Kokemuksia F800GS:stä
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Re: Kokemuksia F800GS:stä
Mulla ajossa 13,8 - 14,2v
Viimeksi muokannut tramp, To Elo 14, 2014 8:39 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Säkkijärvenpolkka on ihan hanurista!
Minulla käynnissä ollessa 14.4V, ja lähestulkoot kaikki sähköiset härpättimet päällä 14.2-14.3V.Harri Hemmilä kirjoitti:Minkälaisia volttimääriä Gessun akusta pitäis irrota?
Mulla näytti sammuksissa 12,15V ja käynnissä alle 12V.
Eikö käynnissä ollessa pitäis olla suuremmat volttimäärät?
Onkohan mulla laturi hajallaan....
Väittäisin jotain olevan vialla, jos jännite jää alle 14V akun navoissa.
Minkä huollan, sen myös korjaan.
Ei voi tuon perusteella vielä sanoa.Harri Hemmilä kirjoitti:Minkälaisia volttimääriä Gessun akusta pitäis irrota?
Hommassa tarvitaan yleismittari, jossa on vastusmittaus. Jatkuvuusmittaus (piippaus) on hyvä lisä.
1. Avaa oikealla puolella oleva pieni suojakate (se kolmion muotoinen yhdellä ruuvilla kiinni oleva)
2. Paljastuu johtoliitin, johon menee laturin kopalta kolme keltaista johtoa. Avaa tuo liitin.
3. Mittaa kaikki pariyhdistelmät laturin puoleisesta liitinosasta läpi (1-2, 1-3, 2-3), että vastuslukemat ovat kaikissa tapauksissa hyvin lähelle samat.
4. Jos yleismittarissa on jatkuvuusmittaus ("piippari"), laita se päälle. Laita toinen mittarin maajohdin runkoon ja toisella töki kaikki kolme läpi. Ei saa piipata missään vaiheessa (eli olla oikosulussa). Jos mittarissa ei ole jatkuvuusmittausta, niin vastuslukemalla voi todentaa saman asian - lukema ei saa olla nolla.
Mikäli vastusarvo heittää jonkin kohdalla tai yksikin johdin piippaa (tai vastus menee nollaan), laturilla saattaa olla kuolo edessä. Tällöin kannattaa antaa vielä asiantuntevan sähkömiehen (ellei itse osaa hommaa aukottomasti) mitata laturin vaiheet, todentaa läpilyönti runkoon ja mitata johtimien kunto (onko poikki).
Mikäli laturi on ehjä, jännitteensäädin on todennäköisesti hajalla.
Ikävä sanoa, mutta oireet ovat kovin samankaltaiset kuin omassani staattorin kärähdettyä. Mutta tee tai teetä nuo mittaukset ennen aukomista. Omassani läpilyönti runkoon oli niin selvä, että epäilylle ei jäänyt sijaa. Yhdestä jalasta (sydän tai mikä sen sarven nimi lieneekään) oli käämityksen lakkaus kärynnyt tyystin pois.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
-
Harri Hemmilä
- Pyörä: R1200GS
Kiitos neuvosta, pitää huomenna kutsua sähkömies-kaveri käymään kahvilla mittarin kanssaÅ kirjoitti:Ei voi tuon perusteella vielä sanoa.Harri Hemmilä kirjoitti:Minkälaisia volttimääriä Gessun akusta pitäis irrota?
Hommassa tarvitaan yleismittari, jossa on vastusmittaus. Jatkuvuusmittaus (piippaus) on hyvä lisä.
1. Avaa oikealla puolella oleva pieni suojakate (se kolmion muotoinen yhdellä ruuvilla kiinni oleva)
2. Paljastuu johtoliitin, johon menee laturin kopalta kolme keltaista johtoa. Avaa tuo liitin.
3. Mittaa kaikki pariyhdistelmät laturin puoleisesta liitinosasta läpi (1-2, 1-3, 2-3), että vastuslukemat ovat kaikissa tapauksissa hyvin lähelle samat.
4. Jos yleismittarissa on jatkuvuusmittaus ("piippari"), laita se päälle. Laita toinen mittarin maajohdin runkoon ja toisella töki kaikki kolme läpi. Ei saa piipata missään vaiheessa (eli olla oikosulussa). Jos mittarissa ei ole jatkuvuusmittausta, niin vastuslukemalla voi todentaa saman asian - lukema ei saa olla nolla.
