Eka Enska ?

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

ToniL

Eka Enska ?

Viesti Kirjoittaja ToniL »

Mitä kuussatasta minulle ehdottaisitte, jotka sopisivat seuraaviin kriteereihin?
- saisi maksaa n. 3000 euroa
- sopisi myös jonkinlaiseen kotimaan matka-ajoon
- pääasiassa paikallisten sorateiden kuluttamiseen

Niin ja mulla on ajokokemusta 3 kesää piikillä ja 6 isommalla kyykyllä.

Itse olen ajatellut seuraavia malleja 90 luvun alusta:
- DR650R ja RS(E)
- XT600
- KLR650 ?
- NX650 ?
- Transalp ?

Kokemuksia näistä ja muista malleista olisi kiva lueskella täältä.

Ja saa tarjotakin, jos jollakin olisi myynnissä em. kriteereihin sopivaa pyörää (tuossa noi veronpalautukset odottavat vielä jotakin "järkevää" sijoituskohdetta) :wink:

ToniL
Tuleva kurapyöräilijä...
Marko Hemmilä
Site Admin
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Kokemuksista 350DR:stä ja töminaattorista kantsii lukea Raimon mainioilta sivuilta http://www.finnbike.com/matkaendurot/
Mika TA-91
Pyörä: 790 Adventure R, EXC-F 250

Viesti Kirjoittaja Mika TA-91 »

Tämän foorumin KLE500 aiheessa on käsitelty hieman samaa asiaa, kannattaa lukuea, linkki: viewtopic.php?t=263&start=0

Terkuin
Mika TA-91
HeikkiL
Pyörä: Kaik' o mänt
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HeikkiL »

XT600E hieman "pehmo" verrattaessa muihin kilpailijoihinsa (mm. joustot lyhemmät), mutta tekniikka toimivaa ja kestävää. Sama peruskone ollut käytössä jo XT550:ssä 80-luvun alkuvuosista ja pienin parannuksin (lisää kuutioita, sähköstartti, parannettu öljynkierto, vahvistettu vaihteisto etc.) edelleen XT/TT-mallisarjan käytössä. Varsinkin Saksassa XT ollut suuressa suosiossa ja sekä alkuperäistä että myös tarvikepalikkaa saa sekä moottoriin että loppupyörään kiitettävästi (esim. http://www.kedo.com). Yleensä XT600-mallit ovat käytettynä kilpailijoitaan edullisempia (johtunee lähinnä vaatimattomasta ulkonäöstä...), joten siinä(kin) suhteessa hyvä valinta. Ainoa tyyppivika taitaa olla vitosvaihteen rattaiden heikkous; jos vedätetään pienillä kierroksilla ja suurella vaihteella, hakkautuvat hammasrattaat piloille - tämäkin taitaa koskea lähinnä '80-luvun malleja, tuoteemmissa rattaita ja vaihteiston öljynkiertoa parannettu.

Toinen Yamaha-vaihtoehto olisi tietysti 600 (-->'91) / 660 ('91-->) Ténéré (http://www.heikkil.com/tenere/tech.htm).

Joka tapauksessa kun puhutaan toistakymmentä vuotta vanhoista pyöristä, on tiettyä merkkiä ja mallia tärkeämpi valintakriteeri pyörän yleiskunto. Vaikka uutena olisi kuinka mojovat ominaisuudet ja hienot systeemit, saa japaninraudankin p*skaksi ja rempalleen väärällä käytöllä.
Jarkko
Pyörä: Bmw
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Älä vaan osta TransAlppia:

- jos et halua kestävää ja luotettavaa kaveria.
- jos haluat itsetuntoa kohottaa kalustolla ajamisen sijaan.
- jos ajat etupäässä pehmeitä pikkuteitä.
- jos ajat matkaa paljon kahdestaan kamojen kanssa (vakio jousituksella).
- jos ihannoit oranssia (en puhu nyt Ukrainasta). :wink:
yms.........

:mrgreen:
-jarkko-
Kuvat
Jari
Pyörä: -

Re: Eka Enska ?

