Tunnoton Brembon etujarru

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Sala
Viestit: 4
Liittynyt: La Marras 10, 2012 9:55 am
Pyörä: Husaberg FE 390

Re: Tunnoton Brembon etujarru

Viesti Kirjoittaja Sala »

Hyvä juttu että tuli erilaisia variaatioita ongelman selvittämiseksi.

Vaiva poistui kuitenkin helposti jo tässäkin viestiketjussa tulleella vinkillä:
Yläkieppi ja pitkä seisominen tekee tuota. Kallista mopoa vasempaan niin, että jarrukahvaa on selkeästi korkein kohta järjestelmässä, lirputtele kahvaa hetki ja 90% todennäköisyydellä toimii. Kaikki "yläkieppiletkupyörät", mitä olen omistanut, tekee tuota.
Lirputtelun yhteydessä painoin vielä tuota jarruletkun yläkieppiä matalammaksi ja jarru rupesi toimimaan. Kiitokset kaikille avusta!
Tero K
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Maalis 03, 2008 8:50 am
Pyörä: KTM 500 Six Days vm 2016

Re: Tunnoton Brembon etujarru

Viesti Kirjoittaja Tero K »

VAK kirjoitti:
Tero K kirjoitti:Kyllä se jarrukahvan jättäminen puristuksiin poistaa sieltä ilmaa. Syy on se, että pääsylinterin kanava aukeaa ja ilma pääsee nousemaan aikaa myöden säiliöön. Se ei vaikuta onko piirissä painetta vai ei. Ilmakupla nousee aina ylöspäin, paineesta riippumatta. Tämän voi todeta katsomalla vaikka jotain sukellusvideota :)

Itse toteutan homman yleensä seuraavalla tavalla. Painan jarrua päälle vain hieman. Hoidan lukituksen sitä varten tehdyllä työkalulla. Maksaa Duellissa peräti 13 euroa.

http://issuu.com/metztrekker/docs/mma20 ... =%23222222

Tuotenumero on 5-2100

Voi tosin tehdä narulla, nippusiteellä, kengännauhoilla, ihan millä vain.

Sitten mopo melkein vasemmalle kyljelleen yöksi. Tuolla saadaan myös sieltä jarruletkun mutkasta ilmat pois.

Alkuperäiselle kysyjälle tiedoksi, että Brembo muuttuu kumimaiseksi jos ne liukutapit ovat hirttäneet kiinni. Tuo johtuu siitä että jarrapalat kääntävät ennen liikeradan loppumista jarrulevyä vinoon, mikäli satula ei kellu. Ei tosin ole kovin normaalia etujarrun kohdalla. Enemmän tuota näkee Brembon takajarruissa. Ongelmaa ehkäistääkseen, takajarrusatula kannattaa painaa pesun yhteydessä toiseen laitaan. Se pitäisi onnistua ihan kädellä painamalla. Silloin satula liikkuu liukutapeissa ja pesurilla pääsee pesemään lian pois palojen ja levyn välistä. Tuon jälkeen on muistettava pumpata palat takaisin lähelle.
täh? eikös se kanava ole auki silloin kun jarrua ei paineta? ei oo kyllä tarvinnut ennen pohtia, kun ilmat on lähteneet aika helposti pois. ei oo tarvinnut kaadella pyörää, eikä yön yli odotella, että ilmat pois saisi.

onneksi tuohon jarrun painamiseen on kehitetty tuollainen protason työkalu, tuolla homma ei voi epäonnistua :lol:

tarttee mennä sukellusvideoita katselemaan...

-ville
Näköjään meni herneet heti nenää? No ei se mitään, antaa mennä vain :)

Kyllä se kanava on auki - vaikka kahvaa ei paineta. Olet varmaan joskus joutunut painamaan mäntiä sisäänpäin? En itsekkään tiedä miksi se sitten ilmaantuu itsestään vain kun jättää jarruun pienen paineen? Selvittäpä tuo...

Tero
Avatar
VAK
Viestit: 1862
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Re: Tunnoton Brembon etujarru

Viesti Kirjoittaja VAK »

Tero K kirjoitti:
VAK kirjoitti:
Tero K kirjoitti:Kyllä se jarrukahvan jättäminen puristuksiin poistaa sieltä ilmaa. Syy on se, että pääsylinterin kanava aukeaa ja ilma pääsee nousemaan aikaa myöden säiliöön. Se ei vaikuta onko piirissä painetta vai ei. Ilmakupla nousee aina ylöspäin, paineesta riippumatta. Tämän voi todeta katsomalla vaikka jotain sukellusvideota :)

Itse toteutan homman yleensä seuraavalla tavalla. Painan jarrua päälle vain hieman. Hoidan lukituksen sitä varten tehdyllä työkalulla. Maksaa Duellissa peräti 13 euroa.

http://issuu.com/metztrekker/docs/mma20 ... =%23222222

Tuotenumero on 5-2100

Voi tosin tehdä narulla, nippusiteellä, kengännauhoilla, ihan millä vain.

