KTM 1190 Adventure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Anselmi6
Pyörä: Husqvarna 901

Re: KTM 1190 Adventure

Viesti Kirjoittaja Anselmi6 »

Ennen Advea minulla oli Fjr. Siinähän on woblaus ongelmaa myös ja olen lukeneet matkatarinoita joissa suomalaisellekin Saksassa käynyt huonosti. Yksin ajaessa takalaukun kanssa jo satasen vauhdissa tuntui perästä sivuliikettä. 130 lujempaa ei Autobahnalla tehnyt mieli ajaa, varsinkin jos tuulta oli. Pelkkien sivulaukkujen kanssa ei mitään ongelmaa minun vauhdeilla Saksassakaan. KTM:ssa on nyt Ktm:n oma kanttilaukku takana ilman sivulaukkuja eikä mitään tutinoita tunnu ainakaan 140 vauhtiin saakka. Ehkäpä kovemmissa vauhdeissa ongelmia sitten tulisi mutta silloin ollaan kyllä vääränlaisella tiellä...
strom1000
Pyörä: DL1000 V-Strom 2014

Viesti Kirjoittaja strom1000 »

Ei mitään elektronikkaa tai sensoreita! Pyörä pitää rakentaa sillein et sillä pystyy laukkujenkin kanssa ajamaan.
Jos Allround pyöristä puhutaan, pitää sillä pystyä metsäpolkujen ja hiekkateiden lisäksi tykittää sen 200km/h, oli laukut mukana tai ei..
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

200kmh alkaa olla kova haaste takaboxien kanssa, oli ne tyhjiä tai täynnä tavaraa. Jos kyseisen marssivauhdin pitäminen on prioriteeteissä ykkösenä niin se kannattaa huomioida pyörää ostaessa ja tinkiä muista ominaisuuksista 200kmh/boxeilla saavuttamiseksi. Aika pieni osa pyöristä pääsee koskaan nopeammille kuin 120kmh teille joten en usko että -200kmh turvallisesti boxien kanssa- on tavoitteena yhdelläkään pyöränvalmistajalla.

Sensorit on monesti perseestä, mutta ne alkaa olemaan arkipäivää monessa paikassa. Varsinkin jos on havaittavissa että kuljettajien taidot ja järki ei kykene hallitsemaan laitetta. Liikaa tehoja ja kulkua kuljettajien taitoihin ja järjenkäyttöön nähden, ja siitä huolimatta halutaan lisää tehoja ja vauhtia :lol:
Kylätason kurapyöräilijä.
jaa
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata

Viesti Kirjoittaja jaa »

strom1000 kirjoitti:Ei mitään elektronikkaa tai sensoreita! Pyörä pitää rakentaa sillein et sillä pystyy laukkujenkin kanssa ajamaan.
Jos Allround pyöristä puhutaan, pitää sillä pystyä metsäpolkujen ja hiekkateiden lisäksi tykittää sen 200km/h, oli laukut mukana tai ei..
Ja tommosia 200 km/h laillisia paikkoja on maailmassa... Yksi maa ja sielläkin vain tietyt tieosuudet. Korjatkaa toki jos olen väärässä. Voidaan tähän vielä lisätä kaikki lailliset moottoriradat tms. niin taitaa olla aika promillen luokkaa kaikista tiekilometreistä koko maailmassa, joissa tuota ominaisuutta tarvitaan. Aika tykillä ammutaan hyttystä jos aina lähdetään kaikki rakentamaan noin.

Mutta ei siinä mitään. Aletaan rakentamaan kaikki pyörät niin, ettei niillä voi tehdä ajaa liian kovaa kulloisellekkin tielle ja setupille mitä päällä on. Elektroniikkaa joka nurkkaan ja lain mukaiset gps paikantimeen perustuvat rajoittimet pyöriin ettei tielle tai rakenteelle asetettua maksimia pääse ylittämään. Lakkaa turhat keskustelut miksei sitäkin pyörää rakennettu siten, että sillä olisi päässyt puuhun ja olisi pärjännyt sekä drag racessa & le-mansissa. Kaikki on tyytyväisiä ja liiallisesta nopeudesta aiheutuvat vahingot vähenee entisestään. Poishan noita ei saa kokonaan, mutta paljon pienempiin lukemiin päästään. Näinhän yhteiskunta kuitenkin reagoi jos meillä motoristeilla itsellämme järkeä ei ole riitävästi.
strom1000
Pyörä: DL1000 V-Strom 2014

