KTM 990 adventure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

jaa
Viestit: 784
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 12:53 pm
Pyörä: Paree ettei näy, ettei leimata
Paikkakunta: Rauma

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja jaa »

Jos kone ei ole lämmin, niin sieltä tulee ihan minimaalisen verran öljyä. Olisikos joku millilitra kun ottaa irti (eli mitä sen tunnistimen takana on) ja sitten ei mitään. Viime keväänä kun ekaa kertaa konetta asensin takaisin paikalleen ison moottorirempan jäljiltä, niin unohdin tiivisteet välistä. En huomannut asiaa ennen kuin kone kävi lämpimäksi asti ja alkoi tiputtamaan tipan noin 2-3 sekunnin välein. Ja kun rinkulan laitoin takasin, niin otin tunnistimen irti mopo pystyasennossa. Tähän nyt sitten loppuun, että vain oman moottorini kanssa tämän olen testannut, joten mitään takuuta en edelliselle anna. Mutta ei kai siellä mitään mahdottomasti mitään paineita olla, kun siinä on kaksi melko pientä ruuvia ja yksi o-rengas.
Avatar
Ludwig
Viestit: 443
Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
Pyörä: KTM 990 adve -08
Paikkakunta: Finnmark

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Ludwig »

ÖÖ. kirjoitti:...Onko oberonin omistajille tuttu näky? Näytti jopa vuotavan kun pumppaili.
...
mitä? eikö tuo oberonin laite olekaan kestävä? onko ktm:n kuitenkin parempi? :o
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Avatar
ÖÖ.
Viestit: 905
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 11:43 pm
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R
Paikkakunta: Sauvo

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja ÖÖ. »

Ludwig kirjoitti:
ÖÖ. kirjoitti:...Onko oberonin omistajille tuttu näky? Näytti jopa vuotavan kun pumppaili.
...
mitä? eikö tuo oberonin laite olekaan kestävä? onko ktm:n kuitenkin parempi? :o

Juu ei näköjään ikuinen sekään.

Tuohon maaliasiaan palatakseni. Varaosana ei löydy ja 3 automaaliliikettä myi eioota tuolle ic185 koodille. Yhdestä löytyi ic184 ja ic186 mutta ei oikeaa.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
Avatar
KarMa
Viestit: 606
Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 9:03 pm
Pyörä: KTM SE, Husse fe 501
Paikkakunta: Veikkola

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja KarMa »

Finrr mistä hommasit tuon Rotopaxin? Oon miettinyt itselle samaa rajaseudun reissuja varten.

- KarMa
Avatar
finrr
Viestit: 124
Liittynyt: To Elo 29, 2013 6:56 pm
Pyörä: 990 ADV R
Paikkakunta: Liminka

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja finrr »

KarMa kirjoitti:Finrr mistä hommasit tuon Rotopaxin? Oon miettinyt itselle samaa rajaseudun reissuja varten.

- KarMa
Ebaysta tilasin ja tuli jenkkilästä noin viikossa. Meinasin ensin tilata Altriderista, mutta heppu alkoi nostaa hintaa tilausvaiheessa :?
Avatar
Ludwig
Viestit: 443
Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
Pyörä: KTM 990 adve -08
Paikkakunta: Finnmark

KTM 990 adventure - taka ABS pois?

Viesti Kirjoittaja Ludwig »

soralla on alkanut tuo takajarrun ruputus nyppiin - miten tuon taka-ABS:n saisi siisteimmin halutessaan väliaikaisesti poiskytkettyä, esim. sähköisesti? Samanaikaisesti etu-ABSin haluan silti edelleen toimivan.

polkimelta letku suoraan jarrulle, ohi ABS:n juu, mutta sitten sitä ei saa halutessa helposti takas?
anturin johto poikki/kytkimellä - vikakoodia?

toimivia ideoita?
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Avatar
ÖÖ.
Viestit: 905
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 11:43 pm
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R
Paikkakunta: Sauvo

Re: KTM 990 adventure - taka ABS pois?

Viesti Kirjoittaja ÖÖ. »

Ludwig kirjoitti:soralla on alkanut tuo takajarrun ruputus nyppiin - miten tuon taka-ABS:n saisi siisteimmin halutessaan väliaikaisesti poiskytkettyä, esim. sähköisesti? Samanaikaisesti etu-ABSin haluan silti edelleen toimivan.

polkimelta letku suoraan jarrulle, ohi ABS:n juu, mutta sitten sitä ei saa halutessa helposti takas?
anturin johto poikki/kytkimellä - vikakoodia?

toimivia ideoita?
Jos taka-anturin katkasee pois pelistä niin koko ABS menee vikatilaan eikä toimi edessäkään.