Viesti Kirjoittaja Jari »

ToniL kirjoitti:
Itse olen ajatellut seuraavia malleja 90 luvun alusta:
- DR650R ja RS(E)
- XT600
- KLR650 ?
- NX650 ?
- Transalp ?
Kun olet aikasi pyöritellyt isompia teitä houkuttavat vielä pienemmät ja hankalammat "tiet".

Katteet voisi jättää heti alusta pois, ilman niitäkin pärjää enskan luontaisilla siirtymävauhdeilla = 80-100kmh

Lisätään listaan:
Honda XR600/650L
Kawasaki KLX650
Yamaha TT600

Valitettavasti näitä löytyy huonosti suomesta mutta saksassa on läjäpäin hyväkuntoisia yksilöitä.

Iso tankki on plussaa kun etäisyys mahdollisiin tankkauspisteisiin kasvaa...

Yksi lnkki: http://www.speederman.com
Jukka
Site Admin
Pyörä: CFMoto 800 mtx
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Kaveri haki juuri teneren speedermanilta. Sinne jäi talli pullolleen pyöriä, tuotuja kuulemma italiasta. Liekö eroa italian pyörillä saksalaisiin, tuskin kauheasti.
HeikkiL
Pyörä: Kaik' o mänt
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HeikkiL »

Jukka kirjoitti:Kaveri haki juuri teneren speedermanilta. Sinne jäi talli pullolleen pyöriä, tuotuja kuulemma italiasta. Liekö eroa italian pyörillä saksalaisiin, tuskin kauheasti.
Oma Ténéré oli italiantuonti ja vaikka ikää olikin siunaantunut ('89) ja kilometrejäkin kohtuullisesti (n. 40tkm), niin kunto oli erinomainen. Ei omatekemiä patenttikötöstyksiä, vaan pyörästä oli Luigi pitänyt hyvää huolta.
ToniL

Kiitoksia jo tulleista vastauksista!

Eilen yömyöhään selailin Mobile.de valikoimaa ja teknisiä tietoja eri pyöristä. Tällä hetkellä huokuttelevimmalta vaihtoehdolta tuntuu DR650 1996 ja uudempi, juuri saksasta haettuna.
+ sopiva hinta saksasta veroineen
+ kevyt (147 kg kuivana)
+ moottorin käytöstä parannettu aikaisempaan
- pieni tankki 13L

Näyttää siltä että samalla rahalla saa 90 luvun alkupuolen pyöriä suomesta kun saksasta saa 90 luvun loppupuolen ja vähemmän ajetun.

Jostakin syystä tää Suzuki tuntuu turvallisen tutulta, kun on aikaisemmin ollu 600 Bandit ja nyt on RF900. Taidan olla hieman Susukismiin sairastunut :oops:

Nyt vielä kiinnostais käyttökokemukset tästä DR650:stä, XT600 kokemuksia tuossa tulikin jo... 8)
ToniL

Jukka kirjoitti:Kaveri haki juuri teneren speedermanilta. Sinne jäi talli pullolleen pyöriä, tuotuja kuulemma italiasta. Liekö eroa italian pyörillä saksalaisiin, tuskin kauheasti.
Mikäs liike tämä speederman on ja missä sijaitsee ?
Happi
Pyörä: 690ER, 800XCA

Viesti Kirjoittaja Happi »

Speederman löytyy Kankaanpään likeltä Satakunnasta ja
netistä http://www.speederman.com/

Happi
Jukka
Site Admin
Pyörä: CFMoto 800 mtx
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

viewtopic.php?t=145&highlight=dr650

Tuolta löytyy mielenkiintoista luettavaa aiheeseen liittyen.

Itse tuotatin oman tohtorin saksasta kesällä, olen ollu tosi tyytyväinen vaikka kilsoja ei ole kauheasti kertynykään vielä... Toimii hyvin soralla, kehtaa ajaa asfaltillaki ja alusta on vakiona riittävän jäykkä minun kiloille ja ajotaidoille offroadiakin varten. Eikä se tosiaan paina juuri paljoa enempätä ko pikkuveljensäkään.

