Ei välttämättä asiantuntija mut kommentoidaan..jaa kirjoitti:Minä kun olen essonpaarin pojilta kuullusta ymmärtäny, että pitäs olla toisinpäin. Joku asiantunteva varmaan voisi kertoa tosta enempi.Peltsi kirjoitti:Mulla on kai jotain 650 täyskaskolla Fenniasa. Liikenteesä täydet boonukset ja kaskosa melko vajaat kun...
Mää olin huomaavinani oudon asian bensaan liittyen. Oon muuten tankkaillu 95 koko ajan, mutta nyt kun talvi tulee eikä niitä talvikumeja oo vielä että en tiiä tuleeko ajettua niin oon laittanu 98. Heti 98 tankkauksen jälkeen olin huomaavinani että pyörä ei keuli eikä pito lähe takakumista assulla niin mukavasti. No eilen tankkasin taas 95 ja tänään tuntu että jopa hyppii ja sutii. Kolmesta eri paikasta 98 tankannu että se yhden huonon erän teoria ei toimi.
Onko tuommonen edes teoriasa mahdollista. Etanolilla enemmän tehoa?
Kyllä korkeaoktaanisemmalla paremmat tehot pitäisi tulla,ero on kyllä häviävän pieni.
Kulutus ehkä näkyy selvemmin ei sekään ole paljon,mut enemmän viinaa sisältävää (95) menee enemmän,
sama homma kuin RE85 bensalle säädetyt kuluttaa enemmän.
Tuon kyseessä olevan ilmiön voisi selittää liian rikkaalle säädetyt kartat (akra ym,)
silloin 95 bensalla kävisi hieman laihemmalla ja lambda arvo (ilma/polttoaine suhde) lähempänä optimia.
98 bensalla menisi himppu rikkaammalle ja se hävittäis tehoa.
penkkiin ja säätöön.. sitä ennen miettii haluaako muutoksia tehdä pakoputki/ilmansuodatin puolelle,
nämä muutokset kun vaatii uuden säädön.
tuohon kulutukseen..venäjän huonolaatuisella bensalla toimintasäde huomattavasti lyhempi,
mut ei siellä kaikki ole huonolaatuista..