KTM 990 adventure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
ÖÖ.
Viestit: 905
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 11:43 pm
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R
Paikkakunta: Sauvo

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja ÖÖ. »

DRPete kirjoitti:Mitä kokoa teillä on takarengas? satapiikki tarjosi 120/90r18... kun se normi koko on se 150 levee..? :shock:
120 mm levee mutta mulla on kapeempi vanne.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
Avatar
finrr
Viestit: 124
Liittynyt: To Elo 29, 2013 6:56 pm
Pyörä: 990 ADV R
Paikkakunta: Liminka

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja finrr »

Onko porukalla kokemuksia KTM:n alkuperäisnumerolla myytävistä FMFvaimentimista? Ovatko bolt-on vai slip-on tyyppiä eli tulevatko alkuperäisen laipan jatkeeksi vai tuleeko uusi väliputki mukana? Minkälaista laatua mahtavat olla?
Avatar
Tohtori_650
Viestit: 943
Liittynyt: Ma Joulu 20, 2004 9:46 pm
Pyörä: Ktm Adventure 950
Paikkakunta: Muurame

Re: Vs: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Tohtori_650 »

ÖÖ. kirjoitti:
DRPete kirjoitti:Mitä kokoa teillä on takarengas? satapiikki tarjosi 120/90r18... kun se normi koko on se 150 levee..? :shock:
120 mm levee mutta mulla on kapeempi vanne.
Omassa pyörii Kingsin 120 levee normi enskanastoilla. Viime talvena oli alkuperäisellä vanteella ja muoto muistutti auton rengasta (ajo-ominaisuudet oli vähän kulmikkaat). Nyt on superin takavanne ja sama rengas, kanttaila uskaltaa reippaammin, kun ei tarvii pelätä pidon loppumista niin paljon.
Normi kurvailuissa menee toi 120+ normi vanne ihan hyvin, keski nastat lyhenee nopeasti ihan luonnostaan :-)

Lähetetty minun B1-A71 laitteesta Tapatalkilla
Tuomas

Life's a piece of shit,
When you look at it.
-Always Look on the Bright Side of Life (from Monty Python)-
Avatar
MarkoV
Viestit: 528
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 10:58 pm
Pyörä: Husqvarna FE 350 -15
Paikkakunta: Joutseno

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Olikohan jossakin jo ohjetta, että onko kaasareiden irroituksessa mitän erikoista? Kurkkuihin pääsee ilmeisesti käsiksi putsarikotelon sivuluukkujen kautta? Onko muuta varsinaista irroitettavaa kuin nuo kurkut ja sitten letkujen ja tk-säätimen läpiviennit?

2-1 -putki on hitsattu, kun saisi vielä iskarit huollettua niin voisi aloittaa laitteen laittamisen nippuun.

Jaa, sanokaas vielä miten hyvin se kytkimen männä pitäisi liukua omassa kotelossaan uuden o-renkaan asennuksen jälkeen. MInulla tuo on niin tiukka, ettei se kierrejousi riitä työntämään mäntää konetta päin mitenkään. Sormivoimilla juuri ja juuri mäntä liikkuu kotelossaan. Onhan nesteellä tietysti iso voima työntää mäntää sisäänpäin, mutta miten kytkimen jouset jaksaa sen palauttaa...
Eli onkohan se kytkin kuitenkin hommattava vielä aftermarket-versiona...


Marko
Pessimisti ei pety!

Marko & Husqvarna FE 350 -15
Tase
Viestit: 2629
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Tase »

MarkoV kirjoitti:Olikohan jossakin jo ohjetta, että onko kaasareiden irroituksessa mitän erikoista? Kurkkuihin pääsee ilmeisesti käsiksi putsarikotelon sivuluukkujen kautta? Onko muuta varsinaista irroitettavaa kuin nuo kurkut ja sitten letkujen ja tk-säätimen läpiviennit?
Marko
Semmoinen käytännön vinkki (950). Kun kaasarit laittaa paikalleen, on niiden klemmarit mahdollista laittaa siten, että kummankin kaasarin voi irrottaa ja asentaa oikeanpuoleisesta luukusta käsin. Silloin ei seuraavalla kerralla tarvitse irrottaa kuin oikea tankki. Säästää jonkin verran aikaa ja vaivaa.

