Vesijäähdytteinen R1200GS /1250

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Kunkku
Pyörä: Gessu
Viesti:

Re: Vesijäähdytteinen R1200GS

Viesti Kirjoittaja Kunkku »

J-PS kirjoitti:...Epsanjan kilvillä ei viitsi Härmässä paljon ajella, saattaapi tulla jokseenkin hintavaksi sekin huvi...

-jp-
Onko noin? Olin siinä luulossa, että jos asut pysyvästi ulkomailla, saat ajella täällä Suomessa sillä kotimaasi ajoneuvolla niin kuin muutkin turistit?
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
J-PS
Pyörä: 2 x BMW R1200GSLC

Viesti Kirjoittaja J-PS »

Oikein on Kunkku luullut; jos olisin recidenssi täällä Espanjassa (=asuisin tällä vuodesta vähintään puolet + 1 päivä) niin voisin ajella omalla pyörälläni Suomessa ihan kilvistä riippumatta. Ja maksaisin veroni Espanjaan. Mutta olen kirjoilla Suomessa, eli asun täällä Andaluciassa ALLE puolet vuodesta, joten mua koskee ihan samat määräykset "vieraskilpisellä" ajoneuvolla suhaamisesta kuin kaikkia muitakin. Valitettavasti.

-jp-
Kassu2
Pyörä: BMW 1200 GS ADVENTURE -14

Viesti Kirjoittaja Kassu2 »

Tänään kaupat olive green advesta !
2 pyörää vaihtui yhdeksi. :o
Vaimollekin uskalsin jo kertoa tästä iloisesta perhetapahtumasta :lol:
Nyt ootellaan kevättä..
GSR600
Pyörä: BMW R 1200 GSA LC

Viesti Kirjoittaja GSR600 »

Hienoa että kauppoja on heti tehty uudesta Adventuresta kun hinnat julkaistiin .
Onnittelut kaikille jo kaupat tehneille.
Varmasti erinomaisen tuotteen saatte.
J-PS

Kassu2 kirjoitti:Tänään kaupat olive green advesta !
Nyt ootellaan kevättä..
Rohkee miäs! Mä ratkaisin asian ostamalla Rvalle F700GS:n... Mut mä oonkin hannari. :lol:

-jp-
Kassu2
Pyörä: BMW 1200 GS ADVENTURE -14

Viesti Kirjoittaja Kassu2 »

J-PS kirjoitti:
Kassu2 kirjoitti:Tänään kaupat olive green advesta !
Nyt ootellaan kevättä..
Rohkee miäs! Mä ratkaisin asian ostamalla Rvalle F700GS:n... Mut mä oonkin hannari. :lol:

-jp-
Ei uskalla sille ostaa.. saattaa lähteä mukaan ! :lol:
Gessumies
Pyörä: BMW R 1200 GSA

Viesti Kirjoittaja Gessumies »

J-PS kirjoitti:Oikein on Kunkku luullut; jos olisin recidenssi täällä Espanjassa (=asuisin tällä vuodesta vähintään puolet + 1 päivä) niin voisin ajella omalla pyörälläni Suomessa ihan kilvistä riippumatta. Ja maksaisin veroni Espanjaan. Mutta olen kirjoilla Suomessa, eli asun täällä Andaluciassa ALLE puolet vuodesta, joten mua koskee ihan samat määräykset "vieraskilpisellä" ajoneuvolla suhaamisesta kuin kaikkia muitakin. Valitettavasti.

-jp-
Missäspäin Andaluciaa elelet, itse olen lähdössä ensi viikolla eleleen ja ajeleen Fuengirolaan puoleks vuodeks. Jos vaikka törmäillään.

Jorma
J-PS

Gessumies kirjoitti: Missäspäin Andaluciaa elelet, itse olen lähdössä ensi viikolla eleleen ja ajeleen Fuengirolaan puoleks vuodeks. Jos vaikka törmäillään.

Jorma
Funkusta 75 km länteen, Manilvan kunnassa, La Duquesan kylässä. Kivahan se olisi käydä porukalla ajelemassa näillä "kohtuu mukavilla" :D mutkapätkillä. Ja ajelun jälkeen meille bastuun!

-jp-
Gessumies
Pyörä: BMW R 1200 GSA

Viesti Kirjoittaja Gessumies »

J-PS kirjoitti:
Gessumies kirjoitti: Missäspäin Andaluciaa elelet, itse olen lähdössä ensi viikolla eleleen ja ajeleen Fuengirolaan puoleks vuodeks. Jos vaikka törmäillään.

Jorma
Funkusta 75 km länteen, Manilvan kunnassa, La Duquesan kylässä. Kivahan se olisi käydä porukalla ajelemassa näillä "kohtuu mukavilla" :D mutkapätkillä. Ja ajelun jälkeen meille bastuun!

-jp-
Joo otetaan kontaktia kunhan pääsen sinne , oishan se hienoa kun olis paikallistuntemusta noista mutkateistä.

