KTM 690 Enduro (/R)

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Lortdadu
Pyörä: BMW F 800 GS

Re: KTM 690 Enduro (/R)

Viesti Kirjoittaja Lortdadu »

Nyt taas kotari käy ja kukkuu! Juuri palasin 60 km sisäänajolta.

Uusiksi siis pyörässä meni 29500km kohdalla mäntä, keinuvivut, imuventtiilit, sekä nokka-akseli. Keinuvipu oli rikkoutunut toukokuussa, ja kestänyt sen verran pitkään, että antoi venttiilinpalan hypätä pois hatusta, joka johti siihen, että keinuvipu löi venttiilinhatun halki. Tällöin toinen imuventtiileistä putosi koneen sisälle ja takoi mäntään omia puumerkkejä. Tänään vihdoin kuntoon! 8)

Nyt sitten on evo 1 setuppi, aikaisemmin oli evo 2. Huomattava ero vääntöalueilla, jaksaa paljon mukavammin lähteä liikkeelle pienillä kierroksilla. Kauankohan tuota uutta mäntää pitäisi sisäänajaa? 200-400km? Jos sitäkään?

Siitä onkin jo aikaa kun viimeksi tuolla ajoin, niin kaikki tärinät ja äänet kuulostaa oudoilta... :lol: Muistui sitten ominaiset tärinät ja tikitykset koneesta mieleen aika nopeaa ajaessa. Omituisesti tuntuu vaan tärräävän eniten 3000-4000rpm kohdalla.
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Männän sisäänajo on tehty ekojen kymmenien kilsojen aikana. Kone lämpimäksi ja ajoon, voimakkaita kiihdytyksiä ja vedättämistä isolla vaihteella että saadaan männänrenkaille kuormitusta. Jokaisen kiihdytyksen jälkeen vauhti alas moottorijarrutuksella. Tällä tavalla saadaan männänrenkaat asettumaan sylinteriin oikealla tavalla.

3000-4000 rpm tärinät kuulostaa tutulta, molemmissa pyörissä oli tärinää noilla kierroksilla.
Kylätason kurapyöräilijä.
JoonasT
Pyörä: Husqvarna 701 Enduro -18

Viesti Kirjoittaja JoonasT »

Ilmeisesti tuo 15min resetointi auttoi tuohon tyhjäkäynnin/raskaan vedon pätkimiseen. Muutaman testipyrähdyksen mukaan kaikki olisi ok. Ilmatkin ovat kyllä kylmenneet.. Pitää seurata tilannetta.

EVO2 tankin asennus meni ilman mutkia, jos tuota ylimääräisen liittimen pohdintaa ei lasketa mukaan ;).

Asensin tankin lisäksi muutamia RR kilkkeitä, joista pitää mainita ainakin ruiskun ruuvisarja: http://www.rally-raidproducts.co.uk/ktm ... -screw-kit
Alkuperäinen ristipää ruuvi meni täysin käyttökelvottomaksi vaihdon yhteydessä. Voin vain kuvitella minkälainen soppa siitä syntyisi, jos ruisku pitäisi irroittaa keskellä reissua.

Vaihdoin myös tankin bensansuodattimen, se oli kohtuu törkyinen jo näillä kilometreillä (reilu 5000km). Pitää vielä miettiä jos laittaisi varmuuden vuoksi ylimääräisen bensansuodattimen juuri ennen ruiskua.
Viimeksi muokannut JoonasT, Ma Heinä 06, 2015 12:14 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jhe
Pyörä: 701 E -18

Viesti Kirjoittaja jhe »

Nyt sitten on evo 1 setuppi, aikaisemmin oli evo 2. Huomattava ero vääntöalueilla, jaksaa paljon mukavammin lähteä liikkeelle pienillä kierroksilla. Kauankohan tuota uutta mäntää pitäisi sisäänajaa? 200-400km? Jos sitäkään?

Eli evoykkönenkö antaa paremmat väännöt alakierroksilla kuin kakkonen?
Olen joskus miettinyt evoykköspyörän omistajana, että mitähän tuo kakkonen toisi lisää. Tehoa en nykyistä enempää kaipaa, ihan riittävästi sitä on nytkin. Vakio setuppi oli matalilla kierroksilla aika sietämätön ajettava mutta ykkösellä on hyvä. Jos kakkosella alavääntö heikkee niin sittenpä ei tarvii sitä enää miettiä. :)
Semi
Pyörä: KTM 690 R

Viesti Kirjoittaja Semi »

Huoltohommia ja jäähdytin nesteen vaihto olis listalla, mitäs nestettä suosittelette?
Järjestelmä vissiin kannattaa huuhdella vedellä puhtaaksi ennen uusien nesteiden laittoa, mikäs son oikeaoppinen tyyli siihen hommaan? Syylärin tyhjennysroppu auki ja vettä letkullä syyläriin?
Jtre
Pyörä: 500 EXC F

Viesti Kirjoittaja Jtre »

Onkos kukaan kokeillut Turhatekin vaahtoputsaria? Onko mistään kotoisin ja sopiiko Evo1 kannen kanssa paikalleen?

http://shop.touratech.fi/unifilter-ktm- ... rettyPhoto

Powerpartsin filtteriä eivät ensihuollossa saaneet paikalleen asennettua ja itse en sen kanssa jaksanut enää ruveta taistemaan..
-Janne
JoonasT

Jtre kirjoitti:Onkos kukaan kokeillut Turhatekin vaahtoputsaria? Onko mistään kotoisin ja sopiiko Evo1 kannen kanssa paikalleen?

http://shop.touratech.fi/unifilter-ktm- ... rettyPhoto

Powerpartsin filtteriä eivät ensihuollossa saaneet paikalleen asennettua ja itse en sen kanssa jaksanut enää ruveta taistemaan..

