Kurapyörää hiekkatieretkeilyyn, osaisitteko suositella

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Lassi
Pyörä: Transalp750

Viesti Kirjoittaja Lassi »

Terve,

Pari vuotta katupyörällä ajeltuani on taas sellainen olo, että ei näitä Suomen maanteitä vaan jaksa, ja ulkomaille pääsee niin harvoin ajamaan. Että kurapyörähän se taas alkoi poltella. Ideana olisi kameralaukku selässä ajella Savon sorateitä kaikenlaista jännää etsimässä.

Budjettia mulla olisi siinä max 5000 euron verran. Kolmisen vuotta ajoin BMW F650 GS Dakarilla, ja useampi tuhat kilsaa hiekkateitä on tullut pöllytettyä. Dakariin verrattuna hakusessa olisi kevyempi pyörä, että olis keveämpi kiroilla hankalissa paikoissa. Kun aina sitä itsensä kuitenkin jostain suosta tai kivikosta löytää ennemmin tai myöhemmin. Luulen, että ajo tulee olemaan noin 50/50 asfalttia ja soraa. Tehoa ei hirveästi tarvita, oon aika rauhallinen köröttelijä. Hirveän innokas huoltaja en ole, eikä mulla ole edes omaa tallia missä laitella, että pitkä huoltoväli ja varmatoimisuus on plussaa. Ja mitä vähemmän kuluttaa bensaa, sen parempi.

Mitä nyt olen tänään nettimotoa tonkinut, niin tuohon hintaluokkaan tuntuisi löytyvän ainakin yksi kpl BMW G 650 X, se on aika veikeän oloinen laite. Joku 400-500-kuutioinenkin voisi tulla kyseeseen, onko sellaisia pitkällä huoltovälillä olevia 400cc löysiä retkipyöriä oikein olemassakaan?

Eli lyhyesti:
- Kevyehkö pyörä soratieretkeilyyn ja traktorinurissa rypemiseen
- Ei tarvi soveltua maantieajoon kauhean hyvin, nappularenkaat siihen tulee
- 5000e tai alle hintaa, saa olla paljonkin alle :mrgreen:
- Varmatoiminen, pienikulutuksinen vehje
- Pitkä huoltoväli, plussaa jos helppo huoltaa itse

Ajatuksia?
AnttiL
Pyörä: exc

Re: Kurapyörää hiekkatieretkeilyyn, osaisitteko suositella

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

drz 400 suzuki voisi olla myös.
TTR600 yamaha?
LC4 kotarit, nytkin taitaa olla parikin tälläkin foorumilla myynnissä ja olleet jutuista ja kuvista päätellen juurikin kuvailemasi tapaisessa käytössä. Itsellä oli aikanaan sxc ja oli juurikin soratie matkailuun hyvä, kannonkiertoon hyvä, asfaltille välttävä. 640 adveture sitten taasen asfaltilla parempi mutta kannonkierrossa heikompi...

Mutta jos ei tehoa kauheasti tarvitse ja haluaa helpolla päästä niin nuo kaksi ekaa olisi ainakin kivoja pelejä?
antti
t.t.tammi
Pyörä: Pan European 1991
Viesti:

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

640 Kotari. Soralla ei tärinätkään haittaa.
Nyttenki olis myyntiosiossa kohtuuhintainen Adventure versio myynnissä.

Normi enduro tietty vähä kevyempi mutta adven kanssa ei tarvii jatkuvasti miettii et mistä bensaa.
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
Lassi

Mites toi kotarien huoltopuoli, miten paljon ne tarvitsee hoivaa? Kun bemarien kanssa on tottunu, että ajelee vaan ja kerran vuodessa vaihtaa öljyt, ehkä joskus kiristää jonkun pultin ja vaihtaa rengasta tai ketjua. No tuohon bokseriin on saanu venttiileitä säätää, mutta sekin on niin helppo homma siinä. Ropaaminen ei sinänsä ole kauhea ongelma, mutta tallin puute on. Paikkakunnalla ei ole ees moottoripyöräkerhoa prkl.

