KTM 990 adventure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
Ludwig
Viestit: 443
Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
Pyörä: KTM 990 adve -08
Paikkakunta: Finnmark

ITG + Leo Vince, kuormattuna lapin retkellä

Viesti Kirjoittaja Ludwig »

Ludwig kirjoitti:.....
jassoh, mulla sitten ensmäinen tulppa lensikin loppusuoralla tänään 'mäkeen', muoviprikka antoi periksi, saapas ja puntti öljyssä, kotona huomasin kun hönki kintuille... :o

ja seuraavaa peliin, teräsprikka että kestää, oo-rengas oli sentään jäänyt talteen kanteen kiinni!

mutta perjantaina kohti lappia tulvia kyttään, vaikka mikä olis!
ja uusi tulppa kesti (samanlainen messinkiversio), ja teräsprikka.

pe - su, se "tulvareissu", 2700 km, Kilpisjärvi ja takaisin, ITG+2LeoV., hyvin toimii.
vastatuulta, aurinkoa, sadetta ja ukkosmyrskyä, 0' - 20'C, sade/lämpöhaalari päälle ja pois monta kertaa...
http://www.polo-motorrad.com/en/snowtro ... mbi-2.html

tavaraa reippaasti, leirimeininki, siis taka+sivulaukut + 2säkkiä.
kulutus 5 - 6,5 L, painon lisä ei haittaa, mutta ilmanvastus gobin sivulaukkuihin on merkittävä (joku ilmanohjainlisälaukkusysteemin niiden eteen voisi ehkä kokeilla), eli jos on vastatuuli (oulu -> tornio, mereltä tuuulee ja 120 moottoritiellä, 6.5L) tai haipakka vauhti niin kulutus pomppaa... se on ranteesta kiinni. :o
mutta kone vetää nyt hyvin 17/42, 6:lla ja 2500+ rpm, ihan eri tyyliin kuin orikinaalilla. great.

vaikka tämä ei olekaan matkailuvoorumi (?), en malta olla laittamatta pari kuvaa.
Kotka on niin mahtava ratsu maailman ääriin, ja ehkä näistäkin joku saa ideaa... :D

kahden puun väliin liina ja kevytpeite, ei sade kastele teltan pystytystä ja leirihommia; Väylänpäässä hyttysiä jo nyt...
1 sateensuoja.JPG
Pallas: poro poseeraa, "shoot, don't talk"...
2 ota jo.JPG
Muotkatakka, klo 1:25, 2'C, ketjut öljyyn...
4 ketjuhuoltotauko.JPG
moottoriöljyä kun käyttää, riittää n. 500km välein froteerättiputsaus, hammasharja ja öljypullo, ja ketjut kuin uudet. (rätillä ensin ketjuista rapa pois, ja sitten maata öljytipoilta suojaamaan - motoristi suojelee luontoa!)
tatina-sitko-spreit - ei kiitos; pikkusen vaivaa - juu, mutta "no pain no gain".
ja kun nykyään olen 65kg keiju, jatkoin keskituen "polkimen" terästangolla, silti sivulaukut ensin irti, että saa kotkan ilmaan.
3 ketjuhuoltovälineet.JPG
turvallisia retkiä!
Viimeksi muokannut Ludwig, Ke Touko 28, 2014 3:19 pm. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Avatar
needforspeed
Viestit: 339
Liittynyt: Ke Syys 30, 2009 11:40 am
Pyörä: KTM 990 Adventure
Paikkakunta: Konnevesi

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja needforspeed »

rontti kirjoitti:Mistä ootte polttoainesuodattimen+emmeet hankkineet? Alkuperäisosien, varsinkin O-renkaiden 46€/2kpl, hinta tuntuu köyhästä kohtuuttomalta. Ebayssä on Kreikan pojalla suodatin satsi myynnissä, mutta vain yhdellä O-renkaalla. Liekkö noiden rinkuloiden koot niin eksoottisia, ettei esim. jostain hydrauliikkaliikkeestä löydy?
O-renkaita löytyy esim. Etralta hintaan pari-kolme €/kpl. Koko ylemmällä bpumpun renkaalla, joka yleensä pitää vaihtaa oli muistaakseni 60x3mm Viton.
Avatar
ÖÖ.
Viestit: 905
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 11:43 pm
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R
Paikkakunta: Sauvo

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja ÖÖ. »