PS. Voi olla että vasen puolikin toimisi yhtä hyvin. Minulla on vain kokemusta oikeasta.
pekkas
Viestit: 508
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Korruptio kirjoitti:Voi hitto kun alkaa kohta talvi loppumaan kesken enkä ole mitään saanut tehtyä, venat säätämättä, sudit ja nesteet vaihtamatta... :( Pitäisi kohta alkaa aktivoitumaan tai "kesä yllättää motoristin".
Ei muuta kuin purku hommiin.. kaimasi pyörään tein tuon homman,muuten valmis mut takapumppu huollossa..
Oli vähän vuotanut,olisko venäjän patikot kiusannut.
Muutan samalla välityksiä hieman tiuhemmaksi,niin kuin itsellä.
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
Nikita
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2012 11:04 am
Pyörä: KTM990A

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Nikita »

Moro

Missäs hintaluokissa nuo etu- ja takapumppujen huollot liikkuu?

Ja vinkkejä otetaan vastaan kenellä huollattaa täällä pääkaupunkiseudun "läheisyydessä".
Korruptio
Viestit: 182
Liittynyt: Su Maalis 13, 2011 9:34 pm
Pyörä: KTM Adventure 990
Paikkakunta: Baltimore

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

Noin satanen per pumppu. Jos isompaa osaa, kuorta tms pitää vaihtaa niin voi laittaa 3-4 kertoimen.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
--Sent from my computer using a keyboard
Avatar
MarkoV
Viestit: 528
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 10:58 pm
Pyörä: Husqvarna FE 350 -15
Paikkakunta: Joutseno

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

No etupumput kyllä kannattaa huoltaa itse jos vähänkään työkalut pysyvät kädessä. Youtube on täynnä hyviä ohjeita perus pura-putsaa-kokoa-projektista. Hartaasti kun tekee niin puoli tuntia per pamppu ja uudet öljyt on sisässä. Jos stefat ei vuoda, niin turha niitä osia on lähteä vaihtelemaan, putsaa pölysuojat, stefat ja liukupuslat ja laittaa nippuun.

Edit:
Noiden keulojen kanssa juuri jumpanneena, kehotan öljynvaihdonkin yhteydessä purkamaan kammion irti putkesta eli alapäästä puristussimmipakka irti ja sitten rebound-putkesta rebound-venttiilli ja jousi sekä pitkä alumiinisäätötanko pois. Sinne putken alapäähän kertyy töhnää joka jumittaa rebound-venttiilin pohjaa jos säädöillä sen pohjaan ruuvaat. Jousi ei enää jaksa palauttaa itse venttiiliä ylöspäin. Tarkoittaa sitä, että rebound on sitten niin jäykkänä kuin olet säätöjä jäykimmillään käyttänyt. Venttiilin hinkkaus pesässään crc-kylvyn kera herkistää paikat ja aseen puhdistuspuikolla itse putken saa aika puhtaaksi.
Tämän operaation vuoksi ei tarvitse edes putkia irroittaa toisistaan, tosin ei sekään iso temppu ole jos haluaa puslat ja stefat puhdistaa/tsekata.

Marko
Viimeksi muokannut MarkoV, Ti Helmi 18, 2014 11:29 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pessimisti ei pety!

Marko & Husqvarna FE 350 -15
Ande749
Viestit: 773
Liittynyt: To Loka 14, 2004 6:00 pm
Pyörä: 12GS
Paikkakunta: Valkeala

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Ande749 »

Arvoisat kuraviikarit.
Pari kysymystä liittyen 2009-vuosimallin perus-Adventuren takaiskariin.
1) Kuinka jousi lähtee irti? Irroitin iskarin mutta en ehtinyt perehtyä purkamiseen sen tarkemmin mutta ensisilmäyksellä purkamisen periaate ei selvinnyt. Tarkoitus ei ole purkaa varsinaista iskaria vaan saada jousi irti.

2)Syy yllämainittuun on jousen vaihtaminen jäykempään. Jotta homma ei olisi aivan liian helppoa, ei jäykempiä jousia tahdo löytyä. Mutta teetettyä saa. Lahdessa toimiva Jousivesa Oy sanoo pystyvänsä mittaamaan nykyisen jousen vakion ja tekemään halutunlaisen, progressiivisen tai lineaarisen. Nyt paikallaan olevassa jousessa on merkittynä 150-225, jossa käsittääkseni tuo 225 on jousen vapaa pituus ja 150 on jousivakion arvo, jonka yksikköä ei ole ilmoitettu. Olettaisin, että tässä tapauksessa en vakion arvoa välttämättä tarvitsekaan, jos ilmoitan haluavani xx% jäykemmän jousen. Mutta kuinka paljon jousen tulisi olla jäykempi? Ymmärtääkseni vakiojousi on mitoitettu n. 75-80 kiloiselle kuskille. Itse pyrin pysymään tuolla neuvolapainon alarajan tuntumassa ajovarusteissa, joten meneekö päättelyni pahasti pieleen, jos arvelen, että uusi jousi saisi olla noin 20-25% jäykempi kuin entinen. Nykyisellään on esijännitys kiristetty täysille ja mielestäni perä silti on hieman alhaalla. Eikä säätövaraa tietenkään ole satunnaisia kaksipäällä- tai laukkujen kanssa ajeluita varten.
Liitteet
Iskari-1.jpg
Iskari-2.jpg
Iskari-3.jpg
Tase
Viestit: 2629
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Tase »