Talvella suunnittelin pientä elektroniikkaa tohon väliin huijjaamaan ABS:ssää mutta se rojekti on nyt taas ollu tauolla kun ajaakkin tarttis.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
Norsu
Viestit: 222
Liittynyt: To Huhti 26, 2007 11:30 pm
Pyörä: KTM990Adv
Paikkakunta: Suomi

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Norsu »

Mulla on ohjaustangossa kytkin, jolla voi oikosulkea ABS:n takapyörän anturin johdot ja absi menee vikatilaan. Tämä tietysti vie absin myös etupyörältä, mutta saanpahan abs:n tarvittaessa pois päältä nopeasti ajon aikana. Ja myös pysyy poissa vaikka tumppaisikin.
Harvoin abs:t pitää pois kytkeä, kun niihin on tottunut, mutta välillä vaan tarvii takajarrua...
KTM 990 Adventure, Ducati 888 SP4, Tunturi '65, Honda Monkey '76, Solifer "lava" '84
MotoMasa
Viestit: 368
Liittynyt: Pe Touko 20, 2011 9:15 am
Pyörä: 990Adv

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja MotoMasa »

Toisella foorumilla on ajoittain vaahdottu rikkoutuneista virtalukon johdoista, joten tarkistin omani. Johto pitäisi olla nippusiteellä kiinni virtalukossa ja sen pitäisi liukua vapaasti runkoputken ja eturungon oikealla puolen olevan kolmionmallisen muovikappaleen välissä. Veistelin muovia vähän lyhyemmäksi yläkulmasta, notta johdolla enemmän tilaa liikkua edestakas ohjauksen mukana.

Kuva
Avatar
Ludwig
Viestit: 443
Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
Pyörä: KTM 990 adve -08
Paikkakunta: Finnmark

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Ludwig »

kiitän ABS ideoista, pitää vielä tuumata.

---

mulla toi virtalukon johto on napakasti paikallaan, ei liiku tuosta kohdasta mihinkään. levyn takana se on nippusiteellä runkoputkessa kiinni, joten liikevaraa ei muutenkaan juuri ole. tutkin johdon kun kaikki oli taas irti (15tkm huolto), kiitos muistutuksesta.

mistä kohdasta ne johdot on rikkuneet, tuostako?

samalla kun niitä tutkitte, niin akun plus-johtokin lie hyvä syynätä akkukotelossa, jos se on tehtaalla jo vedelty mistä sattuu...
hankautuu puhki ja sähköt oikoo maihin.
tämä oli rungon ja poikittaisen öljyputken välissä (melkein poikki), ja akkukotelon kannakkeen vieressä (vain kuori palanut...).
1.JPG
2.JPG
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Nikita
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2012 11:04 am
Pyörä: KTM990A

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Nikita »

Tuli viikonloppuna asennettua tuo ITG:n vaahtomuovisuodin alkuperäisen tilalle.

Samalla lähti SASsi litomaan ja PCV sai uuden kartan.

Lyhyen koajolenkin jälkeen olen erittäin tyytyväinen. Pyörän (tyypillinen?) on/off kaasu pienillä kaasunavauksilla katosi käytännössä kokonaan.

Suotimen asennus ja SASsin poisto olivat helppo homma, jopa tämmöiselle poropeukalolle.

Vielä pitäis kartan vaihdin kyhätä tuohon Powercommanderiin.
JiiIii
Viestit: 46
Liittynyt: Ma Joulu 17, 2012 12:52 am
Pyörä: KTM Adve 990
Paikkakunta: Salo

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja JiiIii »

Miten sait tuon sassin irti koneen oikealta puolelta? Mulla otti aikaa jonkin verran...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nikita
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2012 11:04 am
Pyörä: KTM990A

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Nikita »

Pitkällä lenkillä ja sormilla. Onnistu ihan ok, kun oli toi orginaaöi ilmansuodatin kotelo irti.
Avatar
Ludwig
Viestit: 443
Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
Pyörä: KTM 990 adve -08
Paikkakunta: Finnmark

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Ludwig »

siinä oli ainakin mulla sen toisen ruuvin edessä öljyputki... siis niin ahdasta.
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Avatar
Ludwig
Viestit: 443
Liittynyt: Pe Syys 09, 2011 7:14 pm
Pyörä: KTM 990 adve -08
Paikkakunta: Finnmark

ITG-suotimen pesu ja öljyäminen; hanskalokeron pikairrotus

Viesti Kirjoittaja Ludwig »

tuli 15tkm huollon aika, olipa helppo:
tankit pois, hanskalokeron mutteri (1) auki ja tankoon roikkuun, ITG ja pohjalevy naps pois, jäähdyttimen 4 ruuvia pois ja hihnalla etupumpuista pingotus eteenpäin, kaasutinrungon kumisaapaspannat auki, pikku hetkutus ja rungot ylös tankoon roikkuun, rätit imukanaviin.

tulpat pois ja uudet tilalle, venttiilikannet vuorollaan auki ja tarkistus (mitoissa!), ja kaikki takas.
6 roikkuu.JPG
kun tilaa nyt kerran on, teinkin 1mm alulevystä uuden pohjan lokeroon, vetoniiteillä kiinni, vanhan sahasin pistosahalla silpuksi alkaen sulakekotelorei'ästä:
7 uusi pohja lokeroon.JPG
8 uusi pohja lokeroon 2.JPG
9 uusi pohja lokeroon 3.JPG
4 kpl lokeron runkoonkiinnitysruuvia lukitteella paikalleen, ja kannat sahalla pois.

