KTM 990 adventure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

pekkas
Viestit: 508
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja pekkas »

jaa kirjoitti:
Peltsi kirjoitti:Mulla on kai jotain 650 täyskaskolla Fenniasa. Liikenteesä täydet boonukset ja kaskosa melko vajaat kun...

Mää olin huomaavinani oudon asian bensaan liittyen. Oon muuten tankkaillu 95 koko ajan, mutta nyt kun talvi tulee eikä niitä talvikumeja oo vielä että en tiiä tuleeko ajettua niin oon laittanu 98. Heti 98 tankkauksen jälkeen olin huomaavinani että pyörä ei keuli eikä pito lähe takakumista assulla niin mukavasti. No eilen tankkasin taas 95 ja tänään tuntu että jopa hyppii ja sutii. Kolmesta eri paikasta 98 tankannu että se yhden huonon erän teoria ei toimi.

Onko tuommonen edes teoriasa mahdollista. Etanolilla enemmän tehoa?
Minä kun olen essonpaarin pojilta kuullusta ymmärtäny, että pitäs olla toisinpäin. Joku asiantunteva varmaan voisi kertoa tosta enempi.
Ei välttämättä asiantuntija mut kommentoidaan..
Kyllä korkeaoktaanisemmalla paremmat tehot pitäisi tulla,ero on kyllä häviävän pieni.
Kulutus ehkä näkyy selvemmin ei sekään ole paljon,mut enemmän viinaa sisältävää (95) menee enemmän,
sama homma kuin RE85 bensalle säädetyt kuluttaa enemmän.
Tuon kyseessä olevan ilmiön voisi selittää liian rikkaalle säädetyt kartat (akra ym,)
silloin 95 bensalla kävisi hieman laihemmalla ja lambda arvo (ilma/polttoaine suhde) lähempänä optimia.
98 bensalla menisi himppu rikkaammalle ja se hävittäis tehoa.
penkkiin ja säätöön.. sitä ennen miettii haluaako muutoksia tehdä pakoputki/ilmansuodatin puolelle,
nämä muutokset kun vaatii uuden säädön.

tuohon kulutukseen..venäjän huonolaatuisella bensalla toimintasäde huomattavasti lyhempi,
mut ei siellä kaikki ole huonolaatuista..
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
Peltsi
Viestit: 2802
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Toisenki päivän kurvailujen jälkeen samaa mieltä vieläki. Tunne-elämäähän sen täytyy olla.

Kartta on vakio ja ilmapuoli kans. Pakopuolella on y-haara jollaki 60mm reikäsellä Remus vaimentimella. Ei siis tuon pyörän tuplavaimentimien puolikas.

En oo kyllä suunnitellu mittän muutoksia imupuolelle. Tietysti soiva kartta ois kiva, mutta ei vihti siittä alkaa kun se viimeksi meni niin tunteiluksi.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Avatar
ArDee
Viestit: 70
Liittynyt: La Loka 17, 2015 6:33 am
Pyörä: CRF Rally
Paikkakunta: Lohja

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja ArDee »

ismo-r kirjoitti:Jotenkin vaikuttaa tutulta ArDeen kotka. Onneksi olkoon, se on hyvä peli. Uusin akran kartta pehmensi onoffia ja vähensi kulutusta. Kaasukahva saattaa olla rc8:n progressiivinen joka vetää alussa vähemmän.
Jeps Jyväskylästä sanoi myyjä adven olevan kotoisin, ja Gesuun vaihtaneen... ja jotain puhui progressiivisesta kaasukahvasta. Hyvältä tuntuu :)

Ihemetellyt niitä piuhoja siellä tankin säilytysboxissa, mitäköhän ne? Virtaa niissä ei ollut, enkä päässyt oikein tutkii mistä tulivat kun en saanut sivukatetta irti. Kiinnitysruuvi tankkiin pyörii tyhjää, eli kierreosa lähtenyt tankista irti. Virtapiuhat löysin raottamalla katetta johdoista jotka menivät siihen pistokkeeseen, niissä oli jännite koko ajan. Tarvin mun tupakansytytin virittykseen josta saan virran mun naviin.

