Kurapyöräilyä lihasvoimin
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: Kurapyöräilyä lihasvoimin
Sen prestan venttiilin voi vaihtaa, pyörittää vaan pihteillä vanhan pois ja uusi tilalle. Tuota helppoutta ja yksinkertaisuutta minäkin hain 1X10 vaihteilla. Sitä isoa eturatasta en käyttänyt käytännössä koskaan kun fätti on minulla poluille ja metsäautoteille hankittu. Jarrut vaihdon vain kun sattui olemaan Magurat sopivasti valmiina mutta tosipuheissa ne edulliset shimanot oli paremmat
Nyt sain nastat ja kun vielä haen liimat ja asetoonin nastojen putsaukseen niin pääsee nastatehdas käyntiin.
Weteraani kurapyöräilijä
-
Koheltaja
- Pyörä: pyörätön
Mä luulin kanssa että saan prestan ruuvattua irti mutta eipäs saanutkaan, venttiilirunko oli yhtenäinen. Eipä hätää, pala Bilteman kaksipuolista PVC luottoteippiä venttiilihatun sisälle joka toimii tiivisteenä, renkaaseen ilmaa ja korkki kiinni. Vajaan parin tunnin lenkin kesti hyvin ja edelleen on ilmat renkaassa. Pitää käydä hakemassa uusi sisärengas ja ketjulukko että saa etuvaihtajan heivattua pois.
Pitkiä välityksiä ihmettelen edelleen, purtsilta löytyi sopivan luminen mäki missä pääsi pienimmällä vaihteella hapottamaan reisiä oikein kunnolla. Ja haluaisin nähdä sen hemmon joka vetää kakkosrattaalla iloinen ilme naamallaan koko takapakan leveydeltä... kai niitäkin löytyy ja niillä ei noissa pikkumäissä jalat mene hapoille
Ohjaustankoa kääntelin reilusti niin että taivitus ei ole enään alaspäin vaan takaviistoon ylöspäin, nyt tuli ranteille parempi asento eikä ehkä tarvii tankoa vaihtaa. Positiivinen huomio oli että Whiten kanssa ei olkapäät alkanut oireilemaan missään vaiheessa, samaa en voi sanoa Cannondalesta, vaikka on yritetty ajoasentoa hieroa useaan otteeseen.
Lenkki koostui kevyenlikenteen väylistä ja auraamattomista/tampatuista metsäpolusta, irtolunta oli reitillä noin 4cm. Ajaessa tuli mieleen että tuskin olisin lähtenyt Cannondalella lenkille, enkä ainakaan mettäpolulle seikkailemaan. Suurin hämmästys on asenteen muutos vauhdin suhteen, Cannondalella jos ei pääse vetämään vauhdilla niin mielenkiinto loppuu hyvin nopeasti, siksi käytän siinä kapeita ja rullaavia renkaita. Fätin kanssa ei ollut mitään kiirettä, ehkä siitä syystä että kuski puuskutti kuin vanha höyryveturi raskaahkon kelin takia. Siitä huolimatta oli pirun hauska ajaa ja seurata omaa jaksamista ja venymistä nousuissa. Jännä nähdä mikä on kiinnostus Cannondaleen kun lumet sulaa, voi olla että annan sen vanhemmalle pojalle jos jää vähälle käytölle.
Hauska pyörä ja herää kliseinen kysmys, miksi en ole aiemmin ostanut fättiä?
Pitkiä välityksiä ihmettelen edelleen, purtsilta löytyi sopivan luminen mäki missä pääsi pienimmällä vaihteella hapottamaan reisiä oikein kunnolla. Ja haluaisin nähdä sen hemmon joka vetää kakkosrattaalla iloinen ilme naamallaan koko takapakan leveydeltä... kai niitäkin löytyy ja niillä ei noissa pikkumäissä jalat mene hapoille
Ohjaustankoa kääntelin reilusti niin että taivitus ei ole enään alaspäin vaan takaviistoon ylöspäin, nyt tuli ranteille parempi asento eikä ehkä tarvii tankoa vaihtaa. Positiivinen huomio oli että Whiten kanssa ei olkapäät alkanut oireilemaan missään vaiheessa, samaa en voi sanoa Cannondalesta, vaikka on yritetty ajoasentoa hieroa useaan otteeseen.
Lenkki koostui kevyenlikenteen väylistä ja auraamattomista/tampatuista metsäpolusta, irtolunta oli reitillä noin 4cm. Ajaessa tuli mieleen että tuskin olisin lähtenyt Cannondalella lenkille, enkä ainakaan mettäpolulle seikkailemaan. Suurin hämmästys on asenteen muutos vauhdin suhteen, Cannondalella jos ei pääse vetämään vauhdilla niin mielenkiinto loppuu hyvin nopeasti, siksi käytän siinä kapeita ja rullaavia renkaita. Fätin kanssa ei ollut mitään kiirettä, ehkä siitä syystä että kuski puuskutti kuin vanha höyryveturi raskaahkon kelin takia. Siitä huolimatta oli pirun hauska ajaa ja seurata omaa jaksamista ja venymistä nousuissa. Jännä nähdä mikä on kiinnostus Cannondaleen kun lumet sulaa, voi olla että annan sen vanhemmalle pojalle jos jää vähälle käytölle.
Hauska pyörä ja herää kliseinen kysmys, miksi en ole aiemmin ostanut fättiä?
Kylätason kurapyöräilijä.
Tuo on muuten sinällään hassu juttu että noita ovaali rattaita tulee kuvioihin mukaan silloin tällöin, itse muistan että ainakin-90-luvulla niitä oli joissakin fillareissa.
Tässä kuva omasta hankinnasta fillarikuumeen taltuttamiseen. Edellisellä pyörällä oli jo ikää 17-vuotta, tosin täydessä iskussa sekin on vielä.

