Niillä vaan.. jos on lunta.
Mutta mutta..
Sitä ei aina ja joka paikassa ole ja jos lähtee Suomesta pois, niin aina vähemmän. Mopo luikertelee, piikkien rousketta on kamala kuunnella, nappulat irtoaa, nastat kuluu ja rahaa kuluu.
Jos tyytyy piiitkiin kiihdytyksiin eli olemattomaan vetopitoon, jatkuvaan sutimiseen, haparointiin ja jumissa olemiseen, löytyy hyllystä valmiita tuotteita vaik kui. Kestäviä joo, mutta surkeita ilonpilaajia samalla.
Mä olen välillä harrastanut omalla tyylillä ja keinoilla tehtyjä kierrätyskumeja.
Niihin sopivin aihio on pirun vanha, eli kova ja keskeltä sopivasti tasaantunut, pitkät reunapiikkinsä säilyttänyt mahdollisimman kapea "päitsikumi" mahdollisimman leveällä vanteella. Siihen olen täydentänyt keskiosan matalilla rallinastoilla vanhoihin reikiin.
Pysyvät kyllä ilman liimaakin, koska matalia ja koska kova kumi, mutta kaasuun kannattaa ehkä laittaa joku "rajoitin"
Mitä enemmän rengas näyttää takaapäin autonrenkaalta, sen parempi.
Näillä pärjää hyvin vaikka joutuisikin lumelta pois. Jopa laivan peltilattialla on jonkinlainen tuntuma, kaupunkien paljaalla asfaltilla jopa ihan hyvä. Parasta kuitenkin, että näillä pärjää LÄHES yhtä hyvin helpossa lumisessa maastossakin kuin normi endurokumilla, kunhan ensin vähän katsoo mihin moponsa tyrkkää.
Takavanteelle siis näitä. Etukumi kestävyyden suhteen, muutenkaan, ei ole niin kriittinen.
En ole vielä löytänyt markkinoilta sellaista missä olisi "yhdessä rungossa kaksi toimivaa rengasta". Tuohon tyyliin kuin kuvassa (vasen nähnyt jo Suomea ja Viroa aika hyvin, oikea lähdössä reissuun).
Eli keskellä matkarengas katkeamattomilla nappuloilla mihin saisi nastoilla hyvän vetopidon ja reunoilla maastorengas ilmavalla kuviolla.
Onko sellaisia? Löytyiskö tähän aiheeseen tältä planeetalta mitään uutta?