Happi

gini kirjoitti:Aloitellessa on tietenkin helpompi kun jalat yltävät kunnolla maahan juuri tuo stumppaustilanne ja pyörän liikuttelu parkkipaikalla jne. helpottuvat. Sitten kun taitoa ja pelisilmää kertyy niin kengäthän siinä vaan kuluvat jos niitä maassa raahaa :D
Voin muuten kertoa, vieläkin, kokeneena kuskina, pyörän siirtely on helpompaa, kun jalat yltävät maahan. Taito mulla taitaa enään vain taantua. Onneksi spoorikengissä on liukupohjat.

Sori tämä OT kirjoittelu.

Happi
-------------------------------------------
https://www.youtube.com/user/Happi4965/videos
Sukke

Mä nyt annoin vinkkejä kysyjän ongelman ratkaisuun;)
Niistä ilmeisin jäi vielä antamatta, eli XC:n sijasta normi Tiikeri.
Ja vielä ei ole tullut vastaan tilannetta, jossa ajaminen jalat maassa olisi ollut hyvä ratkaisu, vaikka sitäkin on tullut tehtyä.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Solaris
Pyörä: KTM 1090R

Viesti Kirjoittaja Solaris »

nortti kirjoitti:Mr Solaris : toimiiko tuo 35mm madallus vakio seisontajalalla ?
toimii, tietysti pitää vähän tarkempana olla sen kanssa mihin jättää kun aika pystyyn jää. takaiskarin esijännityksellä suuri vaikutus myös.
Vastaa Viestiin