Viesti Kirjoittaja strom1000 »

200km/h laillisia paikkoja on ihan yhtäpaljon, kun sorateitä jossa saa laillisesti ajaa pitkässä luisussa..
Koheltaja

Näitä kahta asiaa on aika hankala verrata toisiinsa koska kyse on täysin eri tyyppisistä liikennerikkomuksista, toinen on pahimmassa tapauksessa liikennerikkomus kun toinen on törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen.

Sorateillä on pääsääntöisesti 80kmh maksimirajoitus ja monesti kun sitä pyrkii noudattamaan niin sladit on tosiasia ja joskus jopa tahattomia. 200kmh boxien kanssa tiestössä jossa maksiminopeudet on 120kmh painii hieman eri sarjassa. Mitä veikkaat, kummasta selviää nuhtelulla ja kummasta puolen vuoden kortittomuudella?
peteace
Pyörä: kauramoottori

Viesti Kirjoittaja peteace »

Mänäk kirjoitti:Onkos kellään omassa pyörässään tuntunut sellaista naksuvaa ääntä yläkolmiosta/ohjauslaakerista jarrutettaessa etujarrulla. Taajamanopeuksissa huomaa parhaiten, kun vaikkapa jarruttelee liikennevaloihin. TM:n 40 000km kestotestissä oli maininta asiasta myös. Olisiko laakeri löysällä vai onko ominaisuus? Kyseessä vuosimalli 2013. No takuuta on 2017 asti, jos pahemmaksi menee...
Juu, tätä samaa oli mulla alusta asti 1290:ssä. Poistui, kun ohjauslaakeri vihdoin kiristettiin. 1000 km huollossa se pitäisi tarkistaa/kiriä, mutta jotkut huoltomiehet voivat jättää laiskuuttaan sen täysin tekemättä, vaikka jokseenkin kusetuksenomaisesti laittavat ruksin kohtaan "tarkistettu". Näin ainakin kävi mulle eräässä firmassa Pohjois-Suomessa.
Saattaa kuulemma mennä vielä aikaa ennen kuin se asettuu lopullisesti, joten voi tarvita myöhemmänkin uudelleenkiristyksen. Ero on kuitenkin ihan selvä silloin, kun se oikeasti kiristetään.
mek
Pyörä: V-Strom 800 DE
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mek »

Jenkit ovat nyt ratkaisseet vakionopeussäätimen asennuksen näihin kahteen pienempään (1050 ja 1190) adventureen. Kotarilla ei kai ole tarkoituskaan tarjota 1290:n säädintä näihin, ainakaan 1050:aan joka pyritään pitämään mahdollisimman edullisena mallina. Jälkiasennuskin olisi todella kallis, pelkkä ohjelmointi ei riitä, vaan myös johtosarjat pitäisi vaihtaa, joten KTM ei kyllä pysty tarjoamaan sitä siihen hintaan, kun tämän jälkiasennussäätimen saa asennettua.

Ainakin näin kertoi minulle KTM Nordicin Hannu Heikkilä puhelimitse maanantaina.

Sopiva säädin on Liteon AP900 C, josta Brandondist kokoaa valmiin paketin sopivalla kaapelisarjalla ja kuvallisilla asennusohjeilla. Hinta Suomeenkin toimitettuna jäänee 300 euron tuntumaan veroineen ja rahteineen, koska Brandonin mainitsema pakettihinta on $275 Helpompi tapa asentaa säädin on liimata magneetit jarrulevyyn ja käyttää erillistä nopeusanturia, josta Doug Mattsonin asennus on erittäin fiksun näköinen. Tuo Brandonin paketti ei sisällä nopeusanturia, vaan nopeustieto poimitaan ABS-yksiköltä, mutta ainakin itse olen saanut sen käsityksen, että tuo on vähän edistyneempiä taitoja vaativa homma. Nimimerkki Brightsolar onnistui jopa tekemään asennuksen tankkia irroittamatta. Brandonin paketin asennusajaksi mainitaan 4 tuntia, eli se olisi puolta nopeampi asentaa kuin Rostran säädin omaan gessuuni oli.

