Mikä navi pitkille reissuille...
Valvoja: Moderaattorit
-
Sartre
- Pyörä: BMW F650 GS Dakar
Mikä navi pitkille reissuille...
Lapin reissulla paloi sitten lopullisesti käpy näihin halpoihin p***oihin, joissa joko näytössä ei riitä kirkkaus suorassa auringonpaisteessa tai sitten nappulat on liian pieniä paineltavaksi hanskoin tai sitten käyttöliittymää on keskiaikainen kidutusväline, jonka ainoa tarkoitus lienee saada käyttäjä hulluuden partaalle.
Toivomuslista olisi seuraava:
1. Reittien tekemisen on onnistuttava ja reittien pituuden pitää voida olla 500-1000km ilman, että koko navi hyytyy miettimään useammaksi minuutiksi. Reittipisteen poistamisen ei pidä jäädyttää navia 5 minuutiksi, vaikka reitin pituus olisikin yli 500km
2. Näyttöä pitää pystyä tökkimään haskoilla.
3. Reittipiste pitää pystyä ohittamaan ja näppärää olisi jos löytyisi myös re-route toiminto esimerkiksi niille tapauksille, jossa oja on merkitty naviin tieksi. Tämä kaikki mieluusti siten että homma onnistuu helposti hanskat kädessä. Toki todellinen enduromies ajaa sitä ojaa pitkin seuraavalle tielle, mutta täyteen lastatulla pyörällä se on paikoitellen vähän haastavaa (nimim. tätäkin tuli hulluksissaan joskus kokeiltua, kun ojanpohja oli mukavan kuivan näköinen ja ojakin on matala).
4. Reitit pitää pystyä tekemään tietokoneella. Softalla ei loppupeleissä ole niin väliä, mutta tietysti jos se ei ole käytettävyydeltään käsittämätöntä kökköä niin aina vaan parempi. Reitin olisi kuitenkin syytä olla sama navissa ja softassa. Ettei käy niinkuin nokialaisen kanssa, jossa here-palvelun reitytysalgometri on erilainen, kuin itse kännykässä.
5. Navin pitää pystyä reitittämään ja laskemaan reittejä annettuun määränpäähän.
6. Kunnolliset kartat suomeen. Ei mitään OSM-virityksiä tai kahden viikon käyttöönottoa ja oman kernelin kääntämistä, jotta karttapaikasta imuroidut maastokartat näkyvät oikein samalla kun reititys hoidetaan jonkun vinkuintiassa tehdyn Beta-sovelluksen avulla googlemapsien kartoista.
Bonusominaisuudet:
* Muistikorttimahdollisuus, johon voisi lisätä maastokartat esimerkiksi rinnalle. Ei tilalle.
* IPX7-suoja, jotta ylimääräiseltä säätämiseltä ulkoisilla koteloilta vältyttäisiin. Vähimmäisvaatimus kuitenkin on, että naviin löytyy suoraan vedenpitävä kotelo, jota ei tarvitse säätää epoksin ja silikonin kanssa toimivaksi...
En karsasta tilaamista ulkomailta tai ole muutenkaan Garmin- tai TomTom-riippuvainen. Käyttis voi olla englanniksi, joten ulkomaiset tuotteet kelpaavat myös. Jossain 500€ kinttaalla alkaa tulla kipupiste vastaan.
Ehdotuksia?
Toivomuslista olisi seuraava:
1. Reittien tekemisen on onnistuttava ja reittien pituuden pitää voida olla 500-1000km ilman, että koko navi hyytyy miettimään useammaksi minuutiksi. Reittipisteen poistamisen ei pidä jäädyttää navia 5 minuutiksi, vaikka reitin pituus olisikin yli 500km
2. Näyttöä pitää pystyä tökkimään haskoilla.
3. Reittipiste pitää pystyä ohittamaan ja näppärää olisi jos löytyisi myös re-route toiminto esimerkiksi niille tapauksille, jossa oja on merkitty naviin tieksi. Tämä kaikki mieluusti siten että homma onnistuu helposti hanskat kädessä. Toki todellinen enduromies ajaa sitä ojaa pitkin seuraavalle tielle, mutta täyteen lastatulla pyörällä se on paikoitellen vähän haastavaa (nimim. tätäkin tuli hulluksissaan joskus kokeiltua, kun ojanpohja oli mukavan kuivan näköinen ja ojakin on matala).
4. Reitit pitää pystyä tekemään tietokoneella. Softalla ei loppupeleissä ole niin väliä, mutta tietysti jos se ei ole käytettävyydeltään käsittämätöntä kökköä niin aina vaan parempi. Reitin olisi kuitenkin syytä olla sama navissa ja softassa. Ettei käy niinkuin nokialaisen kanssa, jossa here-palvelun reitytysalgometri on erilainen, kuin itse kännykässä.