Ei ole kokemusta kyseisestä suodattimesta, mutta täältä näyttää löytyvän huomattavasti halvemmalla: http://www.offroad-kontor.de/en/hardwar ... 17-ktm-690

Kyseisestä kaupasta löytyy muutakin tavaraa halvemmalla kuin muualta. Toimitus Suomeen noin viikossa.
ttv
Pyörä: 300EXC

Viesti Kirjoittaja ttv »

JoonasT kirjoitti:Asensin tankin lisäksi muutamia RR kilkkeitä, joista pitää mainita ainakin ruiskun ruuvisarja: http://www.rally-raidproducts.co.uk/ktm ... -screw-kit
Alkuperäinen ristipää ruuvi meni täysin käyttökelvottomaksi vaihdon yhteydessä. Voin vain kuvitella minkälainen soppa siitä syntyisi, jos ruisku pitäisi irroittaa keskellä reissua.

Vaihdoin myös tankin bensansuodattimen, se oli kohtuu törkyinen jo näillä kilometreillä (reilu 5000km). Pitää vielä miettiä jos laittaisi varmuuden vuoksi ylimääräisen bensansuodattimen juuri ennen ruiskua.
Monta kertaa noissa nousevan auringon maassa valmistetuissa vempeleissä on ristipää-ruuveissa JIS-kanta. Mulla on sellainen muistikuva kun käpistelin 690:n injektoria talvella että se ruuvi olis hyvinkin ollut JIS-kannalla. Eikä ihme, Keihinin tekemät värkithän ne taitaa olla.

JIS on sikäli pirullinen että näyttää äkkiä katsottuna tavalliselta pilipsiltä. Ero ei ole suuren suuri mutta tavallinen ristipääruuvari mälvää kannan aika helposti jos ei ole tarkkana.

Olen vaihdellut bensansuodattimia suunnilleen viiden tonnin välein. 20 tonnin kohdalla suodatinta vaihtaessa tankista löytyi suodatin missä ei enää ollut sitä tankin pinnoitteesta irtoavaa mustaa ryönää, edelliset oli kaikki mustia.
ttv
Pyörä: 300EXC

Viesti Kirjoittaja ttv »

Jtre kirjoitti:Onkos kukaan kokeillut Turhatekin vaahtoputsaria? Onko mistään kotoisin ja sopiiko Evo1 kannen kanssa paikalleen?
Mulla oli toi Unifilterin 1-osainen yhtenä putsarina niin pitkään kun ilmanputsarikotelo oli käytössä. Tilasin sen suoraan Australian Unifilteriltä.

Kumikaulus oli mun mielestä ihan samoilla mitoilla kuin se kahden tötterön vaahtoversio. Eli jos se Powerparts-putsari ei jostain syystä sovi paikalleen niin ei toikaan tuo helpotusta :|
JoonasT

ttv kirjoitti:
JoonasT kirjoitti:Asensin tankin lisäksi muutamia RR kilkkeitä, joista pitää mainita ainakin ruiskun ruuvisarja: http://www.rally-raidproducts.co.uk/ktm ... -screw-kit

Monta kertaa noissa nousevan auringon maassa valmistetuissa vempeleissä on ristipää-ruuveissa JIS-kanta. Mulla on sellainen muistikuva kun käpistelin 690:n injektoria talvella että se ruuvi olis hyvinkin ollut JIS-kannalla. Eikä ihme, Keihinin tekemät värkithän ne taitaa olla.

JIS on sikäli pirullinen että näyttää äkkiä katsottuna tavalliselta pilipsiltä. Ero ei ole suuren suuri mutta tavallinen ristipääruuvari mälvää kannan aika helposti jos ei ole tarkkana.

Olen vaihdellut bensansuodattimia suunnilleen viiden tonnin välein. 20 tonnin kohdalla suodatinta vaihtaessa tankista löytyi suodatin missä ei enää ollut sitä tankin pinnoitteesta irtoavaa mustaa ryönää, edelliset oli kaikki mustia.
Hyvä huomio! Itse taisin kokeilla avaamista aluksi KTM:n omalla ruuvimeisselillä, jolla ruuvi meni samantien muusiksi. Ruuvi oli kylläkin niin jumissa, että sen sai auki vain ruuvivääntimellä ja paremmalla terällä.

Bensansuodatin ja pumppu olivat tosiaan täynnä silminnähden tummempaa bensaa.
ttv kirjoitti:
Mulla oli toi Unifilterin 1-osainen yhtenä putsarina niin pitkään kun ilmanputsarikotelo oli käytössä. Tilasin sen suoraan Australian Unifilteriltä.

