Öljyn merkistä varmaan ollaan sataa eri mieltä, itse olen sitä mieltä, että jos et Dakariin ole menossa niin ihan sama mitkä öljyt sinne laittaa. Öljyjen vaihto on niin nopea ja helppo homma tehdä, että niitä voi vaihtaa riittävän usein. Ja aika usein ne pitäisi vaihtaakin, veikkaan, että 95% pyöristä niitä vaihdetaan liian harvoin.
Öljyn määrän mitta kannattaa vielä varmistaa ohjekirjasta (tai etsi netistä pyöräkohtainen tieto), eli yleensä ilmoitetaan joko tilavuusmittana tai helpommin pinnan etäisyys putkien yläpäästä millimetreinä (putket kasassa ilman jousta).
Eli täytetään putki öljyllä. HUOM! ei öljyä siihen keskireikään jossa on rebound-säädön käyttötanko. Öljyä täytetään putken sisälle välillä mäntää eestaas vedellen kunnes öljyssä ei enää näy ilmakuplia. Ilmanpoistumista voi nopeuttaa painamalla ulkoputkea ylhäältä alas siten, että pitää kämmentä putken suulla eli painaa ilmaa putkella alaspäin. Vaikea selittä...
Eli ensin putki käytännössä täyteen öljyä eli sisäputken (alemman putken) yläreunan tasolle ja sitten poistetaan öljyä esim. vanhemman 950:n tapauksessa 100mm korkeudelta vaikka Biltemasta hommatulla ruiskulla. Ko. ruiskussa on putki jossa säädettävä syvyysmitta.
Jaa, no tässähän on oiva ohje ko. työhön: http://www.youtube.com/watch?v=glG3gUjxjEU
Juu, putkia toisistaan irroittaessa pieni lämmitys ulkoputkeen auttaa irtoamista. Tosin kaikki ei tunnu lämmittelevän vaan luottaa nopeaan nykäisyyn
Tosiaan, kun nyt putkia huollat, niin pura myös sieltä alapäästä 19mm pultti pois jolloin saat purettua männät yms. Eli saat puhdistettua kunnolla puristussimmipakan ja reboud-pakan sekä ennen kaikkea sen reboud-putken alapään jossa rebound-ventiili liikkuu. Tuntuu keräävän paskan sinne. Eli varmista ennen kasaanlaittoa, että painaessa sormella siitä alumiinisen tangon päästä (joka näkyy tuossa videollakin), tanko tulee jousivoimalla helposti ylös. Tanko ei saa jäädä pohjaan jolloin rebound säätö on kaikista tiukimmillaan...
Marko
Ludwig kirjoitti: * eli siis ostamaan stefat (48600399 OIL SEAL RING 48X57,8X9,5 2kpl =23€),
vai ostanko/tarviinko korjaussarjan (R14013 REPAIR-KIT EXC FRONT FORK06/07 1kpl =65€) jossa pölysuojat ja jotain 'renkaita' lisäksi?
* ja sitten öljy (FORK OIL, SAE5 ? käykö kaikki merkit?), paljonko menee, onko joku mm-mitta putken päästä?
* pitääkö purkaissa kuumentaa putkee, millä (kuumailmapuhallin?) ja kuinka paljon?
* muuta niksiä diy-miehelle?
menee ehkä näillä ohjeilla? :
http://www.dirtyadv.com/ktm-950-adventu ... placement/
http://www.dirtyadv.com/wp-inner-fork-t ... und-valve/