5. Navin pitää pystyä reitittämään ja laskemaan reittejä annettuun määränpäähän.
6. Kunnolliset kartat suomeen. Ei mitään OSM-virityksiä tai kahden viikon käyttöönottoa ja oman kernelin kääntämistä, jotta karttapaikasta imuroidut maastokartat näkyvät oikein samalla kun reititys hoidetaan jonkun vinkuintiassa tehdyn Beta-sovelluksen avulla googlemapsien kartoista.
Bonusominaisuudet:
* Muistikorttimahdollisuus, johon voisi lisätä maastokartat esimerkiksi rinnalle. Ei tilalle.
* IPX7-suoja, jotta ylimääräiseltä säätämiseltä ulkoisilla koteloilta vältyttäisiin. Vähimmäisvaatimus kuitenkin on, että naviin löytyy suoraan vedenpitävä kotelo, jota ei tarvitse säätää epoksin ja silikonin kanssa toimivaksi...
En karsasta tilaamista ulkomailta tai ole muutenkaan Garmin- tai TomTom-riippuvainen. Käyttis voi olla englanniksi, joten ulkomaiset tuotteet kelpaavat myös. Jossain 500€ kinttaalla alkaa tulla kipupiste vastaan.
Ehdotuksia?
Re: Mikä navi pitkille reissuille...
Eipä noissa kunnollisissa mp-naveissa ole paljon valinnan varaa. Zumo 660 tai uusi Garmin Montana 600 , joka vaikuttaa mielenkiintoiselta ja monikäyttöiseltä laitteelta.
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Montana 600 omistajana voisin seuraavaa kommentoida. Oletuksena että laitteeseen on asennettu citynavigaattori kartat tai joku muu reititystä tukeva materiaali.
1. Ei laske minuutteja mutta kymmeniä sekuntteja 1000 km reitillä, riippuen tietty reititysvalinnoista.
2. Pystyy, vähän tarkkuutta kuitenkin vaatii. Isoilla talvitumpuilla varmasti haastellista.
3. Ei löydy mitään valmista "ohita reittipiste" -toimintoa. Kikkailemalla pääsee ohi mutta ei hirveän kätevää.
4. Basecampillä pystyy tekemään reittijä mutta ne eivät ole aina samoja itse laitteen kanssa. Basecampissa enemmän valintoja reittiprofiileille. Itse Basecampin reititysalgoritmi myös hanurista välillä. Ei suostu esim laskemaan pitkille väleillä lyhintä reittiä sitten millään.
5. Juu
6. Karttapaikan maastokartat saa näkyviin lataamalla yhden tiedoston ja siirtämällä sen laitteen muistikortille. Samaan tapaan kuin kaikki muutkin kartat pitää laitteelle siirtää mukaanlukien Garminin omat.
Boonukset:
Mulla on 16 Gb muistikortilla nyt, Joku ameriikan maastokartta, joku ameriikan meri/järvikartasto, ameriikan citykartat, euroopan citykartat, euroopan 100k maastokartat ja tuo kansalaisen karttapaikkakartta Suomesta.
Laitteen pitäisi kestää vettä. Vielä ei ole satanu kunnolla reissuilla.
Hinta jotain 370 - 600 € riippuen millä lisävarusteilla ostaa ja mistä.
1. Ei laske minuutteja mutta kymmeniä sekuntteja 1000 km reitillä, riippuen tietty reititysvalinnoista.
2. Pystyy, vähän tarkkuutta kuitenkin vaatii. Isoilla talvitumpuilla varmasti haastellista.
3. Ei löydy mitään valmista "ohita reittipiste" -toimintoa. Kikkailemalla pääsee ohi mutta ei hirveän kätevää.
4. Basecampillä pystyy tekemään reittijä mutta ne eivät ole aina samoja itse laitteen kanssa. Basecampissa enemmän valintoja reittiprofiileille. Itse Basecampin reititysalgoritmi myös hanurista välillä. Ei suostu esim laskemaan pitkille väleillä lyhintä reittiä sitten millään.
5. Juu
6. Karttapaikan maastokartat saa näkyviin lataamalla yhden tiedoston ja siirtämällä sen laitteen muistikortille. Samaan tapaan kuin kaikki muutkin kartat pitää laitteelle siirtää mukaanlukien Garminin omat.
Boonukset:
Mulla on 16 Gb muistikortilla nyt, Joku ameriikan maastokartta, joku ameriikan meri/järvikartasto, ameriikan citykartat, euroopan citykartat, euroopan 100k maastokartat ja tuo kansalaisen karttapaikkakartta Suomesta.
Laitteen pitäisi kestää vettä. Vielä ei ole satanu kunnolla reissuilla.