Sitten mopo melkein vasemmalle kyljelleen yöksi. Tuolla saadaan myös sieltä jarruletkun mutkasta ilmat pois.

Alkuperäiselle kysyjälle tiedoksi, että Brembo muuttuu kumimaiseksi jos ne liukutapit ovat hirttäneet kiinni. Tuo johtuu siitä että jarrapalat kääntävät ennen liikeradan loppumista jarrulevyä vinoon, mikäli satula ei kellu. Ei tosin ole kovin normaalia etujarrun kohdalla. Enemmän tuota näkee Brembon takajarruissa. Ongelmaa ehkäistääkseen, takajarrusatula kannattaa painaa pesun yhteydessä toiseen laitaan. Se pitäisi onnistua ihan kädellä painamalla. Silloin satula liikkuu liukutapeissa ja pesurilla pääsee pesemään lian pois palojen ja levyn välistä. Tuon jälkeen on muistettava pumpata palat takaisin lähelle.
täh? eikös se kanava ole auki silloin kun jarrua ei paineta? ei oo kyllä tarvinnut ennen pohtia, kun ilmat on lähteneet aika helposti pois. ei oo tarvinnut kaadella pyörää, eikä yön yli odotella, että ilmat pois saisi.

onneksi tuohon jarrun painamiseen on kehitetty tuollainen protason työkalu, tuolla homma ei voi epäonnistua :lol:

tarttee mennä sukellusvideoita katselemaan...

-ville
Näköjään meni herneet heti nenää? No ei se mitään, antaa mennä vain :)

Kyllä se kanava on auki - vaikka kahvaa ei paineta. Olet varmaan joskus joutunut painamaan mäntiä sisäänpäin? En itsekkään tiedä miksi se sitten ilmaantuu itsestään vain kun jättää jarruun pienen paineen? Selvittäpä tuo...

Tero
Veikkaisin, että jarru ei ilmaannukaan, vaan jarruletkussa oleva ilma menee "kasaan" ja jarru tuntuu ilmatulta. Sitten ajossa tai tallissa levossa ilmakuplat nousevat itsekseen säiliöön(kun reitti on vapaa jarrunestesäiliöön) tai jäävät siihen jarruletkun yläkieppiin. Tuo yläkieppi saattaa tulla ilmattua ihan vahingossa kaatuilun yhteydessä.

Tuohon herneongelmaan sun tarvii kysyä apua vaikka sfnet.keittovihannekset newsryhmästä tai sitten koitat niistää napakasti jos sillä lähtisi. Eikäkö nythän mä vasta luin tarkemmin, ettet sä koe hernettä haitaksi. Taitaa olla tottumiskysymys :lol:

No, onneksi ketjun aloittaja sai jarrut toimimaan!

-ville
---x mopolla suohon x---
Avatar
AnttiL
Viestit: 2978
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 12:51 am
Pyörä: exc
Paikkakunta: ROI

Re: Tunnoton Brembon etujarru

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Jos aattelee näin äkkiä sunnuntaiaamun kunniaksi teoriaa tuohon mitä voisi käydä kun laittaa paineen.Siis tietoa ei ole!

Ilmaantuminen paineen alla, mistä voisi johtua? Kun Laittaa painetta putkeen niin neste ei painu kasaan, ilma tekee sen ja kuplan noste pienenee. Siis periaatteessa pitäisi olla kai siten vähemmän todennäköistä että lähtee kupla kulkeutumaan ylöskäsin?

Sen sijaan kun kaasun painetta nostetaan riittävästi niin lähtee liukenemaan nesteeseen eli minä arvaisin puolestani että ilma liukenee paineen alla "paremmin" nesteeseen tosin tullakseen sieltä mahdollisesti taas ajan kanssa poiskin kun jarru löysätään...
No, käytäntö ei kuitenkaan välttämättä oman kokemuksen puolesta tuo tätä teoriaa vaan joissain tapauksissa juurikin opastetulla kikalla on ilmaus saatu tehtyä ihan pysyvästi esim. autopuolella, mopeedissa koskaan ole joutunut vielä ilmaamaan mitään.