Jorma
Sakari
Pyörä: Triumph Tiger 800

Viesti Kirjoittaja Sakari »

Ari
Pyörä: Helkama

Viesti Kirjoittaja Ari »

Neuvoa lisävalojen asennuksessa kaipailen. Pyörä on siis vesigessu LED valoilla ja tarkoitus on laittaa lisäpitkät. Muuten asennus on ok, mutta releen ohjaukseen piuhaa, jossa on 12 v pitkien ollessa päällä, ei löydy.
Valojahan tuossa on himmeä ja kirkas päiväajovalo, lähivalo eri heijastimessa ja pitkille kaksi linssivaloa. Kaikki LED:ejä. Valoille menee keltainen ja valkoinen piuha, joissa 12 v aina kun valot on päällä. Yhdessä piuhassa on jotain 10 V Jännitettä ja yksi on maa. Vaihtaessa pitkille ei mikään muutu, ei myöskään päiväajovalojen ja lyhyiden välillä.
Näyttää siltä, että pitkien sytytys hoidetaan jollakin impulssilla, tms. Onko jollakin parempaa tietoa, löytyykö jostakin piuhaa, tai muuta keinoa lisäpitkien ohjaukseen.
Nyt lisäpitkät toimii erillisellä katkaisijalla tangosta, mikä ei ole oikein toimiva ratkaisu.
Hanski T
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Ari kirjoitti:Neuvoa lisävalojen asennuksessa kaipailen. Pyörä on siis vesigessu LED valoilla ja tarkoitus on laittaa lisäpitkät. Muuten asennus on ok, mutta releen ohjaukseen piuhaa, jossa on 12 v pitkien ollessa päällä, ei löydy.
Valojahan tuossa on himmeä ja kirkas päiväajovalo, lähivalo eri heijastimessa ja pitkille kaksi linssivaloa. Kaikki LED:ejä. Valoille menee keltainen ja valkoinen piuha, joissa 12 v aina kun valot on päällä. Yhdessä piuhassa on jotain 10 V Jännitettä ja yksi on maa. Vaihtaessa pitkille ei mikään muutu, ei myöskään päiväajovalojen ja lyhyiden välillä.
Näyttää siltä, että pitkien sytytys hoidetaan jollakin impulssilla, tms. Onko jollakin parempaa tietoa, löytyykö jostakin piuhaa, tai muuta keinoa lisäpitkien ohjaukseen.
Nyt lisäpitkät toimii erillisellä katkaisijalla tangosta, mikä ei ole oikein toimiva ratkaisu.
Väyläsysteemien autuutta...jos ei muu auta niin laita vaikka fototransistori kyttäämään kaukovaloa ja pieni fetti ohjaamaan relettä. Tässäkin toi fotoelukan mekaaninen asennus on varmaan se hankalin osuus. Tyhmää jos lisäpitkät syttyy auringonpaisteella.
SF 1098S
MTS V4S
Ari

Viesti Kirjoittaja Ari »

Tuota jonkinlaista valoon reagoivaa kytkintäkin mietin. Googlettamalla selvisi sen verran, ettei BMW tai Touratech tarjoa lisäpitkiä ledigessuun. Halogeenivaloiseen kyllä.
Adv riderissa joku oli kysynyt kytkennästä jenkkifirma Clearwaterista. Olivat vastanneet työskentelevänsä kytkennän kanssa ja lähiaikoina pitäisi jokin palikka tuohon tulla.
No, erillisellä kytkimellä homma hoituu.
Hanski T
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Montaa osaa tuohon valoon reagoivaan kytkimeen ei tarvita. Perusosista vaikka tommonen (ks. liite). Mekaanisesti sopiva valotrankku, relettä vetämään käy melkein mikä tahansa 1 A tai isompi n-kanava mosfetti, tavallinen transistorikin kelpaa. Vastusarvo riippuu vähän valotrankusta. Toi diodi tappaa jännitepiikin kun rele päästää. Jos lyhdyn sisältä löytyisi paikka mihin valoa vähän "vuotaa", niin sinnehän toi passaisi.
Liitteet
phototran.jpg
SF 1098S
MTS V4S
Ari

Viesti Kirjoittaja Ari »

Ei toi tosiaan monimutkaiselta näytä, mutta itse ymmärrän kvanttifysiikastakin enemmän, kuin transistoreista ja diodeista, eli ei taida onnistua minulta. Jos joku on innostunut hankkimaan noi osat ja kokoamaan niistä tuollaisen valoon reagoivan kytkimen, korvaan mielelläni kulut ja sopivasti vaivanpalkkaakin.
Mekaaninen puoli kyllä hoituu minultakin. Tuossa gessussa kaukovalo on erillisessä linssissä, joten ohjauksen ottaminen siitä voisi onnistua. Ja joka tapauksessa lisäpitkät tulee eri katkaisijan taakse, joten pelkoa siitä, että auringonvalo sytyttäisi lisäpitkät, ei ole.
Vastaa Viestiin