DRZ400 vaikuttaa pikaisen tutustumisen perusteella ehkä vähän turhan paljon huoltoa tarvitsevalta kaverilta kans. Mulla kun noita kilometrejä tuppaa tulemaan aika paljon. TTR600:sta ei oikein osaa sanoa äkkiseltään mitään, ei taida ihan kauhean yleinen pyörä olla?
meikä
Pyörä: 610 "crate" exc

Viesti Kirjoittaja meikä »

Jos ei parkkipaikalla pysty huoltoa tekemään kannattaa varmaan unohtaa alle 150kg pyörät sitten. Jos taas pystyy niin eipä sillä väliä mikä se on, lc4, exc tms. kaikki vaativat lopulta aika samat määrät huoltoa ja öljynvaihtoja. Venttiilien säätö kotareissa on periaatteessa ihan sama homma kuin boksereissa. Öljyjä saa vaihtaa 1000-2000km välein, exc todella helppoa, lc4 ei ihan niin muttei vaikeaakaan. Toki pestä pitäisi ennen öljynvaihtoa.

Dr-z, tt-r sun muut suurin heikkous on heppoiset osat. Tangot, vivut, kilventelineet, mittarit sun muut härpäkät kaikki on enemmän tai vähemmän vaihdettavat parempaan ellei ole jo, mutta sitten ei osia saakaan enää tiskiltä. Toki kotareissakin on heikkoutensa, mutta ainakin ne kestävät rymyämistä aivan toisella tavalla.
t.t.tammi
Pyörä: Pan European 1991
Viesti:

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

Noi 625-640 LC4 koneet ei kyllä tarvii noin tiheää öljynvaihtoo. Manuaali sanoo viis tonnii, matkapainotteises ajelus suurinpiirtein tuota välii pidin ja jos paljon rypemistä, ykkösellä suossa tai pehmeessä hiekassa paljon revittelyy niin sitten aiemmin.

Ei tuo kotarikaan mitenkään kauheesti hoivaa vaadi ja jos vaatii niin huoltaminen on helppoo ja osat varsin kohtuuhintasii.

Toki tuolla budjetilla ei enää ihan tuoretta saa niin huonolla tuurilla voi joutuu huoltamaanki. Kotarissa yleisin vaiva on että johdot hinkkautuu jostain puhki, tuotaki pystyy ehkäiseen kun käy johtosarjan ennakkoon läpi.
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
jaket
Pyörä: CRF300rally, 1050 S3, R1200GS 2010

Viesti Kirjoittaja jaket »

KLX250S

3.2-3.5 kulutus.

Menee hyvin hiekkatiellä ja vähän vaikeammassakin maastossa.

Marssii kyllä pikku virityksillä satasta. Penkki on aika kova ja kapee. Mittarissa olen 133 nähnyt kerran.

Itse hain pyörää aika samoilla spekseillä. Edullinen pyörä, suht uusi, pieni kulutus ja merkittävästi kevyempi kuin 650 luokan pyörät.

huoltovälit pitkät jos tehdasta uskoo.

Ja aika helppo esim öljynvaihto, kun ei ole mitään runkoöljyä, pelkkä pohjaroppu ja suodatin.

JT
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
Lassi

Eihän se öljyjen vaihtelu tossa pihalla tietysti mitenkään kovin hankalaa puuhaa ole, kunhan pyörä pysyis muuten kunnossa, ja on semmonen vehje ettei tartte purkaa osiin sitä öljynvaihtoa varten sitten. Että ehkä se huoltoväli nyt ei ole tosiaan se oleellisin juttu...