Mikäli vastusarvo heittää jonkin kohdalla tai yksikin johdin piippaa (tai vastus menee nollaan), laturilla saattaa olla kuolo edessä. Tällöin kannattaa antaa vielä asiantuntevan sähkömiehen (ellei itse osaa hommaa aukottomasti) mitata laturin vaiheet, todentaa läpilyönti runkoon ja mitata johtimien kunto (onko poikki).
Mikäli laturi on ehjä, jännitteensäädin on todennäköisesti hajalla.
Ikävä sanoa, mutta oireet ovat kovin samankaltaiset kuin omassani staattorin kärähdettyä. Mutta tee tai teetä nuo mittaukset ennen aukomista. Omassani läpilyönti runkoon oli niin selvä, että epäilylle ei jäänyt sijaa. Yhdestä jalasta (sydän tai mikä sen sarven nimi lieneekään) oli käämityksen lakkaus kärynnyt tyystin pois.
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997---> BMW R1200GS 2005
Mitähän vielä pitäisi ottaa huomioon..??
Tarkoitus lähteä emännän kanssa kakspäällä, 8Gessulla Saksaan.. ( Parikkala-Turku-Tukholma-Meldorf-Soltau ja takas..)
Parin viikon reissu, siirtymiin varattu paripäivää suuntaansa, laivalla yön yli, tuttavien luokse Hampurin alapuolelle, loman viettoon..
Pyörä on v.2011 ja ajettu noin 15tkm. uudet Trail Attack2 alla, ölpät ja putsarit vaihdettu, eturattaan vielä vaihdan, kun oli hieman kulunu, pyöränlaakerit oli ok...
Lähinnä arveluttaa siirtymä Tukholmasta pohjois-saksaan päivässä ( 1150km tuttavien luokse) autolla viime syksynä meni noin 10,5h.. tiedän että yksin sen kyllä ajan helposti, mutta kahdestaan.. no sitten etsitään jotain majoitusta esim Tanskan puolelta, jos ei persaus kestä.. =)
Mutta mutta onko pyörän suhteen vielä jotain sellaista , mitä pitäis ottaa huomioon.. reissusta tulee noin 4500-5000km??
Tarkoitus lähteä emännän kanssa kakspäällä, 8Gessulla Saksaan.. ( Parikkala-Turku-Tukholma-Meldorf-Soltau ja takas..)
Parin viikon reissu, siirtymiin varattu paripäivää suuntaansa, laivalla yön yli, tuttavien luokse Hampurin alapuolelle, loman viettoon..
Pyörä on v.2011 ja ajettu noin 15tkm. uudet Trail Attack2 alla, ölpät ja putsarit vaihdettu, eturattaan vielä vaihdan, kun oli hieman kulunu, pyöränlaakerit oli ok...
Lähinnä arveluttaa siirtymä Tukholmasta pohjois-saksaan päivässä ( 1150km tuttavien luokse) autolla viime syksynä meni noin 10,5h.. tiedän että yksin sen kyllä ajan helposti, mutta kahdestaan.. no sitten etsitään jotain majoitusta esim Tanskan puolelta, jos ei persaus kestä.. =)
Mutta mutta onko pyörän suhteen vielä jotain sellaista , mitä pitäis ottaa huomioon.. reissusta tulee noin 4500-5000km??
-
Harri Hemmilä
Tarkista että jarrupaloissa on paljon pintaa...
Keski-Euroopassa on lomakausi kuumimmillaan ja liikkeellä on paljon Hollantilaisia turisteja jotka tekee autolla paljon yllättäviä peliliikkeitä muun liikenteen seassa
Noilla kilometreillä ei tarvi huolehtia muusta kuin että kuluvat osat on kunnossa
Keski-Euroopassa on lomakausi kuumimmillaan ja liikkeellä on paljon Hollantilaisia turisteja jotka tekee autolla paljon yllättäviä peliliikkeitä muun liikenteen seassa
Noilla kilometreillä ei tarvi huolehtia muusta kuin että kuluvat osat on kunnossa
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997---> BMW R1200GS 2005
-
0LL1
- Pyörä: XT660R+Explorer XC
Niksutin@ kirjoitti: Lähinnä arveluttaa siirtymä Tukholmasta pohjois-saksaan päivässä ( 1150km tuttavien luokse) autolla viime syksynä meni noin 10,5h.. tiedän että yksin sen kyllä ajan helposti, mutta kahdestaan.. no sitten etsitään jotain majoitusta esim Tanskan puolelta, jos ei persaus kestä.. =)
Joskus tuli ajettua gessulla 1000 km päivään saksan baanaa ilman kyytiläistä. En suosittele. Mahdollista se on, mutta siinä puutuu jo muutakin kuin perse.
