Norsu kirjoitti:Kannen irrotus ei tulisi minulle mieleenkään nokka-akselin vaihdossa. Kone on nopea irrottaa ja kallistaa sitä hieman niin, että nokka-akselin mahtuu vetämään sivusta ulos. Joku runkoputki siinä muistaakseni oli muuten edessä.
Advrideriltä bongattu kuva 013 yläkolmiosta, miksi ohjekirjassa ei ole mitään mainitaa että offsettia voi muuttaa? Jokunen sivu aiemmin kaipasin vähemmän offsettiä keulaan ja nyt siihen näyttäisi löytyneen ratkaisu.
EDIT: Virheellistä tietoa poistettu.
Viimeksi muokannut Koheltaja, Su Joulu 08, 2013 1:06 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Koheltaja kirjoitti:Advrideriltä bongattu kuva 013 yläkolmiosta, miksi ohjekirjassa ei ole mitään mainitaa että offsettia voi muuttaa?
Selitäpäs nyt tyhmälle että miten tuota offsettia voi muuttaa tuossa kuvassa? Tarkoitatko ohjaustangon paikkaa yläkolmiossa vai mitä
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
Kun tarkkaan katsoo edellisen viestin kuvaa niin huomaat että ohjausakseli on 2mm epäkeskeinen, offsettia voi muuttaa irroittamalla ohjausakseli ja kääntämällä sitä 180 astetta.
Nyt löytyi lisää tietoa eri vuosimallien offseteista. Noiden tietojen perusteella jos vaihtaa keulaputket niin silloin pitää vaihtaa myös kolmiot, muuten tulee keulan kokonais offset melkoisen suureksi ja pyörästä tulee kankea kääntymään. Näistä tiedoista on varmaan hyötyä Birdielle kun on laittamassa eri teleskooppeja pyöräänsä.
Periaatteessa tällä 2012-> offset muutoksilla on saatu pyörään ohjauksen ääriasennoissa lisää kääntyvyyttä. Pitää ensi kesänä mitata paljonko on eroa eri versioiden välillä.
Mä olen ollut tähän asti siinä käsityksessä että suurempi offset kolmioissa vakauttaa pyörää kun taas pienempi offset parantaa kääntyvyyttä mutta voi tehdä pyörästä epävakaamman suuremmissa nopeuksissa.
tossa vaikka yksi:http://bikearama.com/theory/motorcycle- ... explained/
lisää löytyy kun etsii,myös suomenkielellä:http://www.bajahill.net/1999/08/miksi-j ... antyy.html
lisäksi löytyy laskureita joilla jätön voi laskea...kun muistaa että kokonaisoffsetti on se millä on merkitystä,ei kolmioiden.
supermoto tuunaajat ulkomailla tuntuu kehuvan juuri toisinpäin tota vaikutusta,en tiedä johtuuko hitaasta mutkanopeudesta,pielessä olevasta geometriasta vai tehokkaasta markkinoinnista. ostetaan 600 taalalla 2mm pienemmällä offsetilla olevat kolmiot ja sillon niiden on pakko olla paremmat kun tuli maksettua.(voihan se tuntuakin paremmalta,syy vaan ymmärretään väärin)
Viimeksi muokannut ceevu, Su Joulu 08, 2013 3:39 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jätön muuttumisen vaikutus on tiedossa ja tässä lienee nyt molempien yhteisvaikutuksen summasta, kokonaisuuden vaikutus on suurempi kun yhden muuttuvan tekijän koska molempien muuttuminen vaikuttaa kumpaankin yksikköön.
Se mitä netistä on lukenut 690 offsetin muutoksen vaikutuksesta, ne on olleen hyvin pitkälti samoja mitä aiemmin kirjoitin. Sama tilanne ja samat havainnot oli Teneren kanssa kun testasin eri offsetteja kolmioissa ennen kun laitoin koneistetut tilaukseen.
Laitoin siihen 690 keulan ja sorvasin epäkeskeisen ohjausakselin protoksi millä sain kokeiltua paria eri offsettia ennen koneistettujen kolmioiden tilaamista, jos en väärin muista niin pääsin operoimaan offsettia 23-26mm välillä. Off The Road tekee kolmioita Teneen ja niissä on offset 25mm, omat tilasin 23mm vai oliko se 22mm offsetilla ja sain sen mitä halusin, ajettavuus oli vakaa ja kääntyvyys kevyt ja ketterän oloinen.
no ei noikaan mitään ihan ilmasia näköjään ollu.
eli jättö muuttu 2-3mm.
karkea lasku näyttäs että 1 cm! perän korotus\lasku(tai keulan) tekee saman muutoksen...(muuttamalla keulakulmaa.tämäkin varmaan sulla muuttu iskareiden vaihdon myötä,jollei staattisesti niin ajossa)
olen myös lukenu sen ratakuskin tarinan,jossa pienellä ofsetilla kynnettiin tankslapperien takia,ja suuri ofsetti rauhoitti pyörän käytöksen vaikka laskurit toista väitti. joten tärkeintä että ite on tyytyväinen.
ite en varmasti pysty noin pientä eroa huomaamaan.
Tuli törmättyä tällaiseen, http://resmark.se/690e/repairmanual/690e13.pdf
Ihan kätsy jos aikoo purkaa mopon atomeiksi, löyty myöskin muille vuosimalleille kunhan muuttaa viimeistä numeroa (13->?)
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)