Noiden kolmen ensimmäisen säätimen asentaneen kokemusten perusteella toimii paremmin ja pitää nopeuden tasaisemmin kuin 1290:n säädin.

edit, lisätty KTM Nordicin kommentit tuohon alkuun, muistui vasta nyt mieleen, että Nordic vastasi nettikyselyyni ja Hannu Heikkilä soitti maanantaina. Positiivista oli, että maahantuoja reagoi kyselyyni ja soitti.
Timo Kalkkila
Pyörä: Honda CRF1100L

Viesti Kirjoittaja Timo Kalkkila »

Vähän tuli tänään uskoa siihen, että kyllä ne KTM:llä on jotain osanneet suunnitella. Testasin sattuneesta syystä tänä aamuna Kehä I:llä sitä, miten kotari kestää 5-10 metriä kyljellään liukumista. Aika hyvin, mitään ei mennyt rikki. Skraaduja siellä täällä (kuvat liitteenä) ja jarrupolkimen pedaali vääntyi, mutta suoristui tongeilla. Kitkakerroin oli tiellä käsittämättömän pieni kun Scottin All Terrain kamppeisiinkaan ei tullut mitään silmiin pistäviä jälkiä vaikka liuin saman matkaa.

Pyörä siis lähti alta ykskaks kun ajoin länteen ja käännyin Vihdintien rampille suunnilleen siinä kohtaa missä ramppi ja kehä eroavat. Tie oli liukas tod. näk. sen takia että pitkän satamattoman ajan aikana siihen oli kertynyt kaikkea autoista ja luonnosta päässyttä moskaa ja nyt kun aamulla oli hiukan tihuttanut vettä, niin tie oli kuin saippualla päällystetty.

Ai niin, mistä muuten saa kotarin oranssia maalia?
Liitteet
Arrowin skraadut
Arrowin skraadut
Jarrupoljin
Jarrupoljin
Kaatumaraudoista jäi rautaa asfaltille
Kaatumaraudoista jäi rautaa asfaltille
Jäljet ja halkeama kahvasuojassa
Jäljet ja halkeama kahvasuojassa
Koheltaja

Ihan pieniin tarpeisiin Revelin oranssi on hyvin lähellä KTM oranssia. Väri koodi on RAL2004 tai RAL2009, tuntuu olevan ikuinen vääntö kumpi on se oikea sävy. Autotarvikeliikkeet purkittaa paukkupulloon maaleja omalla sävyllä, 1K tai 2K. Jos Hesassa liikkuu niin Aleksis Kivenkadulla löytyy Decoväri, siellä ne voi käydä pihalla mittaamassa skannerilla maalipinnasta oikean värisävyn ja tekee sulle maalit paukkupulloon tai ruiskulle.

Sama huomio eiliseltä, Mitaksen kanssa ei ollut mitään pitoa oikein missään muualla kun soralla. En tiedä oliko syynä sateen liukastama likainen asfaltti vai renkaan kumiseos, veikkaan molempia ja enemmän jälkimmäistä.
jhe
Pyörä: 701 E -18

Viesti Kirjoittaja jhe »

Koeajo tuotti jälleen klassisen tuloksen eli rahan menoa. :?
Ajoin ensin keskiviikkona 400 km kasigessulla Tampereelle ja kun olin paikalla hyvissä ajoin, piti keksiä ajan kulua.
No käydäänpä Motokeitaalla koeajamassa Kotareita...
Perjantaina sitten kotimatkalle 1190 R:llä ja Bemari jäi Manseen. :o
Niin se käy. No rahan menon lisäksi kyllä luulen saaneeni sille hyvin vastinetta. On se kyllä hyvä! Kotiin kiertoteitä parilla lyhyellä stopilla ja mittariin kertyi 600 km :D
Bemari olikin just varusteltu mieleiseksi ja nyt seuraava pyörä sitten varustelukierteeseen.