Hinta jotain 370 - 600 € riippuen millä lisävarusteilla ostaa ja mistä.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
Onko sinulla ollut tuo laite jo miten pitkään käytössä?ÖÖ. kirjoitti:Montana 600 omistajana...
Kunkusta sanottua:" Tämän tyyppisiä heppuja, jotka ovat omasta mielestään aina oikeassa on foorumit pullollaan. Pitäisi vaan vaieta tuollaiset häiriköt hiljaisiksi mutta kun ei voi."
Mulla on toi Montana ollut nyt varmaan 5000km pyörässä ja suurin puute on toi reittipisteen ohittaminen, johon taisin keksiä jonkunlaisen ratkaisun kun käyttää reityksen pois ja laittaa takaisin, täytyy vielä testata...
Muuten on hyvin toiminut, reitit teen pääasiassa Ozilla. Näyttö on hyvä ja näkykyy kaikilla keleillä.
Muuten on hyvin toiminut, reitit teen pääasiassa Ozilla. Näyttö on hyvä ja näkykyy kaikilla keleillä.
Kesäkuussa ostin.Kunkku kirjoitti:Onko sinulla ollut tuo laite jo miten pitkään käytössä?ÖÖ. kirjoitti:Montana 600 omistajana...
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]
Toi on ainoa konsti mitä minäkin olen kokeillut. Harmi vaan että silloin pitää itse löytää takaisin tuon reittipisteen jälkeiselle reitille jotta tuo vehje ymmärtää taas alkaa neuvomaan?petev kirjoitti:Mulla on toi Montana ollut nyt varmaan 5000km pyörässä ja suurin puute on toi reittipisteen ohittaminen, johon taisin keksiä jonkunlaisen ratkaisun kun käyttää reityksen pois ja laittaa takaisin, täytyy vielä testata...
Poikkeaakohan tuo 600 millään tavalla BMW:n uudesta Adventure Navigaattorista? Se tuli vasta tälle kaudelle tarjolle ja vaikuttaisi olevan sama laite, ellei sitten jotain pientä viritystä ole tehty. Olisi kiinnostavaa päästä vertailemaan tätä Adventurea/ 600 Montanaa Zumo 660:aan. Miten erilaisia ne mahtavat mp-käytössä olla?
-
Sartre
Tää nyt oikeastaan kiinnostaisi kovasti meikäläistä, että miten reittipisteen saa oikeasti poistettua. Se on ollut varmaan pahin murheenkryyni kaikissa tähänastisissa naveissa. Ja toiminnolle on kuitenkin ollut jokaisella pidemmällä reissulla käyttöä. Vanhassa nokialaisessa homma toimii jotensakin käytettävästi, mutta kun kaikki muu olikin sitten käyttökelvotonta...petev kirjoitti:Mulla on toi Montana ollut nyt varmaan 5000km pyörässä ja suurin puute on toi reittipisteen ohittaminen, johon taisin keksiä jonkunlaisen ratkaisun kun käyttää reityksen pois ja laittaa takaisin, täytyy vielä testata...
Mites Zumossa? Saako siinä ohiteltua reittipisteen ilman suurempia kevätjuhlaliikkeitä?
Noita vaatimuksia täyttävää navia ei ole olemassakaan. PC:n ja navin reititykset tuppaavat poikkemaan aina ja lennossa reitin muokkaaminen hankalaa. Vaihtoehtoihin lisättävä vielä zumo 350 ja Tomtom Rider. Osta nämä molemmat ja kerro syksyllä kumpi on parempi ja miksi. Tomtomin "mutkaiset reitit" vaikuttaa hyvältä ominaisuudelta.
- jani
-
Sartre
Juu tiedossa on, että tavoittelen kuuta taivaalta, mutta jos edes suurin osa toteutuisi, niin tyytyväinen olisin. Ahteri ei kestä kahden erillisen laitteen hankkimista ja kivijalkaliikkeessä hiplailu ei yleensä anna Tarkkaa kuvaa koko laitteesta (tästä syystä mullakin on pari autonavia piironginlaatikossa pölyttymässä, koska kaupassa ne vaikuttivat siltä, että niillä saa kaiken tehtyä kunnolla).
Onkos kellään muuten kokemusta CompeGPS Two Nav Deltasta? Onko softa minkälainen, entä tuo mainostettu laaja karttatuki? Saako tuossa reittipisteen ohitettua yksinkertaisesti?
Onkos kellään muuten kokemusta CompeGPS Two Nav Deltasta? Onko softa minkälainen, entä tuo mainostettu laaja karttatuki? Saako tuossa reittipisteen ohitettua yksinkertaisesti?
Deltassa varmaan sama softa kuin Aventurassa, joka minulla käytössä. Kirjoitin jotain kommentteja ko. laitetta koskevaan säikeeseen.Sartre kirjoitti:
Karttatuki on juuri niin hyvä, kuin jaksat maksaa ja ostaa valmiita karttoja.