Nyt on ITG filtteri ja kreikkalainen levy otettu täälläkin kokeiluun. Eikä kauhean positiiviset kokemukset ainakaan vielä. Kaasuun vastaavuus heikkeni, mikä toisaalta pienensi on/off efektiä. Täyskaasullakaan ei tunnu repivän enää samaa tahtiin. 4-6000 rpm alue osakaasulla meni ihan pilalle samaten hitaasti tasakaasulla kruisailu. Imuäänet on niin kovat et nyt vois hyvin mielin ottaa vaimentimesta killerin pois ilman että kuulee varmaa mitää eroa. Kampikammio huohottaa nyt ilmakehään joten välillä tulee pieni öljynkatku. Huollettavuudestakin pieni epäilys että mahtaakohan saada takaisin paikalleen ennen kuin ottaa oikean tankin pois? Nuo pikaruuvit ainakin mulla vaati sen että piti painaa vastaan vastapuolelta että menivät "jengalle".

Positiivista varmaan se että onhan se hauskan näkönen ja tilaakin siellä on. Kaikenlaisia kivoja uusia ääniäkin rupes kuulumaan. =)

Jos ei korva totu ja hyvää karttaa löydy niin pitää palata tuohon Unifilter + BMC kombinaatioon. Oli kevään jäljiltä imusarja puhdas kuin papin lakanat. Unifiltteri sen sijaa ihan mustana sonnasta ja BMC:ssäkin jotai tomua mutta onneks oikealla puolen.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
Avatar
Muddy Waters
Viestit: 598
Liittynyt: La Maalis 14, 2009 3:03 pm
Pyörä: KTM+GSA
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Muddy Waters »

Saako tuohon vakio ilmanputsarikoteloon sitten sen paperisuotimen tilalle jotain pestävää mallia? Siis ilman mitään modifikaatioita eli pelkkä suodatin... Kokemuksia?

Tulis etusammaksi sellainen pestävä.
It is good to have an end to journey toward;
but it is the journey that matters, in the end.
-Ernest Hemingway-
Avatar
ÖÖ.
Viestit: 905
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 11:43 pm
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R
Paikkakunta: Sauvo

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja ÖÖ. »

Muddy Waters kirjoitti:Saako tuohon vakio ilmanputsarikoteloon sitten sen paperisuotimen tilalle jotain pestävää mallia? Siis ilman mitään modifikaatioita eli pelkkä suodatin... Kokemuksia?

Tulis etusammaksi sellainen pestävä.
Saa esim. BMC tai K&N. BMC:n kanssa joutuu ainakin näkemään vähän vaivaa että tiivistää kotelon reunat esim. jollain rasvalla. Siitä on sitten taas montaa mielipidettä mikä materiaali suodattaa riittävän hyvin ja mikä ei.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
Avatar
Ludwig
Viestit: 443
Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
Pyörä: KTM 990 adve -08
Paikkakunta: Finnmark

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Ludwig »

Muddy Waters kirjoitti:Saako tuohon vakio ilmanputsarikoteloon sitten sen paperisuotimen tilalle jotain pestävää mallia? Siis ilman mitään modifikaatioita eli pelkkä suodatin... Kokemuksia?

Tulis etusammaksi sellainen pestävä.
http://www.storm-motor.fi/osat/moottori ... f-kt-9907/

kokemusta ei ole, mutta lukenut olen, että sen suodatuskyvystä ollaan montaa mieltä, tiedä sitten kuinka on.
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Avatar
Ludwig
Viestit: 443
Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
Pyörä: KTM 990 adve -08
Paikkakunta: Finnmark

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Ludwig »

ÖÖ. kirjoitti:Nyt on ITG filtteri ja kreikkalainen levy otettu täälläkin kokeiluun. Eikä kauhean positiiviset kokemukset ainakaan vielä. ...
Kaikenlaisia kivoja uusia ääniäkin rupes kuulumaan...
:(

* millaisia uusia ääniä?

* tehosta: koska nyt vasta otit sen suodatinlooran pois (?), suurin muutos lie että ilmaa tulee reilummin (eikä sen snorkkelin pienestä reiästä), ja bensan osuus vähenee suhteessa. voisiko F-karttaan laittaa kokeeksi vaikka 3-5% lisää bensaa ja katsoa miten se vaikuttaa?
imuilman lämpö myös kasvaa jonkun verran (ja pienentää osaltaan täyttöä), koska loora ei enää ohjaa ilmaa ylhäältä snorkkelin kautta vaan se tulee osin jäähdyttimen lämmittämänä.
[kun ulkoilma on 20'C, AT (ambient temp filtterin sisällä) on n. 45-50; ulkona nolla ja AT n. 25. (anteron ja BT-obd:n infoa).]

