Asiaa maalämmöstä ja sen vierestä
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
- bisti
- Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
Asiaa maalämmöstä ja sen vierestä
Löytyisikö foorumilta maalämpöasiantuntijoita tai jopa tekijöitä? Pohdinnassa kun on ollut tehdä energiaremontti ja siirtyä öljylämmityksestä maalämpöön. Nykyinen järjestelmä alkaa pikkuhiljaa tulla elinkaarensa loppuun (kattila ja poltin vuodelta -95, öljysäiliö vuodelta -68 mutta pinnoitettu).
Onko muita järkeviä vaihtoehtoja kuin maalämpö?
Vähän speksejä kohteesta: tiiliomakotitalo -68, neliöitä 184, vesikiertoiset patterit (vuodelta 2010), öljyä palaa tällä hetkellä ~2700l/vuosi, lämmin käyttövesi kattilassa olevan kierukan kautta, ei erillistä varaajaa.
Osaako joku sanoa a) kannattaako b) mitä suunnilleen tällainen kustantaisi c) onko muita vaihtoehtoja?
Onko muita järkeviä vaihtoehtoja kuin maalämpö?
Vähän speksejä kohteesta: tiiliomakotitalo -68, neliöitä 184, vesikiertoiset patterit (vuodelta 2010), öljyä palaa tällä hetkellä ~2700l/vuosi, lämmin käyttövesi kattilassa olevan kierukan kautta, ei erillistä varaajaa.
Osaako joku sanoa a) kannattaako b) mitä suunnilleen tällainen kustantaisi c) onko muita vaihtoehtoja?
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
KTM 350 EXC-F -21
Yamaha DT125R -92 (ex)
Re: Asiaa maalämmöstä ja sen vierestä
En ole putkiasentaja mutta senverran voin vinkkinä jakaa , et joku vuosi sitten tein yhden hirsitalon sähköt ja taloon tuli tällainen maalämpöpumppu jonka perässä vesikiertoinen lattialämmitys. Talo valmistui aikanaan ja pari vuotta valmistumisen jälkeen kävin vaihtamassa ukkosen särkemän hämäräkytkimen kyseiseen tölliin. Omistajalta kysyin, että kuinkas on talo toiminut ja mitäs oot tykänny maalämpö osastosta. Kaveri vastas , et kyllä hän tykännyt on ja kaikki on toiminut ihan ok. mutta harmittaa vaan, kun jo -8 asteen pakkasella kytkeytyy maalämpöpumpussa vastukset päälle. Laitteen pitäs kyllä olla näihin kuutioihin oikean kokoinen. Tästä vaan aattelin , jotta kannattaa varmaan käyttää aikaa jonkunkin verran siihen , et varmasti tulee oikean kokoinen ja muutenkin laadukas tää pumppuyksikkö , kun ei oo ihan halpakaan tuo projekti. Vois vaik haastatella tutut, kaverit , kumminkaimat ym. henkilöt kenellä vaan tällainen järjestelmä sattuu olemaan, et sitte varmasti tulis just oikeanlainen laitteisto sullekin.
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it
How much fun did you have doing it
-
arska73
- Pyörä: Varadero 1000
juttua kuullu, jotta ei nuo pumput kestäis ku reilun 5 vuotta. eivätkä oo ihan halpoja uusia..
Omakohtaista (työn puolesta omistajan edustajana) kokemusta jotta on nuo kestäneet ihan hyvin, ei todellakaan voi sanoa että 5v ja kompura uusiksi ainakaan nyrkkisäännöksi.
Huomion arvoista luulen voi olla Bistin tapauksessa että mille lämpötiloille hänen lämmitysverkkonsa (tai pikemminkin patterit, putkisto jos on vuodelta -68 niin on varmasti väljä) on mitoitettu. Vesikiertoiset patterit on yleensä huomattavasti korkeammille lämpöjohtoverkoston lämpötiloille kuin mitä lämpöpumppu järkevästi ja taloudellisesti tuottaa. Eli lähinnä niin jotta saattaa mennä myös lämmönluovutus uusiksi->huolellisia laskelmia kannattaa tehdä ennen porareiän tekoa
Etelän olosuhteissa ilma-vesi lämpöpumppukaan ei välttämättä ole huono vaihtoehto, varsinkaan jos on varavaa takkaa tms laittaa kaveriksi huippukuormilla mutta sama homma noiden pattereiden kanssa, voi joutua kasvattamaan melkoisesti. Varaaja/aurinkokeräimet/ilma-vesilämpöpumppu voisi olla jonkinlainen ratkaisu.