tuossa vielä kuva vanhasta kulkupelistä

Tässä kuva omasta hankinnasta fillarikuumeen taltuttamiseen. Edellisellä pyörällä oli jo ikää 17-vuotta, tosin täydessä iskussa sekin on vielä.
tuossa vielä kuva vanhasta kulkupelistä
Wanhan Cannarilla ikää vuoden vähemmän.

Oli noita ovaaleja myös -80 luvulla

Oli noita ovaaleja myös -80 luvulla

Weteraani kurapyöräilijä
Hieno on tuo cannari, ja leftyllä 
Hatara muistikuva oli kanssa että 80-luvulla noita ovaaleja olisi ollut myös, taitaa olla sellainen 10-vuoden välein oleva/tuleva villitys.
Hatara muistikuva oli kanssa että 80-luvulla noita ovaaleja olisi ollut myös, taitaa olla sellainen 10-vuoden välein oleva/tuleva villitys.
-
Koheltaja
Ei noi Cännärit mene käytössä miksikään, oma M600 on vuodelta -98 ja runko on yhtä timmissä kunnossa kuin uudessa, melkein kaikki muut osat on päivitetty useaan kertaan. Poika osti vähän aikaa sitten Chase dirtin kun ei mikään muu merkki kelvannut, Chasen runko on pomminkestävä eikä mene pomppimisessa miksikään.
Ehdotuksia mitkä polkimet laitan fättiin, eikä tarvii olla kalliimmasta päästä kunhan on isot ja piikeillä, Shimano vai joku muu? Nyt on lukot kiinni mutta ajattelin opetella ajamaan normi polkimilla kun lukot ei tunnu olevan fättiksen juttu, tilanteita on riittänyt lukkojen kanssa kun tasapaino huojuu pienissä vauhdeissa...
Nyt olen kahden vaiheilla laitanko runkolaukun vai tarakan taakse retkeilyjä varten. Tässä jo odotellaan innolla kevättä että pääsee retkeilemään Nuuksion kansallispuiston lukuisille reiteille
Edestä isosta rattaasta sorvasin hampaat pois ja kohta ruuvaan etuvaihtajan pois, sen jälkeen tuoreelle lumelle kaatuilemaan
Ehdotuksia mitkä polkimet laitan fättiin, eikä tarvii olla kalliimmasta päästä kunhan on isot ja piikeillä, Shimano vai joku muu? Nyt on lukot kiinni mutta ajattelin opetella ajamaan normi polkimilla kun lukot ei tunnu olevan fättiksen juttu, tilanteita on riittänyt lukkojen kanssa kun tasapaino huojuu pienissä vauhdeissa...
Nyt olen kahden vaiheilla laitanko runkolaukun vai tarakan taakse retkeilyjä varten. Tässä jo odotellaan innolla kevättä että pääsee retkeilemään Nuuksion kansallispuiston lukuisille reiteille
Edestä isosta rattaasta sorvasin hampaat pois ja kohta ruuvaan etuvaihtajan pois, sen jälkeen tuoreelle lumelle kaatuilemaan
-
TeeIi
Mulla on nuo Exustarit. Pitävät polkimet, piikkejä kannattaa tilata varasarja samantien. Alle -15C lämpötiloissa meinaa laakerit kangistua, pitäis varmaan laittaa notkiampaa rasvaa.
Oon ollu tyytyväinen, mutta vaihdoin lukkopolkimiin (siis kesäkaudelle):
http://www.bike-discount.de/en/buy/shim ... /wg_id-432
Ja tuosta vielä MultiRelease:
http://www.bike-discount.de/en/buy/shim ... g_id-12725
Tuo yhdistelmä tuo turvaa hyppyihin, matkoihin pituutta ja mäkiin vääntöä, mutta irtoaa jalka polkimelta tarvittaessa ihan nostamalla, kun kiristys minimissä. Oikein pahoissa paikoissa voi huutaa kirosanoja, niin irtoaa paremmin
Ja kaikista kauheimmat kivikot/juurakot nuilla pystyy polkemaan kengän keskiosalla.
Oon ollu tyytyväinen, mutta vaihdoin lukkopolkimiin (siis kesäkaudelle):
http://www.bike-discount.de/en/buy/shim ... /wg_id-432
Ja tuosta vielä MultiRelease:
http://www.bike-discount.de/en/buy/shim ... g_id-12725