Reittipisteen ohitus on siedettävän rajamailla. Riittää, kun klikkaa seuraavaa pistettä (tai mitä tahansa reitillä olevaa pistettä) ja käskee opastamaan sinne. Onnistuu hanskat kädessä jos on tikku helposti saatavilla, jolla sohia näyttöä.
Ozissahan tuo on ihan paras, kun näyttöön saa napit näkymään, joilla voi lennosta vaihtaa kulkusuuntaa reitillä ja valita mille pisteelle ollaan menossa.Ei tosin osaa opastaa tietä pitkin..
-
kymppivalve
- Pyörä: fillari
Mulla ainakin garmin 276 rupeaa opastamaan seuraavalle reittipisteelle kun ajaa tarpaaksi ohi siitä minkä haluaa jättääväliin. Mutta ei ole tullut ajateltua kuinka pitkästi ohi on ajettava.
adventure muka painava?
-
Marko Hemmilä
- Site Admin
- Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
- Viesti:
Ennen reissulle lähtöä mulla oli Zumo 660 josta en tykännyt ollenkaan ja sen myinkin Montana 600:n alta pois.Kunkku kirjoitti:Poikkeaakohan tuo 600 millään tavalla BMW:n uudesta Adventure Navigaattorista? Se tuli vasta tälle kaudelle tarjolle ja vaikuttaisi olevan sama laite, ellei sitten jotain pientä viritystä ole tehty. Olisi kiinnostavaa päästä vertailemaan tätä Adventurea/ 600 Montanaa Zumo 660:aan. Miten erilaisia ne mahtavat mp-käytössä olla?
Montanalla olen nyt siis ajanut about 50000km. Ensimmäisen Montanan näyttö vaihtui takuussa uuteen, koska kuumuudessa kosketusnäyttö alkoi temppuilla.
Montanassa on se hyvä puoli että sitä voi käyttää myös AA-paristoilla.
Käytettävyys on aika hyvä, mutta silti kaipaan edelleen Zumo 550:n fyysisiä näppäimiä. Olisi myös parempi jos navigointi-näytön "näppäimien" kokoa voisi kasvattaa hieman isommaksi.
Tarkemmin kun ajattelee niin Automapa softana täyttää kohtien 1, 3, 4, 5 ja 6 vaatimukset. Ongelma on siinä, ettei ko. softaa saa (tietääkseni) sellaisessa purkissa, jossa olisi vedenpitävyys ja auringonvalossa luettava näyttö. Myös maastokartat jää uupumaan.
Reititystoiminto Automapassa on suorastaan nerokas. Tietokoneella ja navissa on tismalleen samalla tavalla toimivat softat, joten sekään ei ole kompastuskivi. Reitityksessä annetaan lähtö ja loppupiste ja kartan voi lätkiä täyteen kauttakulkupisteitä. Kauttakulkupisteet voi määritellä joko tarkaksi tai "kulje tämän alueen kautta" tyyppiseksi pisteeksi. Ei ole niin tarkkaa vaikka piste sattuisi keskelle suota, laite ajattaa lähimmän tieksi luokiteltavan kautta.
Itse olen tykännyt käyttää tuota. Esim. jos olen menossa jonnekin niin naputtelen naviin määränpään osoitteen ja summassa muutaman kauttakulkupisteen, jonka jälkeen homma on valmis. Offroad asetus ajattaa kaikki pienimmätkin urat ja jos tuntuu menevän liian suoraan liian isoa tietä niin kauttakulkupisteitä voi lisätä lennosta.
Näin ainakin vanhassa Automapassa. Versio näyttää olovan 5.3.0.
Reititystoiminto Automapassa on suorastaan nerokas. Tietokoneella ja navissa on tismalleen samalla tavalla toimivat softat, joten sekään ei ole kompastuskivi. Reitityksessä annetaan lähtö ja loppupiste ja kartan voi lätkiä täyteen kauttakulkupisteitä. Kauttakulkupisteet voi määritellä joko tarkaksi tai "kulje tämän alueen kautta" tyyppiseksi pisteeksi. Ei ole niin tarkkaa vaikka piste sattuisi keskelle suota, laite ajattaa lähimmän tieksi luokiteltavan kautta.
Itse olen tykännyt käyttää tuota. Esim. jos olen menossa jonnekin niin naputtelen naviin määränpään osoitteen ja summassa muutaman kauttakulkupisteen, jonka jälkeen homma on valmis. Offroad asetus ajattaa kaikki pienimmätkin urat ja jos tuntuu menevän liian suoraan liian isoa tietä niin kauttakulkupisteitä voi lisätä lennosta.
Näin ainakin vanhassa Automapassa. Versio näyttää olovan 5.3.0.