Nurmijärvellä eräässä omakotitalossa menee noin 5kk pelkillä aurinkokeräimillä vaikka ovat aika pahasti isojen puiden varjossa auringon ollessa matalalla keväällä ja syksyllä. Toki on uusi talo ja vain kaksi vanhahkoa asujaa...
Huomion arvoista luulen voi olla Bistin tapauksessa että mille lämpötiloille hänen lämmitysverkkonsa (tai pikemminkin patterit, putkisto jos on vuodelta -68 niin on varmasti väljä) on mitoitettu. Vesikiertoiset patterit on yleensä huomattavasti korkeammille lämpöjohtoverkoston lämpötiloille kuin mitä lämpöpumppu järkevästi ja taloudellisesti tuottaa. Eli lähinnä niin jotta saattaa mennä myös lämmönluovutus uusiksi->huolellisia laskelmia kannattaa tehdä ennen porareiän tekoa
Etelän olosuhteissa ilma-vesi lämpöpumppukaan ei välttämättä ole huono vaihtoehto, varsinkaan jos on varavaa takkaa tms laittaa kaveriksi huippukuormilla mutta sama homma noiden pattereiden kanssa, voi joutua kasvattamaan melkoisesti. Varaaja/aurinkokeräimet/ilma-vesilämpöpumppu voisi olla jonkinlainen ratkaisu.
Nurmijärvellä eräässä omakotitalossa menee noin 5kk pelkillä aurinkokeräimillä vaikka ovat aika pahasti isojen puiden varjossa auringon ollessa matalalla keväällä ja syksyllä. Toki on uusi talo ja vain kaksi vanhahkoa asujaa...
antti
- Nomad
- Pyörä: Ewan McGregor -03
Itse pyysin juuri maalämpöpumpusta tarjouksen asennettuna ilman porakaivoa. Budjetäärinen hinta jää alle kympin. Mahdollisesti vetäisin maalämpöputket viereiseen jokeen - sille hinta pari tonnia päälle.
Kaveri laittoi ILPin noin 7 tonnin hintaan Seinäjoen tuntumaan, ja on ollut pran vuoden kokemuksella erittäin tyytyväinen lämmön tuottoon.
Kaveri laittoi ILPin noin 7 tonnin hintaan Seinäjoen tuntumaan, ja on ollut pran vuoden kokemuksella erittäin tyytyväinen lämmön tuottoon.
- JUHHisi
- Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
Isäni vuonna 2000 rakennettua hirsitaloa lämmittää Ekowellin maalämpöpumppu. Maahan upotettuna vaakaan muistaakseni n.1,5metrin syvyyteen 700metriä putkistoa.
Lämmitettävää: talo pyöröhirttä, n.210 neliötä+käyttövesi ja autotalli 80 neliötä. Molemmissa lattialämmitys. Sen verta muistelen että joskus laskettiin että em. kompleksi vei vähemmän vuodessä sähköä mitä 60neliöinen mökki jossa sähköpatterit säädetty 10-asteeseen.
Eli hyviä vehkeitä ovat mitä suurempi energiatarve (pinta-alaa / valskaava talo) ja jos lattia lämmitys.
Ja kaveri asentelee noita Stiebel Eltronin pumppuja omakotitaloista aina kerrostaloihin. Nekin käsittääkseni pelittäny hyvin.
Ite oisin kanssa varmaan jo ottanut maalämmön tohon öljyn tilalle, mutta n.1400l/vuosi pienellä pihistämisellä on vielä toistaseks tuntunut mukavemmalta kun 14 000€ pömpeli.
Lämmitettävää: talo pyöröhirttä, n.210 neliötä+käyttövesi ja autotalli 80 neliötä. Molemmissa lattialämmitys. Sen verta muistelen että joskus laskettiin että em. kompleksi vei vähemmän vuodessä sähköä mitä 60neliöinen mökki jossa sähköpatterit säädetty 10-asteeseen.
Eli hyviä vehkeitä ovat mitä suurempi energiatarve (pinta-alaa / valskaava talo) ja jos lattia lämmitys.
