Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Avatar
kimmokekki
Viestit: 1435
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2012 7:30 pm
Pyörä: KTM 530 exc-R
Paikkakunta: tervakoski

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja kimmokekki »

Mäntä on aina kattoo ja useasti vielä soikeakin !
Muistaisivat että halkaisija mitataan noin
25mm korkeudelta helmasta ...
Kuiten tapon ja helman välistä !
aina tavoitettavissa ?
0440800172
kimmokecki@gmail.com
Avatar
Lerssi
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2011 10:54 pm
Pyörä: KTM 1290 Adventure
Paikkakunta: Rovaniemi

Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Lerssi »

Joo normal sano ryssä. Ei mäntää mitata yläreunasta :D
Eihän sitä kukhan jaksa!
jaket
Viestit: 1049
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: CRF300rally, 1050 S3, R1200GS 2010

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja jaket »

joo se männänlaki laajenee aika lailla kun käy todella kuumana.

lisäksi se antaa hyvän vinkin siitä, ettei kannata kylmänä revittää heti, kun mäntä ei ole vielä edes sopiva sylinteriin.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
Avatar
Jokke Espoosta
Viestit: 701
Liittynyt: Ke Touko 02, 2012 8:32 am
Pyörä: Poljettava
Paikkakunta: Häme

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Jokke Espoosta »

Ketjun otsikkoon sopiva kysymys... Missä kohtaa pidätte jalkaa jalkatapilla? Itse pidän normaalisti päkiää tapilla, niin istuen kuin seisten ajaessani, ja sitten tarpeen vaatiessa nostan jalkaa tapilta ja siirrän edemmäs esim. jarruttaakseni. Vaihteitakin selaillessani siirrän tietenkin jalan niin että saa hyvän tatsin vaihdevipuun mutta heti kun vaihtamisen tarve lakkaa, on taas päkiä tapilla. Näin se on luontevasti mennyt mutta ryhdyin miettimään teenkö typerästi ja pitäisikö koettaa pitää jalka sen verran edempänä tapilla ettei tarvitse aina jalkaa siirrellä kun jotain pitää tehdä.
"Trying is the first step toward failure!"
-Homer Simpson
Exät: Honda XRV 650 Africa Twin RD03 -89 -> KTM 625 SXC -04
Avatar
t.t.tammi
Viestit: 2175
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Pyörä: Pan European 1991
Paikkakunta: paimio
Viesti:

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

Rata-ajelussa opettavat kai pitämään päkiöillä mutta soralla tulee kyllä turhaa viivettä jos jalkaa joutuu siirtään. Teneressä pitää tehä hitsaushommii että saan jarrupolkimen varpaiden alle niin kyllä se vaan hankalaa on kun joutuu siirtään jalkaa.
Toinen juttu on että itel loppuu ainakin pohkeista ruuti jos pitkään ajaa tapeilta ja varsinkin hypyissä, et jalkatappi itellä keskellä jalkapohjaa.
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
gff-3
Viestit: 662
Liittynyt: Ke Loka 26, 2011 4:59 pm
Pyörä: '15 250 EXC-F SixDays
Paikkakunta: Keskeinen Uusimaa

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja gff-3 »

Mä ajan päkiöillä, mutta wanha polkupyöräilijä ei osaakaan pitää painoa muualla, kaatuu nenilleen koko ukko muuten. Vielä kun sais lukkopolkimet viritettyä jalkatappien paikalle...

Joo ja raralla opetetaan ajelee päkiöillä ettei ota tossun kärki asfalttiin, mutta pätee ehkä enemmän pikiteille tarkotettuihin pyöriin. Itsellä ainakin raapii jalkatappi jatkuvasti tonttiin kantatessa ettei sinne uskalla tassuansa jättää, jää sitten assun ja rungon väliin. Lapikas nostetaan sinne eturenkaan viereen ja yritetään sitten siellä pitää irti alla vilistävästä pinnoitteesta.
Koheltaja
Viestit: 8075
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Fillarilla mennään päkiöillä, siinä ei mikään muu toimi eikä ole mahdollista kun ajaa aina lukoilla.