Kumikaulus oli mun mielestä ihan samoilla mitoilla kuin se kahden tötterön vaahtoversio. Eli jos se Powerparts-putsari ei jostain syystä sovi paikalleen niin ei toikaan tuo helpotusta :|
Tuossa powerparts ilmansuodattimen kannessa mainitaan, että powerparts vaahtosuodatin ei sovi kannen alle ilman 2mm höyläystä. Huomasin tämän maininnan vasta kun olin asentamassa molempia tuotteita. En ymmärrä logiikkaa, että miksi myyvät toisiinsa sopimattomia tuotteita tuolla tavalla. Itse jätin vaahtosuodattimen asentamatta kokonaan, ja menen paperisuodattimella kunnes nakkaan tuon älyttömän kokoisen muoviboksin tilalle evo2-suodattimen.

En tiedä eroaako UNI-filter juuri sopivasti mitoiltaan tuosta powerpartsin suodattimesta.
Jtre
Pyörä: 500 EXC F

Viesti Kirjoittaja Jtre »

Kiitoksia vinkeistä. Täytynee tuolta offroad konttorista tilailla tuo Uni-filtteri. Jos ei sovi niin höylätään kaulusta matalammaksi.

Löytyy samasta puljusta näköjään motobaun madaltavat tapit niin saa nekin samalla vaivalla.
-Janne
PirateDoctor
Pyörä: Ktm 690 Enduro/SM

Viesti Kirjoittaja PirateDoctor »

Kaverin puolesta kyselen vähän apua. Alpeilla ajamassa ja pyörä sammunu. -13 mallinen 6500 ajettu. Eli pätkiny koko päivän ja nyt sammunu. Pyörittää mutta ei lähe käyntiin. Onko ohjetta ruiskun putsaamiseen ja mitä työkaluja tarttee siihen hommaan? Tai muita vinkkejä mikä ois vikana...

Sent from my iPad using Tapatalk
Tepe
Pyörä: 690

Viesti Kirjoittaja Tepe »

PirateDoctor kirjoitti:Kaverin puolesta kyselen vähän apua. Alpeilla ajamassa ja pyörä sammunu. -13 mallinen 6500 ajettu. Eli pätkiny koko päivän ja nyt sammunu. Pyörittää mutta ei lähe käyntiin. Onko ohjetta ruiskun putsaamiseen ja mitä työkaluja tarttee siihen hommaan? Tai muita vinkkejä mikä ois vikana...

Kannattaa ensimmäisenä tarkistaa ne puolan johdot, mulla oli liitin löystynyt puolan päästä ja oireet aikalailla samat.
Jani_rr
Pyörä: 701

Viesti Kirjoittaja Jani_rr »

Jhe. Vaihdeltiin viime lauantaina yhden foorumilaisen kanssa pyöriä kun oltiin ajamassa, ja mulla on vaan evo1 ilmansuodattimen kansi (ei siis ecuun koskettu, yms), ja toisessa oli evo1 setti ecuineen muokattuna. Mielestäni/mielestämme mulla oli melkeinpä parempi alavääntö. Pyörät on samaa vuosikertaa. Multa hävis se nykiminen kokonaan tolla kannella, ja nyt onki pähkäily et jättääkö mopon tommoiseksi... Mulla on myös modattu vakioputki ja sillä huomasin vähän samoja "oireita" tuon väännön kanssa kun olin sitä testaillu ja laitellu vakiotöttörön takas. Ehkä pirtsakampi keskialueella toi modattu mopo. Kahvaa kääntämällä mun mopo nosti kevyemmin keulaa heti alhaalta, ja lähtö 2:vaihteella kans tuntui paremmalta, kun oli samat välitykset. Tää on siis persedynotettu, joten älkää ampuko viestin tuojaa ja fiiliksistä jotka jäi :) testattiin myös eri kaasunvasteilla.
--------------------------------------------------------------
KTM 1090 Adventure R 17
Jani_rr
Pyörä: 701

Viesti Kirjoittaja Jani_rr »

Tepe kirjoitti:
PirateDoctor kirjoitti:Kaverin puolesta kyselen vähän apua. Alpeilla ajamassa ja pyörä sammunu. -13 mallinen 6500 ajettu. Eli pätkiny koko päivän ja nyt sammunu. Pyörittää mutta ei lähe käyntiin. Onko ohjetta ruiskun putsaamiseen ja mitä työkaluja tarttee siihen hommaan? Tai muita vinkkejä mikä ois vikana...

Kannattaa ensimmäisenä tarkistaa ne puolan johdot, mulla oli liitin löystynyt puolan päästä ja oireet aikalailla samat.
Ei myöskään satu olemaan takuu voimassa? KTM:n takuu näytti olevan aika kattava jos jättää tienpäälle. Eipä mulla muita ohjeita oikein ole kertoa. Toki perusjutut, piuhat, akunnavat,tulppa yms.
--------------------------------------------------------------
KTM 1090 Adventure R 17
Vastaa Viestiin