Ja kaveri asentelee noita Stiebel Eltronin pumppuja omakotitaloista aina kerrostaloihin. Nekin käsittääkseni pelittäny hyvin.
Ite oisin kanssa varmaan jo ottanut maalämmön tohon öljyn tilalle, mutta n.1400l/vuosi pienellä pihistämisellä on vielä toistaseks tuntunut mukavemmalta kun 14 000€ pömpeli.
2008 rakennettu 200m2 talo lämpiää lämpöässän V10:llä. Tontille kaivettu 600m putkea 1,2m syvyyteen 2m välein. Ei mene sähkölle kovimmallakaan pakkasella ja toiminut moitteetta koko ajan. Pumppu + asennus oli reilun 11t€ ja putkien kaivuu otti päivän kaivinkoneelta. Maalämpö on parhaillaan lattialämmön kanssa, koska silloin riittää matalampi kiertoveden lämpötila, jolloin hyötysuhde on parempi. Kokonais sähkön kulutus on 13500kWh/v
- bisti
- Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
Vielä sen verran pitää sanoa että nuo patterit ja lämmitysputkisto on uusittu vuonna 2010, joten eivät vanhoja ole. Toki tällä hetkellä tuo pattereissa kiertävä vesi on aika kuumaa (ajoittain), mutta väittäisin että alhaisempikin lämpö riittäisi koska suurimman osan ajasta patterit ovat kylmiä/haaleita. Mitä olen lämpötilaa seurannut niin huippulämmöt patteriverkostoon menevälle vedelle taitavat olla jossain 50-70°C välillä, yleisesti ottaen lämmöt on siinä 30 - 50°C välillä tai jotain sinnepäin
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
Yamaha DT125R -92 (ex)
KTM 350 EXC-F -21
Yamaha DT125R -92 (ex)
- Pallokala
- Pyörä: NX650, 450MT
Kyllä ne patterit vaativat kovemman vedenlämmön kuin lattialämmitys. Ihan siitä pinta-alasuhteesta lattia vs. patteri voi miettiä. Ja kuten mainittua, lämpöpumpun hyötysuhde huononee rajusti kun ruvetaan oikein kuumaa vettä tuottamaan. Omassa systeemissä on tainnut max. vedenlämpö olla luokkaa 38 astetta. Oman 145 neliöisen (maalämpötaloksi vähän pienenlainen) mökkini kokonaissähkönkulutus on luokkaa 11400 kWh (viiden viime vuoden ka.).
Whatever you ride, your bike is an adventure bike – because every ride is an adventure.
Näitten kanssa jonkun verran tullut touhuttua ja ei pitäisi kompuran mennä vielä tuossa viidessä vuodessa.
Öljynkulutuksen perusteella heittäisin suuruusluokaksi n. 6-8kW pumppu, n.150m porakaivo, patteriverkosto kun kyseessä niin järjestelmään laittaisin lämmityspuolelle 300l puskurivaraajan. Merkillä ei periaatteessa niin väliä kunhan on vaihtoventtiilikone. Hirveitä eroja ei hyötysuhteissa eri laitteissa ole kun lähes kaikki nykyään ovat noita vaihtoventtiili koneita. Mitoitus tulee olla kunnossa, ja silloin aika kivasti tuntuu kaikki merkit toimivan.
Kuten aikaisemmissa viesteissä jo todettu saadaan järjestelmä pilattua jos lähdetään aivan liian pientä laitteistoa tekemään, mutta toisaalta ei ylimitoitettukkaan toimi kuten pitäisi ja tällöin voi kompuran käyttöikä lyhentyä.
Öljynkulutuksen perusteella heittäisin suuruusluokaksi n. 6-8kW pumppu, n.150m porakaivo, patteriverkosto kun kyseessä niin järjestelmään laittaisin lämmityspuolelle 300l puskurivaraajan. Merkillä ei periaatteessa niin väliä kunhan on vaihtoventtiilikone. Hirveitä eroja ei hyötysuhteissa eri laitteissa ole kun lähes kaikki nykyään ovat noita vaihtoventtiili koneita. Mitoitus tulee olla kunnossa, ja silloin aika kivasti tuntuu kaikki merkit toimivan.
Kuten aikaisemmissa viesteissä jo todettu saadaan järjestelmä pilattua jos lähdetään aivan liian pientä laitteistoa tekemään, mutta toisaalta ei ylimitoitettukkaan toimi kuten pitäisi ja tällöin voi kompuran käyttöikä lyhentyä.