Vinkkejä kaipais sen pultin irroitukseen...kevyesti yrittää porata sen kanta irti, ja sitten repiä se vastakierteineen tankista. Ettei vaan tankki kärsis :shock:
Larsanjus
Viestit: 216
Liittynyt: Su Elo 25, 2013 4:54 pm
Pyörä: 950 Adv -04
Paikkakunta: "Hyvinkää"

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Larsanjus »

Ameriikan pojat on pyöritelleet akkukoneella niitä ruuveja irti. Eli pyörittävät tyhjään niin että tankin muovi lämpenee ja pehmenee, sitte saa vedettyä kierreholkin pois. Uus sitte jollain liimalla kiinni.
Joku oli vissiin saanu holkin sulattamalla ja jähdyttämällä tarraamaan myös uudelleen kiinni, irrottamatta ollenkaan.
http://advrider.com/index.php?threads/b ... g.1076336/
ismo-r
Viestit: 56
Liittynyt: To Touko 22, 2008 9:24 am
Pyörä: BMW R1200GS
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja ismo-r »

Ei niitä tankin ja poskikatteen ruuveja tarvii välttämättä avata. Ota lampunkate pois niin näät mihin piuhat menevät. Siis se katteen osa jossa tuulilasi on kiinni. Se katteen osa jossa vilkut on kiinni lähtee tankin mukana pois.
Ismo R
Peltsi
Viestit: 2802
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Se ois kai se kurakausi nyt ja aika alkaa huoltoihin. KTM950.infon 990 ohje ei näytä toimivan ja kysynki että onko kelläänkään sitä ohjetta tallesa että vois jakaa. Kohtuu työläälle vaikuttaa, mutta aikaa on ja suunnilleen välineetki kai. Shimmejäki löytyy, vaikka toivoohan sitä että niitä ei tarvis vaihtaa.

Ootteko talviajoon pannu notkeampaa öljyä koneeseen? Itellä ainaki lämpimähköstä lähetään liikkeelle. Bemmi toimi hyvin talvella samoilla vaseliineilla kun kesälläki, mutta onhan nää moottorit melko erilaiset. Kilsoja tuskin tulee niin ei ihan herkästi vihtis sen takia mitään vasittuja öljyjä laittaa.

Niin ja jos jollain tuntuu olevan ylimääräset talvikumit, mieluusti rallinastalla, niin vois laittaa vaikka YV. Ihan sama kapeille vaikko vakiovanteille. Hinta edellä mennään :o
Paskapuhetta, mutta uskon.
pekkas
Viestit: 508
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Talvi ajossa ei muuta ongelmaa kuin kylmästä käyntiin lähtö (startti alimitoitettu) ja
huohotinventtiili saattaa jäätyä,on alumiini mutikka jossa jousi/kuula ja on alttiina viimalle
putsarikotelon etupuolella.
Normi öljyjä olen käyttänyt ilman mitää ongelmaa.
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
Peltsi
Viestit: 2802
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Noista keulajousista tuli vielä mieleen kun tota ADVrideria lukee että miten ihmeessä ne sielä asentelee 0.60- 0.70 väliltä noita jousia. Joku vieläki jäykempiä. Jos alkuperäinen on 0.48 niin johan siinä tulee muutosta. Täälä kun aiemmin luin että porukkka ois laittanu 0.52 jousia ja sekin ois ollu edistystä.

Ja nyt kun MX jousia WP keulaan tuntus olevan hyvin helposti saatana niin osaisko joku asioista hyvin perillä oleva kertoa käviskö näistä:

http://www.q-springs.com/suspension-springs-ktm/

MX/enduro mallien jousista paikalleen. Noista ihan omiin synergia etuihin liittyen. Tiedän että tarjontaa on muutaki, mutta kuten sanottu...
Paskapuhetta, mutta uskon.
Peltsi
Viestit: 2802
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Ilmeisesti noisa Tune-ecun piuhoisa on monenlaista äpöstystä liikenteesä. Voisin ottaa linkkiä vastaan toimivaksi havaitusta piuhasta.