Yksi arvaus lisää voisi olla jotta kun painaa jarrua niin kuplan paikka muuttuu vähän, siten sitten poistuu mahdollisesta "jumipaikasta" ja paineen alla erikokoisena ja jo liikkeeseen päästyään ehken sitten joissain tapauksissa sitten ohittaisi ko paikan ja nousisi säiliöön tms. Tai sitten kyse on vain juurikin siitä kuplan koon merkityksestä liikkumiseen putkessa?

Mutta tuo liukutappi juttu on muistamisen arvoinen kikka myös, pitääpä koittaa pitää sekin mielessä.
antti
Avatar
VAK
Viestit: 1862
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Re: Tunnoton Brembon etujarru

Viesti Kirjoittaja VAK »

Juu, tuossa saattaa olla ideaa, että pumppaamalla saadaan jumittuneet ilmakuplat liikkeelle. Mä käytän ilmaamiseen kirkasta letkua ilmausnippaan kiinnitettynä. Siitä näkee, että pikku ilmakuplat saattaa jumittua tiukastikin letkun seinämiin.

Letkua kannattaa kopistella ilmatessa.

-ville
---x mopolla suohon x---
Tero K
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Maalis 03, 2008 8:50 am
Pyörä: KTM 500 Six Days vm 2016

Re: Tunnoton Brembon etujarru

Viesti Kirjoittaja Tero K »

Olen kuullut tuon saman teorian siitä, että se ilma menisi ikäänkuin nesteeseen takaisin. Toisaalta tuota teoriaa vastaan kaiketi sotii vastaan luulo nesteen tiheydestä. Eli saman verran siellä nesteen joukossa on ilmaa - on se kuplina tai jotain hiukkasina. Ihan näin luulona. Varmaan joku fiksumpi tietää tähän vastauksen?

Kuten jo aikaisemmin sanoin, en tiedä mistä ilmiö johtuu ja VAK:lle tiedoksi, että se ilmaantuminen ei ole hetken hurma. Kyllä se jarru oikeasti ilmaantuu operaatiossa.

Tero
skuikka
Viestit: 2245
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Tunnoton Brembon etujarru

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Jos tuon Teron jutun oikein ymmärsin, ideahan on suurinpiirtein sama kuin minun versiossa. Poikkeuksena tuo kahvan käsittely. Näkisin, että turha sitä kahvaa on tuossa tapauksessa sitoa, jos niin vähän sitoo, että säiliön ja putken välinen kanava on auki, ei siitä ole haittaa, mutta jos painaa pohjaan, menee linja kiinni, ei nouse kuplat säiliöön. Minun versio on vähän sama kuin se kaikkien tuntema kaljatölkin naputtelu, reitti ylös on ja suostutellaan kuplat liikkeelle pikku liikuttelulla.
Tuo mopo pystyssä ja kahva paineeseen juttu on mielenkiintoinen. En epäile etteikö toimi, kun kerran kaikki niin väittää, mutta haluaisin kauheasti tietää miksi? Liukenemista ja kaasun tihkumista letkun läpi olen kuullut tarjottavan selitykseksi.
Onko ne kaasukuplat siellä ilmaa? Mielestäni ei välttämättä. Onhan huoneilman höyrynpaineestakin osa vesihöyryä ja jarruneste tunnetusti tykkää sitä sitoa itseensä.
Jani M
Viestit: 2305
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -24 250 EXC-F -25 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Tunnoton Brembon etujarru

Viesti Kirjoittaja Jani M »

Toi kahvan pohjaan sitominen on just semmonen juttu, mistä entinen insinööri sano, että toimiihan se käytännössä, mutta toimiiko se teoriassa!
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17, 250 EXC-F -20
Ex: KTM 690 Enduro R -14, 690 Enduro R -19
Avatar
VAK
Viestit: 1862
Liittynyt: Ma Maalis 20, 2006 4:11 pm
Pyörä: pyöräkuume on kova

Re: Tunnoton Brembon etujarru

Viesti Kirjoittaja VAK »

mulla on sisäkumista leikattu lenkki tupin ja jarrukahvan ympäri kiepautettuna aina kuljetuksen aikana, elikkä vähän niin kuin seisontajarruna.