* mulla filtteri menee paikoilleen ja pois ihan helposti, D-zussit käännän ruuvarilla.
aikas likanen oli päältä jo 3000km jälkeen taas, sisus silti puhdas.
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Avatar
ÖÖ.
Viestit: 905
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 11:43 pm
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R
Paikkakunta: Sauvo

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja ÖÖ. »

Ludwig kirjoitti: * millaisia uusia ääniä?
Tasakaasulta kun lähtee pikkuhiljaa avaamaan. Ennen kuin alkaa se imupuolen papatus niin tulee sellaista korkeataajuista "siritystä".
Moottorijarrulla taas olen monta kertaa luullut että joku pikkukoira juoksee kannoilla ja haukkuu. Ilmeisesti pyörästä kuitenkin tulee tuokin ääni. =)
Ludwig kirjoitti: * tehosta: koska nyt vasta otit sen suodatinlooran pois (?), suurin muutos lie että ilmaa tulee reilummin (eikä sen snorkkelin pienestä reiästä), ja bensan osuus vähenee suhteessa. voisiko F-karttaan laittaa kokeeksi vaikka 3-5% lisää bensaa ja katsoa miten se vaikuttaa?
imuilman lämpö myös kasvaa jonkun verran (ja pienentää osaltaan täyttöä), koska loora ei enää ohjaa ilmaa ylhäältä snorkkelin kautta vaan se tulee osin jäähdyttimen lämmittämänä.
[kun ulkoilma on 20'C, AT (ambient temp filtterin sisällä) on n. 45-50; ulkona nolla ja AT n. 25. (anteron ja BT-obd:n infoa).]
Juu vasta otin kotelon pois. Aikasemmin oli tuo unifilter + bmc eli ei snorkkelia mutta boksi kuitenkin. Pitää alkaa kokeilemaan auttaisko tuo sopan paksuntaminen jotain.
Ludwig kirjoitti: * mulla filtteri menee paikoilleen ja pois ihan helposti, D-zussit käännän ruuvarilla.
aikas likanen oli päältä jo 3000km jälkeen taas, sisus silti puhdas.
Hyvä jos onnistuu, pitää ite reenata vähän tekniikkaa kunhan huollon aika tulee.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
Avatar
ÖÖ.
Viestit: 905
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 11:43 pm
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R
Paikkakunta: Sauvo

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja ÖÖ. »

Noni 2013 R akrakartasta myös L kartat ja nyt alko pelaamaan myös osakaasulla. Täyskaasukaan ei nyt tuntunu mitenkään selkeästi huonommalta ainakaan.

Jottei homma olis liian helppoa niin nyt jää välillä tyhjäkäynti roikkumaan vähän ylös ja jossain n. 6 % kaasulla totaali hyytyminen. Tarttee varmaan tota TPS:sää seuraavaks tutkia. Näytti kyllä äkkiseltää samalta kuin aina ennenkin, lämpösenä oli 0,6-0,64 V. TuneEcun mielestä kaasu kiinni oli aina 0 % paitsi kylmänä näytti 1-2%, (0,7 V).
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
Nikita
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2012 11:04 am
Pyörä: KTM990A

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Nikita »

Mulla on tossa Advessa tosiaan PCv ja autotune kiinni. Lykkäsin Rotweilerin kartan sisään ton ITGn filtterin vaihdon yhteydessä, ja toimii nyt kuin unelma.

Pienillä kierroksilla hyökkäily hävis käytännössä kokonaan, ja vetää tasaisesti koko kierrosalueella. Imu- ja nuo muut "uudet" äänet kyllä vaatii tottumista.

TuneEcun säädöistä en osaa sanoa, mut käsittääkseni sinnekkin löytyy jos jonkinlaista karttaa pohjiksi.
MotoMasa
Viestit: 368
Liittynyt: Pe Touko 20, 2011 9:15 am
Pyörä: 990Adv

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja MotoMasa »

Oletko ÖÖ katellut Rotweilerin sivuilta niitä säädettyjä karttoja.. Eikö ne käy suoraan kun sulla on uudet nokat, vai ottaako se kiinni ECUsta?

En tiedä johtuuko yhdestä putkesta ja db-killeristä, mutta minusta potkua ei tule mitenkään huomattavati tuosta ITG:stä. Muuten käytös on hyvin sivistynyttä ja kaasu on jopa pehmempi kuin mitä oli aikaisemmin PCV:n kanssa. Mukavastihan tuo ruopii, mutta vois ärhäkämpikin olla.. - lieneekö laiska vaihdejalka.
Avatar
ÖÖ.
Viestit: 905
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 11:43 pm
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R
Paikkakunta: Sauvo

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja ÖÖ. »

MotoMasa kirjoitti:Oletko ÖÖ katellut Rotweilerin sivuilta niitä säädettyjä karttoja.. Eikö ne käy suoraan kun sulla on uudet nokat, vai ottaako se kiinni ECUsta?

