Kokemuksia nelikammiokeuloista (4CS)

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

bisti
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021

Kokemuksia nelikammiokeuloista (4CS)

Viesti Kirjoittaja bisti »

Nyt kun on reilu parikymmentä tuntia takana nelikammiokeulalla varustetulla kotarilla, niin alkaa pikkuhiljaa päästä jyvälle että mitä kaikkea siitä voi säätää. Vieläkään en ole täysin sisäistänyt, että miten se pitäisi olla jotta olisi hyvä mutta jotain kokemuksia

1. Tiukassa, hitaassa maastossa erinomainen. Pintaherkkyys plussaa. Kompressiovaimennusta lisäämällä alkaa helposti paukuttaa käsille
2. Nopeassa maastossa ja isoissa joustoissa jotenkin löysän tuntuinen, tuntuu että keula sukeltaa
3. Hiekassa levoton jos kompressiovaimennus muualle sopivalla asetuksella

Rebound -vaimennus on vielä hakusessa, ilmeisesti tällä saisi vaikutettua noihin kompressio -ongelmiinkin, mutta miten?

Onko muilla minkälaisia kokemuksia?
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
eero1989
Pyörä: Purettuna leikkimökin takana

Re: Kokemuksia nelikammiokeuloista (4CS)

Viesti Kirjoittaja eero1989 »

Oliko niin että keula tarttis huoltaa ekan 15tunnin jälkeen. . Mitä silloin tehdään? Ölpät tarvii vaihtaa ja?
mietiskelen edelleen 350 vai 500 ja nyt on tullut mieleen että tarviiko sen olla sittenkään sixi?
Varsinkaan jos 4cs on sukeltavaa mallia?
onko siinä sitten mitään järkeä? Hmm
Gessuli
Pyörä: KTM 350 EXCF -15 KTM 990 -07
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gessuli »

Itse tuota sixiä vs factory tai normi excf 350 mietintäää tein aikoinaan kanssa. 4 kammio kait aika pidetty harrastajien keskuudessa (liekö helppo säätö) kisakuskit ei niinkään sitten tykännyt, toki nyt alkaa löytyyn jo osaajia säätöön ja huoltoon, mutta itselläni ratkaisi tuo huoltojen hinta (silloin 4 kammio keula n. 350€, en tiedä tän hetken hintoja ) ja niitä osaajiakaan ei niin paljoa ollut.

N0 tyytyväinen olen ollut tuohon normi excf:ään laitoin sixistä säästöön jääneet rahat rekluseen ja kivaa on. Eka huolto tais olla suositukset jo 10 tunnin kohdilla, (pitäis vissiin ekassa tarkistaa, et holkit ym liut ja muut alkanut hioutumaan paikoilleen ja kulumaan oikein) Itselleni hintaarvioksi annettiin ensimmäiselle iskari huollolle n. 200€ (etu ja taka + tarvittavat simmitykset) toki osat vielä päälle.

Ja niin mistään en mitään tiedä, mutta intouduin kirjotteleen.
http://www.brbikers.com

EX. Honda VFR 750, Honda CBR 1000 F, Honda XX, BMW K1200S, BMW R1200 GSA, KTM 640 ADV, husaberg FE 390, Yamaha Tenere 660, 690 -09, Gas Gas 300 2T, Beta 350 RR.
lokari1
Pyörä: Bmw 1100 gs 1999.Beta 250 rr 2018

Viesti Kirjoittaja lokari1 »

Ei huolto sen kalliimpi ole,tuskin on osatkaan.Jousen jäykkyydellä on suuri merkitys.ensin vaihdoin 4,2 jouset kesäksi,nyt laitoin 4,6.nyt pelaa joka paikassa.simmitää ei tarvitse.olen erittäin tyyväinen.
Tero K
Pyörä: KTM 500 Six Days vm 2016

Viesti Kirjoittaja Tero K »

Ensimmäiset nelikammiot taisi tulla 2013 malleihin. Niitä vaivasi se, että keula pohjasi vähänkin kovemmassa montussa. Kaudelle 2014 tuli kokonaan uusi hydrauliikka. Keula parani tuntuvasti. 2015 en osaa sanoa, mutta minulla 2016 mallinen 500:nen. Ainakin siinä nelikammio toimii hienosti.