Tuo yhdistelmä tuo turvaa hyppyihin, matkoihin pituutta ja mäkiin vääntöä, mutta irtoaa jalka polkimelta tarvittaessa ihan nostamalla, kun kiristys minimissä. Oikein pahoissa paikoissa voi huutaa kirosanoja, niin irtoaa paremmin
Ja kaikista kauheimmat kivikot/juurakot nuilla pystyy polkemaan kengän keskiosalla.
- Babelbabek
- Pyörä: cr250 -94 / domi
Itse itseäni lainaten:
En lähtisi perus alumiini markettipedaaleilla aloittelemaan, jo siitä syystä että itse tein aikanaan sen virheen ja sitten muutaman kerran kun lipsahtaa jalka polkimelta siten että se pedaali kaivaa itsensä sääreen, niin alkaa arvostaa pitoa.
Yhdessä fillarissa minulla on myös nuo Exustarin bmx tyyppiset pedaalit, ja voin sanoo että nukeprooffien pito hakkaa ne melko reilulla marginaalilla joten kannattaa pulittaa muutama eero enemmän siitä ilosta.Babelbabek kirjoitti:
Flättipolkimiksi voin suositella:
http://www.chainreactioncycles.com/fi/e ... prod122950
Flättien kanssa kengällä on kans merkitystä miten pitoa saa, joten esim. 510 kengät stealth pohjalla, tarjoaa melko hyvin pitoa verrattuna tavan lenkkariin, skeittikengätkii menee, mutta kestää vaan sitten vähemmän aikaa... (tietenkin talvella noi 510 lenkkarit on kylmät)
http://www.bike-discount.de/en/shop/mtb ... s-627/l-24
En lähtisi perus alumiini markettipedaaleilla aloittelemaan, jo siitä syystä että itse tein aikanaan sen virheen ja sitten muutaman kerran kun lipsahtaa jalka polkimelta siten että se pedaali kaivaa itsensä sääreen, niin alkaa arvostaa pitoa.
-
Koheltaja
Nukeproofit näyttää siltä mitkä lähtee tilaukseen, ebayssa alle 50€ posteineen. Sitten sen näkee oppiiko polkemaan ilman lukkoja, jos ei opi niin lukot takaisin.
Äsken lenkillä mietin laukku/tarakka asiaa ja tulin samaan lopputulokseen kuin Tomi, runkolaukku ja pieni reppu on ehkä järkevin kokoonpano mun käytössä kun en isoja kuormia ota mukaan päivälenkkiä varten.
Äsken lenkillä mietin laukku/tarakka asiaa ja tulin samaan lopputulokseen kuin Tomi, runkolaukku ja pieni reppu on ehkä järkevin kokoonpano mun käytössä kun en isoja kuormia ota mukaan päivälenkkiä varten.
Wanhalle tulossa tämä https://www.xxl.fi/white-frame-bag-3fat ... 66_1_style Jos tarakan haluaa asentaa niin Bilteman on hyvä http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... 000019090/.
Meni nastarengashommat munilleen kun ei nasta mahdukkaan noihin Veetiren renkaisiin. On liian pienet nappulat ja nyt on hakusalla uudet rungot nastarenkaan aihioksi.
Taidan jättää kuitenkin nuo Veetiret hyllyyn kesää odottamaan, päällepäin näyttäisi aika makialta gummilta ja keveätkin on kun on 4.5 koossa. Tuo koko riittää hyvin ja varmaan rullaakin kevyesti eikä ole niin sitä sefsteerinkiä. Koheltaja varmaan kertoo likaa renkaasta kun saa kokemuksia alle.
Wanhat ukot aina muistelee menneitä joten olkoon tässä tämmöinen vintakepläjäys, mutta lupaan etten ota tavaksi
Tuo yllä oleva kaverin Rossin vintake maasturi on -80 luvulta, varustettu ovaalirattaalla ja ensimmäisiä maastopyöriä mitä täällä tuli markkinoille. On täysin siinä kunnossa kun otettiin kaupasta ulos ja renkaatkin on alkuperäiset vielä Minulla ole seuraava malli joka oli sitten jo Shimanon laadukkaimmilla osasarjoilla