Purista jousta hieman kasaan (10 - 20 mm) jolloin alaosassa olevan pyöreän renkaan alta paljastuu lukkorengas. Se meisselillä tms. irti jonka jälkeen jousi irtoaa.

Jousivakion yksikkö on N/mm, eli 150 N/mm eli 15.3 kg/mm.
Avatar
ÖÖ.
Viestit: 905
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 11:43 pm
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R
Paikkakunta: Sauvo

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja ÖÖ. »

Ande749 kirjoitti:Arvoisat kuraviikarit.
Pari kysymystä liittyen 2009-vuosimallin perus-Adventuren takaiskariin.
1) Kuinka jousi lähtee irti? Irroitin iskarin mutta en ehtinyt perehtyä purkamiseen sen tarkemmin mutta ensisilmäyksellä purkamisen periaate ei selvinnyt. Tarkoitus ei ole purkaa varsinaista iskaria vaan saada jousi irti.

2)Syy yllämainittuun on jousen vaihtaminen jäykempään. Jotta homma ei olisi aivan liian helppoa, ei jäykempiä jousia tahdo löytyä. Mutta teetettyä saa. Lahdessa toimiva Jousivesa Oy sanoo pystyvänsä mittaamaan nykyisen jousen vakion ja tekemään halutunlaisen, progressiivisen tai lineaarisen. Nyt paikallaan olevassa jousessa on merkittynä 150-225, jossa käsittääkseni tuo 225 on jousen vapaa pituus ja 150 on jousivakion arvo, jonka yksikköä ei ole ilmoitettu. Olettaisin, että tässä tapauksessa en vakion arvoa välttämättä tarvitsekaan, jos ilmoitan haluavani xx% jäykemmän jousen. Mutta kuinka paljon jousen tulisi olla jäykempi? Ymmärtääkseni vakiojousi on mitoitettu n. 75-80 kiloiselle kuskille. Itse pyrin pysymään tuolla neuvolapainon alarajan tuntumassa ajovarusteissa, joten meneekö päättelyni pahasti pieleen, jos arvelen, että uusi jousi saisi olla noin 20-25% jäykempi kuin entinen. Nykyisellään on esijännitys kiristetty täysille ja mielestäni perä silti on hieman alhaalla. Eikä säätövaraa tietenkään ole satunnaisia kaksipäällä- tai laukkujen kanssa ajeluita varten.
Mulla on nyt 170 N/mm jousi. Painoa mulla munasillaan n. 120 kg ja esijännitystä ei paljoo tartte kiristellä jos ilman kyytiläistä / reissukamoja ajelee.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
Ande749
Viestit: 773
Liittynyt: To Loka 14, 2004 6:00 pm
Pyörä: 12GS
Paikkakunta: Valkeala

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja Ande749 »

Mistä olet hankkinut sellaisen jousen?
Avatar
ÖÖ.
Viestit: 905
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2009 11:43 pm
Pyörä: 990 Adv, ZX-12R
Paikkakunta: Sauvo

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja ÖÖ. »

http://www.superplushsuspension.com

Tuolta kyselin omalle painolle ja ajotyylille sopivat.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
Avatar
markkut
Viestit: 273
Liittynyt: Ke Helmi 10, 2010 9:16 pm
Pyörä: 890R
Paikkakunta: Laukaa

Re: KTM 990 adventure

Viesti Kirjoittaja markkut »

Tervehdys arvoisa raati.

Haluaisiko joku avartaa hieman noita malli merkintöjä? Mitä eroa on normi adventurella, r- ja s-malleilla?
EX:
R1200GSA
Triumph Tiger 955i
BMW Xchallenge
BWW F650GS Dakar
Vastaa Viestiin