En tiedä johtuuko yhdestä putkesta ja db-killeristä, mutta minusta potkua ei tule mitenkään huomattavati tuosta ITG:stä. Muuten käytös on hyvin sivistynyttä ja kaasu on jopa pehmempi kuin mitä oli aikaisemmin PCV:n kanssa. Mukavastihan tuo ruopii, mutta vois ärhäkämpikin olla.. - lieneekö laiska vaihdejalka.

En ole vielä tuota Rottweilerin karttaa kokeillut. Niissähän ei normaaliin -11 R akrakarttaa ole muuta eroa kuin hiukan laitettu ennakkoa ja soppaa lisää F ja I karttojen ihan yläpäähän. ECU tosiaan senverran ottaa vastaan että arvot pitää kopioida vanhanmallin kartan päälle että pelaa.


Tuon kaasunavauksen pehmennyksen huomasin minäkin ekalla kokeilulla. Tosin pistin sen samaan piikkiin kuin tuon toisioläppien 100 % auki aina modauksen eli kaasuun vastaavuus heikkenee joten ei tuu tehoa pienellä liikkeellä niin paljoa. Vaikken on/off kaasusta tykkääkkään niin tykkään silti enemmän siitä kaikki mulle nyt heti tyyppisestä kaasusta =)
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
Avatar
Muddy Waters
Viestit: 598
Liittynyt: La Maalis 14, 2009 3:03 pm
Pyörä: KTM+GSA
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Muddy Waters »

Muddy Waters kirjoitti: .... Vikakin uskoakseni paljastui ja hommaan korjausosan 60013061000. Antaa ilmeisesti ilmaa siitä jarrusäiliön sylinteristä....
Osat vaihdettu ja samoin jarrunesteet. Oli siellä kaikenlaista kökköä välissä joten putsailin samalla jarrunestesäiliön
kunnolla ja varsinkin sen mihin tuo osa tulee. Jarrut toimii nyt todella hyvin, paremmin kuin tähän asti koskaan. 8)
It is good to have an end to journey toward;
but it is the journey that matters, in the end.
-Ernest Hemingway-
pekkas
Viestit: 508
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja pekkas »

MotoMasa kirjoitti:Oletko ÖÖ katellut Rotweilerin sivuilta niitä säädettyjä karttoja.. Eikö ne käy suoraan kun sulla on uudet nokat, vai ottaako se kiinni ECUsta?

En tiedä johtuuko yhdestä putkesta ja db-killeristä, mutta minusta potkua ei tule mitenkään huomattavati tuosta ITG:stä. Muuten käytös on hyvin sivistynyttä ja kaasu on jopa pehmempi kuin mitä oli aikaisemmin PCV:n kanssa. Mukavastihan tuo ruopii, mutta vois ärhäkämpikin olla.. - lieneekö laiska vaihdejalka.
Ei taida lisä potkua tulla noilla vaahtomuovi suodattimilla,yhtä 990 advea penkissä ajettu vakio/vaahtomuovi filtterillä..
Omistaja sanoi jo pers tuntumasta että yläpään veto heikkenee..palasi takaisin vakioboxiin niin veto palautui.
Penkkikäppyröitä minulla ei tästä ole..kommentoikoon omistaja lisää mikäli haluaa.

(MotoMasa tais olla kainuusta,jos penkkivetoja kaipaat niin ota yhteyttä. KAMC penkki käytettävissä.)
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
veejii
Viestit: 254
Liittynyt: To Huhti 17, 2008 4:40 pm
Pyörä: 990 Adv
Paikkakunta: Paimio

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja veejii »

Ei taida lisä potkua tulla noilla vaahtomuovi suodattimilla,yhtä 990 advea penkissä ajettu vakio/vaahtomuovi filtterillä..
Omistaja sanoi jo pers tuntumasta että yläpään veto heikkenee..palasi takaisin vakioboxiin niin veto palautui.

Työkaveri, pilkuntarkka jamppa aikanaan sääteli kiihdytyspyörää huolella ja haki ilmanottoa optimiksi. Yhdessä vaiheessa penkissä ilman ajoviimapuhallinta homma toimi pirun hyvin ja ajaessa taas ei yhtään...koittivat taas penkissä ilman puhallinta ja toimii..puhallus päälle ja röpöttää...ajoviima teki jonkinsortin pyörteen tai alipaineen putsarin ympärille ja ilma ei riittänyt imutorville tasaisena...
Vastaa Viestiin