Nyt kun talvi taitaa alkaa, niin juolahti mieleen kysäistä, että miten ootte suojanneet jarrujen jäätymistä? Lähinnä takajarrun kanssa ongelmaa. Tietty jarrupolkumen alle vaahtomuovia, ettei lumi paakkuunnu sinne ja estä jarrupolkimen liikettä, mutta ootteko tehneet takajarrusatulalle/paloille/levylle jotain suojaa, ettei jäädy(vai onko yleensäkään ollut ongelma)? Vai pitääkö jarrua vaan käyttää koko ajan, että pysyy lämpimänä?

-ville
---x mopolla suohon x---
Syke
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Paikkakunta: Iitti

Re: Tunnoton Brembon etujarru

Viesti Kirjoittaja Syke »

VAK kirjoitti:mulla on sisäkumista leikattu lenkki tupin ja jarrukahvan ympäri kiepautettuna aina kuljetuksen aikana, elikkä vähän niin kuin seisontajarruna.

Nyt kun talvi taitaa alkaa, niin juolahti mieleen kysäistä, että miten ootte suojanneet jarrujen jäätymistä? Lähinnä takajarrun kanssa ongelmaa. Tietty jarrupolkumen alle vaahtomuovia, ettei lumi paakkuunnu sinne ja estä jarrupolkimen liikettä, mutta ootteko tehneet takajarrusatulalle/paloille/levylle jotain suojaa, ettei jäädy(vai onko yleensäkään ollut ongelma)? Vai pitääkö jarrua vaan käyttää koko ajan, että pysyy lämpimänä?

-ville
Kaiken näkösiä härpäkkeitä olen jarrusatulan suojana nähnyt.

Yhellä vanhemmalla herrasmiehellä oli viime talvena puolen litran limupullosta leikattu
palanen satulan päällä ja kun kyselin sen toimivuutta, niin ei uskonut sen juuri auttavan.

Sileä jarrulevy kuulemma ehkäisee vähän jäätymistä vrt. esim. piparkakkulevy, joka "kauhoo" lunta satulaan päin.
Viime talvena yritin opetella aina vähän painamaan jarrua, kun oikea jalka edes käväisi tapilla.
Ei ollut jäätymisongelmaa.
Braa-aab!
mikko73h
Viestit: 506
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 9:27 am
Pyörä: Yamahat
Paikkakunta: Lpr

Re: Tunnoton Brembon etujarru

Viesti Kirjoittaja mikko73h »

Kokeilin tuota jarrun sitomista yön ajaksi, niin se tosiaan toimii. Jarrun säädöt sai palauttaa alkuperäisiin asetuksiin ja se muuttui paljon purevammaksi.
Jarrujen jäätymisen estämiseksi on vain käytettävä sitä riittävästi. :wink:
Keep calm and love fossil fuels.
Syke
Viestit: 1565
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 11:25 am
Pyörä: Ktm380, Yamaha Wr250f, Kona
Paikkakunta: Iitti

Re: Tunnoton Brembon etujarru

Viesti Kirjoittaja Syke »

mikko73h kirjoitti:Kokeilin tuota jarrun sitomista yön ajaksi, niin se tosiaan toimii. Jarrun säädöt sai palauttaa alkuperäisiin asetuksiin ja se muuttui paljon purevammaksi.
Jarrujen jäätymisen estämiseksi on vain käytettävä sitä riittävästi. :wink:
Tarviiko säiliön kansi avata? Vois laittaa ton omankin tekeytymään, kun ajamaankaan ei pääse.
Braa-aab!
nps
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Elo 15, 2012 12:06 am
Pyörä: 701 Enduro -23

Re: Tunnoton Brembon etujarru

Viesti Kirjoittaja nps »

Syke kirjoitti:Tarviiko säiliön kansi avata?
Ei tarvi.
wuhaa
Viestit: 53
Liittynyt: Su Huhti 12, 2009 8:22 am
Pyörä: FE 450 2009

Re: Tunnoton Brembon etujarru

Viesti Kirjoittaja wuhaa »

Postaan tähän ketjuun oman ongelman, brembon jarrun heikosta pidosta kun on mullakin kyse, tai oikeammin täydestä toimimattomuudesta.