Luin tästä ketjusta aiemmin että venttiilien säädön ja tulppien uusimiset yms. jälkeen ois tarpeen resetit tehä TuneEculla ja vielä tuo legendaarinen 15 minuutin tyhjäkäyntipörinä. Onko tämä välttämätöntä vai tarpeen vain jollonki? Kuulostaa ihmeelliseltä.
Paskapuhetta, mutta uskon.
kali
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Syys 03, 2013 9:05 am
Pyörä: 1290 SA

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja kali »

Peltsi kirjoitti:Ilmeisesti noisa Tune-ecun piuhoisa on monenlaista äpöstystä liikenteesä. Voisin ottaa linkkiä vastaan toimivaksi havaitusta piuhasta.
Itse ostin tuon ja on toiminut ainakin nämä pari kertaa mitä oon tarvinnut...
http://lonelec.co.uk/index.php?route=pr ... duct_id=53

kale
Avatar
ÖÖ.
Viestit: 905
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 11:43 pm
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R
Paikkakunta: Sauvo

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja ÖÖ. »

Peltsi kirjoitti: Ootteko talviajoon pannu notkeampaa öljyä koneeseen? Itellä ainaki lämpimähköstä lähetään liikkeelle. Bemmi toimi hyvin talvella samoilla vaseliineilla kun kesälläki, mutta onhan nää moottorit melko erilaiset. Kilsoja tuskin tulee niin ei ihan herkästi vihtis sen takia mitään vasittuja öljyjä laittaa.

Niin ja jos jollain tuntuu olevan ylimääräset talvikumit, mieluusti rallinastalla, niin vois laittaa vaikka YV. Ihan sama kapeille vaikko vakiovanteille. Hinta edellä mennään :o
Aikaisemmin olen vaihtanu talveksi manuaalin suosittelemaa 5W-40 mutta nyt en taida enää vaivautua. Varsinkin jos aina lämpimästä lähtee niin tuskin haittaa.

Niinkuin Pekkas tossa aikaisemmin sanoi on suurin ongelma mullakin ollu talvella tuo starttaus. Startti sinäänsä ei välttämättä ole alimitoitettu mutta akku on. Mullakin työmatka-ajot talvella loppu lyhyeen kun aina sai hakea apuvirtaa kun kotiin yritti lähteä. Tupla akut ollu suunnitelmissa ja tarvikkeetkin jo oli mutta vielä vaiheessa sekin projekti.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
Avatar
Ludwig
Viestit: 443
Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
Pyörä: KTM 990 adve -08
Paikkakunta: Finnmark

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Ludwig »

Peltsi kirjoitti:Ilmeisesti noisa Tune-ecun piuhoisa on monenlaista äpöstystä liikenteesä. Voisin ottaa linkkiä vastaan toimivaksi havaitusta piuhasta.

Luin tästä ketjusta aiemmin että venttiilien säädön ja tulppien uusimiset yms. jälkeen ois tarpeen resetit tehä TuneEculla ja vielä tuo legendaarinen 15 minuutin tyhjäkäyntipörinä. Onko tämä välttämätöntä vai tarpeen vain jollonki? Kuulostaa ihmeelliseltä.
jos venttiilien säädön ja tulppien uusimisen jälkeen tyhjäkäynti ei ole kohdillaan, esim. sammuu koko ajan kun yrittää ajaa, kuten mulla kävi, niin se (voi) auttaa.

mulla tämä kaapeli, toimii, tosin näkyy hinta olevan noussut:
http://www.zenoverland.com/ktm-990-adve ... cable.html
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Peltsi
Viestit: 2802
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Ookoo. Hyvin lihavoitu ja olin kai niin järkyttyny että en tuota huomannu sieltä aiemmasta kirjoituksesta. Kiitsa.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Peltsi
Viestit: 2802
Liittynyt: To Loka 14, 2004 9:13 pm
Pyörä: Tunturi
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Tuli kärsivällisyyden rajat vastaan jo venttiilien säädön kohdalla. Kai se on tämän pyörän kans vaan kaivettava kuvetta ja ulkoistettava nuo isommat huollot jollekki osaavalle tyypille :cry:

No jospa nuo pienemmät sais jatkosaki ite tehtyä ja ulkoisettua sitten isompaan sikäli kun tämä yhteiselo vielä seuraavan 15tkm jatkuu.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Avatar
Ludwig
Viestit: 443
Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
Pyörä: KTM 990 adve -08
Paikkakunta: Finnmark

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Ludwig »

mikä oli tuskan syy:
purku, mittaus, palanvaihto?
ehkä joku niksi auttais, kun tarkemmin tietäis.
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Vastaa Viestiin