`95:sella kattilalla pitäisi kyllä olla käyttöikää vielä jäljellä.
Itse ehkä kallistuisin laittamaan rinnalle vilpin, kytkentä kattilan tyhjennysyhteen kautta niin kattila toimii
osittain varaajana ja öpoltin pörähtää tarvittaesssa päälle. Käyttöveden esilämmitys kattilan kierukalla ja perään pieni sähkövaraaja
tulistimeksi nostamaan kv 58 asteeseen. Kattilan termostaatin voi sitten pudottaa patteriverkon tarvitsemaan lämpötilaan.
Tällä voisi saada aika monta vuotta aikaa vaikka sitten siihen isompaan remonttiin.
Itse olin reilu kymmenen vuotta sitten töissä silloisella Uudenmaan vissiin isoimmalla maalämpöurakoitsijalla suunnittelijana/teknisenä tukena/takuu virittelijänä. Tuohon aikaan ala "raketoi" aika vahvasti ja kauppaa tehtiin kovaan tahtiin. Myyjät koitti aina saada kaupan väännettyä mahdollisimman pienellä osatehomitoitetulla pumpulla ja sitten ihmeteltiin kun sähköä palaa. Pumppu valmistajan ohjelma kyllä laski nätit käppyrät
Ei ole kyllä varsinaisesti niitä hommia ollut ikävä..
Itse ehkä kallistuisin laittamaan rinnalle vilpin, kytkentä kattilan tyhjennysyhteen kautta niin kattila toimii
osittain varaajana ja öpoltin pörähtää tarvittaesssa päälle. Käyttöveden esilämmitys kattilan kierukalla ja perään pieni sähkövaraaja
tulistimeksi nostamaan kv 58 asteeseen. Kattilan termostaatin voi sitten pudottaa patteriverkon tarvitsemaan lämpötilaan.
Tällä voisi saada aika monta vuotta aikaa vaikka sitten siihen isompaan remonttiin.
Itse olin reilu kymmenen vuotta sitten töissä silloisella Uudenmaan vissiin isoimmalla maalämpöurakoitsijalla suunnittelijana/teknisenä tukena/takuu virittelijänä. Tuohon aikaan ala "raketoi" aika vahvasti ja kauppaa tehtiin kovaan tahtiin. Myyjät koitti aina saada kaupan väännettyä mahdollisimman pienellä osatehomitoitetulla pumpulla ja sitten ihmeteltiin kun sähköä palaa. Pumppu valmistajan ohjelma kyllä laski nätit käppyrät
-
Kuratulppa
- Pyörä: DR650SE
Itse olin viime vuonna samassa tilanteessa. Päädyin vanhan ja perkeleen kovalla kulutuksella (n.3500ltr/v) toimineen puu/öljylämmityksen tilalle ottamaan VILP/Öljylämppäri-hybridin.
Oli lähemmäs 10k euroa halvempi kuin paras MLP-tarjous jonka sain. Tosin meillä tota maalämmön hintaa nosti se että kaivoja olisi kuulemma pitänyt porata 2.
Mitään seurantaa en ole tehnyt sähkönkulutuksesta mutta edelliseen suorasähkölämpöiseen kämppään verrattuna ovat oikein inhimillisiä nuo sähkölaskut. 1 960 kWh oli joulukuun laskussa sähkönkulutus.
Lämmitettäviä neliöitä meillä n.180 neliöö + 50 neliöö kellaria+autotallia. Talo puu/betoni rakenteinen. Perusosa 50-luvulta, ja laajennukset 70-luvulta sekä vuodelta 2006. Muualla on patterilämmitys paitsi märkätilat+khh joissa lattialämmitys.
Öljyä on kulunut viime toukokuun jälkeen n.80 litraa... Jätin vanhan 1500litran öljypytyn kytkemättä ja oon syöttänyt tota härveliä 20 litran kannuilla, pystynyt seuraamaan mitä toi on naftaa hörppinyt. Sanomattakin selvää että tuo iso pytty lähtee pois tuolta kellarista, tilalle tulee mp-nostin
Kaiken kaikkiaan olen tähän asti ollut tyytyväinen. En osaa sanoa onko kulutus talossa paljon vai vähän, ei ole vertailukohtaa kun on ensimmäinen omakotitalo jonka omistan mutta tuohon vanhaan öljykrematorioon verrattuna tuo hybridi maksaa ittensä takaisin varmaan kahdessa vuodessa...