Mutta nyt on muistettava, että kaikki riippuu jousista. Ne on vaihdettava kuljettajan painon mukaisiksi. Muuten keula ei voi toimia. Niin ja siitä huollosta. Ei sitä nelikammiota, eikä mitään muutakaan tarvitse aukaista muutaman tunnin jälkeen. Keula on ajettava sisään, ennen kuin sitä alkaa hirveästi säätelemään. Pari tuntia riittää.

Mutta tärkein asia on se, että keula on keskitetty. Se on aina tehtävä - vaikka kyseessä olisi uusi pyörä. Joka tapauksessa se on tehtävä vähintään jokaisessa renkaan vaihdossa. Jos keula "kanittaa", ei yksikään säätö vaikuta käytännössä mihinkään.

Tero
bisti

2016 mallisiin ilmeisesti tehtiin jotain pieniä shimmitysmuutoksia mutta ei sen kummempaa. Itse tullut nyt 29h ajettua 4CS keulalla ja jotenkin tuntuu että suurin osa siitä pohjaamisesta ja sukeltelusta johtui väärästä ajoasennosta. Kai se mikä tahansa keula pohjaa jos paino on liikaa edessä. Nyt on täysin erilainen ajoasento kuin keväällä ja meno sujuvampaa muutenkin.

Keulalla tosiaan ajettu 29h ja en ole vielä huollattanut, ajattelin syksymmällä huollattaa. Ohjekirjan mukaanhan etuhaarukka pitäisi huollattaa ensimmäisen kerran 15h kohdalla (ainutkertainen toimenpide) ja sen jälkeen 45h välein. Ilmeisesti tuossa ensimmäisessä huollossa ei juuri sen kummempia toimenpiteitä ole, lähinnä kai tarkistellaan että osat on paikoillaan. Itsellä tuli se takaisinkutsu keulan osalta teetettyä ~11h kohdalla, jossa tarkistettiin joidenkin pulttien kiristykset. Tämä varmaan riitti samalla ensihuolloksi.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
Yamaha DT125R -92 (ex)
Jani M
Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Minulle kerrottiin edellistä pyörää ostettaessa, että keulan ensihuollossa pitää vaihtaa öljyt lähinnä kai siksi, että sen sekaan saattaa hiotua alumiinia alkuvaiheessa. Eli vähän sama idea kuin ensimmäisessä koneen öljynvaihdossakin. Varsinaisesti ei siis kerrottu, miksi ensimmäinen öljynvaihto pitää tehdä normaalista vaihtovälistä poikkeavalla aikavälillä, mutta noin sen itse päättelin.

Ja samalla vaivalla sen purkaa aivan osiksi ja puhdistaa kaiken, kun sen avaa öljynvaihtoa varten.
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Näin mä olen kanssa käsittänyt sen ekan 15h keulahuollon tarkoituksen että saadaan sisäänajon aikana tullut mahdollinen metallipöly pois hiomasta liukupintoja. Käytännössä varotoimenpide, välttämättä sieltä ei löydy mitään ihmeempää kun öljyt valuttaa kuppiin.
Kylätason kurapyöräilijä.
MPK
Pyörä: Husaberg

Viesti Kirjoittaja MPK »

WP:n 4CS kärsii hitaan vaimennuksen puutteesta, mikä korostuu, kun tehdas on jättänyt hitaan vaimennuksen klikkerisäädöt pumpuista pois. Käsittämätön moka mielestäni muutoin laadukkaan tuotteen kohdalla.

