vkoivu kirjoitti:
Heh, kyllähän noi sivut on melkoisen tutut. Pitkään oon koittanut jaksaa päivitellä noita ja samalla naputella sinne jonkinlaisen osion missä olisi näkemyksiä ja kokemuksia miten reissuun kannattaa valmistautua. Laiskuus vain tuntuu vaivaavaan...
4-5vko saattaa hyvinkin olla riittävä aika, mutta jos jotain ihmeellistä sattuu ja tapahtuu saattaa hyvinkin mennä pidempää. Meillähän meni reissuun aika tasan kolmisen viikkoa, mutta meille ei sattunut oikeastaan mitään vastoinkäymisiä ja varsinaisia huilipäiviä ei pahemmin ollut. Jos kelit on hyvät ja kaikki menee putkeen ja toisaalta JOS jostain ihmeen syystä haluaa vain edetä mahdollisimman nopeasti niin tosta kolmen viikon aikataulusta saa kyllä muutaman päivän vielä otettua pois. Mitään järkeähän siinä ei kyllä olisi.
Venäjän kielen osaaminen ei ole mitenkään välttämätöntä. Me ei osattu venäjää sanaakaa eikä reissun aikanakaan yhteensä kymmentä sanaa opittu. Ne aakkoset kannattaa varmasti ainakin opetella, mutta 'hyvin' siellä tuntui pärjäävän vaikkei osannutkaan.
Jos sulla on jotain kyseltävää niin mä kyllä autan parhaani mukaan. Voit laitella kyselyitä joko priva viestinä tai sitten kysellä täällä foorumilla. Miksi ja mistä sä sen kartan meinaat venäjältä hommata?
bemAri: Foorumilla surffailu kännykän kanssa ei ole tollasella reissulla kovinkaan helppoa tai ainakaan halpaa. Venäjällä taisi toimia GSM koko matkan ajan, mutta puheluiden minuuttihinnat taidettiin laskea euroissa eikä senteissä. GPRS:n toimivuudesta ei ole tietoa, mutta jos toimii niin tuskin ainakaa halvalla. Mongoliassa GSM toimi pääosin vain 'suurien kaupunkien' lähettyvillä.
Jonkinmoinen 'tietopankki' on kuitenkin venäjällä reissua varten olemassa; Pekka on keräillyt venäjän reissuillaan GPS pisteitä sopivista majapaikoista ja hän antoi mulle sen tietokannan ennen meidän reissua. Mä lisäilin siihen samaiseen tietokantaan kaikki meidän käyttämät hotellit ja kasan muitakin hotelleja. Noiden jäljiltä siinä tietokannassa oli noin 100 hotellia. Annoin sen tietokannan edelleen dustywaysin kaveruksille, en tiedä oliko siitä heille iloa ja lisäilikö he edelleen paikkoja siihen listaan.
Näimpä, ei sitä aina ehdi eikä jaksa, lupailit updatea sivuille jo heinäkuun lopulla, kun kyselin alustavasti venäjän matkaamisesta. Mutta mun takia ei tartte tehdä, luulisin selviäväni tästä(kin).
Pitäähän sitä kartta olla, mitä hypistellä. Vai onko karttapallo tankin päällä parempi näille maailmanmatkoille???
Magellan ja maailmankartta ei oikein kuulemma ole mikään todellinen navigaatiosetti. Ja tekniikkaan en luota ihan niin paljoa, että pelkällä gps:llä lähden matkaan.
Olen kanssasi samaa mieltä kännykän käytöstä, katselin hintoja ja kuuluvuusalueita, niin jää melkein txtmsg-pohjaiseksi viestinnäksi tällä matkalla. nettikahvila on asia erikseen, mutta on varmaan aika päästä riippuvuudesta eroon.
Ja ajamaan on tarkoitus lähteä, ajelen niin kauan kuin jaksan, ja jatkan taas kun tuntuu siltä. En laske päivämatkoja, enkä tiettyä päivämäärää tietylle paikalle. Ja voi olla että pelästyn niin paljon äiti-venäjää että käännyn ennen moskovaa takaisin...Mutta yritän ainakin päästä suht samanlaisen lenkin mitä te teitte. Tämä projekti on vielä ihan aluillaan...