Meni nastarengashommat munilleen kun ei nasta mahdukkaan noihin Veetiren renkaisiin. On liian pienet nappulat ja nyt on hakusalla uudet rungot nastarenkaan aihioksi.
Taidan jättää kuitenkin nuo Veetiret hyllyyn kesää odottamaan, päällepäin näyttäisi aika makialta gummilta ja keveätkin on kun on 4.5 koossa. Tuo koko riittää hyvin ja varmaan rullaakin kevyesti eikä ole niin sitä sefsteerinkiä. Koheltaja varmaan kertoo likaa renkaasta kun saa kokemuksia alle.
Wanhat ukot aina muistelee menneitä joten olkoon tässä tämmöinen vintakepläjäys, mutta lupaan etten ota tavaksi
Tuo yllä oleva kaverin Rossin vintake maasturi on -80 luvulta, varustettu ovaalirattaalla ja ensimmäisiä maastopyöriä mitä täällä tuli markkinoille. On täysin siinä kunnossa kun otettiin kaupasta ulos ja renkaatkin on alkuperäiset vielä Minulla ole seuraava malli joka oli sitten jo Shimanon laadukkaimmilla osasarjoilla

Weteraani kurapyöräilijä
- JuhaL
- Pyörä: CRF1000L DCT
- Viesti:
Harness-tyyppistä ratkaisua kannattaa myös harkita. Ihan toimiva kampe, tosin Alpkitin 20 litran pussin kanssa meinasi olla kontaktiongelmia eturenkaan kanssa. Tuosta selviää ainakin Pugsleyn kanssa pienellä lokarikiinnikkeisiin tehtävällä tukiraudalla. Ongelmia saattaa tulla myös ohjaustangon ja kaapeleiden kanssa. Omassa tapauksessani piti palata Salsa Bend 2 -stongasta takaisin riser-malliseen.TomiKoo kirjoitti:Itse halusin etutarakan, jotta saan isohkon teltan sidottua luotettavasti poikittain tarpeen tullen.
Ja "syöttöpusseille" stongassa ehdoton peukalo!
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
- HarMi
- Pyörä: Surly Instigator, DMR Bolt Long
Kuutamoajelulla 24" pikkuläskillä. Tykkään tuon hauskasta ajotuntumasta, joka on hyvin samanlainen kuin normi 26:lla. Kantavuus ja jousto on kuitenkin selkeästi parempi. Ei pärjää etenemiskyvyssä lumessa isolle läskille, mutta paremmin kulkee huonosti tallattuja polkuja ja latupohjia kuin normi maastokumeilla. Noilla nastoittamattomilla 24x4 Ground Controlleilla pystyi driftaamaan lähikoulun jääkentällä
.

routaisten peltojen pehtoori
Runkolaukku istuu kivasti Wanhaan Whiteen vaikka on varsinaisesti tähän uuteen kolmoseen tehty. Ei ollut pahan hintainen ja laadukkaan oloinen vaikka on nuo vetoketjut antaneetkin periksi kuraisina, pitää niitä hieman varoen availla niin josko toimisi. Ei ole paha homma mammalla noita vaihdattaakaan, sillä kun on meidän perheessä lisenssi ompelukoneeseen

Weteraani kurapyöräilijä
-
Koheltaja
Sää lauhtui ja tänään pääsi vetämään pidemmän kuntolenkin pyöräteitä pitkin. Laitoin vajaan kilon painetta renkaisiin ja kyllä tuntui rullaavan herkästi kovalla polanteella ja asfaltilla, meno oli kevyttä kuin Cannondalella. Lenkki lenkin jälkeen alkaa näyttää siltä että Cannondale siirtyy varastoon tai toiselle pojalle, en oikein enään keksi sille käyttöä nykyisien kuntolenkkien pituuksissa. Eniten on yllättänyt ettei fätti olekkaan niin raskas ajaa mitä alkuun olin olettanut, paineilla pystyy kikkailemaan paljon ja pyörä rullaa lähes yhtä hyvin kuin 26" maasturi leveillä renkailla.
Wanha lähetti mulle 10-pakan ja ketjun, nyt pitää vielä hankkia 10 liipasimet niin pääsee asentamaan. Toimiiko Deoren takavaihtaja 10-pakan kanssa vai meneekö vaihtaja vaihtoon?
Wanha lähetti mulle 10-pakan ja ketjun, nyt pitää vielä hankkia 10 liipasimet niin pääsee asentamaan. Toimiiko Deoren takavaihtaja 10-pakan kanssa vai meneekö vaihtaja vaihtoon?
Pakkojen leveydessä ei ole juurikaan eroa joten pitäisi sen toimia. Kokeile ainakin ennen kuin suunnittelet vaihtajan uusimista, Deore on ihan laatutavaraa.
Weteraani kurapyöräilijä