Kurapyörällä tapit on jalkapöydän kohdalla, silloin jarru/vaihteet on heti käytettävissä. Ja kuski aina "valmiustilassa" jos edellä oleva sattuu nostamaan kyynerpäitä, heilauttamaan kypärää, kurkkimaan peileistä tai jotain muuta vauhdin nostoa aiheuttavaa provosointia :mrgreen:

En edes osaa ajaa päkiöiden varassa kurapyörää, ei tunnu luontevalta kun jalkaa joutuu siirtämään hallintalaitteiden käyttöä varten.
Kylätason kurapyöräilijä.
Korruptio
Viestit: 182
Liittynyt: Su Maalis 13, 2011 9:34 pm
Pyörä: KTM Adventure 990
Paikkakunta: Baltimore

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

Niin, vaihdekaavion saa käännettyä kyykyissä niin se ratahomma on paljon inhimillisempää... Kunnon hypystä satakiloinen ukko alas pelkät päkiät tapeilla niin jokainen alastulo on lottoa jänteiden ja lihasten keston suhteen.
--Sent from my computer using a keyboard
Avatar
bisti
Viestit: 1418
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
Paikkakunta: Vihti

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja bisti »

Jos vaihtaa rengasprofiilia, originaalikoot 90/90 - 21 & 140/80 - 18 ja laittaa tilalle 100/80 - 21 & 120/90 - 18, niin joutuuko hankkia myös uudet sisägummit vai voiko käyttää vanhoja? Vai kannattaako joka tapauksessa laittaa tilalle "norsunkortsut"?
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
Avatar
t.t.tammi
Viestit: 2175
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Pyörä: Pan European 1991
Paikkakunta: paimio
Viesti:

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

Nappularenkailla noi paksut on hyvät, renkaanvaihtoki on helpompaa. Ja aika pienillä paineilla saa ajella ilman ettei pelkoo puhkeemisesta.
Samoi sisäkumeja on tullu käytettyy vaikka leveys ja profiili aika taval vaihtuuki, yleensä niis sisäkumeis on vaihteluväli, sun antamissa taitaa viel sisätila pysyy suht samanaki.
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
Avatar
VAK
Viestit: 1862
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja VAK »

bisti kirjoitti:Jos vaihtaa rengasprofiilia, originaalikoot 90/90 - 21 & 140/80 - 18 ja laittaa tilalle 100/80 - 21 & 120/90 - 18, niin joutuuko hankkia myös uudet sisägummit vai voiko käyttää vanhoja? Vai kannattaako joka tapauksessa laittaa tilalle "norsunkortsut"?
sama sisärengas menee, mutta kyllä norsu on hintansa väärti, ei tuu kärmeen puremia.

-ville
---x mopolla suohon x---
Avatar
bisti
Viestit: 1418
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
Paikkakunta: Vihti

Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja bisti »

Ja taas tässä ketjussa... :oops:

Tuli tuommoinen jousituksen kuljetustuki hankittua. Tarvitseeko tuohon yläosaan jotain pehmustetta vai miten tuo tulisi asetella, reunukset etulokarin ruuveja vasten vaan suoraan?
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
Koheltaja
Viestit: 8075
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Keihin CVK kaasutin kyseessä, kävin hakemassa isommat suuttimet jotka yleensä vastaavassa koneessa toimii. Eipä toiminutkaan vaan kävi älyttömän rikkaalla. Kysymys kuuluukin, vaikuttaako suuttimien pituus seoksiin? Uusi pääsuutin oli 2mm ja tyhjäkäynti noin 4-5mm pitempi kun alkuperäiset suuttimet, vai myytiinkö mulle väärät suuttimet?
Kylätason kurapyöräilijä.
Jarno
Viestit: 2617
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Väärät suuttimet, veikkaisin.
Kyllähän nuo yleensä on ulkomitoiltaan samanlaisia vaikka reiän koko muuttuukin...
Koheltaja
Viestit: 8075
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Moottoripyöräilyn tyhmien kysymyksien kerho.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

No sitä mä sanoin sille kesäpenalle kaupan tiskillä mutta väitti kovasti että ne käy, ja mallit oli mukana.
Kylätason kurapyöräilijä.
Vastaa Viestiin