Tarkista, että rengaspaineet on vähintään ohjekirjan määrä tai hieman ylikin.
-
Perhokalastaja
- Pyörä: F800GS
Harrille vielä tuosta laturihommasta, vasta laturin vaihtaneena niin sanoisin että rikki se on. Å:n ohjeeseen sen verran lisäystä että minulle ne staattorin johtoparien väliset jännitearvot olivat ihan ok ja silti se oli rikki.
- Per Saukko
- Pyörä: --?--
...ja Harrille vielä tuosta laturi jutusta:
(Muistaakseni sun pyörän rekkari on geetuplawee-537 tai 541 (mun 539) ja sen valmistenumerokin heittää kahdella mun numeroon.)
Jos sillä alkuperäisellä laturilla on päästy yli 70 tkm niin hienoa!
Mulla on hajonnu alkuperäinen ja korjattu ja nyt on uusittu malli pelissä, eikä ongelmia.
Molemmilla kerroilla, kun hajos oli oireet samat ku sulla, eli kuten Perhokalastaja kirjoitti rikki se on
(Muistaakseni sun pyörän rekkari on geetuplawee-537 tai 541 (mun 539) ja sen valmistenumerokin heittää kahdella mun numeroon.)
Jos sillä alkuperäisellä laturilla on päästy yli 70 tkm niin hienoa!
Mulla on hajonnu alkuperäinen ja korjattu ja nyt on uusittu malli pelissä, eikä ongelmia.
Molemmilla kerroilla, kun hajos oli oireet samat ku sulla, eli kuten Perhokalastaja kirjoitti rikki se on
-millähän nyt ajelis???
Niin minullakin arvot oli ok, mutta vuoti runkoon.Perhokalastaja kirjoitti:Harrille vielä tuosta laturihommasta, vasta laturin vaihtaneena niin sanoisin että rikki se on. Å:n ohjeeseen sen verran lisäystä että minulle ne staattorin johtoparien väliset jännitearvot olivat ihan ok ja silti se oli rikki.
-
Harri Hemmilä
En ole kerenny vielä mittailla niitä arvoja...
En tiedä onko laturi alkuperäinen vai vaihdettu, eroaako ne ulkoisesti jotenki?
-
Marko Hemmilä
- Site Admin
- Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
- Viesti:
Tarkoitatko alkuperäinen vai tarvike?Harri Hemmilä kirjoitti:En ole kerenny vielä mittailla niitä arvoja...
Vasemmalla uusi ja oikealla vanha:
http://bobo1167.smugmug.com/Other/F800G ... 2313-M.jpg
Kopan ulkopuolelta ei voi todentaa vaan vaatii aukaisun. Aikoinaan en löytänyt mitään mittaustietoja, jolla uuden laturin voisi todentaa muilla keinoin. Tosin en ole asiaa enää viimeiseen vuoteen seurannut, koska vaihdoin omani vuosi sitten.
Ja jos haluaa todentaa, niin ei tarvitse muuta kuin avata kopan ja siinäpä se roottori jo sitten onkin. Siitä sen näkee. Eli kopan tiivisteen kun varaa ja momenttiavaimen. Kopassa on kiristyssekvenssi ja momentit ja niiden mukaan se on syytä tehdä.
http://bobo1167.smugmug.com/Other/F800G ... 2313-M.jpg
Kopan ulkopuolelta ei voi todentaa vaan vaatii aukaisun. Aikoinaan en löytänyt mitään mittaustietoja, jolla uuden laturin voisi todentaa muilla keinoin. Tosin en ole asiaa enää viimeiseen vuoteen seurannut, koska vaihdoin omani vuosi sitten.
Ja jos haluaa todentaa, niin ei tarvitse muuta kuin avata kopan ja siinäpä se roottori jo sitten onkin. Siitä sen näkee. Eli kopan tiivisteen kun varaa ja momenttiavaimen. Kopassa on kiristyssekvenssi ja momentit ja niiden mukaan se on syytä tehdä.
-
Harri Hemmilä
Kun saan aukastua tuon ja selviää että mitä pitää uusia niin taidan köyhänä laittaa käytettyä
:
http://www.motorworks.co.uk/vlive/Shop/ ... 0_72_HA_20
http://www.motorworks.co.uk/vlive/Shop/ ... 0_72_HA_20
Tuolla viestissäni vinkki, jossa uudenmalliset käytetyt hilut Saksasta
viewtopic.php?f=5&t=9319&start=1680#p343518
viewtopic.php?f=5&t=9319&start=1680#p343518