Oli lähemmäs 10k euroa halvempi kuin paras MLP-tarjous jonka sain. Tosin meillä tota maalämmön hintaa nosti se että kaivoja olisi kuulemma pitänyt porata 2.
Mitään seurantaa en ole tehnyt sähkönkulutuksesta mutta edelliseen suorasähkölämpöiseen kämppään verrattuna ovat oikein inhimillisiä nuo sähkölaskut. 1 960 kWh oli joulukuun laskussa sähkönkulutus.
Lämmitettäviä neliöitä meillä n.180 neliöö + 50 neliöö kellaria+autotallia. Talo puu/betoni rakenteinen. Perusosa 50-luvulta, ja laajennukset 70-luvulta sekä vuodelta 2006. Muualla on patterilämmitys paitsi märkätilat+khh joissa lattialämmitys.
Öljyä on kulunut viime toukokuun jälkeen n.80 litraa... Jätin vanhan 1500litran öljypytyn kytkemättä ja oon syöttänyt tota härveliä 20 litran kannuilla, pystynyt seuraamaan mitä toi on naftaa hörppinyt. Sanomattakin selvää että tuo iso pytty lähtee pois tuolta kellarista, tilalle tulee mp-nostin
Kaiken kaikkiaan olen tähän asti ollut tyytyväinen. En osaa sanoa onko kulutus talossa paljon vai vähän, ei ole vertailukohtaa kun on ensimmäinen omakotitalo jonka omistan mutta tuohon vanhaan öljykrematorioon verrattuna tuo hybridi maksaa ittensä takaisin varmaan kahdessa vuodessa...
-
BryGgi
- Pyörä: EXC 300 TPI -20
-88 rakennettu puutalo, aiemmin puulämmitteinen. Vaihdettiin täysrempassa 2 lehtiset patterit ja maalämpöputkee 600m pellolle. 8kw lämpöässä pannuhuoneessa viilennystoimintoineen. Karkeasti menee vuodessa 13000kwh. Eikä edes yritetä säästellä, vaan käytetään huoletta. Sähkövastukset ei ole olleet vielä päällä kertaakaan, vaikka pakkasta ollut 33 astetta useasti. Pattereihin menevä vesi silloin 48 asteista. Sisälämpötila 22. Tyytyväinen olen ollut. Kustannukset kaikkinee 13t € omaa työtä ainoastaan putkien kaivuu. Uudet kattilat ja boilerit sekä aurinkokeräin ois ollu lähes saman ilman asennusta. Saati jää puuvarasto kokonaan ajovarusteiden säilyttämiseen
Mahtaako tuo sinun hybridisi olla tämä?Kuratulppa kirjoitti:Itse olin viime vuonna samassa tilanteessa. Päädyin vanhan ja perkeleen kovalla kulutuksella (n.3500ltr/v) toimineen puu/öljylämmityksen tilalle ottamaan VILP/Öljylämppäri-hybridin
Meillä öljynkulutus ollut samaa luokkaa (3000-3500) ja kalusto ikivanhaa, kattila (Högfors kaksoispesä) vuodelta -82 ja poltin -98. Jospa noilla vielä tämän lopputalven lämmittäisi.
-
Kuratulppa
- Pyörä: DR650SE
Juuri tuollainen Atlantic tuli meille, 14kw versiona.piston kirjoitti:Mahtaako tuo sinun hybridisi olla tämä?Kuratulppa kirjoitti:Itse olin viime vuonna samassa tilanteessa. Päädyin vanhan ja perkeleen kovalla kulutuksella (n.3500ltr/v) toimineen puu/öljylämmityksen tilalle ottamaan VILP/Öljylämppäri-hybridin
Meillä öljynkulutus ollut samaa luokkaa (3000-3500) ja kalusto ikivanhaa, kattila (Högfors kaksoispesä) vuodelta -82 ja poltin -98. Jospa noilla vielä tämän lopputalven lämmittäisi.
Varustelistalta ruksin siihen vielä sen kaukosäätöyksikön sisälle sekä samalla laitettiin sellainen paineenalennusventtiili syöttölinjaan.
Hinta oli asennettuna muistaakseni muutaman satasen päälle 14k euroa. Sisältäen nuo lisäosaset.