Eli pyörä on ainakin 131h ajettu husaberg fe 450 2009, etujarru brembo. 100h omaa ajoa takana eikä ole kuin palaa vaihdettu eteen, nesteitä ei ole vaihdettu eikä huollettu mitenkään kun on pelannut ongelmitta. Jarru ollut pari sormella käytettävä. Alkutalvesta jarru vielä toimi spoorissa, mutta meni pari tunnissa lopulta niin heikoksi että sai painaa kahvan aika lailla pohjaan ennen kuin lukitti pyörän. Katsoin palat, näyttivät olevan lopussa. Jarru irti, taisi olla renkaan puoleinen pala melkein loppu, toisessa palassa olikin palaa jäljellä lähes tuplaten. Liukutapit eivät olleet mitenkään herkät, mutta satulan puoliskot liikkuivat kuitenkin, jotenkuten. Uutta palaa tilalla, jarru kiinni ja testiä. Toimii yhtä huonosti tai jopa huonommin, eturengasta ei saa lukkoon vaikka miten on kahva pohjassa. Nestettä on säiliö täynnä, eikä vuotoja näy. Jarru irti ja purkuun, osat näyttää olevan ok. Ei näy nesteessä metallimujua eikä mitään muutakaan.

Hain kahvaan uuden männän tiivisteineen, vanha pois ja uusi tilalle asennusrasvojen kera. Vanha mäntä näytti terveeltä, tiivisteet myös. Uudet nesteet laitettiin tavallisella ruutalla ja kirkkaalla letkun pätkällä ilmausnipan kautta alakautta. Pari ruutallista laitettiin, ilmaa tuli säiliöstä vain ihan alussa. Säiliö täytettiin ihan täyteen, ideana oli jotta jäisi mahdollisimman vähän ilmattavaa kannen asennuksen jälkeen.

Sitten ilmaus, eli pumppausta kahvasta, kahva pohjaan ja ilmanippaa auki paineet ulos nippa kiinni ja sitte löysätään kahvasta. Tämä reilut puolen kymmentä kertaa hyvinkin. Ilmaa tuli vain ihan alussa parilla ekalla kerralla, silloinkin vain hieman. Pahaa enteillen kahva meni aina pohjaan läpi koko ilmauksen, ei jäykistynyt. Kun katsoi jarrun mäntiä niin liikkuivat ehkä puoli milliä kun kahvan veti pohjaan. Joku oli pielessä.

Nestesäiliöstä kansi pois - nestettä oli vajaa puoli säiliöllistä. Kannessa oleva kumituttero oli työntynyt ulos kuten kai kuuluukin. Otettiin alakautta ilmanipan kautta nesteyttäminen uusiksi, nyt pukattiin entistäkin enemmän nestettä läpi, varmaankin reilut puoli desiä, eli välillä imaistiin nestesäiliö tyhjäksi, siihen taisi mennä ehkä 15-25ml. Laitettiin kolme reilua kuplaa peräjälkeen merkiksi, ne kun tuli läpi poksahtaen säiliöstä niin pukattiin vielä jonkin verran, ja jälleen säiliö täyteen ennen kannen laittoa. Ilmaus uusiksi, mutta kahva pysyy koko ajan turhan rentona, painuu aina pohjaan. Hieman tiukkenee lopussa, mutta vain hieman, yhdellä sormella menee pohjaan helposti. Ilmaa ei tule nipasta, vaikka pumppaus tehtiin pitkästi toistakymmentä kertaa. Kahvassa tuntuva kevyt paine hellitti jarrumiehen mielestä kun nipan aukaisi.

Mikä voisi mättää? Mikään mekaanikko tässä ei olla mutta pari kertaa on nesteitä aiemmin tullut vaihdettua onnistuneesti. Silloin on kahva ollut suht jäykkä parin vetäisyn jälkeen, ei mikään puoliveltto kuten nyt. Ilmaus on onnistunut myös oppikirjamaisesti, ilmat ovat tulleet suosiolla ulos heti ensimmäisillä kierroksilla, eikä nesteitä ole tarvinnut täydentää.
Avatar
ejj
Viestit: 79
Liittynyt: To Kesä 04, 2009 3:42 pm
Pyörä: Yamaha XT660
Paikkakunta: Oulu

Re: Tunnoton Brembon etujarru

Viesti Kirjoittaja ejj »

En tunne Brembon etujarruja, mutta tuosta kumitutista kommenttia yleisellä tasolla.

Se kuuluu olla nipputettu/kokoon painettu kun laitetaan kansi paikoilleen. Se liikkuu ulos sen mukaan kun jarrupalat kuluu ja nesteen taso laskee. Yammun takajarrut muuttui pikku hiljaa tunnottomaksi. Ilmasin ja vaihdoin jarrupalat, mutta takajarru oli edellen tunnoton. Lopulta löysin juttua kumitutin tarkoituksesta ja laitoin kupin kasaan ja jarrujen tunto palasi. Näin ainakin Yamahassa.
Vastaa Viestiin