Pari vuotta katupyörällä ajeltuani on taas sellainen olo, että ei näitä Suomen maanteitä vaan jaksa, ja ulkomaille pääsee niin harvoin ajamaan. Että kurapyörähän se taas alkoi poltella. Ideana olisi kameralaukku selässä ajella Savon sorateitä kaikenlaista jännää etsimässä.
Budjettia mulla olisi siinä max 5000 euron verran. Kolmisen vuotta ajoin BMW F650 GS Dakarilla, ja useampi tuhat kilsaa hiekkateitä on tullut pöllytettyä. Dakariin verrattuna hakusessa olisi kevyempi pyörä, että olis keveämpi kiroilla hankalissa paikoissa. Kun aina sitä itsensä kuitenkin jostain suosta tai kivikosta löytää ennemmin tai myöhemmin. Luulen, että ajo tulee olemaan noin 50/50 asfalttia ja soraa. Tehoa ei hirveästi tarvita, oon aika rauhallinen köröttelijä. Hirveän innokas huoltaja en ole, eikä mulla ole edes omaa tallia missä laitella, että pitkä huoltoväli ja varmatoimisuus on plussaa. Ja mitä vähemmän kuluttaa bensaa, sen parempi.
Mitä nyt olen tänään nettimotoa tonkinut, niin tuohon hintaluokkaan tuntuisi löytyvän ainakin yksi kpl BMW G 650 X, se on aika veikeän oloinen laite. Joku 400-500-kuutioinenkin voisi tulla kyseeseen, onko sellaisia pitkällä huoltovälillä olevia 400cc löysiä retkipyöriä oikein olemassakaan?
Eli lyhyesti:
- Kevyehkö pyörä soratieretkeilyyn ja traktorinurissa rypemiseen
- Ei tarvi soveltua maantieajoon kauhean hyvin, nappularenkaat siihen tulee
- 5000e tai alle hintaa, saa olla paljonkin alle
- Varmatoiminen, pienikulutuksinen vehje
- Pitkä huoltoväli, plussaa jos helppo huoltaa itse
Ajatuksia?