sulakkeet (orig. + lisärasia) lokeron alle, kiinnitysrivan (alumiinitanko) pannat reikänauhasta, johon sähköteippiä ympärille, mahtuu ohuena hyvin runkoputken ja bensatankin väliin:
10 sulakerasiat ja lokeron kiinnitysripa.JPG
säädettävä tappi lokeron kiinnitykseen; TPS:n lämpösuojus einesloorasta - pehmee pujotella, toimii! :D
11 lokeron kiinnityspultti, TPS-suojus.JPG
***
pesin samalla kertaa tuon ITG:n kokeeksi, sillä oli nyt ajettu joulusta vappuun, 10tkm;
se oli sisältä edelleen siisti ja kone toimi hyvin, tulpat siistit ja kulutus edelleen 5 - 5,8L , ka. 5,4.
voi olla että kesän pölykeleissä sotkeentuu nopeemmin.

ulkona likaa:
1 likaa.JPG
2 likaa.JPG
3 likaa.JPG
sisällä puhdas:
4 sisus.JPG
5 sisus.JPG
enpä löytänyt tämän tyyppiselle pesuvideota, muita foam-videoita on kyllä, joten kokeileen:

panin soikkoon 5 L denicol foam filter -pesuainetta, upotin suotimen sinne, ja puristelin vaahtomuovia toinen käsi sisällä ja toinen ulkopuolella, ja sormien välissä. hyvin irtosi rapaa ja hiekkaa. sitten huuhtelin suotimen viileellä vedellä.
jätin aineen soikkoonsa selkeemään, myöhemmin takas kannuunsa (ilman hiekkoja...), ja aikanaan uudestaan käyttöön.

sitten samaa hommaa lisää toisessa ammeessa, kunnon loraus fairyä veteen, ja puristeluhuuhtelu viileellä vedellä; pesuvesi pois ja uusi tilalle, joka kerta. muutama tämmönen sykli, kunnes ei enää tuntunut hiekkaa irtoovan.

suodinta ei saa varsinaisesti liottaa vedessä montaa minuuttia ettei liimasaumat petä, sanoo ITG:n ohje. ja sitten huuhtelua ja puristelua viileellä vedellä, jotta saa fairyt kokonaan pois. EI kannata runnoa, eikä hinkata, ettei hajoo, vain loputonta puristelua sormien ja käsien välissä.

***
24 h kuivumista, sitten n. ½ L öljyä (voi riittää 1/3 L), samaa puristelua ja kevyttä sivelyä, ja lopuksi sanomalehden uusiokäyttöä, eli puristelua paperiin. sivun taittaa seinämän yli ja puristelee, kääntää sivun pois ja avaa uuden sivun, ja kun pari tabloidia on "lukenut", alkaa liiat öljyt olla lehdessä; "katon" saa siivottua liiasta öljystä kun painelee lehteä vasten, ja kääntää sivua.

puristelua niin pestessä, kuivatessa kuin öljytessäkin:
12 liika öljy pois.JPG
13 liika öljy pois 2.JPG
14 liika öljy pois 3.JPG
(idea: veden kuivumista voi tehostaa ilmavassa paikassa, tuumasin jo tekeväni pahvista pohjalevyn johon sopiva reikä ja pölynimuri imeen ilmaa läpi filtterin...)

***
poistin sen ylätasausletkun, kun se tuli uusitun lokeron tielle; lokeroa piti vähän kuulavasaroida kyljistään että tulpat mahtui... :mrgreen:
letkuliittimen ruuvikoko n. 7mm (!), joten muovinippelit siis poikki, ja täyteruuvi sisään. toimii.
17 tankit tulpattu.JPG
TPS:n kiinnitysruuvin paransin ylhäältä päin helpommin saavutettavaksi huonekaluruuvin (reikä halk. 6mm) mutterilla ja pidemmällä kuusiokantaruuvilla (halk. 5mm):
15 TPS ruuvi.JPG
16 TPS ruuvi 2.JPG
siistit tulpat (?); laturin kannen muovitulpan kierteet loppui, vesiputkiliittimestä uusi tilalle;
sopivan kierteisiä tulppia on vaikea löytää - kertokaa jos keksitte jonkun muun halvan (ja kevyemmän) korvikkeen;
enkä siis maksa siitä ameriikan alu-tulpasta viittäkymppiä...
19 tulpat.JPG
obd-bt ja antero, arvot kohdallaan;
bilteman kympin pussi anterolle toimiva ja kätevä!
18 arvoja.JPG
turvallisia ajokelejä!
Viimeksi muokannut Ludwig, Ti Touko 20, 2014 10:59 am. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Vastaa Viestiin