Alkoi tuo 250 kawa kiehtoa, noitahan sais kohtuu uusia jo alta 5000e. Onko nuo kaikki kaasaripelejä vai saako ruiskullakin? Mulle tosiaan on tärkeempää, että se pyörä kuluttaa vähän, on helppohoitonen jne kuin että siinä olis tehoa ja rymyominaisuuksia. Järjestelmäkamera optiikoineen repussa ei tee välttämättä mieli mitään moottoripyöräukemeita harrastaakaan. :) Eli ihan retkeilymielellä liikenteessä, ajelen yksin ja hissuksiin. Välillä voi tietty käydä treenaamassa pehmeemmällä ja pahemmissa paikoissa, että taidot karttuu.

Olisikohan 250cc vehkeissä jotain hyviä vaihtoehtoja tuolle kawalle?

Tutkin vähän GT-karttaa tarkemmin, täällä ei välttämättä näköjään tarvi sitä 50%:kaan ajella asfaltilla, aika hyvin pääsee soralle halutessaan.
Koheltaja
Pyörä: pyörätön

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Lassi kirjoitti:Olisikohan 250cc vehkeissä jotain hyviä vaihtoehtoja tuolle kawalle?
Honda CRF250L joka tuli viime vuonna myyntiin, tuskin saa vielä käytettynä ja uuden listahinta on 6000€

Yamaha WR250R, välillä myynnissä 5000€, jopa allekkin.

Muita ei taida olla tossa kategoriassa jotka yltää pitkiin huoltoväleihin ja huolettomiin kilsoihin, seuraava skaala alkaa +600cc ja paino kasvaa samalla.
Kylätason kurapyöräilijä.
jaket

Noi on ruiskuja suomessa kai 2009:sistä lähtien(voi olla aiemminkin). Jenkeille ne on kaasareilla, joten siksi monessa vertailussa sitä haukutaan kaasarista ja käynnistymisestä, mutta ruiskulla ei noita ongelmia ole. Taitaa euroopassa olla ruiskuja, ainakin foorumeilla kaikki eurooppalaiset tuntuu olevan ruiskuja.

http://www.youtube.com/watch?v=H_1EPdQWMDQ

tuolla mun youtubessa on jotain videoita kawalla ajosta. Ei oikein hyvää hiekkatiepätkää vielä, mutta on siellä jotain.

JT
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
Torsti
Pyörä: DL1000

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Koheltaja kirjoitti:Yamaha WR250R, välillä myynnissä 5000€, jopa allekkin.

.
Yamaha on hyvä laite tuohon tarkoitukseen parin tuhannen kilometrin kokemuksella.
jaket

jos ei ole ihan lyhytjalkainen ja löytyy se tonni lisää kawan päälle, niin yammussa saa hyvän laitteen. On vielä asteen korkeampi ja kovempi enska kuin kawa.
E. F. Schumacher
pmw
Pyörä: XR650R, T7 Extreme

Viesti Kirjoittaja pmw »

DR-Z on ainakin aika hepponen mun mielestä ajaa pidempää matkaa, ei oo kauheen vakaa. Parempi sitten kietoutuun puun ympärille. Että sitä en kyllä ehkä tähän suosittelisi.
Ei oo riamulla rajaa kun XR:llä ajaa
Lassi

jaket kirjoitti:http://www.youtube.com/watch?v=H_1EPdQWMDQ

tuolla mun youtubessa on jotain videoita kawalla ajosta. Ei oikein hyvää hiekkatiepätkää vielä, mutta on siellä jotain.
Mukavia videoita kun on selostus mukana, ja plussaa oikeaoppisesta hevosen ohituksesta, kaikki ei tuotakaan hommaa hiffaa. Joskus kuullu juttuja, että hevonen juossu itsensä hengiltä kun on oikein säikähtäny jotain erikoisempaa värkkiä.

Kyllä kannatti postata tänne, enhän mä olis näitä 250cc härveleitä tajunnu muuten ollenkaan. Ja sit eikun R 1150 R:ää myyntiin, niin selviää lopullinen budjetti...
gixxerman
Pyörä: 4xtohtori

Viesti Kirjoittaja gixxerman »

Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
Vastaa Viestiin