Fiksit tähän kyllä löytyy eikä edes maksa maltaita. Helpotusta ongelmaan monet hakevat myös ylinapakalla jousella, vaikkei se ideaalista olekaan keulan toiminnan kannalta.

Mutta hyvät pumput muutoin, keveät ja mukavat huollettavat, selkeä edistysaskel perinteisiin nähden. Mukavana lisänä se, että herättävät paljon foorumipörinää esim. Jenkkilässä :D
ttv
Pyörä: 300EXC

Viesti Kirjoittaja ttv »

Koheltaja kirjoitti:Näin mä olen kanssa käsittänyt sen ekan 15h keulahuollon tarkoituksen että saadaan sisäänajon aikana tullut mahdollinen metallipöly pois hiomasta liukupintoja. Käytännössä varotoimenpide, välttämättä sieltä ei löydy mitään ihmeempää kun öljyt valuttaa kuppiin.
Noin niin kuin empiirisenä havaintona tuollainen tuopillinen putkahti ensimmäiset 15 tuntia vatkatusta keulasta (ei tosin nelikammio):

Kuva

Jonkun verran sieltä näemmä tavaraa irtoaa sekaan kun osat hakee paikkaansa mutta ei siellä mitään niin karkeaa ole liikkeellä että olis kipon pohjalle jäänyt.
sohveli-76
Pyörä: H-D FLHX 124" KTM EXC500F KTM 950S

Viesti Kirjoittaja sohveli-76 »

Mulla on 13 mallin Bergin 4CS päivitetty 14 sisuksilla. Ei pohjaa enää vaikka jouset säilyi vakioina. Hyvin toimii enkä paremmasta osaa haaveilla. Kiitos siitä Koitto Motorservicelle.
040-5691644
Koheltaja

ttv kirjoitti:onkun verran sieltä näemmä tavaraa irtoaa sekaan kun osat hakee paikkaansa mutta ei siellä mitään niin karkeaa ole liikkeellä että olis kipon pohjalle jäänyt.
Öljy kun seisoo pari päivää niin kannun pohjalle laskeutuu ohut/tumma sakkakerros, suurin osa lienee liukuholkeista kun on hakeutunut paikalleen.
bisti

Tuli tehtyä nyt ensimmäinen öljynvaihto, tunteja 50,3h. Ei ollut mitään näkyvää ainakaan seassa. Uusiksi ölpiksi laitoin motorexin 5w öljyt, oikeasti noihin pitäisi laittaa 4w öljyä mutta eipä sellaista löytynyt kuin kotarilta ja 5 litran päniköissä. Isot pojat kertoivat että motorexin 5w on oikeasti 4.3w joten lähellä ollaan.

Ps. Kuinka tarkkaa on ilmatilavuuden mitta, ohjekirjan mukaan se pitäisi olla 10cm ja öljynmäärä 635ml, no laitoin ml tarkkuudella tuon 635 ja ilmasin kompuralla, ilmatilavuudeksi muodostui ehkä 10,5 cm.
KTM 350 EXC-F -21
Yamaha DT125R -92 (ex)
bisti

No joo, tuli tehtyä toinenkin putki ja siellä "samalla" öljymäärällä pinnan korkeudeksi tuli ~9,5cm. Tasasin molemmissa putkissa korkeudeksi sen ~10cm, näyttää olevan että muutamista millilitroista kiinni. No jos kokonaismäärä on sen 635ml niin tuskin noilla muutamilla ml niin suurta merkitystä on.
Viimeksi muokannut bisti, Su Loka 25, 2015 10:01 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KTM 350 EXC-F -21
Yamaha DT125R -92 (ex)
Koheltaja

Öljylitroja tärkeämpää on öljytaso, vaikka miten yrittää saada iskaria purkamatta vanhat öljyt pois niin sinne jää väkisinkin vanhaa öljyä. Litrat on lähinnä suuntaa antavia.
Vastaa Viestiin