Eka kysymys renkaista. Taakse ajattelin pistää allroad-renkaaksi Heidenaun Scoutin.
Mutta entäs eteen? Mitä olette käyttänyt ja millaisin kokemuksin?
Ajo asfalttia ja hiekkatietä, joskus vähän liukkaampaakin eli märkää hiekkaa ja kuulalaakerisoraa, ei kuitenkaan rypemistä kun sitä varten on eri ajokki. Renkaat mieluiten tubeleksinä, tietty.
Jarkko
Pyörä: Bmw
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

jhe kirjoitti: No käydäänpä Motokeitaalla koeajamassa Kotareita...
Perhana, meijjän kylän ukot vaihtaa pyöriä urakalla, huomenna lähemmä hakemaan Masalle Gessua Kempeleestä :lol:
-jarkko-
Kuvat
RiiMi
Pyörä: Honda cbf 1000f

Viesti Kirjoittaja RiiMi »

[quote="jhe"]Koeajo tuotti jälleen klassisen tuloksen eli rahan menoa. :?
Ajoin ensin keskiviikkona 400 km kasigessulla Tampereelle ja kun olin paikalla hyvissä ajoin, piti keksiä ajan kulua.
No käydäänpä Motokeitaalla koeajamassa Kotareita...
Niin se käy. No rahan menon lisäksi kyllä luulen saaneeni sille hyvin vastinetta. On se kyllä hyvä! Kotiin kiertoteitä parilla lyhyellä stopilla ja mittariin kertyi 600 km :D
Bemari olikin just varusteltu mieleiseksi ja nyt seuraava pyörä sitten varustelukierteeseen.

Eka kysymys renkaista. Taakse ajattelin pistää allroad-renkaaksi Heidenaun Scoutin.
Mutta entäs eteen? Mitä olette käyttänyt ja millaisin kokemuksin?
Ajo asfalttia ja hiekkatietä, joskus vähän liukkaampaakin eli märkää hiekkaa ja kuulalaakerisoraa, ei kuitenkaan rypemistä kun sitä varten on eri ajokki. Renkaat mieluiten tubeleksinä, tietty.[/quote]

Aika vähän on loppujen lopuksi tubeless renkaita tarjolla. Tkc80 on aika hyvä allround rengas edessä ja onhan se takanakin mutta takasena kuluu vaan hitokseen . Itellä polttelis kokeilla toi Pirellin mt 90 sekä edessä että takana. Oon kuullut pääasiassa positiivisia kommentteja, kun taas Heidenaun scoutista vähemmän positiivisia. On kuulemma muovirengas,kestää kyllä kulutusta mutta kuluessaan tulee yllättävän liukkaaksi. Noh . Kokeilemallahan se selviää.
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it
SiR
Pyörä: Norden(kohta), Husaberg FE 501

Viesti Kirjoittaja SiR »

Tuosta Scoutista on pitkä ketju rengas puolella.

"sisäänajon" jälkeen sitä pitää leikata auki parista paikasta, niin sitten on taas pitoa.
Mulla on TKC80 edessä ja Scoutti takana, minusta hyvä yhdistelmä yleiskäyttöön ...jos leikkaus ei ole ongelma.

Pirelli MT90:t (990:n ensiasennusrengas) oli 990:ssä, ovat asfaltilla hyvät satoi tai paistoi. Soralla ihan ok, jos ei ole paljoa irtotavaraa, savella vähän livakat, kestää matka-ajoa kohtuullisesti. Ei minusta ole soraskootterin yleisrengas, niin kuin vaikka TKC80 on, vaan enemmän asfalttille käypä.
Enduro on parasta huumetta.
SiR
Pyörä: Norden(kohta), Husaberg FE 501

Viesti Kirjoittaja SiR »

RiiMi kirjoitti:
jhe kirjoitti:No rahan menon lisäksi kyllä luulen saaneeni sille hyvin vastinetta. On se kyllä hyvä! Kotiin kiertoteitä parilla lyhyellä stopilla ja mittariin kertyi 600 km :D .
Onnea uudelle pyörälle ja oikeassa olet, on se ihan per%&leen hyvä. Minä olin vakuuttunut, ettei Adventure 990:ä parempaa saa kuin rajulla laihdutuskuurilla, vaan väärässäpä olin 8)
Enduro on parasta huumetta.
Vastaa Viestiin