Onhan se tankki kyllä aika pieni...

Tekniikka on suhteellisen simppeliä, meikäläinenki sen kanssa pärjää.
alepos
Pyörä: Wee-Strom

Viesti Kirjoittaja alepos »

Happi kirjoitti:Speederman löytyy Kankaanpään likeltä Satakunnasta ja
netistä http://www.speederman.com/

Happi
Juu, itsellä kanssa kokemuksia tuosta paikasta koska ostin Suzukin sieltä. Hinnat on mielestäni kohtuullisia, pyörät taitaa olla melkein kaikki Italiasta, aiheutti hieman mutkia vaatimuksenmukaisuustodistuksen suhteen mutta loppu hyvin kaikki hyvin. Ihan suositeltava paikka ostaa pyörä, jos pyörän saaminen ja hinta ratkaisee enemmän kuin upeat myyntitilat ja prameat lupaukset! :) Päädyin itse Speedermaniin, koska ei oikein ollut resursseja hakea itse ja hinta jäi kuitenkin mukavaksi. Hoidettavaksi itselle jäi siis vain rekisteröinti/verotusjutut Suomessa. Tuli sitä samalla koeajettua muitakin matkaeduroita.

Haettiin kaverille pari viikkoa myöhemmin XL600 Honda samasta paikasta. Nyt se prkle tosin uhkaa loikata tupperware-pyöriin! :shock:
eizzi
Pyörä: Transalp-92,DR-Z400E

eka enduro

Viesti Kirjoittaja eizzi »

Itselläni alkoi harrastus vasta viime kesänä ja ostin ekaksi pyöräksi Honda NX650 Dominatorin -91. Tällä kokemuksella joka ei ole vielä paljon niin voin suositella. Erittäin kevyt käsitellä ja helppo ajaa. Honda on myös halpa hankinta hinnaltaan ja edullinen ylläpitää luotettavuutensa ansiosta. :)
Toinen kiva fillari mitä olen kokeillut on Yamaha XTZ750 super tenere. On myös kiva pyörä mutta huomattavasti kalliimpi ja harvinaisempi kuin Honda. Yammu oli hyvä ajaa ainakin asfaltilla mutta maasto ominaisuuksista en tiedä..
Joten ei muuta kuin ostamaan enskaa.

Kesää jo odottaen :D
ilari's
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ilari's »

Joko on pyörä hankittuna?
Itse pähkäilin samojen merkkien kesken, mutta viime syksynä tuli sitten hankittua Kawa KLX 650 C tuolta germaanien maakunnasta(1900e, veroropäätös ei vielä tullut). Pyörää valmistettin vuosina 93-96, omani vm.93 ja alla muutama fakta..

Moottori 1-syl. 652cc 4-tahti neste jääh.
Teho 33KW/6500rpm
Kaasutin 40mm Keihin CVK
Käynnistys Sähkö
Vaihteisto 5-vaihd
Voimansiirto Ketju
Polt.ain.til 14-L
Istuinkork. 885mm
Kok.paino 168kg
Huippunop. 158kmh(valmistajan ilm. Ei vielä testattu :wink: .)

Ei juuri poikkea ulkonäöltään, eikä olemukseltaan(mitä nyt hiukka isompi pannu) kawan KMX piikistä, jollaisen myös joskus omistin.. lieneekö vaikuttanut ostopäätökseen :?: Suomessa en ainakaan ole pyöriin juuri törmännyt (6kuukauden sisällä nähnyt 3 myynti-ilmoitusta suomessa) Ja, ehkä juuri siksi mielenkiintoni heräsi kyseistä pyörää kohti. Maasto-ominaisuuksiltaan klx on kuulemma parempi kuin klr, mutta tien päällä taas toisin..
Vielä en ole pääsyt pyörän ajo-ominaisuuksia juurikaan testaamaan, joten alla olevassa linkissä vähän enemmän (testissä myös Suzuki DR650SE ja Honda XR650L)
http://www.motorcycle.com/mo/mccompare/opendp.html
Matka on tärkein, ei päämäärä..
Vastaa Viestiin